Vloerverwarming of Split airco?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Happyhealthy

Vloerverwarming of Split airco?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-22 17:22

Hoi!

Wij willen op de beneden verdieping van ons huis een nieuwe vloer leggen en zijn in dubio of we dan ook vloerverwarming nemen.

Met de huidige gasprijzen is het prettig om wat minder gas te verbruiken maar we komen er niet helemaal uit wat de beste oplossing is.
Onze CV ketel is van 2019 dus deze willen we eigenlijk nog niet vervangen, een warmtepomp valt dus af.

We twijfelen nu tussen verwarmen met vloerverwarming of dmv split airco's. We komen er niet helemaal uit wat de zuinigste manier van verwarmen is en wat het prettigst aanvoelt.
Het gaat alleen om de benedenverdieping. Op de eerste verdieping hebben wij in de winter geen radiatoren aanstaan en op de badkamer hebben we (elektrische) vloerverwaming. Mochten wij airco's kiezen dan willen we er wel 1 in de slaapkamer zodat we in de zomer kunnen koelen.
Ons huis is uit 2004 dus goed geïsoleerd.

Wat zijn jullie ervaringen en zou jullie voorkeur naar uit gaan?
Voor de mensen met airco: ervaren jullie een droge lucht in huis? Hier ben ik een beetje bang voor namelijk.

We horen het graag!

Wil je makkelijk geld verdienen? Klik hier!

EllyC

Re: Vloerverwarming of Split airco?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:30

Ik heb er ook even naar gekeken maar gekozen voor airco's.

Elektrische vloerverwarming is al helemaal duur. Ik zou hier ook maar eens naar kijken of het niet voordeliger is deze uit te zetten en airco te plaatsen. (dit uiteraard alleen naar kosten kijken en niet naar comfort).

Warmte met airco zou minder comfortabel zijn maar mensen die dit al hebben hoor ik hier niet over.

Ik ga nu voor 3 binnenunits met 3 buitenunits. Dit is aanzienlijk goedkoper en een splitunit.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara), Bon Jaylin EC (2024) Bon Mailin EC (2023, te koop), Indy (20) B ruin amazones)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:34

Ik zou sowieso voor airco's gaan ivm koelen. Dat je ze ook nog in kunt zetten als verwarming is extra bonus.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:36

Ik zou voor vloerverwarming gaan. Heb snel koude voeten en vond vloerverwarming echt heerlijk.

Bij mijn baas op kantoor (in huis) hadden we airco hangen voor koelen en verwarmen. Op zich prima maar ik vond het geluid niet zo fijn en het werd al snel weer te warm of koud. Ook het blazen vond ik niet prettig.

Meer leren over vriesdrogen en voedsel conserveren? Volg me op Instagram Forest Bitez
Een nieuwe Homestead en het voedselbos Catlady_Homestead

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:48

Een hybride warmtepomp werkt samen met je CV.
Dus dan kan je je ketel nog blijven gebruiken.
De ketel springt dan alleen bij als het heel erg koud is en de warmtepomp het niet meer kan verwarmen.
Icm een elektrische boiler en evt zonnepanelen zou ik voor vloerverwarming gaan dan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:54

Is beide geen idee? Meteen vloerverwarming laten leggen. Dan ben je klaar voor als je in de toekomst een warmtepomp of elektrische cv wil nemen, want die werken het beste op vloerverwarming.. en dan airco's erbij om sowieso in de zomer te koelen, en dan kun je 's winters kiezen wat je fijner vindt.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-22 17:02

Bedankt voor de reacties!
We willen eigenlijk voor 1 van beide opties gaan ivm de kosten. Als we allebei gaan doen wordt het erg prijzig en ik vraag mij af of we die kosten eruit gaan halen. We weten ook nog niet hoelang we hier blijven wonen (we willen graag naar een ander dorp) en hebben al veel geïnvesteerd/verbouwd in dit huis.

Wat wellicht nog goed is om te weten: we hebben 8 zonnepanelen en spelen daarmee nu quitte op ons verbruik.

Op dit moment gaat de voorkeur uit naar airco's, ook omdat je deze kunt koelen in de zomer. Maar ik ben bang dat als we geen vloerverwarming leggen we hier spijt van gaan krijgen, de vloer moet er nu toch uit dus later ga je geen vloerverwarming meer leggen.

Ik ben erg benieuwd of er nog bokkers zijn met ervaringen met airco's en wat zij hier van vinden.

Wil je makkelijk geld verdienen? Klik hier!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:51

Happyhealthy schreef:
Bedankt voor de reacties!
We willen eigenlijk voor 1 van beide opties gaan ivm de kosten. Als we allebei gaan doen wordt het erg prijzig en ik vraag mij af of we die kosten eruit gaan halen. We weten ook nog niet hoelang we hier blijven wonen (we willen graag naar een ander dorp) en hebben al veel geïnvesteerd/verbouwd in dit huis.

