Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:12

Xyris schreef:
Het zijn 2 vrij kleine juwel aquaria, dus ik denk inderdaad dat dat het geld ook niet is... Ik moet er nog even over nadenken, heb vorig jaar de groter gekocht en ben er nog steeds heel erg blij mee, maarja :/...

Hebben jouw aquaria nog tl buizen als verlichting? Juwel heeft tegenwoordig ook ledlampen. Dat scheelt ook.

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:21

Ik kan me haast niet voorstellen dat een voorschot van €500 voor een huis van 70+ m² waar je in je eentje woont.

Ik zou daar nog eens even naar kijken. Wij zijn met z'n tweeën in een huis uit 1840 van 90 m² en betalen met de huidige prijzen de helft.

Sansevieria
Berichten: 4213
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:26

Goeie tip die ik hier voorbij zag komen, een meetinstrumentje ertussen hangen, om te kijken wat je aquaria nu echt aan stroom verbruiken.
@TS, jou stroomverbuik komt in de buurt van ons verbruik, en dan zijn wij twee personen, groot vrijstaand huis.
Wij hebben overal led verlichting, als ik witgoed moet aanschaffen is energie en waterverbruik het eerste waar ik op filter.
Meten is weten ;)

IR paneel op de badkamer, idd aan het plafond, wordt ingeschakeld als nodig, heeft een eigen bediening, kan via een acces point ook evt. meerdere op de losse thermostaat of via de app.
Wij zouden ze niet door het hele huis willen hebben.

Ventileren, al dan niet mbv ventilator is een goeie.

Wij gebruiken dus wel de airco's voor verwarmen (en koelen), dan heb je ook geen last van vocht in huis, die halen meteen het vocht uit de woning. Hier icm zonnepanelen.

Verwarming ging hier in de nacht tot nog toe op 15 graden, met een slimme thermometer een weekprogramma, zodat we alleen warmte hebben in de ruimtes die nodig zijn, op tijdstippen dat we er zijn. Komende winter denk ik dat we de ruimtes in huis die we niet gebruiken nog lager gaan zetten.
Uiteraard voldoende ventileren om schimmel te voorkomen.

Als wij nu de nieuwe prijzen zouden moeten betalen, kwamen we ook op dik 300 euro meer per maand uit, we hebben dan nog het geluk een langer lopend contract te hebben op nog redelijke prijzen.

Een heel goed punt wat ik deze week zag, verwarm jezelf ipv de ruimte, dus een elektrische warmte deken voor in bed of op de bank bijvoorbeeld.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:31

Hier lees ik over mensen die overwegen om infra rood panelen voor verwarming te installeren. Die geven prima warmte, maar wel alleen in het vak van de directe afmetingen. Dus een halve meter naast dat paneel voel je geen extra warmte...

Wij zijn een gasten verblijf aan het bouwen en voor de echt koude dagen willen we daar toch een vorm van verwarming in en wij zijn uitgekomen bij dit bedrijf:
https://www.groenehoedduurzaam.nl/?gcli ... gKGKPD_BwE

En dan gaan wij voor het gehele oppervlak uitkomen op twee maal een kleine variant van hun silicium platen:
https://www.groenehoedduurzaam.nl/sillicium-one.html

Die geven radiatie warmte af dus maken echt een hele ruimte warmer, niet alleen het direct aangrenzende oppervlak.
Mijn ouders hebben deze in twee matig geisoleerde blokhutten hangen van de wildopvang en krijgen het met weinig energie zeer behaaglijk warm in die ruimtes.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:44

MoniqueT schreef:
Voor degenen die infrarood-verwarming overwegen, heb ik nog wel een belangrijke tip (en ervaring genoeg). Wij wonen in Spanje in een huis zonder centrale verwarming. Het kan hier in de winter ´s nachts zo rond het vriespunt worden en het huis is gebouwd om de zon buiten te houden, want in de zomer geweldig is, maar in de winter dus echt koud. Isolatie naadje.

