Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:37

Ik wou net zeggen ik denk dat ons energie tarief 6% van mijn bruto inkomen is. En van het bruto inkomen van mij en mijn man samen misschien eens 3%. En zo ken ik dan weer veel mensen waarbij dat ook zo is.

secricible

Berichten: 25708
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:45

@telpeva: meerdere mensen ken ik in die van een minima leven. En de meeste liggen óf iedere maand krom en geven >10% uit aan hun energie met absurd hoge tariefkosten in een ongecodeerd huurhuis (die ik dit noodfonds meer dan gun)
Óf ze wonen al maanden in een koud huis met truien aan omdat ze niet durven te stoken en komen daarmee niet of nauwelijks voor de regeling aan aanmerking, wat ik echt mega sneu vindt want daarmee moeten ze dus alsnog in de kou blijven zitten.

Ik had liever gezien dat daar aandacht voor was geweest en dat bijvoorbeeld mensen met een vast contract van voor de energiecrisis waren uitgesloten.
Maar goed, er zal vast naar gekeken zijn en wellicht was het ingewikkeld.

Overigens zal het idd wel zijn dat met een partner je de 10% niet red idd. Maar ik red de 10% makkelijk ondanks de verwarming laag en verdien echt niet super slecht.
Waarbij ik moet zeggen dat ik vraagtekens heb bij mijn maandbedrag, maar ook dat: hoe checkt deze regeling of iemand zijn maandbedrag niet veel te hoog heeft staan en daardoor in aanmerking komt?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:53

Ik snap niet helemaal wat er bedoelt wordt, maar ik ken best veel mensen die een energie nota hadden van rond of onder de 100 pm voor deze hoge prijzen.
Iemand met een AOW die 300 pm betaald voor gas, zit toch over die 10% heen?

Met een bruto inkomen van 2500 zit je toch vrij snel aan 10% denk? Of reken ik dan verkeerd?

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:56

Ligt aan wat je betaald en wat je bruto inkomen is... dat van mij en is wel een stuk hoger da 2500 en met mijn man samen helemaal. Maar er zijn in NL ook best veel mensen met een brutoinkomem hoger dan €2500 dus ik vind het geen rare regeling. Is dan echt bedoeld voor de mensen die het nodig hebben.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:00

Oh maar het is voor wanneer je gasprijs meer dan 10% van je bruto inkomen is..
Dus in theorie ook als je 5000 euro bruto verdient en 600 euro aan energie betaalt? Of zit er nog iets van een max aan?

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:04

Ja 2980 bruto voor alleenstaand en 3794 voor samenwonend.

MyWishMax

Berichten: 25455
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:55

secricible schreef:
Ik vind dar noodfonds echt een bizar royale regeling.... dat betekend dat een alleenstaande op bijstandsniveau bij meer dan 133e aan energiekosten de rest kan laten aanvullen.
133euro was in de goede oude tijd al een heel laag bedrag, laat staan nu. Ik ken echt niemand die nog voor minder dan 10% van zijn bruto inkomen energie heeft en ik vind het echt van de zotte dat ik als belastingbetaler mee betaal (50 miljoen euro!) aan een regeling waar zelfs mensen met een tarief van 75ct per m3 gas nog van kunnen profiteren.

Ik ben echt helemaal voor dat we mensen met een laag inkomen ondersteunen in deze energiecrisis, maar dit vind ik wel extreem royaal en zet ook totaal niet aan tot verantwoord omgaan met energie. In tegendeel zou ik willen zeggen.

Ik vraag me ook af hoe deze regeling kijkt naar je daadwerkelijke kosten. Als ik mijn maandbedrag handmatig verhoog, profiteer ik dab ook van de regeling en krijg ik dan later nog een bedrag terug?


133 laag? Ik heb serieus al jaren maximaal 115 euro moeten betalen, dat was het hoogste, meestal rond de 100 euro. En daarmee altijd uitgekomen, soms wat terug krijgen. Zelfs toen we nog met 2 personen woonden. Dus ik vind 133 niet laag. Helemaal niet een paar jaar geleden, ik heb dat echt nog nooit hoeven te betalen in dit huis, niet alleen en niet met zn 2en.
Afgelopen jaar heb ik 150 moeten betalen, bijna de helft van gas verbruikt als normaal en krijg niks terug. Had ik hetzelfde verbruikt als alle andere jaren had ik enorm dik bij moeten betalen. En die 150 euro is al meer als wat ik eigenlijk kan missen. En iets verbeteren aan het huis kunnen de meeste ook niet.

Ik denk dat je je echt vergist in hoe krap het is. Zou er beter gekeken moeten worden wie er hulp nodig hebben, ja. Zeker, want sommige zullen kunnen gaan sparen met alle hulp. Anderen moeten zelfs met hulp nog extreem opletten om alles aan elkaar te kunnen knopen.

Daarbij is dit alleen maar voor de mensen die alle andere potjes al gebruikt hebben. Daar zou wel controle op moeten zijn dat het echt voor de mensen is die met potjes alsnog niet uitkomen. En niet voor mensen met vast contract bijvoorbeeld die de energietoeslag al niet nodig hebben voor energie. Niet elke gemeente heeft namelijk een regeling om mensen alsnog te helpen, dus je hebt al een verschil per gemeente hoeveel hulp iemand kan krijgen. Dan is zo'n regeling over het hele land handiger. Ook voor mensen die misschien met ergens buiten vallen.

Maar 133 is nooit laag geweest voor mijn huis of voor mij.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:03

Door omstandigheden gaat 65/75% van mijn inkomen (minder dan bijstand, krijg geen uitkering) naar vaste lasten waarvoor denk ik 20% naar energie. Maar gelukkig woon ik samen met mijn vriend en komen we daardoor nergens voor in aanmerking.

Maar gun het mensen met nota bene een flink hoger inkomen dan ik van harte om te profiteren van dat noodfonds.

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:05

Gemiddeld is 133 wel altijd laag geweest.. dus dat snap ik wel die reactie. Jij hebt ook nog eens een slecht geïsoleerd huis? Dan helemaal. Hier altijd al 150 betaald voor een redelijk geïsoleerd huis en dat was vergeleken met vergelijkbare huizen al laag. Dat het voor jou veel geld is is een heel andere discussie he!

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:12

ik denk dat het ook scheelt waar je woont.. wij hebben altijd rond of onder de 100 euro gezeten.. dus 160 en hoger is voor mij (en mensen om mij heen, vrienden/collega's gewoon flatjes, geen losstaande woningen of boerderijen of eengezinswoningen) best wel een verhoging..
Ik vond 160 euro echt shocking hoog.. voor moeders die naar 300 is gegaan, was het helemaal absurd hoog.. collega ging ook naar 180 ofzo..

Maar gemiddeld zou het kunnen, dat weet ik niet, wij kijken vanuit ons eigen referentie kader :j

MyWishMax

Berichten: 25455
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:14

Spenk schreef:
Gemiddeld is 133 wel altijd laag geweest.. dus dat snap ik wel die reactie. Jij hebt ook nog eens een slecht geïsoleerd huis? Dan helemaal. Hier altijd al 150 betaald voor een redelijk geïsoleerd huis en dat was vergeleken met vergelijkbare huizen al laag. Dat het voor jou veel geld is is een heel andere discussie he!


Nou ik heb het er altijd mee gered, dus blijkbaar toch niet zo raar voor dit huis tot afgelopen jaar. Anders was het veel eerder al te weinig geweest ipv afgelopen jaar pas. En ik stapte elk jaar over, dus geen lange vaste contracten.
Ik woon ook al ruim 10 jaar in datzelfde huis.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:15

Sanet schreef:
In mijn app staat ook dat ze verlaagd hebben, maar er staat nog exact hetzelfde bedrag wat we elke maand betalen :)
Ik denk dat ze echt even in de warrie zijn…

Hier precies andersom, geen bericht dat het lager is maar wel 105 euro er af :+

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:17

MyWishMax schreef:
Spenk schreef:
Gemiddeld is 133 wel altijd laag geweest.. dus dat snap ik wel die reactie. Jij hebt ook nog eens een slecht geïsoleerd huis? Dan helemaal. Hier altijd al 150 betaald voor een redelijk geïsoleerd huis en dat was vergeleken met vergelijkbare huizen al laag. Dat het voor jou veel geld is is een heel andere discussie he!


Nou ik heb het er altijd mee gered, dus blijkbaar toch niet zo raar voor dit huis tot afgelopen jaar. Anders was het veel eerder al te weinig geweest ipv afgelopen jaar pas. En ik stapte elk jaar over, dus geen lange vaste contracten.
Ik woon ook al ruim 10 jaar in datzelfde huis.

Voor jou huis maar niet gemiddeld in NL he waar de meeste mensen de verwarming op 20 graden hadden en dagelijks douchen.

manonutjuh

Berichten: 3016
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:25

Ik heb ook maar even ingelogd bij Vattenfall.