Wat wellicht nog goed is om te weten: we hebben 8 zonnepanelen en spelen daarmee nu quitte op ons verbruik.

Op dit moment gaat de voorkeur uit naar airco's, ook omdat je deze kunt koelen in de zomer. Maar ik ben bang dat als we geen vloerverwarming leggen we hier spijt van gaan krijgen, de vloer moet er nu toch uit dus later ga je geen vloerverwarming meer leggen.

Ik ben erg benieuwd of er nog bokkers zijn met ervaringen met airco's en wat zij hier van vinden.

Ik denk dat je het er wel uit haalt want ook als je het verkoopt dan is het wel een meerwaarde.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:57

Vloerverwarming gebruiken wij ivm de cv gasketel. Heerlijk warme vloer. Wij hebben ook airco's (topklasse) in kamer en eerste verdieping hal. Gezien de huidige woekerprijzen is het logisch dat airco's ook voor verwarming worden gebruikt. Echter kwa comfort is verwarmen met airco waardeloos, uitzondering in voor en najaar. Als het kouder/ vorst dan is voor een kamer meer dan 25m2 eigenlijk 2 binnenunits nodig om de forse luchtstroom acceptabel te houden. Warm krijgen kan altijd met 1 binnenunit van voldoende capaciteit, daar zit het probleem niet. Het binnendeel moet wel 50 graden zijn en daar blaast de lucht langs. De goedkopere units heb je ook nog een geluidsprobleem. Reden bij ons voor topklasse omdat ik zelf installeer en de kosten gering zijn. Zonnepanelen zijn hier ook, wij houden over na saldering 4000 KW dat overhouden wordt nihil omdat over een paar jaren een warmtepomp lucht/ water komt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:53

Ik zou gaan voor vloerverwarming, dit omdat de warmte opstijgt en je met een airco het probleem hebt dat het koud aan blijft voelen in huis, je huis wordt van bovenaf verwarmt (afgelopen winter moeten stoken met de airco dus helaas ervaring mee :') )

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo
[IM] Mijn allermooiste zon is nu de allermooiste ster

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:08

Als je het kan betalen zou ik kiezen voor vloerverwarming, dat is zoooo lekker. Airco(s) plaatsen kan later altijd nog, daar kun je relatief voordelig zelfs nog per ruimte voor kiezen, dus desnoods starten met vloerverwarming, later als je weer wat gespaard hebt een airco op een locatie waar je ook graag wilt koelen en kijken hoe dat bevalt in de winter met verwarmen.
Vloer verander je toch wat minder makkelijk.
Hier komt morgen een airco, maar voorlopig nog niet nodig voor verwarmen denk ik, dus kan nog geen ervaring geven helaas.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:08

Zoals je zegt, nu gaat de vloer eruit en dat is je kans. Airco kan in principe altijd nog, in ieder geval een stuk makkelijker.

Meer leren over vriesdrogen en voedsel conserveren? Volg me op Instagram Forest Bitez
Een nieuwe Homestead en het voedselbos Catlady_Homestead

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:25

Ik zou ook kiezen voor de vloerverwarming, en dan indien nodig later nog voor een airco gaan. Ik denk dat vloerverwarming ook meer aan de waarde van je huis toevoegt.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:28

Prairy schreef:
Zoals je zegt, nu gaat de vloer eruit en dat is je kans. Airco kan in principe altijd nog, in ieder geval een stuk makkelijker.

Mee eens.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:52

Vloerverwarming is zo ontzettend comfortabel!

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:22

Als het is om gas/kosten te besparen zou ik juist voor airco gaan. Wij hebben bij de verbouwing ook vloerverwarming laten leggen, hele boel laten isoleren, nieuwe cv etc, puntje bij paaltje gebruiken wij nu meer gas, dan dat de vorige bewoonster deed met de boel de hele dag op 22 graden zetten. Simpel weg omdat je met vloerverwarming niet kan schommelen in temperatuur en je hem dus 24/7 op 19 of 20 graden moet houden. Of nou ja, je kan wel schommelen, maar hiermee experimenteren leerde ons dat het gasverbruik over 24 uur dan hoger was dan als de temperatuur constant gehouden werd, omdat vloerverwarming heel langzaam de boel verwarmd en dus lang aan het verwarmen is.
De warmte die het geeft vind ik fantastisch fijn, dus daar zou ik het direct voor doen hoor! Maar als je het doet om te besparen, is het hier in ieder geval geen slimme zet geweest

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:28

Zou absoluut voor vloerverwarming gaan. Dit geeft een aangenamer warmte dan airco's. Daarnaast kun je airco's later ook nog extra laten plaatsen.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie