Welke simpele robotstofzuiger/dweilrobot voor oma

Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

TeSzZz

Welke simpele robotstofzuiger/dweilrobot voor oma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-22 09:18

Omdat ik er niet helemaal uitkom hoop ik dat jullie misschien tips hebben :)

Mijn oma van 91 is op zoek naar iets om haar appartement schoon te houden.
Voorheen had ze een robomop, zo'n plastic ring met een bal erin waar een soort swiffer doekjes opgaan. Helaas heeft nummer 3 het vorig jaar begeven en worden ze voor zover wij kunnen vinden niet meer gemaakt. Vorig jaar nog wel geprobeerd een groene versie ervan te kopen (die was nog wel te koop) maar die batterij was na 5 min leeg dus apparaat is retour gegaan en poging 2 had hetzelfde probleem, dus dat wordt m ook niet.

Eigenlijk zijn de technische eisen niet heel hoog. Oma woont alleen, heeft geen dieren, geen tuin, dus het gaat vooral om een beetje stof. Het voornaamste probleem is dat oma eigenlijk alleen die stomme robotbal wil en ze alle andere alternatieven te ingewikkeld vindt :P
We zijn dus op zoek naar iets wat zo simpel mogelijk werkt. Oma heeft liever iets met een soort swifferdoek dan iets wat echt zuigt waarbij ze het bakje moet legen, maar dat laatste is wel een optie als het maar simpel is.
Oma heeft wel een vrij ruim appartement dus dat moet de batterij wel kunnen handelen, en het zou handig zijn als ie zelf bijhoudt of ie overal geweest is (ook om obstakels heen) en op tijd weer terug gaat naar het oplaadpunt.

Maar vooral het simpele lijkt het probleem te zijn eigenlijk. We willen hem met liefde voor oma instellen, maar oma zelf moet eigenlijk niet meer doen dan op een knop drukken, en de pad vervangen of het bakje legen. Alles waar apps voor nodig zijn, of meer acties, vindt ze maar lastig en ingewikkeld en wil ze niet.

Ik heb zelf een roomba m6 waar ik ontzettend blij mee ben en die zowel nat als droog gebruikt kan worden, dus wat dat betreft is het een optie. Maar ondanks dat ie na goed instellen heel makkelijk is in gebruik denk ik dat mijn oma hem toch te lastig vindt, en daarbij vind ik het wel een heel duur apparaat voor het kleine beetje stof wat er eigenlijk opgeruimd moet worden.

Hebben jullie misschien nog ideeën?

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:22

Roomba is wel echt aan te raden wij hebben de I7 met een automatisch leegstation en de dweil keurig op elkaar afgestemd en maakt goed schoon.
Laatst bijgewerkt door netjuh6 op 29-07-22 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:30

Wij hebben een Ecovacs Deebot T9, met automatisch leegstation.
Zeker niet een simpel modelletje, maar wel heel simpel te bedienen.

Deze stellen jullie 1x in via de app en daarna hoeft je oma alleen maar op de grote knop op het apparaat te drukken.
Mocht hij 'van slag' zijn, dan kunnen jullie via de app (gewoon op afstand) de instellingen weer goed zetten.

Wij hebben met automatisch leegstation. Dus na het stofzuigen/'dweilen' rijdt hij automatisch naar het station en daar wordt het opvangbakje automatisch geleegd in een veel groter opvangbak (met stofzuigerzak). Legen hoeft dus bijna niet meer.
Voor het dweilen moet ze wel af en toe het water bijvullen en de pad even uitspoelen/vernieuwen.

Primavera

Re: Welke simpele robotstofzuiger/dweilrobot voor oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:55

Wij hebben dezelfde als Dispar en ook heel tevreden van. Geen goedkoop apparaat, dat wel niet.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:20

Wij hebben een roomba.
Ideaal ding.
En regelmatig in de aanbieding bij bol

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-22 10:40

Hoe lang duurt het voor je het station moet legen Dispar? Zou idd wel handig zijn als we hem van afstand weer in kunnen stellen als er iets mis gaat. En maakt ie veel herrie of valt dat mee?

Welke hebben jullie magicmist?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:41

Wij hebben deze: Medion MD19601
Je stelt deze wel in op een app, maar dat is puur en alleen voor de dagen en tijden dat je wilt dat hij zijn rondje doet. Je kan hem ook instellen door gewoon op de aan knop te drukken. Je moet deze wel legen een keer in de zoveel dagen (ook afhankelijk hoeveel vuil je in je woning krijgt wat bij je oma ze te horen niet veel is). Wij hebben een grote vrijstaande woning en hij krijgt de hele benedenverdieping gedaan. Ook kleine deurdrempels zijn geen enkel probleem (wat als we de achterdeur open gaat hij buiten stofzuigen haha). Hij werkt volgens een vast aangeleerd patroon de eerste paar keer lukte de hele oppervlakte net niet omdat hij wat langzamer gaat om de grenzen in kaart te brengen, inmiddels lukt dat dus wel. Wellicht een niet al te dure op te proberen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:20

Hier ook een Roomba. Ook een dure maar (voor ons) zijn geld meer dan waard. Ook met automatisch leegstation. Die legen wij ongeveer eens per maand met 2 grotere honden en 3 katten in huis. Hij doet hier 2 a 3 ritjes per week (ook vooraf ingesteld) maar na instellen kan je ook gewoon op de knop drukken om hem te laten rijden

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:31

Eufy 35c bevalt mij heel goed kan via app maar ook gewoon op knop drukken

Die ballen heb ik ook gehad en idd dexzwarte werkte beter als de groene nu dus Robbie gekocht ook nog wel redelijk betaalbaar vond ik

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:56

De roomba werkt ook met een druk op de knop ( naast dat je van alles in kan stellen met de app ) , en als hi klaar ( of batterij bijna leeg ) is komt hij terug naar basisstation.
Je moet het bakje wel legen met de hand.

Er zij ook versies die zelf legen en dan hoef je natuurlijk veel minder vaak het basisstation te legen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:00

TeSzZz schreef:
Hoe lang duurt het voor je het station moet legen Dispar? Zou idd wel handig zijn als we hem van afstand weer in kunnen stellen als er iets mis gaat. En maakt ie veel herrie of valt dat mee?

Welke hebben jullie magicmist?

Wij gebruiken hem iedere dag en hebben 2 lang harige katten.
Ik denk dat we die zak ongeveer eens per 3 maanden moeten legen/vervangen. Eigenlijk net zo vaak als een normale stofzuigerzak (dat is het in feite ook, zelfde grootte, alleen vierkanter).
Nadeel is wel dat die stofzuigerzakken wel best duur zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:14

Geen ervaring mee.

Maar kijk uit dat je oma niet over zo'n robot kan struikelen. Dat wil je niet op die leeftijd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie