Welke oplossing voor warm water?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Welke oplossing voor warm water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 15:38

Wij zijn druk bezig om van het gas af te gaan, maar zijn er nog niet uit welke (betaalbare) optie we willen en kunnen gaan gebruiken voor warm water.
Qua verwarming hebben we inmiddels overal airco's geplaatst die ook kunnen verwarmen en we hebben al een aantal jaren een houtkachel.
Het enige waar we nu de CV-ketel nog voor gebruiken is dus het warme water.

Hebben jullie goeie suggesties? We zijn overigens een gezin van 4 en hebben een ligbad waar ik ongeveer 1x per week in lig. Verder douchen we om de dag en nooit allemaal achter elkaar.

MarliesV

Re: Welke oplossing voor warm water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:47

Zonneboiler eventueel aangevuld met een hout-cv kachel.

Als je helemaal van het gas af wilt, dan wel een spiraal laten installeren die op electra bijverwarmd als je niet voldoende uit je hout-cv en zonneboiler haalt qua water.

Grootste nadeel, je hebt ruimte nodig voor je buffervat.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 15:55

Ruimte voor een flink buffervat hebben we (kunnen we in de garage plaatsen)
Hout cv ken ik niet, ga ik eens opzoeken. Met een zonneboiler zit je inderdaad met het probleem dat je daar in de winter niet zo veel aan hebt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:08

Ik zou idd zeggen een "boiler"/vat die op zowel je houtkachel asl zonnepanelen kan.
Zo wordt in veel andere landen standaard warm water voorzien.
Ik woon in Ierland en onze verwarming gaat op kerosine, die verwarmt de immersion (buffervat) en vanuit daar wordt het warm water rondgedraaid en hebben wij warm water uit de kraan.

Daarnaast wordt het water voor onze douche acuut, electrisch verwarmd maar dat resulteert wel in een wat lagere waterdruk vergeleken met de waterdruk uit een CV-aangestuurde douche....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:17

Je zou je houtkachel behalve voor een hout-cv ook kunnen vervangen door een pelletkachel of een warmtepomp bij plaatsen.

Maar op de pelletkachel (die hebben wij voor het vat in de winter) zit een behoorlijke kritiek om dit moment. Ik weet niet of dit ooit in de ban gaat, dito voor je houtkachel.

Warmtepomp is zeker een optie om naar te kijken naast een kachel in huis.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 16:31

Een warmtepomp voor het CV systeem (om mee te verwarmen) is ons veel te duur. Daarbij hebben we geen vloerverwarming of laag temperatuur radiatoren. Voor verwarmen naast de houtkachel hebben we airco’s hangen. Bestaat er ook iets dergelijks voor alleen warm water en wat minder prijzig is?

De houtkachel vervangen voor een pelletkachel is een no go bij ons, wij hebben de kachel echt ook voor het mooie en voor de vlammen (we hebben een speksteen, dus wel een “duurzamere” variant van een houtkachel)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 16:40

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:44

Wij zijn nog bezig, maar ik denk dat we voor een gewone boiler gaan. Hebben nu gas en hr ketel, maar de keuken zit er te ver vanaf, dus hebben we al een kokend water kraan met mengventiel die dus ook warm water aanbiedt.

Voor ons is een warmtepomp en vloerverwarming en pelletkachel ook niet zo interessant.

Gekeken naar een houtkachel/speksteen, ook voor op de cv, maar ik wil niet in de zomer stoken voor warm water. Dat is een optie als dat voor de winter kan en de zonneboiler voor de zomer.
En het lijkt leuk, maandlasten zakken, maar het duurt jaren voor we die investeringen eruit hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:08

Ik zat te denken aan een simpele boiler voor douchen die een uur voor tijd wordt aangezet en een kleintje voor onder het keukenkastje. In de camper doen we hem ook een uurtje van te voren aan. En blijkt 10 liter op 60 graden genoeg voor twee snelle douchers en afwassen. Ik dacht dan zelf aan 50 of 60 liter voor thuis douchen of badderen en een 5 l boiler maximaal voor in de keuken

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:29

wij hebben panelen op dak liggen voor warm water (zonneboiler) in combi met een warmtepomp die het water langs de houtkachel stuurt als deze opstaat.
ik heb daarnaast nog een gasinstallatie voor ALS en mijn vader zelfde behalve dan een nood installatie op "mazout".

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:20

Liselot schreef:
Zou zoiets als dit een oplossing voor ons zijn?
https://warmtepompboilershop.nl/product ... wisselaar/

Ik wilde je al wijzen op warmwater warmtepompen.
Er zijn heel veel verschillende merken - met name noors, zweeds en duits - die dit soort systemen hebben. Er zijn best grote verschillen en bij sommige kun je ook nog gebruik maken van heatpipes en pv-panelen (voor de boiler-functie).
Ik ken (geen ervaring) alleen de duitse merken geloof ik: viessmann, ochsner, stiebel-eltron, buderus, bosch.
Nibe heeft het ook, geloof ik. En er zijn er nog meer.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:43

Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hebben met een elektrische doorstromer? Vooral in de badkamer? Puur nieuwsgierigheid. Kwam het toevallig tegen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:29

Electrische boiler? En heb je al zonnepanelen want dat icm je aircos lijkt me ook voordelig?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:34

Sybelle schreef:
Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hebben met een elektrische doorstromer? Vooral in de badkamer? Puur nieuwsgierigheid. Kwam het toevallig tegen.

Ja, wat wil je ervan weten?
In GB is dat de standaard-voorziening op warm water.

Maar vergis je niet in het vermogen; 10kW is zo'n beetje de standaard voor douche/bad. Onder wastafels zit meestal een kleintje van 2 a 3kW.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 00:13

Eigenlijk of het inderdaad een cv ketel of boiler zou kunnen vervangen. En hoeveel stroom het dan meer of minder kost tov een standaard boiler. Ik las ook ergens dat je wel 3 fase stroom (?) moet hebben. Het zou wel een handige oplossing zijn voor een kleiner huis als het werkzaam is.

En nu vraag ik me ineens af waarom het hier niet bekender is, als het in GB standaard is...

Maar goed, ik heb net anderhalf jaar terug een nieuwe cv ketel gekregen. Dus het is puur nieuwsgierigheid. Maar je weet nooit hoe het leven loopt. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 00:25

Sybelle schreef:
Eigenlijk of het inderdaad een cv ketel of boiler zou kunnen vervangen. En hoeveel stroom het dan meer of minder kost tov een standaard boiler. Ik las ook ergens dat je wel 3 fase stroom (?) moet hebben. Het zou wel een handige oplossing zijn voor een kleiner huis als het werkzaam is.

En nu vraag ik me ineens af waarom het hier niet bekender is, als het in GB standaard is...

Maar goed, ik heb net anderhalf jaar terug een nieuwe cv ketel gekregen. Dus het is puur nieuwsgierigheid. Maar je weet nooit hoe het leven loopt. O:)
Omdat het in Nederland nooit nodig was en het zelfs hier inmiddels ook een beetje ouderwets is. De afgelopen 10 jaar ben ik het eigenlijk nergens meer tegengekomen, bijna iedereen die z'n huis een béétje gemoderniseerd heeft, heeft gewoon een cv ketel ergens op een onpraktische plek. :)) Ik vind het vaak ook ondingen, en ze zijn ook nog eens spuuglelijk. _O-

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 00:32

Oh haha, ze deden het op die site voorkomen alsof het hartstikke hip en modern was en de oplossing voor alle problemen. Dat zou ik misschien ook doen als ik de verkoper was. Nu is zijn kans. :+

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 06:56

Ik heb hier ook nog een oude elektrische boiler staan en ook op zoek naar een alternatief. Ik had aan mijn elektricien gevraagd ivm warmtepompboiler maar hij zei dat die juist heel veel stroom gebruiken en dat energiezuinig niet gelijk staat aan stroomzuinig.

De elektrische installatie wordt dit najaar aangepast en al klaar gemaakt voor zonnepanelen in de toekomst op te leggen. Mijn 'probleem' is dat ik eigenlijk nooit thuis ben. Zeker niet overdag. Dus mijn stroomverbruik is als er geen rendement is van de panelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 07:26

Schuur_ schreef:
Ik heb hier ook nog een oude elektrische boiler staan en ook op zoek naar een alternatief. Ik had aan mijn elektricien gevraagd ivm warmtepompboiler maar hij zei dat die juist heel veel stroom gebruiken en dat energiezuinig niet gelijk staat aan stroomzuinig.

De elektrische installatie wordt dit najaar aangepast en al klaar gemaakt voor zonnepanelen in de toekomst op te leggen. Mijn 'probleem' is dat ik eigenlijk nooit thuis ben. Zeker niet overdag. Dus mijn stroomverbruik is als er geen rendement is van de panelen.

Je krijgt de stroom toch terug?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:54

Idd Schuur, je levert deels terug aan het netwerk en dan verbruik je weer, dus je hebt zeker voordeel bij zonnepanelen.
Als je daarnaast een warmtepompboiler neemt zou ik zeker de panelen aanbevelen om zo het meerverbruik ook op te vangen.

