Hondentoilet in de tuin?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9894
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Hondentoilet in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 12:16

Misschien een beetje gekke vraag, maar er zijn vast bokkers die hier wel eens iets mee hebben gedaan :D.

We hebben sinds een paar weken een puppy maar vanwege een nieuwbouwwoning is de tuin nog een zandbak. Nu hebben we vanaf het begin een hoekje van 1m x 1m afgezet waar de pup haar behoeften mag doen. Dat gaat al heel goed!

Maar voor nu ligt daar nog zwart zand en is het met lelijk kippengaas afgezet. Het zwarte zand nodigt haar wel uit om te graven waardoor ze steeds helemaal zwart naar binnen komt. Dus ik dacht... wat als we daar een hondentoilet maken? Dan loopt de urine ook beter weg.

Ik dacht eraan om een moestuinbak zoals dit of dit daarneer te zetten, er worteldoek in te doen en dan iets van wit zand en/of grind erin. Twijfel wel of we daar nog een 'ingang' uit moeten zagen of dat dit prima is zo.

Heeft iemand zoiets toevallig al eens gemaakt en wat is de ervaring ermee?

(Overigens gaan we gewoon 3 a 4x per dag wandelen, maar gezien het een pup is moet ze nog elke 2/2,5u naar buiten dus is de tuin haar andere plek. Wil haar in de tuin ook gewoon een plek geven waar ze haar behoefte mag doen als de tuin straks klaar is en ze lekker los mag).

Anouk_H

Berichten: 2205
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Hondentoilet in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:52

Mijn hond zit de hele dag in de tuin als ik werken ben, en zij is zindelijk op het grind, poept en plast dus alleen daar, ideaal! :))

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:58

Ik zou eerder voor grind kiezen, dat kan je goed schoonspuiten. Zand minder. Mijn oude buren hadden zo'n toilet met grind voor de 3 honden en spoelde het elke dag schoon. Die waren begonnen met zand, maar dan zaten de honden onder het zand als het nat was en het was lastiger schoon te houden waardoor het toch ging ruiken. Dat grind was veel beter.

Maar wel echt elke dag schoonspuiten. Niet alleen een emmer water bijvoorbeeld, maar even de slang erop. Helemaal in de zomer.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 03-08-22 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10877
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:59

Als de honden hier veel op dezelfde plek plassen gaat het alleen wel heel erg stinken. Wel iets om over na te denken als het een plasplek moet worden

Sem_
Berichten: 7794
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:09

belle_boef schreef:
Als de honden hier veel op dezelfde plek plassen gaat het alleen wel heel erg stinken. Wel iets om over na te denken als het een plasplek moet worden

Die ervaring heb ik ook met onze pup die de eerste paar weken ook in de tuin heeft geplast. Dat was op (zwart) zand (stond precies in de zon en duurde echt weken voor de geur weg was), misschien is het minder op grind. :j

Roodvos

Berichten: 6837
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Hondentoilet in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:15

Ik kan je verder niet helpen, maar je tweede plaatje heb ik op mijn moodboard gezet als inspiratie voor de moestuinhoek in mijn tuin.
Dus bedankt daarvoor :D .

raket

Berichten: 4119
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:17

Wij hadden dat heel lang geleden. Bij de klikos, onder 1,5 bij 1,5m. Stonden coniferen omheen.
Wel goed schoonhouden, maar was wel handig. Oude hond wilde vaak in de nacht er even uit. Of bij ziekte of heel slecht weer.
Wij gingen niet minder uitlaten. Dus werd niet enorm gebruikt.

Captain

Berichten: 21609
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:18

Hier plast de pup ook op grind. :j Wel regelmatig schoonspuiten!

kiwiwitje

Berichten: 20189
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondentoilet in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:23

Wij hebben zoiets ook. Bij ons boomschors. En ondanks 4 honden stinkt t niet. Als t even kan op een plek in de tuin waar je t meeste schaduw hebt. En in de zomer eens spoelen na t plassen is niet onverstandig als t in de zon ligt.
De kennelcleaner van liberte is ook heel fijn.

sanowa

Berichten: 910
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:30

Wij hebben een soort van zandbak met witzand dat werkt super.

_KimmeL
Berichten: 201
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: In 't Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:39

Wij hebben iets vergelijkbaars in de tuin. Stukje uitgegraven, worteldoek, grind en een stuk kunstgras erover. Ook voornamelijk voor de puppy-periode en het werkte ideaal voor ons. Ook geen last gehad van de geur, bij heel warm weer (zomer-pup) geregeld even de tuinslang erop gezet.

