Onbeperkt data ipv wifi; nadelen?

Moderators: Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Dani, Polly

Nirvana_

Onbeperkt data ipv wifi; nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 23:02

Hi allemaal!

Voor kpn glasvezel betaal ik nu 49 euro. Veel goedkoper kreeg ik vorig jaar niet voor elkaar, maar ik vind het wel enorm veel geld! Terwijl ik er helemaal niet zoveel gebruik van maak :')

Dus: ik overweeg een simkaart met onbeperkt data te nemen, in een oude telefoon te doen en die als wifi hotspot te gebruiken.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en voor/nadelen hebben? Ik kan makkelijk zo 25€ per maand besparen, maar het voelt nog wel heel eng :P

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

MacavityL

Re: Onbeperkt data ipv wifi; nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:22

Voorheen was het zo dat in de kleine lettertjes stond dat na een bepaald aantal MB/GB de snelheid van de data omlaag zou gaan (fair use principe).

Nu zie ik dit niet meer staan, maar wel dat je (bijvoorbeeld bij Vodafone) na 10 GB de volgende 2 GB moet activeren (via de app of sms). Dit kan best irritant worden als je een film aan het kijken bent aan het eind van je bundel..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:22

Onbeperkt is sowieso meestal niet echt onbeperkt. Vaak zit er een bijvul constructie aan vanaf een bepaald verbruik. Dus afhankelijk hoeveel je per dag op de WiFi doet kan dat heel vervelend worden om telkens te moeten doen.

Een WiFi hotspot zal ook zeker niet zo stabiel werken als een modem. Ook zal het bereik een stuk minder zijn. Je kan dan misschien beter kijken naar een mifi of 4g router ipv een telefoon :) Wil je er ook op gaan werken met bijvoorbeeld een VPN verbinding? Via een hotspot kwam ik daar in ieder geval niet ver mee.

Instagram: @paintingsbyleonie

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:24

MacavityL schreef:
Voorheen was het zo dat in de kleine lettertjes stond dat na een bepaald aantal MB/GB de snelheid van de data omlaag zou gaan (fair use principe).

Nu zie ik dit niet meer staan, maar wel dat je (bijvoorbeeld bij Vodafone) na 10 GB de volgende 2 GB moet activeren (via de app of sms). Dit kan best irritant worden als je een film aan het kijken bent aan het eind van je bundel..

Is bij T-Mobile ook. Ook bij een data kaartje. Maar je kunt dan wel iedere keer 2 Gb gratis bijnemen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:33

Ik doe dit en ik moet zeggen dat het me enorm goed bevalt. Mijn wifi werkte slechter dan via mijn hotspot en data en nu heb ik altijd en overal internet, zelfs in het buitenland.

Ik zit bij tele2 en moet na 8GB per dag geloof ik bij 'kopen' per 2GB. In de praktijk gebeurt dit bijna nooit, alleen als ik de hele dag series zit te kijken op de hoogste kwaliteit. En via Netflix heb ik daar dan al geen last van, enkel via primevideo en npo plus als het op de hoogste kwaliteit staat.

Het grootste nadeel is dat als je je telefoon kwijt bent je echt helemaal niets meer kan. Dan heb ik gelukkig een lieve buurman waar ik de wificode van mag gebruiken.

Ow en heel soms als de data op is en je hebt het te laat door met serie kijken dan laadt de app niet meer en kan je niet meer data 'bijkopen', maar goed één avondje zonder internet is nog nooit iemand van dood gegaan. Maar dat is nu in 3 jaar 2x ofzo gebeurd.

Edit: Een oude telefoon werkt prima hiervoor idd, eentje uit 2015 kan dit ook nog. Maar ik heb het normaal dus gewoon op m'n normale telefoon en is het mijn enige mobiele abonnement. Dat werkt dus ook prima, ook qua batterij.
Laatst bijgewerkt door Femek2902 op 20-09-22 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:33

Kijken naar een andere aanbieder. Ik betaal voor glasvezel 30 euro per maand omgerekend. Betaal het bedrag in één keer en dat scheelt flink.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:41

Bij mij is onbeperkt 8 gb per dag, na die 8 gb zal mijn internet trager gaan

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:44

Ik betaal bij T-Mobile 25 euro voor 1tb snelheid thuis en 25 euro voor een onbeperkt mobiel abonnement. Maar die moet je wel samen nemen anders betaal je een stuk meer.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 01:03

Overstappen naar andere provider?
Heb nu tmobile glasvezel voor 25 euro per maand.
Is op kpn netwerk.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 02:15

Werkt ook echt ruk via hotspot, zeker met series. Is toch traag. Ik had toen ik ging verhuizen nog geen wifi, maar verbruikte zo 25 gb in een paar dagen.

Ik verbruik nu ook makkelijk 12 gb en dan zit ik op mr werk en thuis nog op de wifi. Dus kijk goed uit met 'onbeperkt'

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 06:20

Leuk idee! Zoiets wilde ik ook doen, maar tis hier niet haalbaar vanwege thuiswerken..
Onbeperkt is vaak idd niet onbeperkt, vooral teams meetings laat je gb's wegsmelten. Mijn ervaring is dat een film of series kijken nog wel goed te doen is (als je niet hele serie binged op 1 avond :P) ik heb dit ondervonden toen mijn WiFi nog niet geïnstalleerd was..
"onbeperkt" internet via je telefoon heeft volgens mij vaak een daglimiet, misschien is dit ook per provider verschillend.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 07:49

Ik woon op een schip en heb daar sowieso geen wifi aansluiting, beetje lastig als je gaat varen :D Maar ik moet ook eerlijk zeggen, ik doe al jaaaaaaaren ( denk al een jaar of 8 ) zonder wifi. Ook toen ik nog op de wal woonde en zelfs thuis werkte, gebruikte ik mijn hotspot.
Dat je je telefoon niet kan/kunt gebruiken is onzin. Als mijn hotspot aanstaat kan ik zelfs nog bellen en alle andere dingen met mijn telefoon doen die ik wil.
Ik zou echt nooit meer iets anders willen.
Moet wel zeggen dat in een schip, je zit in een kooi van Faraday, je op sommige plekken waar ik lig, minder internet heb, maar dan leg ik mijn telefoon in het raam en is het weer goed.
Mijn daglimiet is 10gig, maar dan kan ik meer gig toevoegen en kan ik weer verder. Ik vind het echt ideaal

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 07:57

Ik doe dit ook en merk geen verschil tov toen ik nog een apart abonnement had.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:06

janderegelaa schreef:
MacavityL schreef:

Is bij T-Mobile ook. Ook bij een data kaartje. Maar je kunt dan wel iedere keer 2 Gb gratis bijnemen.

Niet bij het abonnement van T-mobile dat ik heb. Heb overigens ook 4G voor thuis van T-mobile gehad, met een router erbij voor 25 per maand omdat ik ook een mobiel abonnement bij hun heb, werkte prima bij het thuiswerken. Nu glasvezel met ook TV.

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:20

Ik gebruik mijn gewone mobiel abbo als hotspot, scheelt dubbele kosten en geen extra tel nodig. Ik vind dat het prima werkt als je de besparing in je achterhoofd houd.

Heb je echt een stabiele verbinding voor thuis nodig is het niks want soms werkt t niet 100 % lekker.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:23

Iemand er ervaring mee om tijdelijk op die manier een ip camera op stal te gebruiken?

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:56

kiki1976 schreef:
Iemand er ervaring mee om tijdelijk op die manier een ip camera op stal te gebruiken?

Ik heb het gedaan met een oude telefoon icm met alfred app werkte prima!

