Waar oud/slecht stro krijgen voor moestuin +compost? (Omgeving Gooi)

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9478
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Waar oud/slecht stro krijgen voor moestuin +compost? (Omgeving Gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 20:57

Hooi bokkers!

misschien hoort dit thuis bij advertenties, maar ik ben ook op zoek naar tips/advies, vandaar dat ik het toch hier plaats.

Ik ben op zoek naar een zooi oude hooibalen voor een klein prijsje/waar men van af moet. Ik ga mijn ouders helpen met het starten van een moestuin (ze hebben een reguliere tuin van 50m2 die ze deels willen indelen als moestuin, dus eigenlijk een mixje van beiden). Maar ze grond is zo waanzinnig verarmt dat er geen winst meer aan te behalen valt dit jaar. Zelfs gras wilt er niet meer groeien :').

Het doel is dus om weer organisch materiaal de grond in te krijgen en voedingsstoffen. Vooralsnog is de planning om nu zo snel mogelijk een lading mest erop te gooien (mestkorrels, als ik ergens compost kan krijgen van een jaartje oud dan hoor ik het ook graag) en dan een laag stro voor het organische materiaal.

De vraag is dus, waar kan ik eventueel compost halen en oude strobalen? En hebben jullie toevallig nog extra tips om grond in deze waanzinnig slechte staat te helpen verbeteren? Het is echt hobbymatig tuinieren, het wordt hun eerste jaartje dus het moet leuk blijven. Zaak is wel dat het zo veel mogelijk budget blijft omdat er best veel werk gaat zitten in het verbeteren in de grond en het wel om een aardig oppervlak gaat.

De bodem is echt arme aarde, bijna zand. Het zijn borders die altijd afgezet zijn geweest met turf, dat is inmiddels al een paar jaartjes vergaan. De tuin is ooit afgegraven geweest om er aarde op te gooien, dus ik denk niet dat er sprake is van kleigrond oid, iig niet bereikbaar voor de meeste planten.

Ik hoor het erg graag!
Thanks!

belle_boef

Berichten: 10877
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar oud/slecht stro krijgen voor moestuin +compost? (Omgeving Gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:29

Stalmest van stro en poep halen. Wordt dat niet gratis aangeboden in je omgeving. Vast genoeg mensen met paarden

Xyris

Berichten: 9478
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Waar oud/slecht stro krijgen voor moestuin +compost? (Omgeving Gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 21:29

Jawel, daar kan ik inderdaad ook wel aan komen, maar zo ver ik weet moet dat 2 jaar liggen voor het goed bruikbaar is, en zo lang ligt mest normaal gesproken niet.

martinev

Berichten: 2599
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:33

Ik breng in de buurt van het Gooi altijd de mest van onze paarden naar mensen die het voor hun moestuin gebruiken. Mensen zijn er altijd onwijs blij mee en de moestuinen doen het er echt super op. Ook gewoon op verse mest, bij onze buurman, die een pluktuin heeft en zijn hele tuin met onze verse mest bemest, groeit en bloeit alles echt door het spreekwoordelijke dak heen. Mocht je interesse hebben in een aanhanger vol, stuur maar een pb, dan kijk ik of je een beetje in de buurt zit!

Tijn8
Berichten: 522
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Waar oud/slecht stro krijgen voor moestuin +compost? (Omgeving Gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:23

Ik heb nog wel mooie zwarte mest liggen, het ligt ongeveer anderhalf jaar. Woon in Harmelen, stuur maar een PB als je interesse hebt

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Waar oud/slecht stro krijgen voor moestuin +compost? (Omgeving Gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 02:00

Bij een grote stal vragen. De mest die onderop ligt is soms al wat ouder.

Toen wij ene plek huurden, kwamen mensen ook om mest vragen voor de rozen. We hadden geen stro, maar werkte super.

Voor onze eigen tuin toen ook weleens meegenomen. En uit de hooibak. Ik had pad afgesloten en lag nog wat hooi in. Dat was helemaal uitgekomen, dus incl de natte drek en wat mest op grasveld gegooid.

Nu brengen we de mest weg, maar hebben ook een hoek compost en willen we ook gebruiken. Afhankelijk van weer en afval dat we hebben gaat het best snel.

pmarena

Berichten: 48738
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Waar oud/slecht stro krijgen voor moestuin +compost? (Omgeving Gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:00

Wij hadden altijd genoeg animo voor onze aanhangertjes met verse mest. Die werden jarenlang gehaald door mensen met een moestuin. Die gooiden dan voor / in de winter een flinke lading op hun tuin, spitten het onder en dan groeide alles in het voorjaar als een tierelier :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Waar oud/slecht stro krijgen voor moestuin +compost? (Omgeving Gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:22

zoek iemand met houtkrullen....die hebben vaak puur mest en willen dat vast wel kwijt!

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Waar oud/slecht stro krijgen voor moestuin +compost? (Omgeving Gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:59

Zoek eens op de no dig methode. Dan werk je onder hooi en wordt de grond vanzelf wat beter als het goed is, terwijl je wel al dingen kunt starten zoals bijvoorbeeld aardappels.

Je kunt ook hoveniers eens vragen of een boomverzorger of je hun houtsnippers zou mogen hebben, of een (fatsoenlijke) versnipperaar kopen of af en toe huren om takken te versnipperen.

Check eens bij Den Food Bosch hoe zij gestart zijn op een kale mais akker met houtsnippers, misschien heb je daar nog iets aan. Ik weet dat ze daar (de vorige beheerders in ieder geval) met houtsnippers gestart zijn en daar groente in geteeld hebben. Je zou ook nog kunnen kijken naar groen bemesters zaaien zodat je die volgend jaar kunt onder (laten) werken of als mulch kunt gebruiken.

En misschien handig om je regio erbij te zetten voor mensen die nog spul in de aanbieding hebben :)

Succes!

capopjekop

Berichten: 30888
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Waar oud/slecht stro krijgen voor moestuin +compost? (Omgeving Gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:09

Ik zit niet in de regio, maar ik heb een baal hooi staan die ze niet eten die ik nu als stalbedekkimg heb liggen. Maar er staat nog een halve 400 kg baal dus de stallen zou je zo leeg mogen scheppen. Zit nauwelijks mest in. Ik zit in regio nijmegen