Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 19:21

Wij wonen aan een woonerf, een heel smal straatje, zonder trottoir. De huizen staan dicht op het straatje, want vroeger was het een pad. Er wordt behoorlijk hard gereden en ook met zwaar verkeer. Ik heb dit meerdere malen aangegeven bij de gemeente, maar de gemeente trekt zich er niets van aan. Is er nog iets dat je kan doen?
Wanneer je klaagt over het zware verkeer dat ons oude huis doet heen en weer schudden, wordt er gezegd dat dit verkeer nodig is. Als je iets zegt over het harde rijden dan wordt er gezegd dat een drempel niet mogelijk is vanwege de oude huizen. Het straatje is kort en doodlopend, maar toch komt er verbazingwekkend veel verkeer voorbij (jachthaven, eetcafé zonder parking, werkzaamheden woningen). Groter verkeer moet achteruit het straatje in of uit, want keren is niet mogelijk. Ook komen er heel geregeld auto's met over de klinkers stuiterende en rammelende aanhangers voorbij, die ook de hele boel laten trillen.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 30-07-22 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 19:24

is ook geen gemeente taak denk ik maar van politie mbt verkeersveiligheid naleven wettelijke snelheid woonerf.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 19:26

Ik heb de politie ook al eens benaderd, maar doet ook niets.
Afbeelding

Storm

Berichten: 20846
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 19:28

Verenig jezelf met alle andere bewoners. Alleen krijg je niks voor elkaar, maar als iedereen meedoet wellicht wel.

Ibbel

Berichten: 49173
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 19:31

Verkeer in een doodlopende straat is bestemmingsverkeer. Dat kan je niet tegenhouden.
Woonerf betekent wél dat er "stapvoets" gereden moet worden. Whatever that may be.

Als gemeente en politie niets doen (want andere prioriteiten) kan het soms helpen een lokale politieke oppositiepartij te benaderen. Die willen nogal eens van dit soort zaken een halszaak maken om zich te profileren. En anders de lokale krant, al dan niet samen met andere bewoners.

luuntje

Berichten: 13976
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 19:34

Met alle bewoners een klacht indienen.
Zelf bakken op de weg zetten zou ik niet doen ivm de verkeersveiligheid.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 19:50

Wij zitten aan het begin van het straatje, waar men stevig gas geeft. De mensen die tegen het eind van het ca 190 meter lange straatje wonen, zullen niet zoveel last hebben, want daar is de vaart eruit. Bij ons is men juist een bocht doorgekomen en gaat het gas erop.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 19:53

Ik zou er geen halszaak van maken.
Er rijdt daar echt geen zwaar verkeer omdat die het zo prettig vinden hetzelfde stuk achteruit te moeten.
Mijn ervaring is dat als de politie gaat schrijven de buurtbewoners ook gepakt worden en dat is ook weer niet de bedoeling.
(Bij ons klaagde men vroeger over auto's die linksaf sloegen waar dat niet mocht. Ging de politie controleren, ging de hele straat op de bon :P )

Ik heb ook een tijdje op zo'n plek gewoond en imo hoort het er gewoon bij, hoewel ik het wel erg vervelend vond.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 19:54

Kunnen ze nog op een andere manier bij die zaken komen die je noemt?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:05

Ik verplaats dit topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:15

Verenigen met medebewoners en het bedenken van een alternatief plan lijkt me de beste kans op succes geven. En dat drempels meer problemen kunnen veroorzaken dan wegnemen is zeker waar, dus dat is wel iets om mee te nemen.
Tegelijkertijd oogt het geheel niet helemaal als woonerf voor mij (door de trottoirbanden langs de parkeerplaats links oa), en zou ik denken dat er wel iets mogelijk is door een andere inrichting.
Het allereenvoudigst is om het 'rijbaangedeelte' (dat geen rijbaangedeelte is als het een woonerf is maar hoe noem je het anders) optisch smaller maken en de parkeerplaatsen breder, op hetzelfde niveau en meer prominent door een andere kleur bestrating. Dat is meestal al wat het verschil maakt voor de beleving van chauffeurs.

