Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Liselot schreef:Zou zoiets als dit een oplossing voor ons zijn?
https://warmtepompboilershop.nl/product ... wisselaar/
Sybelle schreef:Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hebben met een elektrische doorstromer? Vooral in de badkamer? Puur nieuwsgierigheid. Kwam het toevallig tegen.
Sybelle schreef:Omdat het in Nederland nooit nodig was en het zelfs hier inmiddels ook een beetje ouderwets is. De afgelopen 10 jaar ben ik het eigenlijk nergens meer tegengekomen, bijna iedereen die z'n huis een béétje gemoderniseerd heeft, heeft gewoon een cv ketel ergens op een onpraktische plek.Eigenlijk of het inderdaad een cv ketel of boiler zou kunnen vervangen. En hoeveel stroom het dan meer of minder kost tov een standaard boiler. Ik las ook ergens dat je wel 3 fase stroom (?) moet hebben. Het zou wel een handige oplossing zijn voor een kleiner huis als het werkzaam is.
En nu vraag ik me ineens af waarom het hier niet bekender is, als het in GB standaard is...
Maar goed, ik heb net anderhalf jaar terug een nieuwe cv ketel gekregen. Dus het is puur nieuwsgierigheid. Maar je weet nooit hoe het leven loopt.
Schuur_ schreef:Ik heb hier ook nog een oude elektrische boiler staan en ook op zoek naar een alternatief. Ik had aan mijn elektricien gevraagd ivm warmtepompboiler maar hij zei dat die juist heel veel stroom gebruiken en dat energiezuinig niet gelijk staat aan stroomzuinig.
De elektrische installatie wordt dit najaar aangepast en al klaar gemaakt voor zonnepanelen in de toekomst op te leggen. Mijn 'probleem' is dat ik eigenlijk nooit thuis ben. Zeker niet overdag. Dus mijn stroomverbruik is als er geen rendement is van de panelen.
Schuur_ schreef:Ik heb hier ook nog een oude elektrische boiler staan en ook op zoek naar een alternatief. Ik had aan mijn elektricien gevraagd ivm warmtepompboiler maar hij zei dat die juist heel veel stroom gebruiken en dat energiezuinig niet gelijk staat aan stroomzuinig.
De elektrische installatie wordt dit najaar aangepast en al klaar gemaakt voor zonnepanelen in de toekomst op te leggen. Mijn 'probleem' is dat ik eigenlijk nooit thuis ben. Zeker niet overdag. Dus mijn stroomverbruik is als er geen rendement is van de panelen.
ElCid schreef:Een warmtewisselaar op de houtkachel is een optie voor warm water in de winter; wij gaan een finoven bouwen met warmtewisselaar en dan een groot, geïsoleerd, buffervat voor het warme water. Een doorstroom boiler is ideaal voor warm water in de zomer ( i.c.m. zonnepanelen).
Warmtepomp komt er hier niet in; zelfs niet met al onze zonnepanelen. Als je de warmtepomp echt nodig hebt voor verwarming is dat in de winter en dan leveren de zonnepanelen te weinig/ niks. Daarbij zal het salderen er vroeg of laat afgaan en kan je via de zonnepanelen wel terug leveren maar daar zie je financieel gezien niks van terug. Ook nu is dat al vrij zinloos aangezien je voor het terug leveren maar een fractie terugkrijgt van wat jij moet betalen voor stroom.
Overigens zou ik niet zomaar van het gas afgaan en zeker de optie laten bestaan om er naar terug te gaan; het elektriciteitsnet staat op springen en 3 x raden waar het grootste deel van de elektra mee opgewekt wordt..........diesel, kernenergie, gas en kolen. Het aandeel wind/ zonnenergie is echt minimaal.
Maartje1990 schreef:Schuur_ schreef:Ik heb hier ook nog een oude elektrische boiler staan en ook op zoek naar een alternatief. Ik had aan mijn elektricien gevraagd ivm warmtepompboiler maar hij zei dat die juist heel veel stroom gebruiken en dat energiezuinig niet gelijk staat aan stroomzuinig.
Je krijgt de stroom toch terug?