Elektrische keukenboiler

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Relaxed

Elektrische keukenboiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 08:17

In het kader van gas besparen opperde mijn vader of een elektrische keukenboiler niet iets voor mij is. Ik heb zonnepanelen en mijn CV hangt op zolder, door dat laatste duurt het ook altijd vrij lang voor ik warm water beneden in de keuken heb.

Dus wie heeft er ervaring met een elektrische keuken boiler? Heb je dit dan ook gecombineerd met een cooker (hoe schrijf je dat?)? Of gewoon alleen voor warm water?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:24

Ik kan je niet echt helpen qua ervaring maar we hebben er wel net 1 besteld, voor 100 liter water, dus zowel voor keuken als badkamer; we gebruiken hem alleen voor warm water.
Overigens heeft die van ons ook een warmtewisselaar waardoor we ook warm water kunnen maken m.b.v. onze houtkachel. We hebben het helemaal doorgerekend en op deze manier hoeven we dus niet/ nauwelijks meer gas te gebruiken.

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 08:25

ElCid schreef:
Ik kan je niet echt helpen qua ervaring maar we hebben er wel net 1 besteld, voor 100 liter water, dus zowel voor keuken als badkamer; we gebruiken hem alleen voor warm water.
Overigens heeft die van ons ook een warmtewisselaar waardoor we ook warm water kunnen maken m.b.v. onze houtkachel. We hebben het helemaal doorgerekend en op deze manier hoeven we dus niet/ nauwelijks meer gas te gebruiken.

100 liter wordt wat krap in het keukenkastje :')

saden

Re: Elektrische keukenboiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:36

Wij hebben een keukenboiler.
Eigenlijk om dezelfde reden als jou.

Hij bevalt ons prima, we hebben hem nu 12 jaar.
Alleen als ik alles wil dweilen dan pak ik ergens anders warm water.
Maar voor koken, handen wassen, schoonmaken is hij groot genoeg.
Ik meende dat hij 10 liter is.

Stentoor Eindstand, Z+1 springen B+5 SGW+1, Dag lieve grote vriend... Mis je!
Annalinde van `Hogeland M1+5 Verkocht [o]
Etoya v.Canturano heeft haar kerstmuts gepakt en naar quatar gegaan!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:38

Relaxed schreef:

Hangt ervan af hoe groot het keukenkastje is ;-).

De boiler die wij krijgen is ca. 100 bij 50 cm.
Maar er zijn natuurlijk ook kleinere te koop va. 10/15 liter. Overigens is een zgn. doorstroomboiler misschien ook een optie; die warmt het water op wat je meteen gebruikt https://www.boilermarkt.nl/Doorstromer/ ... TkQAvD_BwE .

Sommige kleinere boilers kan je overigens, net als vroeger een geiser; aan de muur hangen en zijn met kraan.
https://electraboiler.nl/products/eldom ... ieklasse-a

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:40

Wij hebben er ook 1 10 of 15 liter geloof ik. Ideaal, want je hebt meteen warm/heet water en het kost je geen extra gas. Let wel op de temperatuur waarop je je boilertje instelt. Die van ons staat op net iets warmer als handwarm. kokend heet is onnodig, want dan blijft ie het water constant op die temperatuur houden en kost dat je onnodig extra water.

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:42

Zo zaten wij dus vorige week ook.
Ik vind de quooker prachtig maar wel enorm duur, dus in eerste instantie wilden wij ook een boilertje kopen.
Maar de kids maken regelmatig thee, cup a soup of cappuccino (uit een bus).
Uiteindelijk de Howat cooker gekocht.
Stuk betaalbaarder dan de quooker en hij bevalt prima.
Ik zet hem wel savonds uit als ik naar bed ga, geen idee of dat besparend is :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:45

Ik heb een elektrische boiler van 10 L, bijna instant warm water (letterlijk 3 seconden ofzo).
Zeer handige aankoop gebleken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:30

Zo'n "cooker" is ook een (doorstroom)boiler overigens; die zijn ook onder minder mooie namen te koop ;-). Alleen moet je daarbij nog wel zelf voor de kraan en aansluiting op de boiler zorgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:37

Hier gewoon een 10liter hotfill plintboiler achter een kastje met een ingekorte lade :) Van Inventum. Fijn ding.

Koop in ieder geval geen Daalderop, als je geen kapotte keuken door lekkage wilt.
Bij ons 2x gebeurd :( En ook heel veel soortgelijke negatieve reviews online. Ook voor hun "quooker".

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:49

ElCid schreef:
Relaxed schreef:

Hangt ervan af hoe groot het keukenkastje is ;-).

De boiler die wij krijgen is ca. 100 bij 50 cm.
Maar er zijn natuurlijk ook kleinere te koop va. 10/15 liter. Overigens is een zgn. doorstroomboiler misschien ook een optie; die warmt het water op wat je meteen gebruikt https://www.boilermarkt.nl/Doorstromer/ ... TkQAvD_BwE .

Sommige kleinere boilers kan je overigens, net als vroeger een geiser; aan de muur hangen en zijn met kraan.
https://electraboiler.nl/products/eldom ... ieklasse-a

Kun je zo'n doorstroomboiler ook in een keukenkastje inbouwen?

