Zonnepanelen: wie, wat, waar?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pantykous

Zonnepanelen: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-22 08:34

Hi,

zoals zoveel mensen moeten wij binnenkort ons energiecontract verlengen en dat gaat pijn doen.

We denken daarom (onder andere) aan zonnepanelen. Eventueel in combinatie met een sedum dak.

Graag hoor ik jullie ervaringen met de verschillende bedrijven.

JudithO

Re: Zonnepanelen: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:36

Geen tips, maar een vraag.
Wat is de relatie tussen zonnepanelen en een sedum dak?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:42

Wij hebben de panelen bij warmtebeheer gekocht en zelf (laten) instaleren door een bevriend electro monteur.

We hebben een tijd geleden eerst een offerte laten maken door greenchoice, maar onze plannen werden toen on hold gezet.
Iemand van een andere firma gaf aan dat je ook kant en klaar pakketten kon kopen en dat hij die na werktijd wel wilde instaleren.

Ik aan die bevriend electro monteur gevraagd en die heeft het dus voor ons gedaan. We hebben de offerte gebruikt om te kijken welk pakket we bij warmtebeheer moesten bestellen.

In totaal maximaal €4500 voor 9 panelen op een plat dak kwijt geweest.
Laatst bijgewerkt door arabella2000 op 18-08-22 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:43

Wij hebben er 14 liggen, via een lokaal bedrijf. Prijs was scherp en service is goed. Je moet nu nog wel de btw terugvragen via een KOR-constructie, in 2023 is de btw van tevoren al af geloof ik. Maar kan geen reden bedenken waarom je het niet zou doen.

Sedumdak is qua water vasthouden mooi, maar als je dak al goed geïsoleerd is, vraag ik me af hoeveel het nog toevoegt qua isolatie hoor. En je constructie moet echt wel wat kunnen dragen. De subsidie voor sedum is hier vaak halverwege het jaar al op. Ik zou mijn geld aan spouwmuurisolatie ofzo besteden.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-22 08:44

JudithO schreef:

Een sedumdak geeft extra rendement op je panelen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:54

Pantykous schreef:
JudithO schreef:

Interessant! Dat wist ik helemaal niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:04

Hier 6 panelen van 405 liggen. Tussen maart en nu inmiddels 1700 opgewekt. Ik heb glas-glas panelen. Was er 3600 voor kwijt, 570 via de belasting teruggekregen. Heb ze aangeschaft via een bedrijf uit Oosterhesselen. Heb ze eind december besteld.

Mijn buren hebben in april een bestelling geplaatst bij een ander bedrijf, zij hadden ze begin augustus.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:16

Totaal 8000 KW geïnstalleerd. Helft zelf gedaan plat dak, rest firma. De firma die het mij op pannendak heeft geïnstalleerd kan ik je niet aanraden. Pannen niet ingeslepen, zelf gedaan. Bekabeling los, moet maar. Gelukkig zijn er geen inductielussen. Wel vertinde aarde toegepast. Onveilig werken, zonder aanlijning. De hoofdprijs betaald € 2 per KW, A merk 25 jaar garantie en A merk omvormer met 2 trackers. Door eigen montage en omvormer van marktplaats was de investering lager. Prijs berekend wat de div. firma's offreerden.
Heb nog niet alles betaald, netter werken, ze komen voor de derde keer terug. Je kunt er beter zelf geen verstand van hebben want ik heb mij bont en blauw geërgerd.
Probeer info in te winnen bij iemand die panelen heeft laten installeren en die er zelf ook echt verstand van heeft.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 18-08-22 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:20

Hier alles zelf gedaan, maar goed, zitten in de installatiewereld en konden op die manier 'goedkoop' aan panelen, omvormers ed komen.

Wees je bewust van de lange levertijd op dit moment. Iedereen wil panelen, die zijn wel leverbaar, maar de omvormers geven problemen qua levertijd momenteel.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-22 09:22

Nico12 schreef:
Totaal 8000 KW geïnstalleerd. Helft zelf gedaan plat dak, rest firma. De firma die het mij op pannendak heeft geïnstalleerd kan ik je niet aanraden. Pannen niet ingeslepen, zelf gedaan. Bekabeling los, moet maar. Gelukkig zijn er geen inductielussen. Wel vertinde aarde toegepast. Onveilig werken, zonder aanlijning. De hoofdprijs betaald € 2 per KW, A merk 25 jaar garantie en A merk omvormer met 2 trackers.
Heb nog niet alles betaald, netter werken, ze komen voor de derde keer terug. Je kunt er beter zelf geen verstand van hebben want ik heb mij bont en blauw geërgerd.
Probeer info in te winnen bij iemand die panelen heeft laten installeren en die er zelf ook echt verstand van heeft.

Hier ben ik idd bang voor, je hoort heel veel broddelwerk.

