Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36885
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:12

Marije_jiplover schreef:
35% vind ik al behoorlijk laag.
Vinden mijn ogen niet leuk, die willen liefst tenminste 40%

Klopt ben ook echt bezig om omhoog te krijgen, maar best lastig. En dan heb ik geen kachel aan, maar boven word wel weer gestookt. Heb ooit wel eens zitten denken om de verwarming buizen te isoleren, maar is ook zonde om er niet van te genieten.

senna21

Berichten: 11918
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:43

De verwarmingsbuizen lopen hier langs de muren. Ik zie het maar als een verlengstuk van de radiatoren.
Luchtvochtigheid is hier best hoog 75%. Ik weet niet hoe je deze redelijkerwijs omlaag krijgt. We ventileren wel regelmatig.

Marcella

Berichten: 36885
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 17:35

Heb nu alleen vanmorgen even balkondeur dicht gehad met de wind tochte iets te veel en kreeg het koud. Was niet koud.

Fearn

Berichten: 4778
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 19:49

Er wordt hier gezegd, zielig voor ouderen/mensen met een aandoening etc... maar moet het niet überhaupt een recht zijn dat je ongeacht van je gezondheid/leeftijd etc, gewoon in een verwarmd huis kan zitten? Vooral in Nederland? Pfff.

Ik hoor op de radio ook steeds tips van hoe je het beste energie kan besparen.. en dingen in het nieuws over dat men met een dekentje in de bioscoop moet gaan zitten en met een jas in het museum.. waarom moeten wij dat doen? Dit moet toch gewoon van hogerop worden opgelost?

Tuurlijk, het ís voor bepaalde mensen extra zwaar en ik klaag zelf echt niet om een extra trui aan te trekken. Ook tuurlijk beter voor het milieu etc; maar je moet toch wel een beetje warmte in je huis kunnen hebben.. in zo'n "rijk" land als dit.. belachelijk

Pallatin

Berichten: 2534
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 19:55

Fearn schreef:
Er wordt hier gezegd, zielig voor ouderen/mensen met een aandoening etc... maar moet het niet überhaupt een recht zijn dat je ongeacht van je gezondheid/leeftijd etc, gewoon in een verwarmd huis kan zitten? Vooral in Nederland? Pfff.

Ik hoor op de radio ook steeds tips van hoe je het beste energie kan besparen.. en dingen in het nieuws over dat men met een dekentje in de bioscoop moet gaan zitten en met een jas in het museum.. waarom moeten wij dat doen?Dit moet toch gewoon van hogerop worden opgelost?

Tuurlijk, het ís voor bepaalde mensen extra zwaar en ik klaag zelf echt niet om een extra trui aan te trekken. Ook tuurlijk beter voor het milieu etc; maar je moet toch wel een beetje warmte in je huis kunnen hebben.. in zo'n "rijk" land als dit.. belachelijk


Hoe moet ‘hogerhand’ dit oplossen dan? En trouwens; hogerhand heeft het toch opgelost dmv het energieplafond? Linksom of rechtsom: het moet ergens van betaald worden…

purny

Berichten: 27587
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 19:59

Dit land is allang niet "rijk"meer. Er komen steeds meer mensen bij de voedselbanken te lopen, niet alleen de laagste inkomens. Ook mensen met een middeninkomen komen bij een voedselbank.
Kinderen die geen maaltijd kunnen nuttigen op school, omdat hun ouders geen geld hebben voor een fatsoenlijke boterham.
Het kabinet zou eens andere prioriteiten moeten stellen.

Hier alleen gister de kachel aangehad maar dat was omdat ik het koud had en nog een beetje ziek was. Ben benieuwd wat mijn verbruik is deze maand. En als ik hem aanheb is het maar max een half uurtje.

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:07

Hogerhand had het deels moeten voorkomen door minimaal een jaar of 10 terug (en waarschijnlijk eerder) veel meer werk te maken van een alternatief voor gas: isolatie, renovatie, warmteinstallaties, warmtepompen en warmteterugwin-systemen. Het was allang duidelijk dat gas niet houdbaar was.
Daarnaast hadden we meer aandacht moeten besteden aan het niet steunen van Poetin, het was al veel langer duidelijk dat het een oorlogszuchtige dictator was, EN dat gas daarin een gevaarlijke rol speelt.

Voor nu zouden we de energiebedrijven weer kunnen nationaliseren en de tarieven maximeren zonder dat het de winst voor energiebedrijven nog vergroot (wat nu dus wel gebeurt.) De banken hebben we destijds ook een tijd genationaliseerd.

Verder had de regeling die nu even op een namiddagje geschreven lijkt ook al in juni voorbereid kunnen worden (ruim voor de zomer was al duidelijk dat het een probleem ging worden) en had er extra aandacht moeten komen voor de randen van de regeling zoals gezamelijke warmteinstallaties/rekeningen, mensen die veel extra energie gebruiken voor elektrische hulpmiddelen. Een klein beetje beleidsmaker op dit onderwerp kent die situaties en uitzonderingen (en ze zijn echt niet zo uitzonderlijk)... maar in de regeling zijn ze helemaal overgeslagen. Slordig, haastwerk. Dat had niet gehoeven.

Pallatin

Berichten: 2534
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:48

@shadow, ik ben het zeker met je eens op een aantal punten, de regeling had veel eerder vormgegeven moeten worden en met meer oog voor ‘de randen’ zoals je het mooi zegt. Al zijn die beleidsmakers ook maar mensen. :D Wat betreft Poetin; achteraf is het makkelijk praten, helaas deed de halve wereld aan struisvogelpolitiek en ergens logisch ook; niemand hoopt en verwacht een oorlog. Voor mij is dan besparen wat er te besparen valt een klein offer als ik denk aan de mensen in Oekraïne die nu de winter in gaan.

Enniewee, de rest van de week blijft t overdag rond de 20 graden dus de verwarming nog niet aan hoeven doen. En las vandaag dat een aantal leveranciers de variabele tarieven naar beneden gaan bijstellen dus dat is mooi voor de grootverbruikers straks

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:01

Pallatin schreef:
Al zijn die beleidsmakers ook maar mensen. :D


Maar het gaat niet om een individuele menselijke fout, maar om een breed genomen beslissing om er niets aan te doen, behalve tot het allerlaatste moment (met haastwerk en fouten tot gevolg.)
Er is al ver voor de zomer zo vaak de aandacht voor gevraagd! Er is een verschil tussen fouten die je soms als mens maakt omdat je niet perfect bent, of fouten die voortkomen uit de keuze om dingen niet serieus te nemen en niet zorgvuldig te doen.

Citaat:
Wat betreft Poetin; achteraf is het makkelijk praten, helaas deed de halve wereld aan struisvogelpolitiek en ergens logisch ook; niemand hoopt en verwacht een oorlog.


Het punt is.... ook hier hebben veel mensen ook vooraf nadrukkelijk gewaarschuwd. Dat dit een hele reele mogelijkheid was, was ook al bekend in 2014. Toen waren de Winterspelen in Sotsji, en daar hebben toen al veel mensen gewaarschuwd voor het gevaar van Poetin, en waarom we daar meer afstand van moesten nemen.

Zeggen dat het 'achteraf makkelijk praten' is, negeert wel heel opzichtig alle mensen die ook al vooraf voor dezelfde dingen waarschuwden. Het was niet onverwacht. Het was altijd een reele mogelijkheid en we hadden veel meer kunnen en moeten doen om dat te stoppen.

Citaat:
Voor mij is dan besparen wat er te besparen valt een klein offer als ik denk aan de mensen in Oekraïne die nu de winter in gaan.