We hebben direct bij aanschaf van het huis twee infraroodradiatoren in de woonkamer opgehangen en zo langzamerhand uitgebreid naar de keuken (koudste kant van het huis in de winter) en badkamer. In de slaapkamer hangt er een die we op 16 graden houden in de winter om de kou eruit te houden. Alles is begane grond.

Ik bleef het koud hebben in de woonkamer, omdat de radiator gewoon te ver weg hing. We hebben nu drie jaar een infraroodplaat midden boven de zithoek aan het plafond hangen (gewoon waar de lamp hing stroompunt gebruikt) en dat werkt fantastisch! Echt zo comfortabel, die straling van bovenaf. Iedereen die hier binnenkomt, roept meteen dat het zo lekker is als het buiten echt koud is.

Dus neem je infrarood, hang het paneel op aan het plafond waar je het meeste zit. Voor badkamers ook een hele goede optie, je hebt ze ook met licht erin. Kies voor een paneel met thermostaat en laat het ´s nachts aanstaan op een wat lagere temperatuur, zodat het niet helemaal opnieuw hoeft te gaan verwarmen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik infrarood 10 x zo comfortabel vind als airco wat verwarming betreft. Dat geblaas in het huis en altijd de herrie van een motor vind ik een stuk minder. Wij gebruiken onze airco (centraal in het hele huis) hooguit in de winter om snel het huis op temperatuur te krijgen als we lang weg geweest zijn.

Hele goeie tip!
Dat geblaas staat mij ook tegen van de airco, ik vind het uiteraard prima op de hete dagen een paar uur, maar om hele dagen dat gezoem te horen als ie in de winter moet verwarmen zou ik ook tegenop zien.
Toen ik las dat infrarood geluidsloos was klonk me dat als muziek in de oren. En idd in de badkamer en boven de bank kan zoiets gewoon aan 't plafond bevestigd worden.
Hoe had je 'm eerst dat je het toen koud had? Tegen de muur waar je bank tegenaan stond? Dat was namelijk mijn eerste idee omdat ze die panelen ook met foto hebben waardoor je gelijk een kunstwerk hebt, maar als plafond aangenamere warmte geeft dan kies ik ook daarvoor.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:50

Sansevieria schreef:
Een heel goed punt wat ik deze week zag, verwarm jezelf ipv de ruimte, dus een elektrische warmte deken voor in bed of op de bank bijvoorbeeld.

Die elektrische deken voor op de bank heb ik al, maar vind het toch niet aangenaam als ik met koude handen zit. Bovendien is een koud huis slecht voor m'n gewrichten en nodigt het niet uit om actief te worden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:54

EllyC schreef:
elnienjo schreef:
Ik ben mij ook aan t oriënteren op alternatieve verwarmingsopties. Eentje is verwarmen via m'n airco maar overweeg ook een infraroodpaneel bij m'n zithoek. Die zijn volkomen geluidsloos en dat heeft ook mijn voorkeur. Verder heb ik al een elektrische deken voor tijdens t bankhangen en das ook zeer fijn.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/

Ik vond voor infra rood er nogal wat nadelen aan hangen, zie link.

Voor bijverwarming op je zitplek zitten er geen nadelen aan alleen maar voordelen. Alleen als je het als hoofdverwarming wil gaan gebruiken komen er nadelen in beeld volgens dat artikel.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:01

https://www.groenehoedduurzaam.nl/silic ... quantity=1

Verkeerde link in mijn bericht.
Wij gaan voor twee van deze panelen om aan de muur te hangen in ons gastenverblijf en er komt er eentje te staan (verplaatsbaar) in ons huis voor een van de ruimtes waar we met zijn tweetjes weinig komen maar als we bezoek hebben wel en die op de gewone radiatoren (=CV = gas) maar langzaam opwarmen.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:05

Hier in de gemeente kun je ook gratis een energiecoach langs laten komen die met jou je verbruik doorkijkt. Misschien ook de moeite waard.

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:46

elnienjo schreef:
Hoe had je 'm eerst dat je het toen koud had? Tegen de muur waar je bank tegenaan stond? Dat was namelijk mijn eerste idee omdat ze die panelen ook met foto hebben waardoor je gelijk een kunstwerk hebt, maar als plafond aangenamere warmte geeft dan kies ik ook daarvoor.


Tegen de muur op normale radiatorhoogte, maar wel op zeker 5 meter van mijn zitplaats. Te ver weg dus.

Op onze slaapkamer hangt er nu een op ooghoogte die op ons bed straalt.

Even voor degenen die het niet in het hele huis willen: dat was ook niet onze eerste keus, maar olie of propaan wilden we ook niet en aardgas ligt hier niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:00

Het is ook handig om te kijken of de thermostaat niet tegen een koude muur of buiten muur gemonteerd is een vriend van mij had € 1200 gas kosten en daar bleek alleen maar omdat zijn thermostaat tegen de buitenmuur aan zat dus die verwarming bleef loeien.

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:39

Ik kom ook volgen voor eventuele tips. Ik zit precies in hetzelfde schuitje sinds deze maand ts, mijn bedrag gaat van 120 naar bijna 300. Ook ik val net buiten de boot voor gemeentelijke steun verdien 100-150 per maand boven de grens die ze hebben gesteld.

Ik kook nu niet meer op gas, maar heb een inductie plaatje voor 1 pan en gebruik de airfryer ook veel voor koken. Denk dat ik ook maar een elektrische kachel ga overwegen. Gezien ik maar een 2 kamer apartment heb. Wel beneden woning en slecht geïsoleerd. Maar nadeel idd huur woning dus geen keuze voor zonnepanelen of andere cv.

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:25

janderegelaa schreef:
Het is ook handig om te kijken of de thermostaat niet tegen een koude muur of buiten muur gemonteerd is een vriend van mij had € 1200 gas kosten en daar bleek alleen maar omdat zijn thermostaat tegen de buitenmuur aan zat dus die verwarming bleef loeien.

Inderdaad, of dat je thermostaat niet recht tegenover of naast een deur hangt waar regelmatig een vlaag koude lucht uitkomt. Dat hadden wij in een vorige woning, opgelost door toen de kachel in de gang op de minimum stand te zetten zodat de lucht vanuit de gang niet meer superkoud was.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:44


Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:23

Holy oliebol... Ik huur nu nog particulier alles incl, verwacht dit jaar te verhuizen naar huurwoning. Nav dit topic eens gaan zoeken wat ik zo'n beetje kwijt zou zijn aan gas/ stroom....goedkoopste abonnement is 304,- -O-

TS, vooral heel veel sterkte. Heftig bericht.
Heb zelf de kachel hier structureel op 14 graden staan, in de winter 2 dikke truien over elkaar heen aan. Ik hoop maar dat dit dadelijk op een eigen abonnement nog wat scheelt...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:29

Pieter Omtzigt wil dat het kabinet antwoorden geeft over enkele bijzonder belangrijke vragen over de energiesituatie in ons land. Zo is het hem opgevallen dat men in België slechts 1,60 euro betaalt voor een kuub gas. Bij ons is dat 3,00 euro. Maar nu komt het: de Belgen gebruiken uit Nederland geïmporteerd gas.

De afgelopen maanden zijn de energieprijzen in Nederland door het dak gestegen. Er zijn honderdduizenden en zelfs miljoenen huishoudens die daardoor binnenkort hun gas en elektriciteit straks gewoon niet meer kunnen betalen - of die moeten kiezen tussen energie en voedsel dan wel kleren.

Deze situatie is volstrekt belachelijk, vind ook Pieter Omtzigt. Daarom heeft het onafhankelijk Kamerlid - dat vrijwel zeker met een eigen partij komt bij de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen - vragen gesteld aan het kabinet. Vragen waarop hij een antwoord wil, en wel meteen.

België
De belangrijkste vraag die hij het kabinet stelt is: hoe kan het in vredesnaam dat onze zuiderburen maar 1,60 euro voor een kuub gas betalen, terwijl wij daar maar liefst 3,00 voor moeten neerleggen. Dat is bijna twee keer zoveel.