IMANDRA

Berichten: 9894
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Hondentoilet in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 13:50

Is kunstgras daar nog handig voor? Eromheen komt ook al gras (kunst of echt, zijn we nog niet overuit) dus ik dacht dat dat wat verwarrend kon werken.

Bedankt voor alle tips!

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:57

Wij hebben kunstgras en hond. Erg handig :j
Poep doe je op met zakje en klaar *\o/*
Gezien plas op zo’n klein oppervlak geen ervaring omdat ons stuk groter is.
Maar daar doe we iig niets mee; regenbui erover en schoon :))

Gaat al 10 jr goed iig, geen plekken oid te zien (maar kan wellicht ook verschillen gezien kwaliteit vh gras)

Geen idee of je hond kan aanleren op stukkie kunstgras alles te doen. Als je het wellicht toch afzet met wat gaas zou dat toch dienen te kunnen, lijkt me. Zonder afscheiding zou het idd verwarrend kunnen zijn.

_KimmeL
Berichten: 201
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: In 't Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:42

IMANDRA schreef:
Is kunstgras daar nog handig voor? Eromheen komt ook al gras (kunst of echt, zijn we nog niet overuit) dus ik dacht dat dat wat verwarrend kon werken.

Bedankt voor alle tips!


Neem aan dat dat n.a.v. onze setup was haha. Wij hebben verder alleen 'echt gras', hij had snel door dat hij in de tuin alleen mocht plassen op het kunstgras. Maar zag dat je het sws wil afbakenen, dus ongeacht wat je er legt, als je hem/haar de hele tijd naar de juiste plek begeleid komt dat vast wel goed :).

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hondentoilet in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:50

Ik zou er toch niet aan beginnen als je het kan voorkomen.

Wij hebben onze honden altijd zindelijk gemaakt door buiten te zetten en niet in de tuin. Meestal deden ze het niet in de tuin.

Nu hebben we een vrij ruime tuin met gras, planten, bomen, steen, en nog wat zwart en wit zand. Ze lopen mee naar de paarden, maar moeten soms in de tuin blijven en met name de reu van 1 jaar wil wel zijn poot optillen en dat gaat echt stinken.

IMANDRA

Berichten: 9894
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 14:50

Thanks! Wij gaan eens snuffelen.. hebben jullie tips voor de omheining?

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:00

Wij hebben in de tuin een stuk afgezet en daar graszooien in gelegd waar ze op mag plassen/poepen.
In het begin werkte dat heel goed, maar nu kijkt ze zo nauw niet meer. Geen idee eigenlijk waar het mis is gegaan.

Afgezet met gaas trouwens.

Anoniem

Re: Hondentoilet in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:53

Wij hebben een stukje kunstgras waar de hond haar behoefte op mag doen. Dit stukje spuiten we met de hogedruk schoon, ligt los op de tegels dus is zo even schoon te maken en na een aantal tijd neemt mijn vriend (hovenier) weer een nieuw afval stukje kunstgras mee en gooien we deze weg. Elke dag de drollen weghalen dan stinkt het echt niet zo heel erg, en anders wat azijn en water!

IMANDRA

Berichten: 9894
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 16:03

superpony schreef:
Ik zou er toch niet aan beginnen als je het kan voorkomen.

Wij hebben onze honden altijd zindelijk gemaakt door buiten te zetten en niet in de tuin. Meestal deden ze het niet in de tuin.

Nu hebben we een vrij ruime tuin met gras, planten, bomen, steen, en nog wat zwart en wit zand. Ze lopen mee naar de paarden, maar moeten soms in de tuin blijven en met name de reu van 1 jaar wil wel zijn poot optillen en dat gaat echt stinken.


Ja het zijn echt maar kleine tussendoor-plasjes. Poepen doet ze er eigenlijk ook niet :n

Kunstgras is dus wel een aanrader! Wel idd met omheining :j

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:04

Verschil is wel of je een teef of reu hebt en hoe groot je hond is. Mijn kleine reu heeft minder bereik dan de border collie bijv en die raakt ook andere dingen. Dan begin je weinig met een kunstgras matje.

IMANDRA

Berichten: 9894
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Hondentoilet in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 16:05

Ik heb een aussie teefje :j