Onze gemeente werkt samen met een aantal bedrijven dus ik hoop dat dat dan wat garantie geeft op kwaliteit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:25

ik heb via offertevergelijker 2 bedrijven een offerte laten doen. Eerste had ik totaal geen klik mee, voelde mee een nummertje, totaal niet meedenken.
Tweede was een hele fijne dame, ook langs geweest, mee gedacht. Ik kon ineens heel plots er tussen geplaatst worden dus ik krijg vandaag over een week 12 zonnepanelen op het schuine dak. Echt bizar, ik heb een maand geleden getekend.

In de toekomst is mijn intentie om een warmtepomp te plaatsen en dan komen er nog extra zonnepanelen op mijn plat dak, maar voor die tijd wil ik eerst mijn plat dak vervangen. Goed om die tip over dat Sedum dak dan te lezen.

Om die reden heb ik nu 12 zonnepanelen met micro-omvormers per paneel. Dan kan ik straks makkelijk laten bijplaatsen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:36

Wij hebben sinds 2 maanden 10 zonnepanelen, werden ook snel geleverd en er op geplaats, binnen een week of 6

Heeft inmiddels al behoorlijk wat opgeleverd, wij zijn er blij mee.

We verbruiken jaarlijks zo tussen de 2000 en 2500 en hebben met de panelen een capaciteit van 3000, te over dus.

Wij hebben ze bij een instalatiebedrijf uit ons dorp laten plaatsen, vonden wij wel net zo'n prettig idee en onze ketel is er ook al jaren in onderhoud, dus kennen het bedrijf al langer.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:10

Heb je al onderzocht of je huis uberhaupt aangesloten kan worden? Kan het elektriciteitsnet het aan? Hoe lang is de levertijd op onderdelen?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:20

Ik lees even mee, wij zitten er ook wel eens over na te denken nu de energieprijzen zo stijgen. Wat ik me af vraag, waar vind je of je aangesloten kan worden en of het net het aan kan? En als ie het nu nog aan kan, hoe lang kan hij het dan nog aan als 'iedereen' zonnepanelen neemt?
En wat als het net het niet aan kan? Waar blijft die energie dan? Je meter staat dan ook stil neem ik aan. Dus dan heb je geen zak meer aan je panelen. Zo'n dure accu vind ik geen optie voor dit probleem, nu nog niet ten minste

Stal Ikemaheerd, hobbyfokkerij van Welsh A ponies

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:20

Ik lees ook even mee. Ik twijfel tussen huren en kopen. Op zich heb ik het geld wel om ze aan te schaffen (ik heb er maar 4 nodig), maar het voelt nu nog even als een heel gedoe om ze zelf te kopen en een ander bedrijf te laten komen om ze te installeren. Ik heb het liefst een all in pakket (ik ben heel internet al aan het af zoeken, maar als iemand tips heeft :D )

Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)
Daisy *08-06-1995 †03-06-2020 TiSento *12-05-2011 †04-12-2014
Volg ons op Instagram https://instagram.com/stal.belides?igsh ... c2ODk2ZA==

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:25

JudithO schreef:
Pantykous schreef:

Interessant! Dat wist ik helemaal niet.

En een sedumdak isoleert enorm goed, dus in de warme zomers lekker koel en in de winter minder stookkosten.

Ik vind het helaas wel heel erg duur.

[o]

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:39

Pantykous schreef:
JudithO schreef:

Ben wel benieuwd hoe dat werkt dan!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:48

Zonnepanelen worden snel heet en dan gaat het rendement omlaag. Doordat de sedum koel is eronder, worden de panelen minder heet en heb je meer opbrengst.

Daarnaast ook een goede isolator voor je huis, maar laat wel kijken/berekenen of de dak constructie dat gewicht ook aan kan en mag! Het is namelijk, als het vol geregend is, een stuk zwaarder als pannen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:44

Wat ik zo kan vinden heb je 8% meer rendement met sedum tov een zwart dak (epdm of bitumen). Wij hebben hier een lichtgrijs epdm-dak, dus dat extra stukje rendement zal lager liggen. Of misschien reflecteert lichtgrijs epdm nog beter dan groen sedem? Ik las dat het vooral om de weerkaatsing van het licht gaat? Ik zit hier niet zo in, maar vind het geen enorm overtuigend verhaal.

Maar sedum als extra isolatie en voor de regenafvoer is natuurlijk altijd een mooie keuze!

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:24

shirleyp schreef:
Wat ik zo kan vinden heb je 8% meer rendement met sedum tov een zwart dak (epdm of bitumen). Wij hebben hier een lichtgrijs epdm-dak, dus dat extra stukje rendement zal lager liggen. Of misschien reflecteert lichtgrijs epdm nog beter dan groen sedem? Ik las dat het vooral om de weerkaatsing van het licht gaat? Ik zit hier niet zo in, maar vind het geen enorm overtuigend verhaal.

Maar sedum als extra isolatie en voor de regenafvoer is natuurlijk altijd een mooie keuze!

Door verdamping van water wat het sedumdak vast houdt, koelt het sedumdak de zonnepanelen en koele zonnepanelen hebben meer rendement tov hete.

[o]

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:36

Wij hebben 2 weken geleden voor het eerst contact gehad met AAA New Energy en de panelen liggen er ondertussen werkend op. Tip voor iedereen die nog snel zonnepanelen wil hebben ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie