Hoe kan ik dit het beste opzoeken?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Hoe kan ik dit het beste opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 12:56

Hallo :wave:

Mijn vriend huurt een huisje waar ik ook veel ben. Vandaag komt de huurbaas langs. De energieprijzen stijgen ineens 3 keer zoveel, maar we zijn daar niet de enige in. Wij hebben gas, water en electriciteit bij de huur verwerkt zitten. Maar het gaat dus alsnog ineens keihard omhoog.

Ook moeten en nu wel echt nieuwe ramen komen boven, omdat deze enkel glas zijn en niet dubbelglas. Dus dat gaat ook besproken worsen vandaag.

Ik wilde eigenlijk het een en ander opzoeken over huizen en wat voor verplichtingen er allemaal aan zitten. Ik weet bijvoorbeeld dat de plicht voor dubbel glas in 2023 in gaat. Ten minste, dat zegt de verhuurder. Daarom wil ik het zelf opzoeken. Ik ga zometeen ook nog ons contract nachecken om te zien of de prijs überhaupt zo flink mag stijgen, aangezien dit in de huur inbegrepen zit en de huur niet superveel in een keer omhoog mag gaan. Ik wil gewoon natuurlijk ervoor zorgen dat hij niet zomaar van ons dingen vraagt die niet mogen. Daar ben ik vrij streng op. Maar, omdat ik nog jong ben, ben ik er ook nog vrij nieuw in. Daarom vraag ik het even allemaal hier na.

De vraag luidt dus voornamelijk: hoe kan ik het beste opzoeken wat de plichten zijn voor een huis (dit gaat van de dubbele ramen tot andere isolaties of rookvermelders of zelfs de keuken of wat dan ook) om te hebben en wat een verhuurder daarin heeft te betekenen.

Prrrr
Moderator

Re: Hoe kan ik dit het beste opzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:08

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:12

Wij hebben hetzelfde probleem, alleen dan vanuit de kant van de verhuurder...

Het gaat niet over een huurverhoging, het gaat over de verhoging van de energieprijs. Deze is nu eenmaal gruwelijk gestegen en de huurder betaald gewoon voor wat hij gebruikt. Dus... Ja dat kan en mag. Of vind jij dat de verhuurder voor jou energiegebruik moet betalen?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:13

Ik denk inderdaad ook bi de huurcommissie en verder zou je ook een oproepje kunnen plaatsen op dit forum. Daar zitten ook veel ervaringsdeskundigen
https://www.ouders.nl/forum

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:35

Er is eigenlijk nog geen verplichting voor dubbel glas. Daar zijn bijvoorbeeld oa de Woonbond wel mee bezig, maar het is nog geen gebrek.
Je kan het dus wel vragen of hij dubbelglas wil aanbrengen, maar dan gaat de huur ook omhoog. Er zijn ook wel uitspraken geweest, waarbij verhuurder wel gedwongen werd, maar wel met huurverhoging dus.

Qua huurverhoging vanwege energie.
https://www.woonbond.nl/nieuws/all-huur ... dus%20niet.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:52

Er zit een verschil in je huur en je energielasten, ook al betaal je die in 1 prijs. In de huurovereenkomst zou hier onderscheid in gemaakt moeten worden en de verhuurder zou ook jaarlijks moeten laten zien wat jullie verbruik is tov wat er betaald is. Het is dus zijn goed recht om jullie meer te laten betalen, het is immers niet de huur die stijgt maar de energielasten.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 13:58

miccamaaike schreef:
Er zit een verschil in je huur en je energielasten, ook al betaal je die in 1 prijs. In de huurovereenkomst zou hier onderscheid in gemaakt moeten worden en de verhuurder zou ook jaarlijks moeten laten zien wat jullie verbruik is tov wat er betaald is. Het is dus zijn goed recht om jullie meer te laten betalen, het is immers niet de huur die stijgt maar de energielasten.

Dat hebben we inderdaad eindelijk gevonden. Hij heeft ons alleen nooiy de energielasten laten zien dus daar ga ik wel om vragen :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:22

miccamaaike schreef:

Alleen maar als het dus uitgesplitst is. Als dat niet zo is kan je die verhoging aanvechten, zoals in de link in mijn bericht beschreven staat.

Die site is sowieso fijn ts, naar huurcommissie, want er staat van alles beschreven wat mag en niet en ook voorbeeldbrieven.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... -is-all-in

Hier staat een stuk over het voorschot en dat dat dus niet zomaar verhoogd mag worden, tenzij jullie akkoord gaan. Je hebt dan wel het risico dat je bij de jaarafrekening moet bijbetalen. Maar dan moet je die wel krijgen

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:07

hebben jullie wel eigen meters en lezen jullie die zelf wel eens af?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 15:50

MyWishMax schreef:
miccamaaike schreef:

Alleen maar als het dus uitgesplitst is. Als dat niet zo is kan je die verhoging aanvechten, zoals in de link in mijn bericht beschreven staat.

Die site is sowieso fijn ts, naar huurcommissie, want er staat van alles beschreven wat mag en niet en ook voorbeeldbrieven.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... -is-all-in

Hier staat een stuk over het voorschot en dat dat dus niet zomaar verhoogd mag worden, tenzij jullie akkoord gaan. Je hebt dan wel het risico dat je bij de jaarafrekening moet bijbetalen. Maar dan moet je die wel krijgen

Hoe het in het contract staat lijkt me gespleten:
Ze noemen eerst de kale huur en her bedrag en daarna de services en dat bedrag en daarna wordt het bij elkaar opgeteld

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:04

Dat is jammer :+ hoewel het niet helemaal uitmaakt en wel beter is. maar in die laatste link staat ook uitgelegd hoe het zit met het voorschot, verhoging daarvan en de eindafrekening die je hoort te krijgen en dan dus bij zou moeten betalen.

Citaat:
Mag de verhuurder mijn servicekosten en/of voorschot verhogen?
De verhuurder mag uw servicekosten en/of voorschot verhogen als uit de eindafrekening blijkt dat u te weinig voorschot betaalde. U moet 1 keer per jaar een eindafrekening krijgen. Krijgt u die niet? Dan mag de verhuurder de servicekosten niet verhogen.

Wil de verhuurder uw servicekosten en/of voorschot op een ander moment verhogen? Bijvoorbeeld omdat energie duurder wordt? Dan mag u daarmee akkoord gaan, maar het hoeft niet. Gaat u niet akkoord? Dan moet u bij de volgende eindafrekening misschien bijbetalen.

Extra service
Uw verhuurder kan om een verhoging van de servicekosten vragen als hij extra service biedt. Zoals een glasverzekering of een schoonmaker voor de gemeenschappelijke ruimtes. U hoeft daar niet mee akkoord te gaan.

Woont u in een gebouw met meer huurders? Dan mag de verhuurder de servicekosten alleen verhogen als minstens 70% van de huurders akkoord gaat met de extra service.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:12

Bij mijn beste vriend die in een gedeelde huis woont moet ook gaan bij betalen maar niet in de zin van in een huurverhoging.

Want mochten de energie prijzen weer dalen kan niet de verhoogde huur terug gedraaid worden.
Dus hij gaat apart bij betalen al is hij echter bijna nooit thuis.

Dit stelde de verhuurder zelf voor.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 17:02

Hij is geweest. We hebben gelukkig een verhuurder die goed meedenkt. Een hele fijne man.

Wij krijgen boven nieuwe ramen met dubbelglas. En volgend jaar in een tweede vernieuwing krijgen we een nieuwe voordeur, nieuwe keukenraam en waarschijnlijk rolluiken aan de achterkant van het raam boven en beneden. Hij wil dan het voorschot aan energie wat verhoogd zou worden halveren en her overschot van dit jaar wordt dan in termijnen betaald bij de huur. Dat klinkt al stukke beter :=

Ik ben ook blij dat ik nu bezig ben met echt werk. Dan kan ik mijn vriend ook ondersteunen in de kosten *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:35

Dubbelglas is toch allang weer verouderd?
Tegenwoordeig is alles 3-voudige beglazing.
Wij hebben voor de kelder nog nagevraagd of het daar evt. goedkoper komt met dubbel, maar dat maakt het verschil niet.
Het voordeel van het moderne glas beperkt zich niet tot de winter, er komt ook duidelijk minder hitte binnen in de zomer.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:45

Sizzle schreef:
Dubbelglas is toch allang weer verouderd?
Tegenwoordeig is alles 3-voudige beglazing.
Wij hebben voor de kelder nog nagevraagd of het daar evt. goedkoper komt met dubbel, maar dat maakt het verschil niet.
Het voordeel van het moderne glas beperkt zich niet tot de winter, er komt ook duidelijk minder hitte binnen in de zomer.

Na dubbel glas komt HR dan HR+ HR++ en uiteindelijk pas HR+++ met dus die 3 glasbladen en twee spouwen. Triple glas is alleen lang noet geschikt voor iedere situatie omdat het te dik en zwaar is voor de meeste bestaande kozijnen. Waar dubbel/HR met 2 bladen vaak wel ingepast kan worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:48

santie schreef:
Wij hebben hetzelfde probleem, alleen dan vanuit de kant van de verhuurder...

Het gaat niet over een huurverhoging, het gaat over de verhoging van de energieprijs. Deze is nu eenmaal gruwelijk gestegen en de huurder betaald gewoon voor wat hij gebruikt. Dus... Ja dat kan en mag. Of vind jij dat de verhuurder voor jou energiegebruik moet betalen?

Ik heb als huurder er altijd op gestaan dat 'feitelijke huur' en 'servicekosten zoals gas, water en licht' apart werden afgerekend.
Kon dat echt niet (... natuurlijk kan dat!!)
... dan graag bewijsstukken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:58

Mars, zelf bij Hornbach staat inmiddels 3x.
Geen enkele aanbieder voor renovatievensters had nog andere opties in ond geval.
Wellicht omdat we hout-allumium gekozen hebben ipv kunststof (?). Ze hebben ze in de bestaande kozijnen gezet (ingezaagd).
Uiteraard ben ik verder geen expert of zo.
Merkte wel het frappante verschil gelijk. Eerst moesten we overdag de luiken dicht tegen de hitte, daarna niet meer.