Wespennest in spouwmuur; kan het kwaad of niet?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Wespennest in spouwmuur; kan het kwaad of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 18:29

Zoals de titel al zegt: we hebben een wespennest in de spouwmuur van ons huis; boven de voordeur is het het een komen en gaan van wespen. Ze gebruiken de ventilatie gaten tussen de bakstenen als aanvliegroute. De buurvrouw kwam aan de deur toen ze het had ontdekt, mij was t niet opgevallen :') eerlijk gezegd.
Maar kan dit nou kwaad? En is bestrijden echt noodzakelijk? Ik heb er namelijk geen last van en noem me een geitenwollensok: het zijn nuttige dieren en ik vind gif (laten) spuiten niet zo’n fijn idee…. Daarbij ze zitten er nu al weken dus eventuele schade zit er al lijkt me?
Het betreft een vrij nieuw huis van beton/ baksteen buitenmuur. Geen houtbouw, in de spouwmuur zit wel isolatie materiaal.
Ik heb na de ontdekking al even gezocht maar vind vooral informatie over wespen in spouwmuren van verdelgers, die adviseren uiteraard verdelgen maar ben dus op zoek naar meer objectieve info!

Dus verdelgen want….of verdelgen niet nodig want….

We hebben overigens al bijenbekjes in huis gehaald voor als het nest is verlaten, dan dichten we de ventilatie gaten daarmee af en is dit nest iig het laatste.

alice0cullen

Re: Wespennest in spouwmuur; kan het kwaad of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:39

Je kan ze laten zitten, waar je wel rekening mee moet houden is dat ze isolatie materiaal weg vreten en gebruiken. Dat de kolonie uiteindelijk flink kan groeien als de larven eenmaal uitkomen, en dat ze mogelijk andere openingen gaan creeren om naar buiten te komen.

Als je er voor kiest ze te laten zitten zit je er aan vast tot het najaar. Om eventueel overlast te beperken kun je ergens een hoekje uitkiezen waar weinig mensen komen en daar wat rottend fruit neer te leggen zodat als ze eten gaan zoeken ze iets bereikbaars hebben en niet naar binnen komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:48

Ik heb ooit een wespennest gehad dat in oktober de keuken binnenkwam.

Bij het volgende wespennest dat ik in dat huis ontdekte, heb ik in het winterseizoen de gemeente een klein beetje gif laten spuiten, zodat de koningin en de larven dood gaan.

Verder kan het geen kwaad, maar ze slopen /hergebruiken je isolatiemateriaal.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:09

Wij hadden ze ook in de gevel naast de voordeur. Einde seizoen bijenbekjes geplaatst en nu zitten ze ieder jaar onder een dakpan aan de achterkant van het huis. Het blijft een klein nest, en ik heb er niet eens last van als we eten in de tuin. Dus wat mij betreft mogen ze blijven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:13

Zijn het wespen of hoornaars?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:32

Wij hadden een groot wespennest in onze superkleine (6 x 6 meter) tuin. In een soort houten kast aan de andere kant. We hebben het nest laten zitten, niet gestoord. Maar het was nooit een probleem. Wel boeiend; als het warm was zaten ze massaal aan de buitenkant het nest te koelen. We hadden destijds 3 kleine kinderen, die vonden het ook heel boeiend. Uiteraard hebben we ze uitgelegd wat wel en niet kon. Het fijne was dat er door dit wespennest heel weinig andere wespen waren

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 21:26

Earth schreef:
Zijn het wespen of hoornaars?

Gewone wespen, ik heb iig begrepen dat hoornaars een stuk groter zijn.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:30

Wij hebben een tijd geleden een nieuwe woning gekocht met wespennesten in de spouw. Nog voor het voorjaar, kropen er slaperige wespen in het huis zelf. Ik dacht gelijk aan een nest in de spouw, die zoeken namelijk via alle mogelijke wegen een uitgang binnen of buiten het huis.

We hebben inmiddels meerdere keren de wespenverdelger erbij moeten halen. Het nest in de spouw was zo groot dat ze van onder de vloerplinten kropen en zelfs de katten werden gestoken. Daarna zijn ze gaan huishouden onder de dakpannen en nesten gaan bouwen in de bomen in de tuin.

