Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird
Pantykous schreef:JudithO schreef:Geen tips, maar een vraag.
Wat is de relatie tussen zonnepanelen en een sedum dak?
Een sedumdak geeft extra rendement op je panelen
Nico12 schreef:Totaal 8000 KW geïnstalleerd. Helft zelf gedaan plat dak, rest firma. De firma die het mij op pannendak heeft geïnstalleerd kan ik je niet aanraden. Pannen niet ingeslepen, zelf gedaan. Bekabeling los, moet maar. Gelukkig zijn er geen inductielussen. Wel vertinde aarde toegepast. Onveilig werken, zonder aanlijning. De hoofdprijs betaald € 2 per KW, A merk 25 jaar garantie en A merk omvormer met 2 trackers.
Heb nog niet alles betaald, netter werken, ze komen voor de derde keer terug. Je kunt er beter zelf geen verstand van hebben want ik heb mij bont en blauw geërgerd.
Probeer info in te winnen bij iemand die panelen heeft laten installeren en die er zelf ook echt verstand van heeft.
shirleyp schreef:Wat ik zo kan vinden heb je 8% meer rendement met sedum tov een zwart dak (epdm of bitumen). Wij hebben hier een lichtgrijs epdm-dak, dus dat extra stukje rendement zal lager liggen. Of misschien reflecteert lichtgrijs epdm nog beter dan groen sedem? Ik las dat het vooral om de weerkaatsing van het licht gaat? Ik zit hier niet zo in, maar vind het geen enorm overtuigend verhaal.
Maar sedum als extra isolatie en voor de regenafvoer is natuurlijk altijd een mooie keuze!
Gebruikers op dit forum: _CS_, boyca, snorkel1986, thirteenn en 13 bezoekers