Mijn oma van 91 is op zoek naar iets om haar appartement schoon te houden.
Voorheen had ze een robomop, zo'n plastic ring met een bal erin waar een soort swiffer doekjes opgaan. Helaas heeft nummer 3 het vorig jaar begeven en worden ze voor zover wij kunnen vinden niet meer gemaakt. Vorig jaar nog wel geprobeerd een groene versie ervan te kopen (die was nog wel te koop) maar die batterij was na 5 min leeg dus apparaat is retour gegaan en poging 2 had hetzelfde probleem, dus dat wordt m ook niet.
Eigenlijk zijn de technische eisen niet heel hoog. Oma woont alleen, heeft geen dieren, geen tuin, dus het gaat vooral om een beetje stof. Het voornaamste probleem is dat oma eigenlijk alleen die stomme robotbal wil en ze alle andere alternatieven te ingewikkeld vindt

We zijn dus op zoek naar iets wat zo simpel mogelijk werkt. Oma heeft liever iets met een soort swifferdoek dan iets wat echt zuigt waarbij ze het bakje moet legen, maar dat laatste is wel een optie als het maar simpel is.
Oma heeft wel een vrij ruim appartement dus dat moet de batterij wel kunnen handelen, en het zou handig zijn als ie zelf bijhoudt of ie overal geweest is (ook om obstakels heen) en op tijd weer terug gaat naar het oplaadpunt.
Maar vooral het simpele lijkt het probleem te zijn eigenlijk. We willen hem met liefde voor oma instellen, maar oma zelf moet eigenlijk niet meer doen dan op een knop drukken, en de pad vervangen of het bakje legen. Alles waar apps voor nodig zijn, of meer acties, vindt ze maar lastig en ingewikkeld en wil ze niet.
Ik heb zelf een roomba m6 waar ik ontzettend blij mee ben en die zowel nat als droog gebruikt kan worden, dus wat dat betreft is het een optie. Maar ondanks dat ie na goed instellen heel makkelijk is in gebruik denk ik dat mijn oma hem toch te lastig vindt, en daarbij vind ik het wel een heel duur apparaat voor het kleine beetje stof wat er eigenlijk opgeruimd moet worden.
Hebben jullie misschien nog ideeën?