Voortuin make-over, tips gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JudithO

Voortuin make-over, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 09:34

Afbeelding

Dit is de situatie.
Afmetingen 6x5m.

Het idee is dat er ook een vorm van afscheiding omheen komt, omdat mensen het nodig vinden om de hoek af te snijden en vol door onze tuin moeten fietsen/lopen/ zelfs met de auto. Ook toen er nog geen buxusmot was geweest en de boel nog netjes was ;)

Onderhoudsvrij, dus geen gras wat gemaaid moet worden.

Ik dacht het grind eruit, nieuw worteldoek erin en dan een paar perkjes met planten.
Wat zouden jullie doen?
Het is vooral de afscheiding waar ik een idee voor zoek.

Het wordt een verrassing van mijn moeder, wij zitten nu 2 weken in haar huis. Dit is een project waar ze al lang tegenaan hikt en ik wil het graag voor haar doen!

Barst los zou ik zeggen :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:37

Ik lees even mee, wij zitten op een hoek en hebben hetzelfde probleem. Ook auto's komen soms in de tuin doordat ze te ver achteruit steken. Wij zitten te denken aan cortenstaal als afscheiding, en daar dan een grote plantenbak mee maken.

Coentjuh

Re: Voortuin make-over, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:39

Iets met middelgrote stenen zodat de kans dat fietsers auto's er over rijden wordt beperkt?

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western stijgbeugels, Outdoorlaarzen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:49

Verhoogde plantenbakken rondom met betonelementen. Is ook makkelijk bijhouden, je hoeft niet zo diep te bukken om te wieden etc. En betonelementen dwingen wel wat respect af bij fietsers en automobilisten.

Vierkantje bestrating binnenlangs de bordertjes, en in het midden een perkje met wat laagblijvende struiken, bv lavendel, al dan niet met een paar struikrozen gecombineerd.

Dit idee dus:
https://stone-style.ebema.be/nl-BE/prod ... x8cm-lxhxb

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:51

Wij willen die verhoogde bakken dus maken met staal, want wij hebben geen mooie rechthoek als erfafscheiding.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:56

Coentjuh schreef:
Iets met middelgrote stenen zodat de kans dat fietsers auto's er over rijden wordt beperkt?

Mijn ervaring is dat je er dan steeds spelende kinderen op hebt lopen. Een verhoogde plantenbak (en dan bedoel ik echt rond 80cm) of een (prikkelige) heg als afscheiding werkt hier beter. Met een heg zal je de meeste soorten zal je wel 1x per jaar moeten snoeien.

Daarbinnen wat perkjes met planten. Gezien de klimaatverandering zou ik kiezen voor planten die goed tegen droogte kunnen en waar insecten/vogels blij van worden. Als je moeder houd van koken zou je ook aan bijvoorbeeld tijm, rozemarijn en salie kunnen denken. Leuke planten, weinig onderhoud, droogtebestendig, goed voor insecten én lekker
Ik zou wel een kleine strook (semi)verhard laten voor het huis, met grind oid, dat is handig met ramen lappen.
Super lief dat je dit voor haar gaat aanpakken!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:00

Ik zou zoiets rondom doen.
Afbeelding

Of werken met bielzen, strandpalen of kastanje palen. Dat zie je de laatste tijd ook veel.

[&] [&]

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:17

Ik zou een mooi laag tuinhek zetten. En dan een bloemenmix zaaien, onderhoudsvriendelijk, en heel veel kleurige bloemen <3.

*Burp*

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:30

_San87_ schreef:
Ik zou een mooi laag tuinhek zetten. En dan een bloemenmix zaaien, onderhoudsvriendelijk, en heel veel kleurige bloemen <3.

En ook nog eens goed voor de bijtjes :D

MB-Shots: Fotografie van mens & dier || Bookstagram || Goodreads || Vinted: Marjo2610

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:16

Marjo schreef:
_San87_ schreef:

En vlinders :j. Eigenlijk alle insecten.

In de winter de bosmaaier erover, alles kaal. En in de lente komt t weer op en heb je er geen omkijken naar tot de volgende winter :P.

*Burp*

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:34

Ik denk dat het ook afhankelijk is van het budget. Er zijn fantastische dingen te maken, maar het één is nu eenmaal (veel) duurder dan het andere. Wat wil je voor "sfeer"? Strak en modern, klassiek, cottage enz?

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:39

_San87_ schreef:

Jaaa <3 als het maar niet zo'n graftombe wordt, dat is hier in het dorp in :')

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:43

Misschien een gekke vraag, maar wat is de functie van de tuin? Ik zie er nergens een deur op uitkomen?
Een schapenhek vind ik altijd leuk staan, mits deze goed strak is geplaatst. En inderdaad, wat leuks neerzetten voor de insecten. Misschien een vlinderstruik?

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:57

_San87_ schreef:

<3 Stuk Egel vriendelijker ook dan die hoge plantenbakken.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 14:14

noviceh schreef:
Misschien een gekke vraag, maar wat is de functie van de tuin? Ik zie er nergens een deur op uitkomen?
Een schapenhek vind ik altijd leuk staan, mits deze goed strak is geplaatst. En inderdaad, wat leuks neerzetten voor de insecten. Misschien een vlinderstruik?

De functie van de tuin is simpel: niks :')

Er komt inderdaad geen deur op uit.
De afscheiding kan niet te hoog zijn, omdat je er dus ook overheen moet klimmen om bij de ramen te kunnen komen.

Ik dacht ook aan lekker veel bloemen. Er staat ook ineens een vlinderstruik in, die goed bezocht wordt door bijen en vlinders, die blijft dus lekker staan.

Dank voor de tips allemaal!

@Akishino, budget is niet al te hoog, omdat de tuin dus geen functie heeft. Sfeer liefst gewoon lekker natuurlijk/klassiek. Zeker niet strak en modern. De heg aan de rechterkant is van de buurvrouw, die knipt ze zelf (eens per jaar) dus daar moet het wel een beetje bij passen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:29

Ik zou gaan voor een houten tuinhek en een bloemenmengsel zaaien. Weinig onderhoud en die tuinhekken heb je in alle maten, soorten, kleuren en afmetingen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:36

JudithO schreef:
De afscheiding kan niet te hoog zijn, omdat je er dus ook overheen moet klimmen om bij de ramen te kunnen komen.

Je hoeft ook niet rondom iets te zetten, een flinke L-vorm van 2 meter bij 3 meter op de hoek maakt het ook onaantrekkelijk om de hoek af te steken. Combi van verhoogde bakken met een hek op de rest (inclusief poortje) kan ook nog.

Overigens, als fietsers en zelfs automobilisten kennelijk niet alleen over de stoep maar zelfs door de tuin rijden, kun je daar de gemeente op aanspreken. Díe moet ervoor zorgen dat weggebruikers niet in tuinen terecht (kunnen) komen. Zou je ook contact mee kunnen opnemen. Laat de gemeente maar voor 'remmers' op het trottoir zorgen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 15:04

Die zitten er ook Ibbel. Officieel kunnen auto's er echt niet langs. Maar in de praktijk is gebleken dat sommigen het echt gewoon doorduwen over die hobbels achter de parkeerplaatsen langs en somehow kunnen ze dan ook nog de draai maken om niet tegen het huis aan te komen.

Maar ik ben alweer wat ideeën rijker. Ik ga eens wat op papier zetten en kijken welke dingen ik hier kan krijgen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:59

Korte zijde met bielzen, lange zijde deels (en dat kan je zo hoog en dicht maken als je wilt, bovendien zijn gebruikte bielzen ook regelmatig gratis op te halen, je sjouwt je er alleen een breuk aan)

In de hoek waar nu afgesneden wordt zou ik hem iets hoger/ dichter maken zodat duidelijk is dat je daar echt niet meer over kan. Voor het zicht van binnen kan je dat dan mooi verbloemen (pun intended) met een mooie wintergroene struik. Vanuit daar laat je dan een border doorlopen tot aan de muur (aan de kant van smalle raampje dus) tegen de muur tussen de raampjes zou ik een klimplant (geen woekeraar, welke mogelijkheden je hebt is wat afhankelijk van de oriëntatie van de tuin)

Verder kan je dan nog weer tegen de bielzen aan een border maken (met wat hogere beplanting zoals grassen) en eventueel in het midden van het stuk nog een border met lagere beplanting.

Heb nu geen tijd voor plattegrondje, maar hopelijk snap je het idee :) :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 16:05

Ik snap je Rintah. Ook een goede oplossing, ik heb beeld!
Dank je!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:18

Je zou ook gewoon wat palen kunnen slaan in de grond en dan specifiek op de plek waar ze langs komen. Kan je ook makkelijk ruimte openlaten om er doorheen te gaan
Afbeelding
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:23

Marjo schreef:
_San87_ schreef:

Ja en eventueel als je dat praktischer vindt wat plantenbakken, maar dan asjeblieft niet van dat beton dat is echt zooo lelijk en niet sfeervol!! Ook zo'n perkje in het midden, bah wat stijf en saai!

Edit: meer dit idee:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-09-22 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:26

Jis_ schreef:
_San87_ schreef:

Oh wat goed dat je daar aan denkt! Beter geen plantenbakken dus!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 16:54

Hoge plantenbakken gaan het niet worden. Die palen zo verticaal vind ik ook heel tof!

Echt top jullie ideeën, heel gaaf!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:55

Jis_ schreef:
_San87_ schreef:

Juist <3. Hier zit er s nachts eentje, slakken eten :)).

Amber_anne schreef:
Je zou ook gewoon wat palen kunnen slaan in de grond en dan specifiek op de plek waar ze langs komen. Kan je ook makkelijk ruimte openlaten om er doorheen te gaan
[ [url=m/WKjyId.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/S2njqZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh, dat is ook mooi als afscheiding.

*Burp*