Mini-pc, iMac, laptop of desktop?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Mini-pc, iMac, laptop of desktop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 10:57

Het is weer zover, de aanschaf van een nieuwe pc. Onze beste laptop is inmiddels 10 jaar oud en gaat zijn kuren krijgen. Nu heb ik nog wel een kleinere laptop, vooral om mee te nemen. Maar onze oude heeft een groter scherm en is toch wel prettig.

Dus ik zoek naar iets met een groter scherm. Hoewel ik erg apple fan ben, beperkt zich dat vooral tot iPad en iPhone en kan ik minder uit de voeten met iMac of MacBook. Maar het principe van de iMac (mooi scherm, weinig ruimte want geen aparte processor, snel) spreekt mij wel aan.
Ik kwam de Mini-pc tegen, waarbij je een klein kastje hebt en een los beeldscherm. Iemand hier al ervaringen mee?

Wat wil ik ermee?
- website onderhouden, bestellingen afdoen, voeranalyses maken
- Photoshop
- Sibelius (muzieknotatie programma voor componeren/arrangeren)
- gewoon internetten, tekstverwerken, Office, presentaties maken, enz.

Geen games.

Wat is dan het handigste om te nemen? Budget totaal ligt zo rond de 1000 euro. Ik houd van snelle pc's. Veel opslag is niet per sé nodig, dat hebben we extern. Maar mag wel. En iets dat weinig ruimte in neemt, dus liever geen complete processor kast.

8nnemiek

Re: Mini-pc, iMac, laptop of desktop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:18

Als je al een iPhone en iPad hebt dan is een computer van Apple wel een mooie aanvulling daarop :j Het werkt allemaal zo heerlijk samen!
Je hebt dan de keus tussen een iMac, een Mac mini, of een Macbook, waarbij je die laatste twee op een los scherm kan aansluiten.
Qua snelheid zit je met een Mac in ieder geval goed. Het basismodel is al prima voor de dingen die jij ermee wil doen.
Werk je af en toe op andere locaties, dan is een Macbook echt ideaal. Ook als je zo nu en dan lekker op de bank wil zitten om te werken, heb je snel die macbook even erbij gepakt. Een Macbook kun je verticaal en dichtgeklapt op een standaard zetten en een los beeldscherm als enige beeldscherm gebruiken, waardoor je nauwelijks plek inlevert.
Dit idee:
Afbeelding
Werk je alleen op die ene plek in huis, dan is een iMac of Mac mini ideaal. De Mac mini is perfect als je niet te veel eraan uit wil geven.

Zelf heb ik voor een Macbook gekozen, en heb ik daarnaast een 27" beeldscherm. De Macbook gebruik ik als tweede scherm, maar kan ik dus ook gewoon dichtklappen om alleen het grote scherm te gebruiken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 13:25

Ik heb nog een andere (Windows) laptop om mee te nemen of op de bank te zitten. Dat is nu dus zeker niet het hoofddoel. Ik zoek meer iets voor aan een bureau of op tafel met een groter scherm.
De Mac Mini sluit je ook gewoon op een beeldscherm aan toch? Dat is ook nog wel interessant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:33

Klopt :j Die sluit je aan op een extern beeldscherm, en zou je ook bv op je tv/beamer kunnen aansluiten. Het nieuwe model heeft de M1 chip, die is heel erg krachtig.
Als ik zou moeten kiezen dan zou ik de Mac mini met 256GB harde schijf en 16GB RAM geheugen nemen, dan zit je op €1020 als ik het goed heb, en dan heb je een apparaat dat járen mee kan. De versie met 8GB is ook prima, maar als je eens wat zwaardere taken wil gaan doen ermee, bijvoorbeeld Photoshop met heel veel lagen of zware renderingen, of veel programma's tegelijk wil draaien, dan kan dat extra geheugen fijn zijn.
Koop er een Samsung T7 externe SSD schijf bij, waar je al je grote bestanden/foto's op zet, en dan is die harder schijf ook meer dan voldoende.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 13:09

We hebben 1TB externe schijf, dus opslag is niet zo belangrijk inderdaad.
Ik kwam ook nog de all-in-one-computer tegen: https://www.bcc.nl/computer/desktop/all ... -nl/312371
Is dit de tegenhanger van de iMac van Windows?
Ik sta nog niet om apple te springen. Ik heb ooit eens een MacBook gehad en had alleen maar ruzie met dat ding, ondanks de iPad en iPhone :+
Daarbij heb ik nog wat licenties die alleen voor windows bruikbaar zijn. Dus dat maakt wel dat ik een lichte voorkeur heb voor een Windows pc.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:22

Wat voor aansluiting zit er op je kleine laptop? Wij hebben in ons thuiskantoor 2 grote schermen, een toetsenbord en muis liggen waar al onze laptops simpel met een usb-c aansluiting op kunnen worden aangesloten. Letterlijk een kwestie van 1 kabel erin en alles is bruikbaar