Mijn vriend huurt een huisje waar ik ook veel ben. Vandaag komt de huurbaas langs. De energieprijzen stijgen ineens 3 keer zoveel, maar we zijn daar niet de enige in. Wij hebben gas, water en electriciteit bij de huur verwerkt zitten. Maar het gaat dus alsnog ineens keihard omhoog.
Ook moeten en nu wel echt nieuwe ramen komen boven, omdat deze enkel glas zijn en niet dubbelglas. Dus dat gaat ook besproken worsen vandaag.
Ik wilde eigenlijk het een en ander opzoeken over huizen en wat voor verplichtingen er allemaal aan zitten. Ik weet bijvoorbeeld dat de plicht voor dubbel glas in 2023 in gaat. Ten minste, dat zegt de verhuurder. Daarom wil ik het zelf opzoeken. Ik ga zometeen ook nog ons contract nachecken om te zien of de prijs überhaupt zo flink mag stijgen, aangezien dit in de huur inbegrepen zit en de huur niet superveel in een keer omhoog mag gaan. Ik wil gewoon natuurlijk ervoor zorgen dat hij niet zomaar van ons dingen vraagt die niet mogen. Daar ben ik vrij streng op. Maar, omdat ik nog jong ben, ben ik er ook nog vrij nieuw in. Daarom vraag ik het even allemaal hier na.
De vraag luidt dus voornamelijk: hoe kan ik het beste opzoeken wat de plichten zijn voor een huis (dit gaat van de dubbele ramen tot andere isolaties of rookvermelders of zelfs de keuken of wat dan ook) om te hebben en wat een verhuurder daarin heeft te betekenen.