CV houtkachel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 08:51

Wij overwegen een houtgestookte cv kachel te nemen. Hout hebben we zelf voldoende om niet te hoeven kopen.

We zijn gisteren bij een speciaalzaak geweest die Nordic kachels verkoopt. Mooi, boekje mee gekregen, website om eea. uit te zoeken. Je komt er al snel achter, 1001 mogelijkheden.

Buffervat, boiler, etc.

We hebben geen groot huis. Maar de inhoud is toch 370m3. Houten vloeren zowel boven als beneden. Onze ketel hangt boven.

We willen er mee verwarmen en er mee douche zou ook wel fijn zijn. We zijn maar met z'n tweeën.

Zelf vind ik een kachel met speksteen mooi. Ik zou er graag ook bijvoorbeeld suddervlees op willen zetten. Maar dat is geen pre.

Ik ben op zoek naar ervaringen, aanraders, wegblijvers. Aanraders van bedrijven omgeving ZO-Drenthe zijn welkom.

Molfre

Re: CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:05

Hier in Drenthe zijn hout CVs erg populair, maar dan voornamelijk met hout pellets, in Scnadinavie zijn cv houtkachels in het algemeen erg populair. Wellicht dat je daar ook info en inspiratie vandaan kan halen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:06

Begin met je af te vragen waar je dat ding wil zetten, en hoeveel kw je nodig hebt.
Is je schoorsteen geschikt, en hoog genoeg? Kan daar evt. meteen een fijnstof filter ingebouwd worden?

Hou er rekening mee dat daar in de toekomst wellicht ook regels voor komen.

Wil je een houtkachel (waar de cv op kan meelopen, dus met warmwater voorziening) in de woonkamer, of echt een cv op hout?

Er zijn ook systemen die opstarten op pellets, en verder stoken op hout bijvoorbeeld, waar je eventueel ook op kunt koken. Lohberger bijvoorbeeld.
Zoals met alles, prijs naar kwaliteit en mogelijkheden.
Kijk ook naar rendement, in Duitsland zijn bijvoorbeeld de waarden veel strenger.

Speksteen geeft nog uren na het stoken warmte af, dus wat rendement betreft altijd goed.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 11-09-22 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:11

Misschien ook handig om even te kijken naar de wet-en regelgeving, volgens mij gaat de regelgeving omtrent wanneer je mag stoken veranderen, en mag je binnenkort niet meer stoken op windstille of mistige dagen. Het zou zo jammer zijn als je nu een grote aankoop doet en het toch koud gaat krijgen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:12

Stoken met hout op een mistige dag was al nooit aan te bevelen, ik zou dus om die reden alleen al niet durven inzetten op een enkel systeem voor je verwarming.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 09:33

We wonen vrij en buiten het dorp.
Ik wil geen pellets. Die zijn ook niet te betalen.
We hebben zelf hout en wil dus vooral die besparing en de onafhankelijkheid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:43

belle_boef schreef:
We wonen vrij en buiten het dorp.

Dat zegt niets over de regels.
Nogmaals, ik weet het niet 100% zeker, maar er staat me iets van bij.