Brandalarm gaat zonder reden af.

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lieke

Brandalarm gaat zonder reden af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-22 23:12

Kwartier geleden lag ik nog lekker te slapen, nu lig ik gespannen wakker. Ons brandalarm gaat sinds gister onverwachts 1x af, dus na een paar seconden stopt hij automatisch, tot nu toe 4x. Gister om 4.00, 4.20, 20.00 en dus net.

Op advies van Google grondig alle melders gestofzuigd (tot 2x toe), maar helaas…

Iemand enig idee hoe ik erachter kom wat dit veroorzaakt en hoe ik het oplos?

We hebben 3 melders, op elke verdieping 1, ze komen uit 2018 en zijn aangesloten op het elektrischiteitsnet

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:16

De batterij is leeg gok ik.

Gebeurd eigenlijk standaard altijd s'nachts omdat de temperatuur naar beneden gaat waar batterijen gevoelig voor zijn.

Hier bij de buren ging het alarm laatst ook heel lang af was geen brand en de buurman suggeerde ook dat de baterijen leeg waren. Ding maakte echt een enorm lawaai.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Brainless

Re: Brandalarm gaat zonder reden af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:19

@Zebrastreep..
Ze zijn zonder batterijen en aangesloten op het lichtnet.
En stel ze zijn met batterijen dan geven ze een piepje af en gaan ze net vol ornaat af.

Reageren ze ook op koolstofmonoxide?

Zijn ze onderling verbonden zo als de 1 afgaat de andere ook afgaat?
Dan kan het zijn dat ze 1 van de buren oppikken of er is een storing over het elektriciteitsnet.
Is het telkens dezelfde dan kan het ook een storing van dat betreffende rookmelder zijn.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:21

Batterij leeg idd. Ook al zitten ze op het stroomnetwerk aangesloten, als de batterij leeg is gaat ie toch piepen. Hebben wij begin dit jaar ook gehad, wonen al ruim 11 jaar hier en nu pas moeten vervangen.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:25

Wat voor ‘houdbaarheids’ datum staat er achterop je brandmelder? Na die datum kunnen ze vaker valse meldingen gaan geven.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-22 23:27

Hij piept idd niet, maar gaat vol af. Ze zijn idd onderling verbonden. Ik zal iig morgen de batterijen gaan vervangen, ik had die optie uitgesloten omdat ze op elektrischiteitsnet zitten, maar is het proberen waard. Ook al zou je dan een irritante piep verwachten ipv vol alarm.
Check ik gelijk de ‘houdbaarheidsdatum’

Geen idee welke van de 3 de onrust stoker is. Ze pikken trouwens geen koolstofmonoxide op.
Laatst bijgewerkt door Lieke op 28-08-22 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:27

Dakotha_ schreef:
Wat voor ‘houdbaarheids’ datum staat er achterop je brandmelder? Na die datum kunnen ze vaker valse meldingen gaan geven.

Dit of batterij idd.

Black is the colour of my true love's hair

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:28

fjordjes schreef:
Batterij leeg idd. Ook al zitten ze op het stroomnetwerk aangesloten, als de batterij leeg is gaat ie toch piepen. Hebben wij begin dit jaar ook gehad, wonen al ruim 11 jaar hier en nu pas moeten vervangen.

Klopt, maar die noodbatterij gaat minimaal 10 jaar mee, die van TS maar 4 jaar.
En dan gaat hij gewoon een x piepen, niet volledig af.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:29

Maar bij batterij leeg dan gaat hij piepen en niet alarm aan, wij hadden dit vorig jaar ook, een keer gebeurd en daarna nooit weer. Zit er niet een irritante vlieg op de sensor?

“The biggest lie I tell myself is ‘I don’t need to write that down, I’ll remember it….”

Follow us on Instagram @nynkevdwal_paradressage
https://instagram.com/nynkevdwal_paradressage?utm_medium=copy_link

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:37

Hier in de buurt ging dus ook het brandalarm met vol geluid af. Ik zag geen rook en rook zelf ook geen brandlucht dus op advies van Google even gewacht en na 15 min wou ik gaan bellen maar toen kwam de buurman er aan geraced met zijn auto.

Maar hij snapte er ook niks van was al de tweede keer in een week tijd.