En, begrijp ik goed dat je dan de warmwaterleiding naar de keuken niet meer nodig hebt?

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Poldermenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:53

Wij hebben de cooker met ca. 8 liter boiler van de Hornbach. Zijn er erg tevreden over. Wij hebben het zo gemaakt dat wij geen warm water leiding meer naar de keuken hebben lopen.

Over het algemeen hebben wij daardoor warm water genoeg. Laatst voor het eerst dat wij een afwas deden van ca. 20 man dat we warm water tekort kwamen.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:14

Ik heb ook een boiler, zat er al in toen ik hier kwam wonen en met het plaatsen van de keuken deze weer terug geplaatst. Geen idee hoeveel liter. Maar ik vind het ideaal. Direct warm water, daardoor minder verspilling als ik bijvoorbeeld even snel een afwasje wil doen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:42

Ik heb in mn huurhuisje een keukenboiler zitten. Echt geweldig, als ik later ooit een eigen huis komt, of weer een ander huurhuis, is dat aanschaf nummer 1.
Wbt verbruik verder geen idee, maar alleen al de liters water die sommigen verbruiken voor er eens heet water uit de kraan komt..

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 11:00

pmarena schreef:
Hier gewoon een 10liter hotfill plintboiler achter een kastje met een ingekorte lade :) Van Inventum. Fijn ding.

Koop in ieder geval geen Daalderop, als je geen kapotte keuken door lekkage wilt.
Bij ons 2x gebeurd :( En ook heel veel soortgelijke negatieve reviews online. Ook voor hun "quooker".

Maar hotfill betekent dus dat je nog steeds de warmwaterleiding gebruikt, die wil ik juist kwijt in de keuken omdat ik daarmee wel echt gas (en water) ga besparen dan.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:22

Ik heb een boiler die ik gebruik voor keuken en badkamer. Dat kan bij mij eenvoudig doordat de badkamer achter de keukenmuur zit :+ Dit is een 40 liter boiler en past qua formaat in een keukenkastje. Dat staat hij bij mij ook :)

40 liter is trouwens niet erg ruim om mee te douchen. Wel goed voor waterbesparing :+

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)

Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:57

Relaxed schreef:
pmarena schreef:

Maar hotfill betekent dus dat je nog steeds de warmwaterleiding gebruikt, die wil ik juist kwijt in de keuken omdat ik daarmee wel echt gas (en water) ga besparen dan.

Jij of enig ander hoeft toch ook geen hotfill te doen :=
Zonder werkt ook prima :j

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 13:38

Inmiddels 2 installateurs gebeld en beide willen dit jaar niet eens een prijsopgaaf doen omdat ze het zo druk hebben.. Ik laat het dus maar ff gaan :+

Misschien mijn vader nog eens lief aankijken of hij het toch niet zelf wil doen :')

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:52

Wij hebben al 22 jaar geen warmwaterleiding in de keuken. Alleen koud en close-inboilers. Een close-in van Daalderop (geen hotfill) van 10 liter is niet zo heel erg moeilijk te installeren, je bent alleen een half kastje kwijt onder je gootsteen. Er moet een stopcontact in de buurt zijn, en het is dan een kwestie van de waterleidingen naar het ding verleggen, en van het boilertje weer naar de kraan. Wij hebben 'm op de koudwaterleiding aangesloten.
Wil je het kastje niet kwijt dan is een plintboiler een optie als er voldoende ruimte aanwezig is.
Een doorstromer vraagt heel veel stroom, daarvoor is soms een aparte groep nodig.

Over de IJssel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:36

Plintboiler kan je ook prima achterin je kastje doen, dan heb je gewoon wat minder diepe opbergruimte.
Maar echt geen Daalderop boiler nemen als je nog kan kiezen, want dan ben je uiteindelijk meer dan een half kastje kwijt door de lekkage die die krengen na een paar jaar geven :n

(Daalderop close-in compact plintboiler)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:06

Hevonen schreef:
Kun je zo'n doorstroomboiler ook in een keukenkastje inbouwen?

En, begrijp ik goed dat je dan de warmwaterleiding naar de keuken niet meer nodig hebt?

Volgens mij kan je die inbouwen en er is dan geen warmwaterleiding meer nodig; de boiler warmt het koude water meteen op. Even precies informeren want er zijn ook daarin veel verschillende soorten en modellen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:18

Wij hebben sinds een aantal jaar een Quooker met 7 liter boiler.
Om dezelfde reden als bij jou, de ketel hangt linksvoor op zolder en onze keukenkraan zit rechtsachter beneden in ons huis. Ik heb het eens opgemeten, ik gooide 7 liter water weg, dat ooit al eens warm gestookt was, voor er warm water uit de keukenkraan kwam.

Met een Quooker verdien je het niet zomaar terug (hoewel, met de huidige gasprijzen waarschijnlijk wel, onze berekening ging over de gasprijs van toen). Maar het levert echt heel veel comfort.
Kopje thee on demand, direct een pan kokend water ipv wachten tot het kookt en je er je eieren, pasta, groente of aardappelen in kunt doen.

Ik vind het echt ideaal.

En erg fijn om niet steeds 7 liter water weg te gooien wanneer je warm water nodig hebt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie