Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 13:45

beert schreef:
Ah dat is slim, goed om te weten!

Weet iemand trouwens hoe het zit met het volgende. We hebben nu een gas/stroom contract met Eneco.

Als ik bij Tibber alleen een stroom contract afsluit, blijft bij Eneco dan gas wel automatisch doorlopen?

(Ik kan bellen hoor, maar wellicht weet iemand dit)


Dat kan gewoon. Contract aan laten passen.

Maar waarom niet zowel gas als stroom bij tibber afnemen?

beert
Berichten: 2431
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 14:07

Ik wil geen dynamisch gas. We gaan met de warmtepomp er langzaam vanaf en dan wil ik kunnen koken, douchen en (bij)verwarmen als het uitkomt.

Daarbij hebben we hier een keer een energierekening gehad van 700 euro (maand) toen de gasprijzen idioot hoog waren en een vast contract niet mogelijk is. Dus eerst maar eens beginnen met stroom. Een auto opladen of een was draaien kan ook een uurtje eerder of later.

Prairy
Berichten: 9096
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:34

Ik heb via Next energy gas, en toen de prijzen op hun allerhoogste waren, heb ik maar een paar dagen meer betaald als voor een vast contract prijs.

De prijs is nu al een paar maanden heel stabiel tussen de €1,10 en 1,20.

Ik heb er echt al heel veel mee bespaard, en wij gebruiken nog geen 500m3 gas per jaar.

beert
Berichten: 2431
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:53

Kan altijd volgend jaar nog hoor. Maar er zijn nu nog even teveel onzekerheden in stroomverbruik en hoe alles gaat uitpakken.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:04

Gasprijs is per dag hè, niet per uur. Dus je kan altijd koken, douchen en bijverwarmen.

Ik heb nu al 2 jaar op rij veel minder betaald voor gas dan welk vast contract dan ook. Het scheelt honderden euro’s per jaar.

Het is mij een raadsel waarom er nog mensen geen dynamisch contract nemen :j

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:07

Draaischijfmeter

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:27

beert schreef:
Ik wil geen dynamisch gas. We gaan met de warmtepomp er langzaam vanaf en dan wil ik kunnen koken, douchen en (bij)verwarmen als het uitkomt.

Daarbij hebben we hier een keer een energierekening gehad van 700 euro (maand) toen de gasprijzen idioot hoog waren en een vast contract niet mogelijk is. Dus eerst maar eens beginnen met stroom. Een auto opladen of een was draaien kan ook een uurtje eerder of later.


Ik zou het toch eens overwegen. Ik ben in die dure tijd overgestapt naar dynamisch. Ik was vele malen minder kwijt dan toen ik nog een vast contract had.
De dynamische gasprijzen waren veel lager dan de vaste prijzen.
En gasprijs bij dynamisch is voor een dag hè?
Niet zoals stroom per uur wisselend in
Prijs.

Electra63

Berichten: 17847
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:53


paars

Berichten: 5577
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:43

Iemand hier een goede tip hoe een plafond te isoleren in een huurwoning…? De huurbaas doet niks. Wil kijken of ik daar mijn nichtje bij kan helpen.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:02

Simpelste zal zijn latjes er tegen, isolatie er tussen en gipsplaat er over, kost je wel een aantal cm hoogte in je huis en let op de brandveiligheid van de materialen.

LoveBodin

Berichten: 4357
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:27

Zo hebben wij het inderdaad ook gedaan (dakisolatie in ons geval).
Het was goed te doen en als je alles zelf doet en wat uitzoekwerk doet vallen de kosten ook mee.

paars

Berichten: 5577
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:46

Klink goed. Zou je in zo’n huur appartement wel mogen boren in het plafond…?

Sanet

Berichten: 7962
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 23:40

paars schreef:
Klink goed. Zou je in zo’n huur appartement wel mogen boren in het plafond…?


Zouden ze dat gaan meten dan, als je dat een beetje netjes afwerkt, dan zie je er toch niets van dat het plafond ineens 5cm gezakt is..?

8nnemiek

Berichten: 43406
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Morgen zitten de dynamische tarieven 9 ct in de min :D Dat wordt laden en wassen en koken ’s middags. Benieuwd hoe veel stroom we kunnen verbruiken in twee uurtjes tijd :Y)

Dees

Berichten: 18920
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

Bak een lekkere cake voor jezelf in de elektrieke oven! :D

8nnemiek

Berichten: 43406
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Ik denk dat ik wat ga mealpreppen en brood bakken :D Wat lasagnes en aardappel ovenschotels bereiden en dan invriezen..
Oh en ik heb een lekker peperkoek recept!

Prairy
Berichten: 9096
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:32

Ik ga morgen ook kijken hoeveel ik kan gebruiken :P

Auto aan, pressure canner voor het eerst maar eens echt gebruiken, quiches maken en bakken in de oven voor de vriezer, alle accus opladen...

Ann

Berichten: 13296
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

8nnemiek schreef:
Morgen zitten de dynamische tarieven 9 ct in de min :D Dat wordt laden en wassen en koken ’s middags. Benieuwd hoe veel stroom we kunnen verbruiken in twee uurtjes tijd :Y)

Bewust meer energie gaan gebruiken omdat dit geld bespaard, rijmt toch niet met milieubewuster bezig willen zijn? Of doen jullie dingen die je anders ook had gedaan, maar dan op een ander tijdstip?

Prairy
Berichten: 9096
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:59

Ann schreef:
8nnemiek schreef:
Morgen zitten de dynamische tarieven 9 ct in de min :D Dat wordt laden en wassen en koken ’s middags. Benieuwd hoe veel stroom we kunnen verbruiken in twee uurtjes tijd :Y)

Bewust meer energie gaan gebruiken omdat dit geld bespaard, rijmt toch niet met milieubewuster bezig willen zijn? Of doen jullie dingen die je anders ook had gedaan, maar dan op een ander tijdstip?

Dingen doen die je op een ander tijdstip ook zou doen.

Maar dat de prijzen negatief zijn, betekent dat er te veel energie opgewekt wordt door bijv zonnepanelen en/of wind en het net te vol is eigenlijk.

Je bent dus eigenlijk júist milieubewust bezig door het net te ontlasten door energie te gebruiken op de momenten dat er te veel is. Die energie gebruik je dan bijv niet op momenten dat er heel veel gevraagd wordt, zoals tussen 18-20u als iedereen thuis komt.

8nnemiek

Berichten: 43406
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:07

Ik stel inderdaad veel dingen uit totdat de prijzen laag zijn. Heb een berg was liggen, en de auto is weer bijna leeg.
Maar bij negatieve energieprijzen maakt het eigenlijk niet uit waar je de stroom aan opmaakt. Het is over, dus het teveel aan stroom moet gewoon worden opgemaakt om het stroomnet stabiel te houden. Anders moeten nog meer zonnepanelen en/of windmolens worden uitgeschakeld en dan gaat die stroom gewoon verloren.

Edit, wat Prairy ook zegt idd :j