Padoertje schreef:Wij hadden ze ook in de gevel naast de voordeur. Einde seizoen bijenbekjes geplaatst en nu zitten ze ieder jaar onder een dakpan aan de achterkant van het huis. Het blijft een klein nest, en ik heb er niet eens last van als we eten in de tuin. Dus wat mij betreft mogen ze blijven.
Wij hebben er ook geen last van, ze zitten 20 cm boven de voordeur en mij was niks opgevallen tot de buurvrouw aan de deur kwam een paar weken terug. Toen hebben we even op internet gezocht ‘wat te doen’ en vooral heel veel info vanuit verdelgers, dat voelt voor mij toch als ‘wij van wc-eend adviseren wc eend’ dus tja…. We hebben idd wel een zak vol bijenbekjes klaarliggen. Ik begreep dat ze veel schadelijke insecten als muggen ed eten dus tja…..enige zorg die ik heb is of het veel kwaad kan voor de spouwmuur zelf maar het lijkt me toch stug dat een wespennest de isolatie waarde enorm aantast….
De buurman appte ook over onze wespen, mijn man denkt dat zij misschien een beetje bang zijn oid…
@ Linda, als ze naar binnen komen is dat wel super vervelend natuurlijk maar dat is bij ons niet t geval (nog) ik las net ook dat rond deze tijd de koninginnen uitvliegen om te paren. Dan zoeken ze een plek om te overwinteren en zoeken ze in het voorjaar een plek om zelf een nest te maken. Het nest waar ze geboren zijn raakt verlaten en de oorspronkelijke koningin sterft dan. Die wespen die jij zag zijn dus de eerste uitgekomen eitjes van zo’n nieuwe koningin geweest.
Maar enniewee als ze binnenkomen is t over; ik heb papegaaien en wil geen risico lopen dat zij gestoken worden