Op zich is dat al geschift, maar wacht, het wordt nog belachelijker als je op de hoogte bent van het feit dat de Belgen ons gas importeren. Ons gas wordt dus gekocht door de Belgen, wordt daar naartoe geleid, en vervolgens betalen Belgische burgers er minder voor dan wij. Dat kan natuurlijk niet; dat slaat werkelijk nergens op.

=https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1559168662078095360" data-service="twitter" data-done="1">


Sterker nog, zegt Omtzigt, de Nederlandse gasprijzen lijken het hoogst te zijn in heel Europa. Hoe kan dat in vredesnaam? Wij zijn dé gasbel van Europa. Maar onze eigen burgers betalen zich blauw. Hier klopt iets niet.

Elektriciteit
Ook de prijzen van elektriciteit zijn knetterhoog. Maar dat hoeft helemaal niet, zegt Omtzigt. Elektriciteit is namelijk helemaal niet duur. Als je naar de cijfers kijkt zie je dat er een enorme winst gemaakt wordt. Een winst die ronduit immoreel is.Elektriciteit kost namelijk meer dan 40 cent op de elektriciteitsbeurs. Maar "als je elektriciteit opwekt met kolen, met wind, met zon of met uranium, maak je honderden procenten winst" omdat het maar 10 cent kost om het op te wekken. Je hebt het dus over een winstpercentage van 400 procent of daaromtrent.

DDS

OleJon
Berichten: 2508
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:48

elnienjo schreef:
Pieter Omtzigt wil dat het kabinet antwoorden geeft over enkele bijzonder belangrijke vragen over de energiesituatie in ons land. Zo is het hem opgevallen dat men in België slechts 1,60 euro betaalt voor een kuub gas. Bij ons is dat 3,00 euro. Maar nu komt het: de Belgen gebruiken uit Nederland geïmporteerd gas.

De afgelopen maanden zijn de energieprijzen in Nederland door het dak gestegen. Er zijn honderdduizenden en zelfs miljoenen huishoudens die daardoor binnenkort hun gas en elektriciteit straks gewoon niet meer kunnen betalen - of die moeten kiezen tussen energie en voedsel dan wel kleren.

Deze situatie is volstrekt belachelijk, vind ook Pieter Omtzigt. Daarom heeft het onafhankelijk Kamerlid - dat vrijwel zeker met een eigen partij komt bij de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen - vragen gesteld aan het kabinet. Vragen waarop hij een antwoord wil, en wel meteen.

België
De belangrijkste vraag die hij het kabinet stelt is: hoe kan het in vredesnaam dat onze zuiderburen maar 1,60 euro voor een kuub gas betalen, terwijl wij daar maar liefst 3,00 voor moeten neerleggen. Dat is bijna twee keer zoveel.

Op zich is dat al geschift, maar wacht, het wordt nog belachelijker als je op de hoogte bent van het feit dat de Belgen ons gas importeren. Ons gas wordt dus gekocht door de Belgen, wordt daar naartoe geleid, en vervolgens betalen Belgische burgers er minder voor dan wij. Dat kan natuurlijk niet; dat slaat werkelijk nergens op.

=https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1559168662078095360" data-service="twitter" data-done="1">


Sterker nog, zegt Omtzigt, de Nederlandse gasprijzen lijken het hoogst te zijn in heel Europa. Hoe kan dat in vredesnaam? Wij zijn dé gasbel van Europa. Maar onze eigen burgers betalen zich blauw. Hier klopt iets niet.

Elektriciteit
Ook de prijzen van elektriciteit zijn knetterhoog. Maar dat hoeft helemaal niet, zegt Omtzigt. Elektriciteit is namelijk helemaal niet duur. Als je naar de cijfers kijkt zie je dat er een enorme winst gemaakt wordt. Een winst die ronduit immoreel is.Elektriciteit kost namelijk meer dan 40 cent op de elektriciteitsbeurs. Maar "als je elektriciteit opwekt met kolen, met wind, met zon of met uranium, maak je honderden procenten winst" omdat het maar 10 cent kost om het op te wekken. Je hebt het dus over een winstpercentage van 400 procent of daaromtrent.

DDS


Nederlandse burger word uitgekleed, dat is ook de bedoeling

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:51

elnienjo schreef:
Pieter Omtzigt wil dat het kabinet antwoorden geeft over enkele bijzonder belangrijke vragen over de energiesituatie in ons land. Zo is het hem opgevallen dat men in België slechts 1,60 euro betaalt voor een kuub gas. Bij ons is dat 3,00 euro. Maar nu komt het: de Belgen gebruiken uit Nederland geïmporteerd gas.

De afgelopen maanden zijn de energieprijzen in Nederland door het dak gestegen. Er zijn honderdduizenden en zelfs miljoenen huishoudens die daardoor binnenkort hun gas en elektriciteit straks gewoon niet meer kunnen betalen - of die moeten kiezen tussen energie en voedsel dan wel kleren.

Deze situatie is volstrekt belachelijk, vind ook Pieter Omtzigt. Daarom heeft het onafhankelijk Kamerlid - dat vrijwel zeker met een eigen partij komt bij de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen - vragen gesteld aan het kabinet. Vragen waarop hij een antwoord wil, en wel meteen.

België
De belangrijkste vraag die hij het kabinet stelt is: hoe kan het in vredesnaam dat onze zuiderburen maar 1,60 euro voor een kuub gas betalen, terwijl wij daar maar liefst 3,00 voor moeten neerleggen. Dat is bijna twee keer zoveel.

Op zich is dat al geschift, maar wacht, het wordt nog belachelijker als je op de hoogte bent van het feit dat de Belgen ons gas importeren. Ons gas wordt dus gekocht door de Belgen, wordt daar naartoe geleid, en vervolgens betalen Belgische burgers er minder voor dan wij. Dat kan natuurlijk niet; dat slaat werkelijk nergens op.

=https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1559168662078095360" data-service="twitter" data-done="1">


Sterker nog, zegt Omtzigt, de Nederlandse gasprijzen lijken het hoogst te zijn in heel Europa. Hoe kan dat in vredesnaam? Wij zijn dé gasbel van Europa. Maar onze eigen burgers betalen zich blauw. Hier klopt iets niet.

Elektriciteit
Ook de prijzen van elektriciteit zijn knetterhoog. Maar dat hoeft helemaal niet, zegt Omtzigt. Elektriciteit is namelijk helemaal niet duur. Als je naar de cijfers kijkt zie je dat er een enorme winst gemaakt wordt. Een winst die ronduit immoreel is.Elektriciteit kost namelijk meer dan 40 cent op de elektriciteitsbeurs. Maar "als je elektriciteit opwekt met kolen, met wind, met zon of met uranium, maak je honderden procenten winst" omdat het maar 10 cent kost om het op te wekken. Je hebt het dus over een winstpercentage van 400 procent of daaromtrent.

DDS

Ik lees hier al een aantal zaken die niet kloppen. Kolencentrales zijn helemaal niet goedkoop, die krijgen zelfs subsidie om rond te kunnen komen. En door de grotere vraag en de gesloten kolenmijnen zijn kolen nu ook een stuk duurder dan vroeger.

Verder is de hogere prijs niet gek; stel een energiebedrijf in Nederland moet zelf €1,50 per kuub gas betalen, en levert dat aan de klanten waarvan de helft nog een contract heeft met oude tarieven onder de euro, dan maken ze daar verlies op, en moeten dat compenseren door de nieuwe klanten of klanten met variabel contract hogere prijzen te rekenen. Doen ze dat niet, dan gaat het bedrijf failliet. Zo simpel is het.

Wat wil je dat het kabinet eraan doet? Ze geven al een compensatie. Ze hebben de btw op stroom al verlaagd.. maar al die maatregelen betalen we zelf weer in de vorm van belastingen. Ergens moeten ze het vandaan halen als ze niet nóg een grotere staatsschuld willen creëren.
We hebben contracten lopen met het buitenland, waardoor ze niet zomaar de prijs enorm kunnen verhogen voor gas dat naar België en Duitsland gaat heb ik begrepen.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:00

Nou er is vast nog genoeg wat ze WEL kunnen doen, want het wordt steeds achterlijker. We worden inderdaad helemaal uitgekleed aan alle kanten.

