Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denise_Storm

Berichten: 2379
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 22:02

Komende week lopen de temperaturen weer flink op. Heerlijk! Maar voor de nachten wat minder fijn. Wij en zoontje van 6 maanden slapen aan de kant waar ongeveer vanaf 15.30 de zon vol op staat tot die ondergaat. De laatste warme dagen, was 32 graden geen uitzondering op deze kamers.

Wat we doen:
- Sochtends vroeg en savonds alles open
- Alles dicht zodra de buitentemperatuur hoger wordt dan binnen. We hebben verduisterende rolgordijnen en op zolder luiken.
- We hebben nu 1 ventilator. Die zetten we vaak op de overloop.

Het huis is van 1968 en in principe wel goed geïsoleerd (alles is kunststof, dubbel glas, energielabel B). Voor ons is het jammer, we overleven het wel. Maar ons zoontje heeft er echt last van en zweet zich rot.

Tijd voor een (tijdelijke) oplossing dus. We twijfelen alleen heel erg waar we nu geld aan gaan uitgeven. Ons budget is eigenlijk maximaal €200. Zijn er hier ervaringsdeskundigen met mobiele airco’s in deze prijsklasse? Of kunnen we dan beter voor gewoon een ventilator gaan of is een aircooler dan nog een goede optie? Wat is handig? Hebben jullie tips?

Bienotje

Berichten: 10916
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:08

Mogelijk een zonnescherm, dat de zon gewoon niet meer binnenkomt branden?

Ik heb de zon ook pal op mijn slaapkamer, waar geen zonnescherm zit. Maar ben van plan daar weer schaduwdoek te hangen dat de zon bij het raam wegblijft. Heeft de vorige keer ook best goed geholpen.

Ik heb een tarp-achtig doek. Maar je hebt ook zonneschermen voor buiten het raam te bevestigen. Die houden ook alweer meer zon/ warmte tegen dan verduisterencde gordijnen.

axel_1997

Berichten: 1897
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:15

Zonwering aan de buitenkant is effectiever dan binnenkant. Ik maak daarom altijd zo'n reflecterende mat voor autoruiten aan de buitenkant tijdelijk vast bij dit soort temperaturen. Een plafondventilator is effectiever en minder hinderlijk dan een staande maar is op korte termijn natuurlijk wat veel gedoe. Een mobiele airco is effectief maar wel belastend voor het milieu. Eén voet tegelijk in een teiltje water is erg effectief maar natuurlijk lastig voor een baby. Je kan een stuk of vijf van die gelkompressen kopen en dan onder z'n voeten leggen. En dan elk uur het oude kompres terug in de koelkast doen en een verse neerleggen. Ik zou die kompressen voor een baby niet in de vriezer leggen.

Edit: Op het heetst van de dag zou ik ook kijken of je ergens iets in de richting van een kikkerbadje kwijt kan of in elk geval iets met water. Al kan je natuurlijk nog niet heel veel met een kikkerbadje met een kind van 6 maanden.

Storm

Berichten: 20933
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:33

Een verkoelende hondenmat kopen bij de action en in de koelkast bewaren, wel even checken of dat niet te koud is in het begin. Je kunt je kindje daarop laten slapen (bovenop matras leggen).
Verder een ventilator op de laagste stand, niet te dichtbij en eentje die heen en weer beweegt.
Dat doet het bij mijn kinderen het beste.

axel_1997

Berichten: 1897
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:39

Bij zo'n hondenmat zou ik inderdaad wel goed opletten dat het niet te koud is. Baby's kunnen hun temperatuur immers nog niet zo goed reguleren. Maar een goede optie is het wel.

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 23783
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:41

In een andere kamer laten slapen?
Ik ga met de hitte ook niet op zolder liggen maar beneden (of buiten)

Fearn

Berichten: 4801
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:07

Naast bovenstaande tips, vind ik een mobiele airco echt een uitkomst! Als je 'm in de avond een paar uurtjes aanzet daalt de temperatuur zomaar een paar graden. Verder zet ik de ventilator half in de opening van mijn raam (naar binnen gericht) zodat de koude lucht extra naar binnen wordt geblazen.

