PC op virus laten checken

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

PC op virus laten checken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 00:46

Zijn er bedrijven die je laptop of vaste computer kunnen nakijken of er virussen en die ongein op je pc zit? De pc is kwestie heeft een virusscanner er op zitten maar een familielid maakt zich desondanks toch zorgen. Ik heb t zelf niet gezien maar er schijnt een melding geregeld te komen die deze zorgen creëren.

Nu reikt mijn kennis niet veel verder dan die virusscanner laten lopen en als die zegt dat t goed is dan is het goed.. Maar ik zou graag de zorgen kunnen wegnemen.

Vandaar mijn vraag. Tegenwoordig bestaat er zoveel dat ik mij kan voorstellen dat zoiets ook wel bestaat. Maar ik heb geen idee op welke term ik moet zoeken en wat betrouwbaar is.

Wie weet wat ik zoek en of dit bestaat?

Alvast bedankt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: PC op virus laten checken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 01:50

Wat stond er in de melding waarover hij/zij zich zorgen maakt?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 04:22

Poeh… er waren geen bedreigingen gevonden maar wel iets anders. Alleen die naam is niet onthouden..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:10

Die meldingen die je vaak krijgt met viruswaarschuwingen zijn - als je die per e-mail ontvangt - meestal phishing mails, dus niet openen of ergens op klikken in zo'n mail!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:22

Heb je een Windows computer? Je kan dan je Windows Defender laten draaien. Dit is een standaard virusscanner van Windows die al het een en ander zou kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:43

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:41

Wat voor een melding is het, zonder een goede omschrijving is het gissen.
Maar Windows Defender draaien, ADWcleaner downloaden en een keer per maand even zijn werk laten doen scheelt al een berg rommel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 08:47

Mkango schreef:
Die bedrijven zijn er zeker, o.a. die daarvoor studenten in dienst hebben die aan huis komen: https://www.studentaanhuis.nl/diensten/hulpbij/computer

Als je er zelf niet uit komt en er ook zelf niet aan wilt of durft te prutsen, dan kan ik Student aan Huis van harte aanraden :j

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 12:10

De melding hebben ze vandaag nog niet gezien en helaas niet onthouden wat het er stond. Het is inderdaad een Windows pc en er staat Norton antivirussoftware op. Wat ik begrepen heb is dat de melding als pop up via Norton komt.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:59

Hebben ze Norton zelf geïnstalleerd, of is deze met de installatie van de pc meegekomen? Dan kan het zijn dat de melding te maken heeft met het aflopen van het (proef)abonnement en dat voor verlenging betaald moet worden. Maar zonder de exacte melding te weten, is het lastig te beoordelen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 13:27

Deze is zelf geïnstalleerd en vrij recentelijk vernieuwd.

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:22

Laat eens een schermprint maken bij het tevoorschijn komen van deze popup.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:02

friendly schreef:
De melding hebben ze vandaag nog niet gezien en helaas niet onthouden wat het er stond. Het is inderdaad een Windows pc en er staat Norton antivirussoftware op. Wat ik begrepen heb is dat de melding als pop up via Norton komt.

Ik heb ook norton en ken de melding. Iets van xx aantal bedreigingen geblokkeerd ofzo.
Dit is wat de firewall en antivirus tegenhouden, niks om je zorgen om te maken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 21:13

Morganlefay schreef:
Laat eens een schermprint maken bij het tevoorschijn komen van deze popup.

Heb ik ook om gevraagd inderdaad en de link van Student aan Huis doorgestuurd. Ze wilden al dat ik ging kijken maar meer dan die virusscanner aanzetten weet ik er ook niet van maar misschien als ik de melding zie ik weet wat er evt aan de hand is.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 21:13

[***] schreef:
friendly schreef:

Ik heb ook norton en ken de melding. Iets van xx aantal bedreigingen geblokkeerd ofzo.
Dit is wat de firewall en antivirus tegenhouden, niks om je zorgen om te maken.

Dat denk ik dus ook. Zolang je melding krijgt dat x aantal bedreigingen tegen gehouden zijn is dat alleen maar goed natuurljjk.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:30

Mijn partner doet dit voor bekenden en ouderen. Dus dat dat bestaat :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:35

friendly schreef:

Yep, herkenbaar :j

Als het de melding is die ik denk dat het is, lekker negeren. Is feitelijk gewoon reklame voor een extra toolkit die claimt dat het je PC sneller maakt. Dat zal best, maar vraag jezelf af of dat het geld waard is.
Het zou beter "oude rommel" opruimen om het in simpele termen uit te drukken.

Doe eerst even een schermafdruk voordat je jezelf op meer kosten jaagt dan de hele tool kost!

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:47

Wat betreft al die inderdaad commerciële pakketten is het gewoon handig om zelf goed te schonen en regelmatig de boel na te lopen op virussen.
Blijf altijd ver weg van al die zaken als Norton oid. Kosten alleen maar geld. Je denkt toch niet dat Windhoos iets aanbied dat standaard niet veilig is. Wordt anders nooit verkocht. ;)
Een echte hacker of zo'n engerd komt door alles heen, denk aan die hackers die geld eisen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:58

Norton IS een virus. Althans, zo gedraagt het programma zich wel (probeer het maar eens van je computer af te krijgen). WindowsDefender is, zoals Morganlefay al zegt, meer dan capabel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:04

Gewoon een opstartscan laten draaien. Die start voordat windows start en zo hebben de virussen geen kans zich te "verstoppen".

Overigens niet schrikken, het scherm is dan ook daadwerkelijk zwart met witte tekst. Dit is normaal.
Als je die hebt laten lopen ben je erg zeker dat er niets meer op staat wat er niet hoort. Denk niet dat een winkel oid meer kan doen dan dat.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 09:13

Opstartscan? :? Hoe doe je dat?

Ik denk ook dat t gewoon iets onschuldigs is. Ben zelf wel benieuwd naar de foto van de melding zelf want die heb ik tot op heden nog niet. Zelf heb ik Apple dus geen idee waar ze t over hebben momenteel.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:00

ADW installeren en regelmatig laten scannen is voldoende. Als die geen meldingen geeft zit je normaal gewoon goed. En vooral de standaard windows difender laten scannen. Die geeft dan elke keer een melding als hij scant. Op het begin dacht ik dan dat hij wat gevonden had maar als je de melding leest blijft dat hij zegt dat hij niks gevonden had. Als hij wel wat vind met zo'n scan zegt hij dat ook in die melding.

Opzich om hem voor een scan naar een bedrijf te brengen zou ik niet doen. Je betaalt veel geld en ze willen graag nog meer verdienen dan alleen aan die scan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:29

friendly schreef:
Opstartscan? :? Hoe doe je dat?

Ik denk ook dat t gewoon iets onschuldigs is. Ben zelf wel benieuwd naar de foto van de melding zelf want die heb ik tot op heden nog niet. Zelf heb ik Apple dus geen idee waar ze t over hebben momenteel.

Ik heb even de pagina van Norton erbij gezocht, maar alle goede programmas kunnen het.

https://support.norton.com/sp/nl/nl/hom ... 20gebruikt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:42

Ik zou zelf beginnen met een ADW scan, als die wat vind kan je altijd nog met een opstartscan en andere scans aan de gang gaan. Maar ook belangrijk wat zegt windows defender?