We hadden het termijnbedrag verlaagd naar 50,- en Vattenfall heeft er zelf blijkbaar 0 van gemaakt, maar nooit bericht van gehad. Zie dat ze afgelopen maand al niks meer afgeschreven hebben.

secricible

Berichten: 25708
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:24

volgens het nibud was voor de energiecrisis de kosten aan energie voor een tussenwoning 160e, dus alles daarboven (half vrijstaand, vrijstaand, hoekwoning enz.) was meer dan 160e kwijt. Een appartement was gemiddeld 120e.
Daarop baseer ik dat ook voor de energiecrisis 133e gewoon al heel laag was. Zeker voor niet randstadse situaties waar je ook in de bijstand in een woning woont en niet in een appartement.

zonnebloem18

Berichten: 24863
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:35

Wij hebben een behoorlijk laag maandbedrag mede door zuinig stoken en zonnepanelen, ongeveer 4% van mijn brutoloon gaat naar energie en 2% als ik het inkomen van mijn man meereken. En dan hebben we samen net een modaal inkomen, we kunnen niet eens een fatsoenlijk huis kopen.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:18

Hier worden op dit moment de zonnepanelen geplaatst. Denk dat dit topic hier wel doorslaggevend voor is geweest, dus ik ben blij met dit topic.
Daarnaast dankzij dit topic ook al kunnen besparen op gas (87m3 en 192kwh over de afgelopen 3 maanden).

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:50

MyWishMax schreef:
133 laag? Ik heb serieus al jaren maximaal 115 euro moeten betalen, dat was het hoogste, meestal rond de 100 euro. En daarmee altijd uitgekomen, soms wat terug krijgen. Zelfs toen we nog met 2 personen woonden. Dus ik vind 133 niet laag. Helemaal niet een paar jaar geleden, ik heb dat echt nog nooit hoeven te betalen in dit huis, niet alleen en niet met zn 2en.
Afgelopen jaar heb ik 150 moeten betalen, bijna de helft van gas verbruikt als normaal en krijg niks terug. Had ik hetzelfde verbruikt als alle andere jaren had ik enorm dik bij moeten betalen. En die 150 euro is al meer als wat ik eigenlijk kan missen. En iets verbeteren aan het huis kunnen de meeste ook niet.

.


Ik betaal al jaren €110 euro in de maand. Was steeds teveel, kreeg elk jaar gemiddeld zo'n €700 euro terug. Mijn maandbedrag zit eigenlijk rond de €70 euro.
Laatste jaar is het iets duurder geworden maar heb het nog steeds prima van die €110 gered. Krijg nu alsnog geld terug.

Ik betaal nu €69 per maand.
We zijn met 3 personen jn een c label huis.

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:15

Ik heb van Innova nu verbruiksoverzicht januari. Daar staan ook de kosten in. Houden ze daarbij helemaal geen rekening met prijsplafond. Hoe onhandig is dat, als je toch gewoon onder maandhoeveelheid blijft dan kunnen ze dat toch gelijk doorrekenen?

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:32

Essent verlaagd de prijzen ook per 1 april las ik net

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:36

Vattenfall ook

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:57

Oh Vattenfall heeft nu ons maandbedrag ook naar €0 gezet. Beetje gekkig…

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:33

Delta Energie gaat de prijzen in april aanpassen hoorde ik. Normaal doen ze ze dat schijnbaar maar 2x per jaar, maar nu dan iets vroeger. Wij zijn half december naar hen overgestapt, toen hadden ze als terugleververgoeding nog 49 cent geloof ik. Maar vanaf april dus niet meer. Jammer.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:50

Eneco heeft het advies van 300 verhoogd naar 500 per maand, ik heb m net maar op 400 gezet.
Sja, kleine arbeiderswoning wel met dubbelglas, maar nog van die ouderwetse gaskacheltjes erin..
Verbruik van afgelopen 5 weken was geloof ik 270 m3. Dat tikt lekker aan..
Verduurzamen is niet te doen... het is hopen zo lang ze leeft dat ze het kan betalen. Het is wel bijna 30% van het inkomen..
En zij is niet de enige..

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:57

Cer schreef:
Eneco heeft het advies van 300 verhoogd naar 500 per maand, ik heb m net maar op 400 gezet.
Sja, kleine arbeiderswoning wel met dubbelglas, maar nog van die ouderwetse gaskacheltjes erin..
Verbruik van afgelopen 5 weken was geloof ik 270 m3. Dat tikt lekker aan..
Verduurzamen is niet te doen... het is hopen zo lang ze leeft dat ze het kan betalen. Het is wel bijna 30% van het inkomen..
En zij is niet de enige..



In mijn oude huisje zit ook een gaskachel. No way dat ik die nog gebruik met deze gasprijzen! Ik heb vorig jaar geinvesteerd in een electrische kachel en ben nu een heel stuk goedkoper uit. Misschien ook een optie?