@Liselot, die jij toont is een prima oplossing, die zijn er in meerdere merken. Een goede en ervaren installateur is aan te raden.
Pelletkachel of warmtepomp is dan niet interessant inderdaad (al heeft onze pallet kachel wel een zichtbare vlam, maar dat komt niet in de buurt van een speksteenkachel). Een hout-cv kachel is ook verkrijgbaar in speksteen. Weet alleen niet hoeveel opbrengst het je gaat geven, aan de andere kant, alle beetjes helpen, alleen duurt het langer voordat je je investering terug verdient soms.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:10

Een warmtewisselaar op de houtkachel is een optie voor warm water in de winter; wij gaan een finoven bouwen met warmtewisselaar en dan een groot, geïsoleerd, buffervat voor het warme water. Een doorstroom boiler is ideaal voor warm water in de zomer ( i.c.m. zonnepanelen).
Warmtepomp komt er hier niet in; zelfs niet met al onze zonnepanelen. Als je de warmtepomp echt nodig hebt voor verwarming is dat in de winter en dan leveren de zonnepanelen te weinig/ niks. Daarbij zal het salderen er vroeg of laat afgaan en kan je via de zonnepanelen wel terug leveren maar daar zie je financieel gezien niks van terug. Ook nu is dat al vrij zinloos aangezien je voor het terug leveren maar een fractie terugkrijgt van wat jij moet betalen voor stroom.

Overigens zou ik niet zomaar van het gas afgaan en zeker de optie laten bestaan om er naar terug te gaan; het elektriciteitsnet staat op springen en 3 x raden waar het grootste deel van de elektra mee opgewekt wordt..........diesel, kernenergie, gas en kolen. Het aandeel wind/ zonnenergie is echt minimaal.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:46

Schuur_ schreef:

Er zijn warmtepompboilers die je zo kan instellen dat ze alleen bij overschot (dus als je zou terugleveren) van de pv-panelen de electrostaaf gebruiken.

Onze ervaring is dat er momenteel geen enkele deskundige is die overzicht en met name juiste kennis heeft van alle mogelijkheden.
Ik denk dat jouw elektricien 'boiler' hoort en dat het dus een grote stroomverbruiker is.
Niet dat een warmtepomp geen stroom verbruikt, daarom is de COP (Coefficient Of Performance) ook zo belangrijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:54

Ik heb het in het andere topic ook geplaatst, maar hier ook maar.

We willen zonnepanelen, maar wachttijd is best lang. Dan alles electrisch.

We zitten bij budgetenergie en was eerst 200. Toen 315 en kregen vorige week 37 euro terug. Zijn nu vanwege de stijgingen op 345 gezet.

Ga ik het uitrekenen op ons adres zou het maandbedrag ruim over de 900 euro worden per maand...........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:44

ElCid schreef:
Een warmtewisselaar op de houtkachel is een optie voor warm water in de winter; wij gaan een finoven bouwen met warmtewisselaar en dan een groot, geïsoleerd, buffervat voor het warme water. Een doorstroom boiler is ideaal voor warm water in de zomer ( i.c.m. zonnepanelen).
Warmtepomp komt er hier niet in; zelfs niet met al onze zonnepanelen. Als je de warmtepomp echt nodig hebt voor verwarming is dat in de winter en dan leveren de zonnepanelen te weinig/ niks. Daarbij zal het salderen er vroeg of laat afgaan en kan je via de zonnepanelen wel terug leveren maar daar zie je financieel gezien niks van terug. Ook nu is dat al vrij zinloos aangezien je voor het terug leveren maar een fractie terugkrijgt van wat jij moet betalen voor stroom.

Overigens zou ik niet zomaar van het gas afgaan en zeker de optie laten bestaan om er naar terug te gaan; het elektriciteitsnet staat op springen en 3 x raden waar het grootste deel van de elektra mee opgewekt wordt..........diesel, kernenergie, gas en kolen. Het aandeel wind/ zonnenergie is echt minimaal.

Alleen sukkels en gedwongenen doeken hun gasaansluiting op. Echt, dat is het stomste wat je kunt doen, maar op sommige plaatsen wordt je gedwongen (zou voor mij een reden zijn om te verhuizen).

Salderen gaat eraf maar ik kreeg bericht van m'n leverancier dat de netto vergoeding omhoog ging.
Punt is dat salderen er niet af kan zolang er geen alternatieven zijn die het mogelijk maken je opbrengst te verhandelen (via de APX?).

Het aandeel zonne-energie is nu beperkt, juist omdat het net onvoldoende capaciteit heeft. We zijn echt wel in staat om met zon en wind te voorzien in onze energie-behoefte maar er nog zoveel randvoorwaarden die niet voldoende geregeld zijn, dat we de komende 20 jaar afhankelijk blijven van andere bronnen.

Overigens; als je dan een doem-scenario over opwekking wil schilderen: onze elektriciteit wordt opgewekt met een beetje kolen, vrij veel gas (tevens stadsverwarming), hout en andere "biomassa" en wat kernenergie (vooral import). Diesel wordt echt nergens gebruikt. Dat gebruiken we op kleine schaal in tijdelijke situaties, bijvoorbeeld als netdelen omgebouwd worden.

Ook de startunits on NL in geval van black-out op te starten, doen dat op Dieselolie maar die eenheden staan er echt als noodgeval, niet voor "dagelijks gebruik".

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:21

Maartje1990 schreef:
Schuur_ schreef:

Je krijgt de stroom toch terug?

Dit zijn ze nu juist aan het afbouwen. De zogenaamde salderingsregeling.