Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 03:03

Tieme schreef:
EllyC schreef:
Hebben we morgen van 12 tot 4 bijna gratis elektra?


Ja er komt nog wel 17 cent aan kosten bij. Dus totaal 17 cent per kwh.

Maar let op: stel dat je zonnepanelen hebt die op deze uren stroom terugleveren aan het net dan KOST het je geld.
Dus mocht dit in zonnige uren gebeuren dan is het het beste om apparaten aan te zetten zodat stroom niet terug geleverd wordt of om de omvormer even uit te zetten. Of de kosten (die niet zo hoog zijn) voor lief nemen.



Begrijp ik het goed dat je op zonnige dagen, als je stroom terug levert hiervoor moet betalen? Hoe zit dat in de zomer dan?

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:20

Alleen bij een dynamisch contract, en alleen als de prijzen de min in gaan :j
Daarom loont het om bij een dynamisch contract en zonnepanelen ook een thuisaccu en/of een elektrische auto te nemen.

Sanet

Berichten: 7967
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:21

Naja, dan maar gewoon alles wat je hebt aanzetten om je eigen stroom te verbruiken. Alle lampen, ovens, wasmachines, vaatwassers aan. Ga toch niet betalen voor stroomlevering.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:23

Dat is ook niet echt een duurzame instelling :=
Gelukkig springt je zekering al gauw als je alles tegelijk zal proberen aan te zetten.
Zet dan gewoon je omvormer uit.
Met een dynamisch contract bespaar je al zo veel dat je niet moeilijk moet doen over die paar centen die je moet betalen bij teruglevering vind ik.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-03-23 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:24

Moet niet gekker worden eigenlijk. Dat je dan maar gewoon stroom gaat gebruiken ook al heb je het niet nodig. Slaat nergens op natuurlijk. En betalen voor energie ook niet.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:26

Betalen voor energie bij een dynamisch contract is niet gek. Dat is het hele idee van dynamisch; de werkelijke energieprijzen volgen. Daarom krijg je ook juist geld terug als je stroom afneemt van het net als de stroomprijs in de min gaat.

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:51

Maar we hebben onze zonnepanelen toch niet voor de katze K?

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:16

Wij hebben naast de 9 panelen op onze schuur nog 8 panelen op het huis gelegd.

Die pakken wat eerder zon en dat merken we behoorlijk in verbruik.

In december hadden we nog 788kwh in januari 692kwh en in februari 372kwh.

Gas zitten we rond de 35 per maand. Nog steeds hoog voor alleen douchen al pakt de warmtepomp ook af en toe wat gas.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:46

Suzanne F. schreef:
Moet niet gekker worden eigenlijk. Dat je dan maar gewoon stroom gaat gebruiken ook al heb je het niet nodig. Slaat nergens op natuurlijk. En betalen voor energie ook niet.


Het is toch je eigen gratis stroom die jezelf opwekt? Ik zie het probleem niet zo. En met een dynamisch contract weet je wanneer de prijzen laag worden dus kan je er rekening mee houden dat je evt op die tijd je wasje of zo aan zet. Sowieso wel slim om evt zelf opgewekte stroom zelf zoveel mogelijk te gebruiken
Ongeacht of op dat moment de stroom goedkoop is (en je juist moet betalen) of niet.
Maar goed, dit is vorige jaar maar 3x in de zomer voor gekomen en maar voor enkele uren. Dan heb je het echt over hele lage bedragen.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:47

karrij schreef:
Maar we hebben onze zonnepanelen toch niet voor de katze K?


Je hebt ze hoop ik primair voor je eigen stroomvoorziening en niet om je gemeente van stroom te voorzien? Bij mij werd iig geadviseerd om ze niet als verdienmodel te leggen en alleen voor eigen behoefte panelen te leggen.

Maar als de hele goegemeente stroom gaat opwekken boven zijn eigen behoefte en terug gaat leveren is het natuurlijk logisch dat dit geld gaat kosten.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:48

karrij schreef:
Maar we hebben onze zonnepanelen toch niet voor de katze K?

Er zijn maar weinig momenten waarop de energieprijzen de min in gaan, en de rest van de tijd krijg je gewoon betaald voor de stroom die je terug levert aan het net.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:49

karrij schreef:
Begrijp ik het goed dat je op zonnige dagen, als je stroom terug levert hiervoor moet betalen? Hoe zit dat in de zomer dan?


Nee alleen op momenten dat de stroom "gratis" is en je zonnepanelen op dat moment stroom terugleveren aan het net. Die stroom is gratis omdat er op die momenten een overschot aan stroom op het net is. Voor de opgewekte stroom die je dan op deze goedkope uren terugleverd moet je dan betalen.

Maar dat is vorig jaar 3x een paar uurtjes voor gekomen. Valt echt reuze mee.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:51

EllyC schreef:
Hebben we morgen van 12 tot 4 bijna gratis elektra?