Leuk die brandalarmen helemaal midden in de nacht je schrikt je rot ook al is er niks aan de hand.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:47

Zijn het slimme melders die met elkaar of met iets verbonden zijn? Geen eigen ervaring maar ik heb eens gelezen dat zulke apparaten soms op dezelfde frequentie kunnen zitten als andere draadloze apparaten. Bij het voorbeeld wat ik las ging het om een draadloze deurbel die vaak midden in de nacht rond hetzelfde tijdstip zomaar af ging zonder dat er iemand aan de deur stond... Die bleek dezelfde frequentie te hebben als de afstandsbediening van de auto van een van de buren, wanneer die buur nachtdienst had en midden in de nacht met zijn afstandsbediening zijn auto op lot deed, activeerde dat knopje tegelijkertijd bij anderen de deurbel.
In dat artikel stond dat sommige rookmelders daar ook last van kunnen hebben, misschien is dat het uitzoeken waard?

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:50

Dakotha_ schreef:

Dit hadden wij ook. ik had echt geen idee dat die dingen een houdbaarheidsdatum hadden

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 03:47

Ik heb het ook gehad, zelfs toen ik de rookmelder van de stroom afhaalde, en alleen op de batterij ging hij nog af zonder reden, alleen op stroom zonder batterij ook. Ik heb hem vervangen voor een nieuwe en nu gaat het al lange tijd goed. Mijn rookmelders waren toen jaar of 2 oud. De andere 2 doen het nog steeds probleemloos. Denk dat die dingen net zoals alles ook kapot kunnen gaan.

Limburgs Ruiterhuis de beste OUTLET-Shop voor je Paard. Grote LeMieux voorraad!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 05:34

Heb je ook zonnepanelen op je dak liggen? Dat schijnt hier het probleem te zijn... Blijkbaar reageren de rookmelders op de stroom van de zonnepanelen niet goed. Wij hebben de stekkers eruit gehaald en alleen op batterij gezet en geen last meer gehad....

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 07:10

Ik lees mee, wij hebben dit vorig jaar ook gehad en heb toen tegen mijn man gezegd dat hij dat vervloekte ding van het plafon moest trekken. :=
Hier ging hij ook midden in de nacht vol af.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-22 07:31

Bedankt voor alle tips, ga zo even batterijen halen. De houdbaarheidsdatum is 2028, dus we hebben nog even. Ik heb trouwens idd zonnepanelen.

Hopelijk is het met batterijen opgelost, maar anders zijn er gelukkig nog wel wat dingen om te proberen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 07:35

Nynkex01 schreef:
Maar bij batterij leeg dan gaat hij piepen en niet alarm aan, wij hadden dit vorig jaar ook, een keer gebeurd en daarna nooit weer. Zit er niet een irritante vlieg op de sensor?

hier geven ze eerst om de zoveel tijd een piep, maar als ze dat net doen op momenten dat je het niet hoort, dan gaan ze na verloop van tijd wel ineens als alarm af.
En dan het liefste midden in de nacht.....

Ik heb mijn brandmelders overigens alleen op batterij.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 08:00

Dit hebben wij ook gehad! Het probleem, een te lage spanning op de brandmelders door een te zwaar elektrisch apparaat op de groep. Bij ons bleek het strijkijzer de laatste druppel te zijn die de groep van de rookmelders een te lage spanning kreeg (bij ons ging hij steeds af met strijken, en nee, niet door de damp). De oplossing voor ons was om de elektrische apparatuur het te verdelen over de groepen.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-22 10:53

Het was inderdaad de batterij, inmiddels alweer een paar nachten heerlijk rustig geslapen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:18

Ik heb het ook gehad, moest op de reset knop drukken, toen was het probleem opgelost.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:28

Bij ons is er ook 1 plek in huis waar de rookmelder steeds af gaat. Heel gek.
We hebben die rookmelder nu maar van het plafond gehaald en hij ligt nu al maanden op een schap in onze slaapkamer. Ging ook vaak s'nachts af maar ook wel eens overdag.
Was gloednieuw uit de verpakking met nieuwe batterij. Dus zeg het maar waar het aan kan liggen.

Oakley L1+2 & Boefje B+4

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie