Luchtreiniger voor in huis

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15946
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Luchtreiniger voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 19:18

Hoi,

Wie gebruikt er hier een luchtreiniger ? En welke dan en werkt het ?
Ook als je hem in de slaapkamer hebt staan met open raam ?

Tieme
Berichten: 5011
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:08

M'n zusje en ik hebben er 1 van rolfstone. Super ding? Geen dieren luchtjes meer in huis en ik wordt ook niet meer met keelpijn en verstopte neus wakker.

FrNo

Berichten: 3712
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Luchtreiniger voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:04

Wij hebben er een in de woonkamer van Boneco. Luchtbevochtiger en -reiniger.
Deze bevalt redelijk goed.

Yessy

Berichten: 23065
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:11

Wij hebben er eentje van proairtech, onwijs fijn ding. We hebben voor deze gekozen omdat hij relatief goedkoop is en enorm goede recensies kreeg. We hebben huisdieren en regelmatig mensen met een allergie over de vloer en voor we dat ding hadden, konden ze amper een uurtje blijven. Sinds we deze een uurtje voor iemand langs komt aanzetten, kunnen ze gewoon blijven tot ze zelf weer naar huis willen, ook als dat 6 uur later is.

Ik kan helaas niet je vraag beantwoorden of het ook werkt met het raam open, ik denk dat dat een beetje in de categorie dweilen met de kraan open valt. Met het raam op een kier en apparaat aan heb je binnen in elk geval veel minder last van pollen (mocht je daar allergisch voor zijn).

Maris
Berichten: 15946
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 09:37

Dank jullie wel voor de reacties !
Die van Rolfstone had ik inderdaad al gezien.

Ik ben elke nacht ( en dag ) soort van verkouden. In ieder geval verstopte neus. Vandaar dat ik aan een luchtreiniger dacht. Ik ga eens kijken of zo'n ding misschien een maand of zo uit te proberen is.

Gaabje
Berichten: 971
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Luchtreiniger voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:48

Wij hebben een luchtzuiveraar van Philips, wel voor een grotere ruimte dan we eigenlijk nodig hebben. Deze hebben we aangeschaft omdat mijn vriend een allergische reactie kreeg op onze pup. Voor we de luchtzuiveraar hadden moest mijn vriend echt iedere dag een cetirizine pilletje slikken en dat hoeft nu lang zo vaak niet meer. Deze luchtzuiveraar geeft 3 waardes weer, allergenen, schadelijke stoffen en een soort combiwaarde. We kunnen duidelijk zien als we koken of stofzuigen dat bepaalde waardes veel slechter worden. In de app kunnen we ook de luchtkwaliteit van buiten in onze stad zien. Bij ons is die behoorlijk slecht. Afhankelijk van waarom je de luchtzuiveraar aanschaft is het minder handig om hem aan te zetten met de deur open. Dat wordt in sommige situaties een beetje dweilen met de kraan open. Zeker gezien ze meestal een vermogen voor een bepaald oppervlak hebben. Als de luchtkwaliteit in je omgeving oke is dan zou ik gewoon ventileren zonder de luchtzuiveraar aan te zetten en als je het meeste wel dicht hebt de luchtzuiveraar aanzetten. Wij hebben de zuiveraar iedere nacht aan staan in de woonkamer/keuken en soms extra indien nodig. In de hogere standen maakt die wel behoorlijk geluid, maar de laagste stand valt erg mee.

Maris
Berichten: 15946
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 10:08

Tja, ik slaap altijd met raam open. Geen idee eigenlijk hoe het zit met de luchtkwaliteit hier, is wel op het platteland, maar dat zegt lang niet alles ( meer , helaas).

Gaabje
Berichten: 971
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:14

Maris schreef:
Tja, ik slaap altijd met raam open. Geen idee eigenlijk hoe het zit met de luchtkwaliteit hier, is wel op het platteland, maar dat zegt lang niet alles ( meer , helaas).


Ik heb even in de app gekeken en de informatie komt van air-quality.com. Kun je je eigen locatie ook invoeren.
Heb je je raam op een kier of wagenwijd open?

Maris
Berichten: 15946
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 13:45

Gaabje schreef:
Maris schreef:
Tja, ik slaap altijd met raam open. Geen idee eigenlijk hoe het zit met de luchtkwaliteit hier, is wel op het platteland, maar dat zegt lang niet alles ( meer , helaas).


Ik heb even in de app gekeken en de informatie komt van air-quality.com. Kun je je eigen locatie ook invoeren.
Heb je je raam op een kier of wagenwijd open?


Dank je wel voor de link, AQI is hier 5, ik geloof dat dat heel goed is.
Raam staat verder dan kier open, gewoon een cm of 20 ofzo.

kiwiwitje

Berichten: 20189
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:05


Maris
Berichten: 15946
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 14:49

Wat voegt die app toe ?

kiwiwitje

Berichten: 20189
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Luchtreiniger voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:52

Dat je alle waardes allergenen en vervuilde lucht kan zien. Net als de luchtkwaliteit en volgens mij kun je hem via de app ook aansturen.

Hannanas
Berichten: 13166
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Luchtreiniger voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:40

Wij hebben een Philips. Hij staat 24/7 aan.
Perfect ding.

Maris
Berichten: 15946
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 17:20

kiwiwitje schreef:
Dat je alle waardes allergenen en vervuilde lucht kan zien. Net als de luchtkwaliteit en volgens mij kun je hem via de app ook aansturen.


Hmm, dus het geeft je meer info, maar apparaat werkt er niet beter door. Info luchtkwaliteit buiten kan je ook gewoon op internet opzoeken ( zie hierboven) , maar bet wat gemakkelijker via die app natuurlijk.

Maris
Berichten: 15946
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 17:21

Hannanas schreef:
Wij hebben een Philips. Hij staat 24/7 aan.
Perfect ding.


Is het nodig om hem altijd aan te hebben ? Schone lucht is schone lucht toch ? Ik las ergens dat na 20 minuten ofzo de lucht al schoon kan zijn.
Waar gebruik jij hem voor ?

Gaabje
Berichten: 971
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:47

Maris schreef:
kiwiwitje schreef:
Dat je alle waardes allergenen en vervuilde lucht kan zien. Net als de luchtkwaliteit en volgens mij kun je hem via de app ook aansturen.


Hmm, dus het geeft je meer info, maar apparaat werkt er niet beter door. Info luchtkwaliteit buiten kan je ook gewoon op internet opzoeken ( zie hierboven) , maar bet wat gemakkelijker via die app natuurlijk.


Waardes in je huis zijn anders dan buiten. Als je net gekookt hebt kan de lucht in huis heel slecht zijn.
Edit: en dat meet de luchtzuiveraar, dus aan de hand van die informatie weet je of het nodig is om hem aan te zetten. Maar allergenen kunnen bvb via ventilatie binnenkomen dus dan kun je je voorstellen dat je hem permanent aanzet.

cissy

Berichten: 19920
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Luchtreiniger voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:54

Als je het alleen snachts hebt slaap je dan wel op het juiste kussen? Of zeg ik nou iets geks?

magda_90
Berichten: 32302
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Luchtreiniger voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:09

Werkt dit ook goed als de buren (onder en naast) veel (wiet) roken en scherpe kruiden in de keuken gebruiken? Want dat is nu net het antwoord wat ik online nog steeds niet gevonden krijg. En toen ik dacht aan een topic op bokt te zetten, kwam deze ineens voorbij. :D

Nico12
Berichten: 831
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:35

Ervaring met 3 verschillende types, allen ook geschikt voor bijvoorbeeld covid. Tijdens koken een plasma filter, lucht circuleerd, dat kan ook continue maar meestal meer geluid. Voordeel geen onderhoud 10 jaren en hoge investering. De andere 2 van Clean air Optima, rechtstreeks kopen mogelijk en top service. Het eerste type van hun is 3 keer gratis vervangen wegens niet tevreden over geluidsniveau. De huidige, 1 jaar oud, is de CA-510Pro en is echt top. Geschikt voor slaap en gemiddelde woonkamer. Daar zit in 2 sets Hepa filters die beiden met actieve kool. Raam open geen probleem maar apparaat zal aangeven dat de lucht van buiten vuiler is dan de lucht toen raam dicht was wegens deeltjesteller continue zichtbaar, led uitschakelbaar. Kosten € 449,- Levensduur filterset 1 jaar € 79,- Als goedkoper alternatief kan ik alleen bedenken een uv lamp in airco/ warmtepomp monteren maar die moet minimaal op ventileren staan. Wiet en rokers is plasma of Hepa met extra actieve kool perfect te filteren. Maar de Hepa met actieve kool is beter.

Maaaarije

Berichten: 1781
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:02

Wij hebben een Dyson Purifier Humidify.
Werkt ook met een app en afstandsbediening, die er overigens door een magneet mooi op blijft plakken :+

Staat hier 24/7 aan op automatisch, wel in de woonkamer. Wij zijn er erg blij mee. Helpt tegen hooikoorts maar ook voor de astma van een van onze katten.
Zodra er een vreemde lucht van buiten komt, of de deur van de houtkachel open gaat, geur van koken in de woonkamer komt springt hij direct harder aan om de lucht te zuiveren.

Niet echt een mooi ding om te zien maar wij zijn er erg blij mee.

Edit: dit is overigens wel een uitgebreide variant, hij regelt ook de luchtvochtigheid en kan ook koelen.

_Christina

Berichten: 1521
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:58

magda_90 schreef:
Werkt dit ook goed als de buren (onder en naast) veel (wiet) roken en scherpe kruiden in de keuken gebruiken? Want dat is nu net het antwoord wat ik online nog steeds niet gevonden krijg. En toen ik dacht aan een topic op bokt te zetten, kwam deze ineens voorbij. :D

Redelijk! Bij mijn voormalig onderbuurvrouw stond het vaak, om niet te zeggen altijd, blauw (of groen dus eigenlijk :') ) en dat trok zo bij mij naar binnen in de hoek bij de bank. Met de Winix Zero Compact aan scheelde het behoorlijk. Je rook het nog steeds wel als je even de kamer uit was en wederkeerde, maar minder benauwend. Dus het was geen wondermiddel, maar droeg wel bij. Qua specificaties was de Winix Zero Compact meer dan voldoende voor mijn minuscule woning, allicht dat een krachtiger apparaat wel wonderen had verricht.

kiwiwitje

Berichten: 20189
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:05

Maris schreef:
kiwiwitje schreef:
Dat je alle waardes allergenen en vervuilde lucht kan zien. Net als de luchtkwaliteit en volgens mij kun je hem via de app ook aansturen.


Hmm, dus het geeft je meer info, maar apparaat werkt er niet beter door. Info luchtkwaliteit buiten kan je ook gewoon op internet opzoeken ( zie hierboven) , maar bet wat gemakkelijker via die app natuurlijk.

Via de app haalt ie t dus uit het apparaat. Dat is nauwkeuriger. Want wat er bijv op internet staat, zegt niets over wat je buren doen. Qua planten en bloei of qua stoken etc.

Nico12
Berichten: 831
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:36

magda_90 schreef:
Werkt dit ook goed als de buren (onder en naast) veel (wiet) roken en scherpe kruiden in de keuken gebruiken? Want dat is nu net het antwoord wat ik online nog steeds niet gevonden krijg. En toen ik dacht aan een topic op bokt te zetten, kwam deze ineens voorbij. :D


Samenvattend: luchtreinigers voorzien van Hepa filter in combinatie met actieve kool zullen ook wiet en scherpe kruiden vrijwel volledig reinigen. Wel is het resultaat afhankelijk van de lucht hoeveelheid en hoever het apparaat van de intrede vervuilde lucht afstaat.
Het Hepa filter 99,97% doet de deeltjes en de aktieve kool de gassen levensduur 2000 uren. Voor het steriliseren van de lucht 99,9 % heeft de Clean air optima CA 510 pro als extra ook een uv lamp levensduur 8000 uren.
Lucht uit apparaat: minsten zo schoon als operatiekamer.

Maris
Berichten: 15946
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 09:25

Nico12 schreef:
de CA-510Pro en is echt top.

Kosten € 449,- Levensduur filterset 1 jaar € 79,- Als goedkoper alternatief kan ik alleen bedenken een uv lamp in airco/ warmtepomp monteren maar die moet minimaal op ventileren staan.


Hmm er zijn wel veel goedkopere luchtreinigers hoor. Ik heb er eentje gezien voor 90 euro (Silvergear ) en eentje voor 120 euro ( Rolfstone ). Beide met hepafilter. Rolfstone ook met actieve koolstof-filter, van de silvergear weet ik dat niet.

Eleeke

Berichten: 2088
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Luchtreiniger voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:29

Hier ook twee. verises van Philips in huis. Lelijk ding, maar werkt onzettend goed