Nu pas zijn de nesten weg, maar daar is flink wat gif tegenaan gegaan. De Prunus bomen trokken ook veel wespen aan, die hebben we allemaal laten rooien. Nu pas kunnen we in de tuin zitten en kunnen de katten weer overal in huis lopen. Wij kochten het huis zo, maar ik zou nooit een nest in de spouw laten zitten of ergens anders in mijn huis of tuin.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 21:43

Padoertje schreef:
Wij hadden ze ook in de gevel naast de voordeur. Einde seizoen bijenbekjes geplaatst en nu zitten ze ieder jaar onder een dakpan aan de achterkant van het huis. Het blijft een klein nest, en ik heb er niet eens last van als we eten in de tuin. Dus wat mij betreft mogen ze blijven.

Wij hebben er ook geen last van, ze zitten 20 cm boven de voordeur en mij was niks opgevallen tot de buurvrouw aan de deur kwam een paar weken terug. Toen hebben we even op internet gezocht ‘wat te doen’ en vooral heel veel info vanuit verdelgers, dat voelt voor mij toch als ‘wij van wc-eend adviseren wc eend’ dus tja…. We hebben idd wel een zak vol bijenbekjes klaarliggen. Ik begreep dat ze veel schadelijke insecten als muggen ed eten dus tja…..enige zorg die ik heb is of het veel kwaad kan voor de spouwmuur zelf maar het lijkt me toch stug dat een wespennest de isolatie waarde enorm aantast….

De buurman appte ook over onze wespen, mijn man denkt dat zij misschien een beetje bang zijn oid…

@ Linda, als ze naar binnen komen is dat wel super vervelend natuurlijk maar dat is bij ons niet t geval (nog) :+ ik las net ook dat rond deze tijd de koninginnen uitvliegen om te paren. Dan zoeken ze een plek om te overwinteren en zoeken ze in het voorjaar een plek om zelf een nest te maken. Het nest waar ze geboren zijn raakt verlaten en de oorspronkelijke koningin sterft dan. Die wespen die jij zag zijn dus de eerste uitgekomen eitjes van zo’n nieuwe koningin geweest.
Maar enniewee als ze binnenkomen is t over; ik heb papegaaien en wil geen risico lopen dat zij gestoken worden

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:49

Wij hebben hier een deel huis gesloopt waar een nest heeft gezeten . Ik kan je zeggen dat de isolatie redelijk weg was op die plek. Het was een en al wespenest. Nu heeft dat er gezeten voordat wij er kwamen wonen dus verder weet ik er niets van.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:51

Wespen zijn zeker schadelijk voor je isolatie is mij verteld. Ik begrijp dat je buren er vanaf wil. Uiteindelijk kreeg mijn buren ook een nest in de spouw en dakpannen. Wij hebben toen tegelijkertijd laten spuiten.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 25-08-22 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:52

Ze kunnen de boel wegvreten en dan in je huis eruit komen.... dat is echt grote ellende.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:04

isolatie van je el. leidingen weg vreten, kun je nog brand krijgen ook..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:06

Ik heb ze ooit in mijn spouwmuur op 3 hoog. Daar kwamen ze de slaapkamer binnen in het voorjaar.
Het was de logeerkamer en ik ging daar toch weg dus heb het zo gelaten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:07

Bij mijn buurvrouw begon het ook zo, totdat ze uiteindelijk zich een weg naar binnen ( in huis dus ) hadden gebaand. Als je allergisch bent is het geen pretje om ze zo dicht bij je te hebben.
Wij hebben dit jaar opvallend veel nesten in de grond, helaas al een keer gestoken en dat is dan snel de epipen er in en medicatie, geen pretje. Als ik weet waar ze zitten en het is ver genoeg van ons huis vind ik het prima, komen ze te dichtbij laat ik ze toch echt weg spuiten of het nest moet goed bereikbaar zijn dan laat ik ze verplaatsen met nest en al.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:10