Een iets ingrijpendere manier is om de 'rijbaan' niet recht te maken, maar door afwisseling van bv plantenbakken en parkeerplaatsen links en rechts een soort slalom te maken. Dit gaat vrijwel zeker ten koste van parkeerplaatsen, maar ik verwacht wel dat de snelheid afneemt.

Wat er kan en niet kan qua drempels is lastig. Dat het meer trillingen kan geven is waar.

Via de juridische weg zou je voor zover ik weet eerst een officieel handhavingsverzoek in moeten dienen (dat kun je sowieso doen) en daarna eventueel naar de rechter om het ook af te dwingen. Maar zeker omdat de oplossing hier niet zo voor de hand ligt hoeft dat niet te slagen: als er niet echt iets is wat de gemeente ook werkelijk kan doen wordt het lastiger. Een handhavingsverzoek zelf is volgens mij gewoon een brief die je zelf op kunt stellen, en waar je de gemeente ook zelf over kunt benaderen. Maar als je het echt zou willen afdwingen zou ik ook uitgebreider juridisch advies inwinnen.

Emj_23
Berichten: 1188
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:30

Ik snap de foto vd ah auto niet zo goed. Die is toch gewoon boodschappen aan het bezorgen bij je buren? Wil je dat verbieden? Ervaring leert dat het meeste hardrijden meestal gebeurd door de bewoners…

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:54

Inderdaad verenigen.
Hier is iets soortgelijks aan de gang, 30 km zone maar ze racen met 50 tot 80 km/uur voorbij. Liggen drempels, gevolg daarvan is dat huizen bij de drempels scheuren in de muren hebben. Ook veel zwaar verkeer door een loonwerker verder op. Niet iedereen ervaart die overlast zo, maar ze hebben zich wel verenigd. En met succes, want het gaat een fietsstraat worden met andere snelheidsbeperkende acties als drempels.
Handhaven op snelheid kan niet, geen politie capaciteit voor.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 21:42

Was de eerste foto die ik kon vinden van het straatje. Betreffende auto reed overigens wel te hard.

Emj_23 schreef:
Ik snap de foto vd ah auto niet zo goed. Die is toch gewoon boodschappen aan het bezorgen bij je buren? Wil je dat verbieden? Ervaring leert dat het meeste hardrijden meestal gebeurd door de bewoners…

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 21:52

Shadow0 het is ook niet een karakteristiek woonerf, maar een straatje zonder zijstraten.
Afbeelding
Afbeelding

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:13

Wat is er in die doodlopende straat? Alleen huizen? Of is daar ook die jachthaven en dat café? Of wordt er daarom geparkeerd in jouw straat.

Uit onderzoek blijkt dat de bewoners zich het meest schuldig maken aan hardrijden in de eigen straat én dat dit ook vaak de klagers zijn dat er te hard wordt gereden :=

Je kunt de gemeente om een onderzoek vragen naar te hard rijden in de straat. En zo’n knipperlicht tijdelijk ophangen waaronder snelheid wordt aangegeven helpt vaak ook wat.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:16

verootjoo schreef:
Je kunt de gemeente om een onderzoek vragen naar te hard rijden in de straat. En zo’n knipperlicht tijdelijk ophangen waaronder snelheid wordt aangegeven helpt vaak ook wat.