Mobiele aircos zijn trouwens onder de 200 verkrijgbaar :)

prugelpiet

Berichten: 12669
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:10

Wij hebben sinds kort een mobiele airco, en echt, hadden we die maar eerder gehad.

We wonen tijdelijk in een unit, en het word van binnen echt een broeikas. ‘S avonds de airco een paar uurtjes aan, met ventilatoren erbij om de koele lucht ook de hoeken om te kunnen blazen, en we kunnen eindelijk een beetje normaal slapen.

Buiten hebben we lakens voor de ramen en binnen ook alles dicht zolang de zon er op staat. Ziet er niet uit, maar je moet iets :Y)

nicole_floor

Berichten: 3483
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:20

Wij hebben ook een mobiele airco. In onze vorige woning stond die in de woonkamer. Maar nu hebben kunnen wij de ramen niet meer open zetten in de woonkamer. Dus hebben we hem op de slaapkamer gezet. We zetten hem dan een paar uur voordat we gaan slapen aan en als we dan gaan slapen doen we een ventilator aan.

iirrssjjee

Berichten: 5993
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:23

Voor de aankomende warmte geen optie, maar sinds wij rolluiken hebben blijft het een stuk koeler in de kamers.... Deze zitten overdag gewoon volledig dicht en warmer dan 24 graden word het niet..... En dat aan de zuidkant! Voorheen werd het inderdaad met gemak 30 graden....

Wij hebben daarnaast overigens een aircooler, maar word eigenlijk alleen als ventilator gebruikt en niet met de cooling functie.

Lindor92
Berichten: 7015
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:24

Kruidvat heeft deze week mobiele airco in de aanbieding.

Aircoolers zijn naar mijn mening waardeloos. Kun je beter een goede ventilator hebben.

axel_1997

Berichten: 1897
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:34

Een aircooler doet inderdaad niet zo veel. Als je in de luchtstroom zit is die lucht in theorie door verdamping wel een fractie koeler dan de rest van de lucht. Maar omdat aircoolers de warmte niet naar buiten pompen wordt de totale hoeveelheid warmte-energie in de kamer niet kleiner. Dus de temperatuur daalt niet terwijl de luchtvochtigheid wel toeneemt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16085
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 00:49


just_kiki

Berichten: 6822
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:05

Mobiele airco :j jaren plezier van gehad. Nu ervoor gekozen om een vaste te plaatsen

Ooit eens voor 50,- in de winter gekocht trouwens
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 08-08-22 07:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Berichten: 2075
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:09

Mobiele airco inderdaad kost wat maar dan heb je ook echt wat ook voor de aankomende zomers

_Charlot
Berichten: 1279
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:42

Ons oude huis word helaas ook bloedheet met zulke dagen.

Wij hebben 2 mobiele airco’s en ik zou niet anders willen!
Het werkt fantastisch en geeft een heerlijk klimaat in huis!

chanicha

Berichten: 12335
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:50

Een zonnescherm aan de buitenkant is wel ideaal hoor en wij hebben nu ook een mobiele airco en deze doet het hier perfect.
Kijk wel dat de airco voldoende btu heeft, de onze heeft 12000 en ben er echt blij mee maar in ons oude huis hadden wij er eerst ook een maar dat was 7000 btu en die kreeg het echt niet koel dus daar hadden we een vaste airco laten installeren maar die kon ik niet in ons nieuwe appartement plaatsen.

Tancreda4

Berichten: 24345
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:34

Ik heb sinds kort een mobiele airco maar de eerste keren gebruik viel me tegen omdat hij toch achterlangs veel warmte afgaf. In deuropening van slaapkamer op overloop gezet met de buis maar buiten, maar de overloop was van 27 naar 30 gestegen. De slaapkamer wel wat koeler maar iets ging hier niet goed denk ik dus dst moet ik nog even uitvinden.