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:19

Ik ken wel wat mensen die dit doen, vooral in de botenwereld inderdaad. De eerste 5 tot 10 GB per dag kun je gewoon gebruiken, daarna moet je voor elke GB extra een sms sturen oid. Maar in de meeste gevallen gebruik je niet zo veel op een dag.
Misschien eens een maandje bijhouden hoeveel je echt verbruikt.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:26

Ik heb al jaren onbeperkte data op m’n telefoon. Maar ik kijk geen tv en onbeperkt is ong 8000 mb maar kan altijd 2000 mb bijkrijgen door alleen even via de app te swipen. Dit is gratis en komt eigk alleen op zieke dagen voor. Financieel red ik WiFi niet en voor mij is dit echt een uitkomst. Ik betaal 27 euro per maand

Imperfection is beautiful

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:29

Let op, niet alle alleen datakaartjes zijn te gebruiken om een hotspot te maken. Tethering, zoals dat officieel heet, was bijvoorbeeld bij Telfort niet toegestaan toen ik dat begin dit jaar probeerde. Bij KPN mocht het wel, onze dochter heeft het een paar maanden gebruikt toen ze zonder vast internet zat. Ze had onbeperkt internet, maar wel beperkt tot 8GB per dag, waarna ze gratis kon ´bijvullen´. In de praktijk hoefde ze dat zelden. Ze gamet en kijkt vooral Netflix, alleen in haar vrije tijd. Werkt niet thuis.

Webshop - digital art: MoTekent

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:41

BonteLisa schreef:
Ik heb al jaren onbeperkte data op m’n telefoon. Maar ik kijk geen tv en onbeperkt is ong 8000 mb maar kan altijd 2000 mb bijkrijgen door alleen even via de app te swipen. Dit is gratis en komt eigk alleen op zieke dagen voor. Financieel red ik WiFi niet en voor mij is dit echt een uitkomst. Ik betaal 27 euro per maand

Voor 3 euro meer heb ik gewoon retesnelle wifi plus data op telefoon := en goedkoper is het er ook.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:52

Spenk schreef:
BonteLisa schreef:

Voor 3 euro meer heb ik gewoon retesnelle wifi plus data op telefoon := en goedkoper is het er ook.

Het hangt af per adres en regio welke internet provider je kan afsluiten en hoe stabiel de verbinding kan worden. Ik zit hier bijvoorbeeld in een oud studentenhuis waar de bekabeling slecht is. Dan kan je goed internet afsluiten wat je wilt, maar het wordt nooit snel. Daarnaast kunnen we op dit adres maar kiezen uit 3 providers en die zijn allemaal €50,- per maand voor oliebol internet. En daar komt dan nog bovenop dat het verrekte moeilijk is om dat abonnement daadwerkelijk rond te krijgen omdat er een negatieve bkr registratie op het adres zit en de kamernummering niet klopt.
Dus dan in het zeker een uitkomst! En mijn hotspot is echt sneller dan de wifi van de buurman.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:55

Ik heb het een tijdje gedaan met mijn telefoon toen we hier nog geen glasvezel hadden. Aangezien ik in the middle of nowhere woon was bereik wel een dingetje, eigenlijk alleen KPN heeft goed bereik hier, maar die hadden destijds geen goed aanbod voor onbeperkt data. En dat heb je echt wel nodig.
T-mobile had nog redelijk bereik, die had ik dus, maar de verbinding was niet altijd stabiel :')
Er bestaan trouwens ook 4G-modems, die zijn ook handig, hebben we ook gehad, maar daarna ter overbrugging dus via mijn telefoon.
Consequentie was dus wel dat mijn man geen internet had als ik er niet was :+

Wij zijn hier nog steeds heel blij met glasvezel. Veel stabielere verbinding, hogere snelheden (beide tegelijk in teams in coronatijd was echt niet gelukt op 4G) en ook weer tv.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:42

Oh, en wat helpt. Je provider bellen als je abbo afloopt, zeggen dat je wil opzeggen omdat pietje goedkoper is, dan komen ze wel met een aanbieding

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-22 10:58

Wauw, wat een reacties al, thanks! :D

De volgorde wordt:
- Kijken of overstappen loont
- KPN bellen
- Onbeperkt abonnement uitzoeken en goed kijken naar de voorwaarden/kleine lettertjes

Ik verbruik eigenlijk best weinig Wifi, zit in een maand op 50 gb, dus zo'n 2gb per dag. Werk niet thuis en ben vaak bij de paarden, dus dat scheelt aanzienlijk :P
Andere telefoon als hotspot is volgens mij wel nodig om de chromecast te laten werken, hoorde ik van een vriendin.

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.