Dit is in onze gemeente inderdaad ook stap 1 als er wordt geklaagd over veel hardrijders. In geval van TS zou zo'n ding op 15 km/u worden afgesteld (er even vanuitgaande dat het inderdaad officieel woonerf is), hopelijk helpt dat om mensen wat bewuster te maken van hun rijgedrag. Dat helpt alleen weinig als je vooral problemen hebt met verkeer wat eenmalig jullie straat door moet.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 22:36

Voor die paar bewoners komen er wel erg veel auto's voorbij, ook veel tijdens kantooruren. Bij het eetcafé is nauwelijks parkeerplaats. In de straat parkeren eigenlijk alleen bewoners. De haven heeft wel wat parkeer plek, maar er liggen niet zoveel boten. Er zijn inderdaad ook bewoners die hard rijden, maar ook veel bestelbusjes.
Het is zeer zeker een woonerf.
Ik hoef het straatje maar een klein stukje in tot mijn parkeerplekje, dus hardrijden doe ik zeker niet en zou ik absoluut niet durven.
De gemeente en politie zijn echt niet van plan wat dan ook te doen.
Afbeelding

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:01

Doe briefjes in de bus en organiseer een bewoners avond, nodig de pers uit en de gemeente.

Gemeenten gaan over het algemeen harder lopen als de pers erbij komt hehehe

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30236
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:12

Geen vrachtwagen gaat vrijwillig door zo'n straatje als er een alternatieve route die beter berijdbaar is gekozen kan worden. Lijkt me dat de gemeente daar wel een punt heeft, en dan is het dus ook geen woonerf.

Herinrichten zit er om die reden ook niet in: ze kunnen er nu al bijna niet langs, brandweer zal dan ook problemen krijgen.

Blijft over: snelheidsmaatregelen. Drempel niet mogelijk vanwege oude huizen: snap ik niet. Er zijn heel veel verschillende typen drempels die de vaart er goed uit kunnen halen, zonder dat je hele straat open hoeft. Weet je waarom dat niet kan?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:15

Maar op al je foto's zie ik werkverkeer wat daar echt niet voor de fun in de straat komt.
Allemaal bezorgdiensten, pakketbezorgers en die vrachtwagen komt iets leveren wat je waarschijnlijk echt niet 100 meter wil tillen.

Je woont aan een doodlopende straat dus er zullen ook weinig mensen denken: goh, ff voor mijn lol deze straat in en uit. Dus je treft 99% alleen bestemmingsverkeer.

Zou je dus wel beseffen dat als je daar wat aan wilt doen, je dus wat aan je eigen bewoners wilt doen en of iedereen zich dat wel realiseert.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:26

Ik kan me voorstellen dat dit naar is. Ben je de enige in de straat die er last van heeft of zijn er meer?

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:28

Er is echt geen vrachtwagenchauffeur die zijn of haar wagen voor de lol door zo’n straatje stuurt. Echt niet.

Dan kan je plantenbakken neerzetten om de snelheid eruit te halen, maar dan hinder je werk- en vrachtverkeer want dan is het rijden door dit straatje onmogelijk. En aangezien ze er nu zijn, zullen ze er echt moeten zijn voor een reden.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:37

Prrrr schreef:
Geen vrachtwagen gaat vrijwillig door zo'n straatje als er een alternatieve route die beter berijdbaar is gekozen kan worden. Lijkt me dat de gemeente daar wel een punt heeft, en dan is het dus ook geen woonerf.

Herinrichten zit er om die reden ook niet in: ze kunnen er nu al bijna niet langs, brandweer zal dan ook problemen krijgen.

Blijft over: snelheidsmaatregelen. Drempel niet mogelijk vanwege oude huizen: snap ik niet. Er zijn heel veel verschillende typen drempels die de vaart er goed uit kunnen halen, zonder dat je hele straat open hoeft. Weet je waarom dat niet kan?


Drempel zorgt voor extra trillingen en dus voor meer risico op schade aan de huizen.

Jachthaven zal ook door de brandweer snel bereikt moeten worden.

Eventueel wat van die poppetjes neerzetten kan natuurlijk wel en met strepen op het wegdek is optisch ook best wat mogelijk.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 08:56

Ik denk ook niet dat men voor de lol de ene mega zware, volle cementauto na de andere de straat in rijdt, maar kan er niet een maximum gewicht worden gesteld aan zwaar verkeer? Met de vuilnisauto rijdt men ook vaak te snel.