Ventilatierooster schoonmaken/demonteren

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

Ventilatierooster schoonmaken/demonteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 14:17

Hi,

In mijn appartement heb ik meerdere ventilatieroosters. Deze zijn tot op redelijke hoogte schoon te maken met een stofzuiger, maar ik merk dat er toch nog veel stof op het gaas binnenin blijft zitten.
Ik vraag mij af of het mogelijk is om de voorkant eraf te halen en zo makkelijk (en goed!) de binnenkant schoon te maken.

Het gaat om een Alusta Cadet plus 110. En na een zoektocht op het internet, ben ik er achter dat Alusta sinds een aantal jaar failliet is. Onder andere hierdoor kan ik ook geen handleiding vinden.

Een van de roosters waar het om gaat:
Afbeelding

De schroeven die te zien zijn aan de binnenkant
Afbeelding
Afbeelding
(Deze zitten ook aan de andere kant, maar slecht bereikbaar met een schroevendraaier)

In totaal dus 9 schroeven kunnen vinden op deze.
Op degene in de slaapkamer kan ik er maar 5 vinden, waarvan 2 echt niet bereikbaar.

Ik dacht dat het met de schroef aan de onderkant en 2× 2 schroeven aan de zijkanten zo gedaan zou zijn, maar toen zag ik dat een deel zit vast gelijmd/gekit
Afbeelding

Ook kom ik er niet op alle plekken bij met de schroevendraaier, waardoor ik de meeste schroeven aan de zijkant niet los krijg.

Op de meeste filmpjes die ik kan vinden, kan de buitenkant eraf geklikt/getrokken worden. Ik hoop dat dat bij deze ook kan, alleen ben ik bang om het te beschadigen, want het moet er weer terug op. Dat zijn dan overigens roosters zonder draaiknop, met draaiknop heb ik nog geen filmpje van gevonden.

Heeft iemand ervaring met het demonteren van ventilatieroosters en kan mij zo verder helpen?

Anoniem

Re: Ventilatierooster schoonmaken/demonteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:28

Ik huur, deze daulufters worden schoongehouden door de woningbouw. Niet zelf mee gaan rotzooien.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:32

De schroeven aan de zijkanten zou je misschien bij kunnen door slechts een bitje te gebruiken (zo 1 die je meestal in een handboor doet) en die dan aan te draaien met een steeksleutel

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 12:53

Nielojram schreef:
Ik huur, deze daulufters worden schoongehouden door de woningbouw. Niet zelf mee gaan rotzooien.

Het is een koop appartement. Er is dus geen woningbouw die zich hiemee kan bemoeien.

Gitana schreef:
De schroeven aan de zijkanten zou je misschien bij kunnen door slechts een bitje te gebruiken (zo 1 die je meestal in een handboor doet) en die dan aan te draaien met een steeksleutel

De schroeven waar ik bij kan, draaien al slecht los. Ik heb het ook al geprobeerd met losse bitjes, maar kan dan niet genoeg kracht zetten. Hij past ook niet bij alle roosters ertussen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 13:52

Gitana schreef:

Ik heb het vandaag geprobeerd met een bitje, maar ik paste er helaas niet over goed tussen :(

1 van de roosters kan ik vanaf buiten via het balkon bereiken, maar de vorige bewoner heeft over die schroeven geschilderd. Dus daar zou ik zeker van willen weten dat ik ze via die manier kan schoonmaken, voordat ik de boel lelijk maak, haha.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:59

Toen de roosters in mijn huis werden schoongemaakt, nam diegene het hele rooster uit het venster.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:19

Geen tips hoe rooster te verwijderden maar ik gebruik hiervoor altijd een stofzuigerslang die bedoeld is voor smalle kiertjes. Bijvoorbeeld achter of tussen de verwarming of in de auto.
Ding past hier goed in de ventilatieopeningen.
Afbeelding