Ik schrik hier ook gewoon weer van, fulltime werken en zo'n enorme gasrekening! er zijn er maar weinig die dat kunnen betalen. Alles is ook duur..boodschappen, benzine en dan de achterlijke gas rekening.

Er zijn al veel tips gegeven en ik heb daar weinig aan toe te voegen, maar ik zou toch even rond blijven kijken of er toch niet een contract voor minder afgesloten kan worden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:03

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:
Pieter Omtzigt wil dat het kabinet antwoorden geeft over enkele bijzonder belangrijke vragen over de energiesituatie in ons land. Zo is het hem opgevallen dat men in België slechts 1,60 euro betaalt voor een kuub gas. Bij ons is dat 3,00 euro. Maar nu komt het: de Belgen gebruiken uit Nederland geïmporteerd gas.

De afgelopen maanden zijn de energieprijzen in Nederland door het dak gestegen. Er zijn honderdduizenden en zelfs miljoenen huishoudens die daardoor binnenkort hun gas en elektriciteit straks gewoon niet meer kunnen betalen - of die moeten kiezen tussen energie en voedsel dan wel kleren.

Deze situatie is volstrekt belachelijk, vind ook Pieter Omtzigt. Daarom heeft het onafhankelijk Kamerlid - dat vrijwel zeker met een eigen partij komt bij de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen - vragen gesteld aan het kabinet. Vragen waarop hij een antwoord wil, en wel meteen.

België
De belangrijkste vraag die hij het kabinet stelt is: hoe kan het in vredesnaam dat onze zuiderburen maar 1,60 euro voor een kuub gas betalen, terwijl wij daar maar liefst 3,00 voor moeten neerleggen. Dat is bijna twee keer zoveel.

Op zich is dat al geschift, maar wacht, het wordt nog belachelijker als je op de hoogte bent van het feit dat de Belgen ons gas importeren. Ons gas wordt dus gekocht door de Belgen, wordt daar naartoe geleid, en vervolgens betalen Belgische burgers er minder voor dan wij. Dat kan natuurlijk niet; dat slaat werkelijk nergens op.

=https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1559168662078095360" data-service="twitter" data-done="1">


Sterker nog, zegt Omtzigt, de Nederlandse gasprijzen lijken het hoogst te zijn in heel Europa. Hoe kan dat in vredesnaam? Wij zijn dé gasbel van Europa. Maar onze eigen burgers betalen zich blauw. Hier klopt iets niet.

Elektriciteit
Ook de prijzen van elektriciteit zijn knetterhoog. Maar dat hoeft helemaal niet, zegt Omtzigt. Elektriciteit is namelijk helemaal niet duur. Als je naar de cijfers kijkt zie je dat er een enorme winst gemaakt wordt. Een winst die ronduit immoreel is.Elektriciteit kost namelijk meer dan 40 cent op de elektriciteitsbeurs. Maar "als je elektriciteit opwekt met kolen, met wind, met zon of met uranium, maak je honderden procenten winst" omdat het maar 10 cent kost om het op te wekken. Je hebt het dus over een winstpercentage van 400 procent of daaromtrent.

DDS

Ik lees hier al een aantal zaken die niet kloppen. Kolencentrales zijn helemaal niet goedkoop, die krijgen zelfs subsidie om rond te kunnen komen. En door de grotere vraag en de gesloten kolenmijnen zijn kolen nu ook een stuk duurder dan vroeger.

Verder is de hogere prijs niet gek; stel een energiebedrijf in Nederland moet zelf €1,50 per kuub gas betalen, en levert dat aan de klanten waarvan de helft nog een contract heeft met oude tarieven onder de euro, dan maken ze daar verlies op, en moeten dat compenseren door de nieuwe klanten of klanten met variabel contract hogere prijzen te rekenen. Doen ze dat niet, dan gaat het bedrijf failliet. Zo simpel is het.