Normaliter gebruik ik ventilatoren en koude washandjes als ik ga slapen. Leg ik op mn polsen en of voeten. Ventilator in raamopening als het buiten afkoelt, zodat koeler lucht binnen komt en een 2e midden in de kamer die die koelere lucht weer verspreid.

chanicha

Berichten: 12335
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:36

Wat raar, hij staat hier naast de bank met een slang naar buiten en binnen no time is het een paar graden koeler.
Heb hier de hele middag de zon op de woonkamer.

manonutjuh

Berichten: 3034
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:36

Toen ze zo klein waren liet ik ze nog niet in de airco slapen. Heb je een hydrofiel slaapzak of lakentje voor hem?

Het beste is de zon eruit houden, dus buiten iets doen. Er zijn zonneschermen met zuignappen die je buiten kunt plaatsen.

Low- budget flessen water invriezen en voor een ventilator plaatsen.

https://clipnshade.de/?utm_source=paid_ ... andardbild
Laatst bijgewerkt door manonutjuh op 08-08-22 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6934
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:39

Wij hebben een vrij dure mobiele airco. Wát een uitkomst. Maar vooral voor kleinere ruimte en ik slaap niet graag in airco lucht, dus wel kijken hoe je hem zo kan zetten dat de lucht niet gelijk op je lijf staat.

Daarnaast hebben we een aircooler van de action. Geen waaier maar een staande. Ik wou dat we die er eerder bij hadden. Die bevalt beter met slapen, komt meer doordat we die handiger weg kunnen zetten.

Denise_Storm

Berichten: 2379
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 09:04

Wow, wat een reacties! Dank jullie :D We gaan op langere termijn zeker voor iets aan de buitenkant van het huis. Op zolder hebben we al rolluiken en die bevallen inderdaad heel goed! Maar die zitten er niet morgen op en het spaarpotje is ook even leeg helaas.

Even over de mobiele airco’s: maken ze veel geluid? En de slang moet naar buiten toch?

Hebben jullie ervaringen met de airco’s uit het goedkopere assortiment? Welke raden jullie aan?

Storm

Berichten: 20933
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:08

De airco die je laatst bij de Lidl kon kopen is een prima airco hoorde ik. Die was 189 euro volgens mij.

Zelf maakt mijn mobiele airco best herrie. Ik kan er niet mee slapen. De slang moet inderdaad naar buiten, dat is altijd zo, de warmte moet weg. Ik zet hem 2 uur van te voor aan als ik ga slapen. Dan koelt het een graad of 5 af. Jammer genoeg loopt de temperatuur wel weer langzaam op als de airco uit gaat, maar dan slaap ik inmiddels al. Als ik toch wakker word van de warmte dan zet ik de ventilator aan.

chanicha

Berichten: 12335
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:24

Ik kreeg toen via mijn buurvrouw een adresje en die plaatste mijn airco voor 800 euro en was er echt heel blij mee maar jammer genoeg kan hij in ons appartement niet.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:47

Storm schreef:
De airco die je laatst bij de Lidl kon kopen is een prima airco hoorde ik. Die was 189 euro volgens mij.

Zelf maakt mijn mobiele airco best herrie. Ik kan er niet mee slapen. De slang moet inderdaad naar buiten, dat is altijd zo, de warmte moet weg. Ik zet hem 2 uur van te voor aan als ik ga slapen. Dan koelt het een graad of 5 af. Jammer genoeg loopt de temperatuur wel weer langzaam op als de airco uit gaat, maar dan slaap ik inmiddels al. Als ik toch wakker word van de warmte dan zet ik de ventilator aan.


Bedoel je deze? https://www.lidl.nl/p/silvercrest-mobie ... p100347207
Die is wel betaalbaar inderdaad, als hij goed werkt!