Wij hebben zowel een wespen als hoornaarsnest achter in de tuin.
Tussen beide soorten is het nog weleens hommeles, maar ze laten ons gelukkig met rust.
De hoornaars zijn sowieso rustiger als de wespen.
Maar echt in de spouwmuur zou ik wel uitkijken dat ze idd niet naar binnen komen.
Wat je ook doet, maak niet zomaar hun ingang dicht, want dan komen ze bijna gegarandeerd naar binnen toe.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:36

Wij zitten met exact hetzelfde. We hebben ze elke 2 jaar en zolang ze ons huis niet in komen, mogen ze blijven, heb ik besloten.
2 jaar geleden hadden we ook 2 grondnesten onder de omheining in het weiland. Prima dacht ik, daar lopen we toch niet, paarden deden ook niets met de nesten en ik zorgde dat ze daar niet teveel bij in de buurt stonden.
Maar helaas kwam daar een das (?) bij 1 van de 2 nesten, heel groot deel van dat nest uitgegraven en blootgelegd. En toen waren ze wel boos, dus toen de verdelger er maar wel bij gehad. Zo’n gapend gat in de grond vol met zoemende beesten was ook wel iets te interessant voor de honden. Dat ging dus echt niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:40

Wij hadden er ook eentje onder ons dak en deels in de spouwmuur, we hebben het laten zitten.. in de winter gaan ze dood en ze hebben daarna het nest niet meer herbevolkt. Op zolder ook in diezelfde zomer een Europese hoornaar nest, die hadden echt een prachtig nest gemaakt, zo'n bijenkorf-vorm. Ook laten zitten (ze gingen door een buitenluikje dat openstond naar binnen en buiten) en daar hetzelfde verhaal, in de winter allemaal doodgegaan en het nest niet opnieuw bevolkt de lente erna.

Wij zijn ook zo'n geitenwollensokken van leven en laten leven :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:43

Je hoort wel heel vaak dat een hoornaarsnest of wespennest meestal niet voor de tweede keer wordt bewoond, maar wij hebben zowel in de tuin als in het bos nu al voor de tweede keer een hoornaarsnest op dezelfde plek, dus ik weet niet in hoeverre dat klopt :=

We hebben wel echt een stuk minder last van muggen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:48

Spenk schreef:
Ze kunnen de boel wegvreten en dan in je huis eruit komen.... dat is echt grote ellende.

Dat hebben wij gehad. Twee keer zelfs. Eerst geen last van en dus laten zitten, tot ze dus zichzelf naar binnen gevreten hadden. 1 keer in mijn slaapkamer en 1 keer op zolder. Dat was echt niet tof, dus ik laat ze zeker weghalen voordat ze zoveel schade aangericht hebben.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:50

Bekende had ook een wespennest in de spouwmuur. De dakdekker kwam er toevallig achter. Dakdekker had aangegeven dat je een nest daar het beste kunt weghalen omdat de wespen ook je isolatie wegknagen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:40

Hier ook een nest gehad in de spouwmuur. Ze hebben zich naar binnen gevreten. Boven onder het dak achter de Schotten.

Hele delen van de rietenkap opgevreten.
En een stank. Pffffff.

Ik wil ze best laten leven maar niet als ze zo dichtbij komen, alles kapot maken en gevaarlijk worden.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:54

Ik zou het weg laten halen. Wij hebben ook last gehad van een wespennest in de spouwmuur.... Lieten ze in eerste instantie maar gaan, totdat ze binnen kwamen. Ze hadden veel schade aangericht en ook wij hebben een deel van de muur moeten verwijderen om de stank en de isolatie weer op orde te brengen. In de boom achter de schuur zit ook een wespennest, prima. Die laten we zitten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:01

Stank van wespen? Hoe kunnen ze dan stinken? :o?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:03

Bij ons ook meerdere keren wespen en hoornaar nesten in de spouwmuur gehad, vlak bij de voordeur.
Ze vreten je isolatie op en ook al meerdere keren gehad dat ze naar binnen komen.
Vooral aan het einde van het seizoen worden ze soms agressiever en dus zijn we al vaker gestoken.
Tja, ik wil toch graag door de deur. :')
Wij laten ze dus altijd weghalen.