Alleen... het offer dat je brengt, dat we brengen in ofwel kou ofwel hoge kosten, doet niets voor de mensen in Oekraine. Het is een offer dat we brengen voor de instandhouding van de fossiele industrie, die winst steeds voor laat gaan op verbeteringen die de maatschappij helpen. (Dat geldt voor het klimaat, voor Groningen, voor Oekraine en nog een aantal zaken.) Daar worden mensen de dupe van die er nauwelijks wat aan kunnen doen... maar daar waar de veranderingen wel in gang gezet kunnen worden, wordt het niet gedaan.

simongek

Berichten: 5349
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:15

Shadow0 schreef:
Hogerhand had het deels moeten voorkomen door minimaal een jaar of 10 terug (en waarschijnlijk eerder) veel meer werk te maken van een alternatief voor gas: isolatie, renovatie, warmteinstallaties, warmtepompen en warmteterugwin-systemen. Het was allang duidelijk dat gas niet houdbaar was.
Daarnaast hadden we meer aandacht moeten besteden aan het niet steunen van Poetin, het was al veel langer duidelijk dat het een oorlogszuchtige dictator was, EN dat gas daarin een gevaarlijke rol speelt.



Voor nu zouden we de energiebedrijven weer kunnen nationaliseren en de tarieven maximeren zonder dat het de winst voor energiebedrijven nog vergroot (wat nu dus wel gebeurt.) De banken hebben we destijds ook een tijd genationaliseerd.

Verder had de regeling die nu even op een namiddagje geschreven lijkt ook al in juni voorbereid kunnen worden (ruim voor de zomer was al duidelijk dat het een probleem ging worden) en had er extra aandacht moeten komen voor de randen van de regeling zoals gezamelijke warmteinstallaties/rekeningen, mensen die veel extra energie gebruiken voor elektrische hulpmiddelen. Een klein beetje beleidsmaker op dit onderwerp kent die situaties en uitzonderingen (en ze zijn echt niet zo uitzonderlijk)... maar in de regeling zijn ze helemaal overgeslagen. Slordig, haastwerk. Dat had niet gehoeven.

Eens. Dit kon je al veel eerder aan zien komen. Maar zoals gewoonlijk loopt nl achter de feiten aan.

Wat ik ook heel kwalijk vind is dat er onwijs reclame is gemaakt voor zonnepanelen, warmtepompen etc terwijl je straks beter de kachel aan kan laten ipv die warmtepomp aan doen.

En overdag schijnt de zon. Ik weet niet hoe iemand anders dat doet maar wij werken dan en verbruiken niks.

Als de zon weg is gaan we koken, afwassen etc.

Er is nog lang geen oplossing hiervoor in de vorm van het opslaan van stroom. Wat er nu is slaat veel te kort op en is onbetaalbaar voor jan modaal.

secricible

Berichten: 25717
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:08

Daarvoor is er voorlopig nog een salderingsregeling :)
Er zijn al stekkers die een apparaat aanschakelen wanneer er voldoende stroom "over" is. En ik denk ook dat aannemelijk is dat als dit duurt de salderingsregeling nog aanhoudt

Roodvos

Berichten: 6730
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:09

simongek schreef:
En overdag schijnt de zon. Ik weet niet hoe iemand anders dat doet maar wij werken dan en verbruiken niks.

Als de zon weg is gaan we koken, afwassen etc.

Er is nog lang geen oplossing hiervoor in de vorm van het opslaan van stroom. Wat er nu is slaat veel te kort op en is onbetaalbaar voor jan modaal.

Ja, bij mij net zo. Daar is dan in principe die salderingsregeling voor, maar die gaat wettelijk afgebouwd worden.

En bij gebrek aan goede wetgeving en ruggegraat van het kabinet (Jetten :x ) ontstaan er nu ook wild-west taferelen op de energiemarkt. Aan de ene kant dat je veel minder terug krijgt voor je terug geleverde stroom als waarvoor je het inkoopt. En het maandelijks salderen. En de ACM doet niets want "geen wetgeving" en de leverancier (Budget Energie o.a.) gaan hun gang want "geen wetgeving". Wat er in de wet staat is "redelijke vergoeding" (hebben die ambtenaren nooit uitleg gehad over SMART goals :o? ) en de ACM vertikt het om een standpunt in te nemen over wat redelijk is. Er schijnt ergens in een toelichting te staan dat 70% als redelijk wordt gezien, maar helaas heeft dat niet de wet gehaald.

Renske Leijten was deze week bij Radar en gaf een hele heldere uitleg over dit cirkeltje waar de "marktwerking" volledig de bocht uit vliegt en consument de dupe van is. Ook omdat je nu niet zomaar even kan overstappen nu zonder gelijk de hoofdprijs te moeten betalen.

Ik heb (nu nog?) het geluk dat ik voor mijn teruggeleverde elektriciteit hetzelfde krijg als wat ik moet betalen voor levering. En lever dus maximaal terug tegen het hoge tarief omdat ik dan werk en probeer daar waar het kan stroom te gebruiken tegen het daltarief. Dus de vaatwasser 's nachts aanzetten en wassen doe ik altijd in het weekend.

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 17:15

simongek schreef:
Wat ik ook heel kwalijk vind is dat er onwijs reclame is gemaakt voor zonnepanelen, warmtepompen etc terwijl je straks beter de kachel aan kan laten ipv die warmtepomp aan doen.


Dat kan ik niet helemaal volgen denk ik. Waarom zou de kachel aan laten beter zijn?

Citaat:
En overdag schijnt de zon. Ik weet niet hoe iemand anders dat doet maar wij werken dan en verbruiken niks.


Dat hangt dus erg van de situatie af. Mensen die niet (kunnen) werken zijn overdag wel thuis. Maar ook verschilt het van woning tot woning: mijn woning krijgt bijvoorbeeld geen zon.

Citaat:
Er is nog lang geen oplossing hiervoor in de vorm van het opslaan van stroom. Wat er nu is slaat veel te kort op en is onbetaalbaar voor jan modaal.

Gas gaat ook voor een groot deel over warmte en dat kunnen we wel redelijk opslaan. Niet allemaal perfect, maar er zijn veel meer mogelijkheden, en er wordt betrekkelijk weinig gedaan.

thequeensmum
Berichten: 3590
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:05

Zijn de tarieven voor het prijsplafond eigenlijk inclusief of exclusief btw? Dat scheelt best wel na 1 januari. Kan het niet vinden

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:22

Inclusief volgens de overheid

Citaat:
De maximumtarieven van het prijsplafond betreffen de variabele leveringstarieven, inclusief energiebelasting en btw. Een huishouden met een gemiddeld verbruik heeft in 2023 in totaal zo’n € 2.500 voordeel van het prijsplafond. In 2021 was het gemiddelde verbruik van een huishouden 1.200 m3 gas en 2.460 kWh elektriciteit (CBS).

thequeensmum
Berichten: 3590
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:14

Dank je MyWishMax. Niet goed gezocht dus

Pallatin

Berichten: 2534
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:40

Shadow0 schreef:
Pallatin schreef:
Al zijn die beleidsmakers ook maar mensen. :D


Maar het gaat niet om een individuele menselijke fout, maar om een breed genomen beslissing om er niets aan te doen, behalve tot het allerlaatste moment (met haastwerk en fouten tot gevolg.)
Er is al ver voor de zomer zo vaak de aandacht voor gevraagd! Er is een verschil tussen fouten die je soms als mens maakt omdat je niet perfect bent, of fouten die voortkomen uit de keuze om dingen niet serieus te nemen en niet zorgvuldig te doen.

Dit is een aanname; hoe weet jij zo zeker dat er in en voor de zomer niet al aan gewerkt is? En dat de situatie niet serieus is genomen? Heb jij dag en nacht voor maandenlang op het ministerie doorgebracht?Beleid maken is niet iets wat overnight geregeld is en kan nooit perfect passend zijn voor alle situaties. Ik persoonlijk blij met wat er nu ligt en imo had die minder ruim gemogen
Citaat:
Wat betreft Poetin; achteraf is het makkelijk praten, helaas deed de halve wereld aan struisvogelpolitiek en ergens logisch ook; niemand hoopt en verwacht een oorlog.