Afbeelding

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:22

Wat kan nu de reden zijn dat in die uren vandaag tarief zo laag is.
Niet mega veel wind of zon en gewoon een doordeweeekse dag

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:42

Niet mega veel wind? Ik kan hier niet eens normaal naar buiten stappen, dan ben ik de deur en mijn lenzen kwijt zo'n beetje.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:43

Het gaat vandaag flink stormen, vooral aan de kust maar ook in de rest van het land. En dan ook nog eens de zon die af en toe doorbreekt..

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:07

haha, hier waait het nog helemaal niet

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:12

Voor de wind: handige windkaart op www.windfinder.com

Ik was in februari weg, dus dat scheelde al lekker met de kosten. Maar nu is maart afgelopen dagen zo koud geweest dat het ook wel aardig hard is gegaan met gas :+

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:23

Tieme schreef:
EllyC schreef:
Hebben we morgen van 12 tot 4 bijna gratis elektra?


Ja er komt nog wel 17 cent aan kosten bij. Dus totaal 17 cent per kwh.

Maar let op: stel dat je zonnepanelen hebt die op deze uren stroom terugleveren aan het net dan KOST het je geld.


Van de FB ANWB Energie groep:
Citaat:
Dat is maar gedeeltelijk waar wat je zegt. Al is de kWh prijs 10 cent negatief, je krijgt toch je energiebelasting en dergelijke terug, dus levert het toch weer 10 cent op. Pas bij rond de 0,20 cent negatieve stroomprijs ga je een cent betalen.

Het hoogste negatieve kWh uurprijs wat ik mij sinds vorig jaar mei kan herinneren is -5 cent geweest.
Dus met terugleveren nog nooit een cent aan verloren, sinds 10 maanden abonnement.

Dus wat je wel eens leest dat je de panelen beter kan uitzetten, dus niet terugleveren, bij een negatieve stroomprijs is feitelijk onzin. Alleen als de kWh prijs 20 cent of meer negatief zou zijn gaat dat op. En dan praat je nog maar over enkele centen. Zou ik niet de moeite voor nemen om daar de panelen voor uit te zetten.


Misschien handig voor de mensen die op jaarbasis meer terugleveren dan ze gebruiken bij ANWB:
(ook uit die FB groep)
Afbeelding

En ter voorkoming van verdere paniek: een negatieve kWh-prijs komt slechts af en toe voor, en duurt vaak 1 a 2 uren. Afgelopen juli waren er 3 dagen waarop dit gebeurde.
Dus het valt echt reuze mee.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:05

Hier waait het al van vroeg in de ochtend (omg Vlissingen) wel met de zon er bij en gasverbruik is gelukkig weer een beetje gezakt sinds gisteren :)

Vrijdag worden de zonnepanelen geïnstalleerd, laat de zon maar schijnen :D

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:56

Zou je in de toekomst niet steeds vaker momenten hebben dat je moet betalen voor stroom in een dynamisch contract omdat er steeds meer productie van groene energie bijkomt door aanleg van windparken en zonnepanelen? Het afgelopen jaar heeft bijvoorbeeld het aantal zonnepanelen in NL weer een sprong genomen, dus het lijkt mij dat dan de overproductie uren ook gaan toenemen, of denk ik nou verkeerd?

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:22

Grainey schreef:
Zou je in de toekomst niet steeds vaker momenten hebben dat je moet betalen voor stroom in een dynamisch contract omdat er steeds meer productie van groene energie bijkomt door aanleg van windparken en zonnepanelen? Het afgelopen jaar heeft bijvoorbeeld het aantal zonnepanelen in NL weer een sprong genomen, dus het lijkt mij dat dan de overproductie uren ook gaan toenemen, of denk ik nou verkeerd?


Er komen ook steeds meer elektrische apparaten bij landelijk gezien. Bijv elektrische auto's en inductiekookplaten. De vraag naar electriciteit stijgt ook.
Die groene stroom wordt ook gebruikt door 'traditionele' aanbieders en vervangt de grijze stroom.
Maar idd, de salderingsregeling zal er binnenkort (2035?) wel afvallen, dan is het beter rendabel om zelf je energie op te kunnen slaan. Er gaat nog een hoop veranderen de komende jaren. Tijd zal het leren. Niemand kan het hele speelveld helemaal overzien, je kunt slechts anticiperen. Maar als particulier is het wellicht gewoon verstandig om het even af te wachten.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:29

2035? Ik dacht 2025. Maar dat er nog steeds niks definitief is

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:39


tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:40

Dees schreef:
Oh, typefoutje, ik bedoelde iig enkele jaartjes verwijderd van nu, dus dan is 2025 logischer :D


Hé jammer. Was veel blijer met jouw jaartal :). Hoopte dat ik iets gemist had haha