Wat wil je dat het kabinet eraan doet? Ze geven al een compensatie. Ze hebben de btw op stroom al verlaagd.. maar al die maatregelen betalen we zelf weer in de vorm van belastingen. Ergens moeten ze het vandaan halen als ze niet nóg een grotere staatsschuld willen creëren.
We hebben contracten lopen met het buitenland, waardoor ze niet zomaar de prijs enorm kunnen verhogen voor gas dat naar België en Duitsland gaat heb ik begrepen.

Wat boeit die staatsschuld nu eigenlijk? Er zijn EU landen met veel hogere staatsschuld die hun bevolking een stuk minder belasting laten betalen. Die rekenen op gekke Henkie Nederland om weer met wat miljarden over de brug te komen. Miljarden die Nederland vergaard heeft over de rug van z'n eigen bevolking. Laat Nederland eerst maar ns voor Nederland gaan zorgen!

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:13

Die staatsschuld zou je zeker iets moeten boeien. Als wij er niet zo goed voor hadden gestaan aan het begin van de coronacrisis dan hadden er heel wat meer bedrijven failliet gegaan, enórm veel mensen en bedrijven hebben steun gekregen, en ook nu weer doen ze echt wel hun best door belastingen en accijnzen te verlagen op bv benzine en stroom. Maar bepaalde mensen lijken pas tevreden te zijn als ze geen cent meer hoeven af te dragen en alles van de staat krijgen. Zo werkt het helaas niet. Je kan de energiecrisis wel proberen te ontkennen, maar die is er toch echt, en er is nu eenmaal geen simpele fix die iedereen tevreden krijgt en geen nadelen heeft.
Dus nogmaals: wat moeten ze doen om het op te lossen volgens jou?

Ik denk dat je het hebt over die steun aan Griekenland? Dat ging om geleend geld; https://www.ad.nl/economie/grieken-beta ... ~aa005169/
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-08-22 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:15

8nnemiek schreef:
Die staatsschuld zou je zeker iets moeten boeien. Als wij er niet zo goed voor hadden gestaan aan het begin van de coronacrisis dan hadden er heel wat meer bedrijven failliet gegaan, enórm veel mensen en bedrijven hebben steun gekregen, en ook nu weer doen ze echt wel hun best door belastingen en accijnzen te verlagen op bv benzine en stroom. Maar bepaalde mensen lijken pas tevreden te zijn als ze geen cent meer hoeven af te dragen en alles van de staat krijgen. Zo werkt het helaas niet. Je kan de energiecrisis wel proberen te ontkennen, maar die is er toch echt, en er is nu eenmaal geen simpele fix die iedereen tevreden krijgt en geen nadelen heeft.
Dus nogmaals: wat moeten ze doen om het op te lossen volgens jou?

In elk geval de belastingen verlagen naar het niveau van onze buurlanden, dat lijkt me een goed en eerlijk begin.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:22

Als ik het me goed herinner heeft Duitsland hun tarief verlaagd van 19% naar 16%, en wij zijn van 21% naar 9% gegaan, toch? Dus dat eerlijke begin hebben we al gehad.
En niet te vergeten onze subsidie op zonnepanelen, en salderingsregeling. Dat kennen ze in andere landen niet/nauwelijks.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:34

8nnemiek schreef:
Als ik het me goed herinner heeft Duitsland hun tarief verlaagd van 19% naar 16%, en wij zijn van 21% naar 9% gegaan, toch? Dus dat eerlijke begin hebben we al gehad.
En niet te vergeten onze subsidie op zonnepanelen, en salderingsregeling. Dat kennen ze in andere landen niet/nauwelijks.

Het gaat hier niet over alleen BTW. Er wordt daarnaast namelijk al een gigantisch bedrag aan belasting op energie geheven. Die belasting zou aangepakt moeten worden.

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:39

Die belasting was al omlaag, het hele jaar al, zoals ik al vaker geschreven hebt. Dat je het niet genoeg vindt, oké. Vind ik ook niet, maar het was 1 vab de 1e maatregelen. Maar jij blijft elke keer roepen dat dat niet gebeurd, maar is allang gebeurd. Zowel het teruggave bedrag als het tarief zijn aangepast. Hogere teruggave en lager tarief.