Het punt is.... ook hier hebben veel mensen ook vooraf nadrukkelijk gewaarschuwd. Dat dit een hele reele mogelijkheid was, was ook al bekend in 2014. Toen waren de Winterspelen in Sotsji, en daar hebben toen al veel mensen gewaarschuwd voor het gevaar van Poetin, en waarom we daar meer afstand van moesten nemen.

Zeggen dat het 'achteraf makkelijk praten' is, negeert wel heel opzichtig alle mensen die ook al vooraf voor dezelfde dingen waarschuwden. Het was niet onverwacht. Het was altijd een reele mogelijkheid en we hadden veel meer kunnen en moeten doen om dat te stoppen.
Ook hier; wat had er moeten gebeuren dan? Hadden we Poetin de oorlog moeten verklaren? Omdat er allemaal rode vlaggen waren? En omdat ‘mensen’ hiervoor waarschuwden? Denk niet dat verschillende overheden niet allang bezig waren om op de achtergrond minder afhankelijk van Rusland te worden, maar openlijk oorlog riskeren is niet erg slim
Citaat:
Voor mij is dan besparen wat er te besparen valt een klein offer als ik denk aan de mensen in Oekraïne die nu de winter in gaan.


Alleen... het offer dat je brengt, dat we brengen in ofwel kou ofwel hoge kosten, doet niets voor de mensen in Oekraine. Het is een offer dat we brengen voor de instandhouding van de fossiele industrie, die winst steeds voor laat gaan op verbeteringen die de maatschappij helpen. (Dat geldt voor het klimaat, voor Groningen, voor Oekraine en nog een aantal zaken.) Daar worden mensen de dupe van die er nauwelijks wat aan kunnen doen... maar daar waar de veranderingen wel in gang gezet kunnen worden, wordt het niet gedaan.

Ik volg je beredenering niet helemaal maar volgens mij zeg je dat de energietransitie iets is wat door overheden moet worden geregeld omdat ‘mensen’ er nauwelijks wat aan kunnen doen….sorry hoor maar dat is echt niet zo, Jan modaal kan prima zelf verduurzamen, sterker nog: dat gaat vrij vlot omdat je als particulier alle touwtjes zelf in handen hebt. Ik ben van mening dat mensen best zelf het voortouw mogen nemen ipv naar de overheid kijken en hun hand ophouden want eerlijk: deze energie crisis heeft mensen iig wel wakker geschud waardoor ze er iig mee aan de gang gaan omdat het hun raakt in de portemonnee. We hebben al jaren zonnepanelen en hebben er in augustus nog een lading bij laten plaatsen. Kwestie van financiële keuzes maken. We rijden elektrisch en ik ga voor m’n werk met het OV en de fiets, we stoken zo min mogelijk en dit niet alleen ivm de hoge gasprijs maar dit alles ook omdat we het niet duurzaam vinden…hopelijk kunnen we over een paar jaar helemaal van het gas af, maar daar moeten we nog wel voor sparen. Meer subsidie voor verduurzaming zou zeker welkom zijn!

chanicha

Berichten: 12197
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:51

Hoezo tunnelvisie!
Wel eens bij nagedacht dat er best veel mensen zijn die geen elektrische auto, zonnepanelen kunnen betalen!
Dat er mensen zijn die ziek worden van kou in huis!
Wees vooral trots op jezelf dat je het zo goed voor elkaar hebt Pallatin +:)+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:07

Alsof echt iedereen iets kan doen.

Er zijn jonge mensen die net starten, iets ( duur ) huren en nog amper spaargeld hebben. Sparen is ook al even lastig voor veel mensen, aangezien alles duurder is en de afgelopen jaren kreeg je vrijwel geen rente op een spaarrekening.

Er zijn heel veel ouderen of "zwakkeren" die niet ( meer) kunnen werken. Die stijgen niet meer met hun inkomen, hebben niks extra's en hadden vaak niet gerekend op nog duizenden investeringen aan het huis, dergelijke hoge kosten aan boodschappen, energie, brandstof etc.
Maar die moeten maar thuis blijven zitten in de kou, mogen niks lekkers of extra kopen en afwachten of ze het redden tot hun laatste snik?

Mijn moeder is 78, heeft va haar 15e elke dag keihard gewerkt, heeft de zaak in 2006 verkocht en dat is nu niks meer waard.
Ze huurt in een deels appartementencomplex en heeft niks te vertellen over zonnepanelen, van het gas af etc. En het is pas 13jr oud dat complex. Moet ze maar verhuizen en iets zoeken waar dat wel is? Incl de daarbij horende kosten?

En het is ook heel erg naïef om te denken dat je klaar bent met wat zonnepanelen. De warmtepomp is ook nog lang niet heilig en de rest is allemaal nog nieuw en afwachten wat het gaat doen.
Helemaal niet stoken zal voor veel huizen ook echt niet kunnen. Veel mensen gaan vroeg of laat schimmel krijgen, want alleen ventileren helpt niet om je huis schimmelvrij te houden, zeker niet in dit jaargetijde.

Ik heb reuma en kan slecht tegen de kou. Natuurlijk kleed ik me op de kou, pak een dekentje etc. Maar dat is nu. Het vriest nog niet.........
En het is voor een ander zo makkelijk oordelen.........
Mijn broer was zwaar gehandicapt en mocht ook niet in de kou, we zwommen in verwarmd water etc. Voor veel mensen ver van hun bed, dus geen probleem.

Er zijn mensen die hard werken en ook vies worden op hun werk. Die mogen niet meer dagelijks douchen?

We leven in Nederland, een voorheen modern en welvarend land. Onze ouders en onze generatie hebben altijd hard gewerkt, meer dan genoeg belastingen en premies betaald en moeten nu in armoede gaan leven?

Mensen kunnen zich al niet eens meer in een ander verplaatsen en dat is echt het grootste probleem van nu denk ik.

Marcella

Berichten: 36885
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:09

Zou heel graag zonnepanelen willen, maar dan moet eerst elektrische net aangepast worden in de woning. Is nu nog nergens geaard en heel erg verouderd. Woningbouw zeg dat er gepland onderhoud gaat komen de vraag nu is alleen wanneer en wat ze gaan doen. Gok geen elektrisch net vervangen in de woning.

Zou ook graag isolatie achter de verwarming willen, maar dit kan alleen als ik eerst de volledige verwarming van de muur haal. Dit kan en mag niet van de woningbouw zomaar. Net zoals een deur tussen de keuken en woonkamer dit mag niet.

De woningbouw is wel met de gemeente bezig met duurzaam verwarmen. Gok alleen dat dit nog wel jaren gaat duren voor er echt iets uit gaat komen.

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:30

Pallatin schreef:
Ik volg je beredenering niet helemaal maar volgens mij zeg je dat de energietransitie iets is wat door overheden moet worden geregeld omdat ‘mensen’ er nauwelijks wat aan kunnen doen… .sorry hoor maar dat is echt niet zo, Jan modaal kan prima zelf verduurzamen, sterker nog: dat gaat vrij vlot omdat je als particulier alle touwtjes zelf in handen hebt.


Ik snap niet waarom je je tekst in bold zet, zonder is het beter te lezen.

Maar veel mensen kunnen er helemaal niet zoveel aan doen: bij appartementen en huurwoningen mag je dit soort dingen helemaal niet zelf beslissen en ben je afhankelijk van het enthousiasme van anderen.

Maar daarnaast gaat het zeker ook om de plekken waar de oplossing centraal makkelijker genomen kan worden: iedereen die op stadsverwarming zit bijvoorbeeld. Waarom is een groot deel van die stadsverwarming nog gasgestookt, en staan daar geen enorme zonnecollectoren en zonnepanelen en warmtepompen en geothermie-installaties om dat te regelen? Zelfs als die niet perfect zijn, kun je het verbruik van gas flink verminderen. En dat zijn de plekken waar je eenvoudiger dingen kunt veranderen met veel meer gevolgen dan dat je bij iedereen apart de ketel moet vervangen. Verder raken een boel zwembaden en sporthallen nu in de problemen... die hebben dus allemaal nog weinig aan alternatieve warmte en warmteterugwin-installaties. Scholen idem. Er had verder geen kantorenpark zonder zonnepanelen meer moeten zijn.

En... er had veel meer aandacht moeten zijn voor de creativiteit die mogelijk is. Dan zie je dus dingen terugkomen als: we kunnen de stroom niet opslaan, dus dat is geen oplossing. (Maar warmte kunnen we wel opslaan, dus we zouden zeker de overtollige stroom kunnen gebruiken om het beroep op warmte te verminderen.) Warmtepompen helpen niet, want die zijn alleen maar zinvol in een goed geisoleerd huis, met vloerverwarming en eigen grond. (Maar lucht/lucht-warmtepompen zijn ook efficient en kunnen goed als bijverwarming dienen, elektrische/infrarood warmte kan goed lokaal, we hadden ons idee over verwarming kunnen veranderen en flexibiliseren en dat is niet gebeurd.)

Als iedereen het zelf doet krijg je niet de voordelen van schaalvergroting, en dat zou zoveel uitmaken.

Allemaal dingen die we allang hadden kunnen doen en die we niet hebben gedaan. En het meeste gaat niet over 'handophouden' maar vooral over het in gang zetten. De urgentie was er niet. Nu betalen we alsnog een hoge prijs, maar dan terwijl er dus nog heel veel niet in gang gezet is.

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:45

thequeensmum schreef:
Dank je MyWishMax. Niet goed gezocht dus


Er is ook bijna te veel over geschreven en niet alles duidelijk ;) ik kon het zo vinden omdat ik het pas gelezen had.

verootjoo
Berichten: 35677
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:11

Marcella schreef:
Marije_jiplover schreef:
35% vind ik al behoorlijk laag.
Vinden mijn ogen niet leuk, die willen liefst tenminste 40%

Klopt ben ook echt bezig om omhoog te krijgen, maar best lastig. En dan heb ik geen kachel aan, maar boven word wel weer gestookt. Heb ooit wel eens zitten denken om de verwarming buizen te isoleren, maar is ook zonde om er niet van te genieten.


Ramen open helpt hier goed. Ik had vanmiddag 58% en na een paar uur de ramen open zit ie op 70%.

35-40% is echt laag vind ik.

Marcella

Berichten: 36885
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:39

Zomers zit ik zelfs onder de 30%.

En dan heb ik nu verspreid door huis 2 kommen water op de kasten staan voor de katten. Petmate in de hobbykamer (katten en hond), pan in de woonkamer en pan in de douche.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:05

Marcella schreef:
Zou heel graag zonnepanelen willen, maar dan moet eerst elektrische net aangepast worden in de woning. Is nu nog nergens geaard en heel erg verouderd. Woningbouw zeg dat er gepland onderhoud gaat komen de vraag nu is alleen wanneer en wat ze gaan doen. Gok geen elektrisch net vervangen in de woning.

Zou ook graag isolatie achter de verwarming willen, maar dit kan alleen als ik eerst de volledige verwarming van de muur haal. Dit kan en mag niet van de woningbouw zomaar. Net zoals een deur tussen de keuken en woonkamer dit mag niet.

De woningbouw is wel met de gemeente bezig met duurzaam verwarmen. Gok alleen dat dit nog wel jaren gaat duren voor er echt iets uit gaat komen.


Dat is dan wel erg oud al inderdaad.

Kan je ook niks tussen de radiator en muur schuiven? Wat je dus ook zo weer wegtrekt?
En ipv een deur een gordijn? Of zo een klapwand?

Natuurlijk moeten de woningbouw verenigingen wat gaan doen, maar dat kost behoorlijk veel geld en ze zullen dat ook deels uit eigen zak moeten ophoesten.
Door het woningtekort is er geen concurrentie, anders waren ze allang aan de slag gegaan misschien.