Heeft iemand ervaring met slimme verlichting (van oa. Calex)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Shiloh

Heeft iemand ervaring met slimme verlichting (van oa. Calex)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-22 13:50

Wij zijn wat aan het kijken naar slimme verlichting en ben er nog niet uit wat nou verstandig is. We gebruiken in huis de Google assistent met verschillende speakers en zou het opzich wel handig vinden om het licht ook zo te bedienen. Maar er zijn zoveel opties dat ik het niet goed weet.

Phillips hue is veruit de bekendste maar die vind ik eerlijk gezegd onbetaalbaar (1 lamp voor 20+ euro 8)7 ) Ik heb in mijn slaapkamer wat slimme lampen van Ikea met afstandsbediening, maar om die te koppelen met Google Home moeten we de verbindings hub aanschaffen (of meerdere? 1 per kamer? Of?) maar die is momenteel niet verkrijgbaar. Ik lees dat Ikea in October startend in America met een nieuwe komt, dus dat kan nog wel even duren voor die beschikbaar zijn.

Nu las ik ook over de lampen van Calex die rechtstreeks WiFi zouden hebben. Klinkt handig en ik vind ze betaalbaar. Maar dan kun je dus alleen nog maar via app of met stem licht aan en uit doen. Knop is dan volledig nutteloos en de fysieke optie houden lijkt me toch fijn. Ook lees ik zeer weinig en ook wisselende ervaringen over Calex. Met name over onbetrouwbare WiFi verbinding. Lijkt me knap irritant als de lampen geen WiFi verbinding heeft en je het licht dus helemaal niet aan kunt doen. Ik overweeg er hier 1 van aan te schaffen om gewoon eens te proberen.

Wie heeft er slimme verlichting? Welk merk heb je en waarom heb je daarvoor gekozen? Iemand ervaring met Calex? Bevalt dat?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:24

Hey Shiloh,

Ik heb in de bureaulamp op mijn kamer een smart lamp zitten van Calex. Ik kan hem zowel via het knopje van de lamp bedienen als via mijn telefoon. Ik heb hem nu ruim een jaar en nog geen problemen gehad met wifi die uitvalt.
Via de app kan je heel makkelijk instellen hoe warm en fel je de lamp wilt hebben. Je kan ook gebruik maken van een timer etc, maar dit gebruik ik nooit.

8nnemiek

Re: Heeft iemand ervaring met slimme verlichting (van oa. Calex)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:48

Wij hebben slimme verlichting via het Klik aan klik uit systeem. We hebben timers ingesteld, die elke dag rond zonsondergang de lampen aan doen, en rond een vast tijdstip gaan ze random in een kwartier tijd uit.
Ik heb de groepen in mijn telefoon staan en kan ze ook met Siri bedienen via de telefoon of mijn horloge. In de praktijk zet ik ze niet vaak handmatig uit, maar doet de timer bijna altijd het werk.
Ik heb er ook mijn telefoonlader op aangesloten (als de telefoon 80% volgeladen is dan schakelt de lader uit) en zo kun je er nog meer handige dingen mee doen.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:57

Heb hier Philips in het hele huis, op een paar kamers (toilet, badkamer, wasmachinehok en twee extra slaapkamers die ik voor de was e.d. gebruik) na. Had in een ver ver verleden al Philipslampen gekocht (toen nog met afstandsbediening) maar die werken ook met Google Assistant. Ben daar eigenlijk op voort gaan borduren

Ben een half jaar geleden verhuisd en nu weer aan het sparen voor de dingen die nog moeten in en om het huis. Als dat klaar is wil ik er uiteindelijk nog een paar lampen e.d. bij, o.a. een ledstrip onder de keukenkastjes :)

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:15

Ik heb ook gewoon Philips Hue. In der loop der jaren gewoon stukje voor stukje vervangen, want ze zijn inderdaad helaas aan de prijzige kant, maar werkt wel top. :D

It's not how good you are, but how good you want to be!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:46

Ook hier Hue. Lief zit in die wereld en dit schijnen toch de beste te zijn. Ik gebruik ze in combinatie met een Homepod en ik vind het heel goed werken. Koppelt makkelijk, ook met knoppen te gebruiken en veel opties. Kortom, ik word er blij van!

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:58

Slimme lampen van de Lidl! Stuk leuker geprijsd en werken als een zonnetje. Met stem bedienbaar via Google en via de Google app nadat je ze gekoppeld hebt vanuit de Lidl app.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:06

Via de Tuya app kun je verschillende merken lampen koppelen.
Ik heb op dit moment alle smartlampen van de Action en kan hier ook de Calex, huismerk kruidvat enzo opzetten.

Hier werkt het heel erg fijn dat het iedere dag aanspring als de zon onder gaat en op een bepaalde tijd gaan ze uit.

Ook in de gang heb ik een bewegingsmelder zodat er s'morgens meerdere lampen aanspringen en een aantal weer uit.

Ik wil het graag nog meer uitbreiden en de lampen van de Calex en Action zijn ook nog een leuke prijs.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:08

Ik heb zelf geen ervaring met Calex, een vriendin wel maar dat is een bak ellende. Wij hebben thuis voornamelijk Philips Hue en wat Ikea spul maar die gaan we steeds meer vervangen door Hue. Hue is iets prijziger maar wel echt het geld waard. Wij gebruiken Homey om alles aan te sturen en dat werkt met Hue echt het allerfijnste.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:37

Wij hebben ook Philips Hue. Vriend bestuurd het allemaal met een app, werkt top en is makkelijk te bedienen.

Doe wel en zie niet om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:11

Zit jij dan in het donker als hij er niet is :Y) ?

Ik heb hier een calex peertje, en twee van philips, als je wifi goed is, werkt dit prima.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:22

Hier slimme lampen van de Action, werken al meer dan 2 jaar perfect.
En qua prijs heel voordelig, zijn ook nog steeds aan het uitbreiden qua assortiment.

Werken trouwens ook via Google Home :j

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:00

Hier ook alles van hue , wel veel in promo aangekocht via amazon.
Ik ben ooit begonnen met de lampen van de action. En dat zou ook nooit meer willen.
Deze werken over wifi, dus op een gegeven moment was mijn accespoint gewoon vol.

I know you'll be a sun in somebody else's sky

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:11

Ik heb ook de slimme lampen van de Action en gebruik ook die app. Maar zoals ardo_iggy terecht opmerkt: veel van die goedkope lampen werken via hetzelfde Tuya platform en zijn uitwisselbaar.
Zie ook:
https://www.iculture.nl/gids/goedkope-s ... -platform/

Ik heb voornamelijk slimme schakelaars die ik als tijdklok gebruik en voor mijn buitenverlichting. Als ik in het donker thuis kom met de trailer schakel ik bij stal de timer in en 1 minuut voor ik thuis kom springt alles aan en heb ik de oprit verlicht. De schakelaars zit ook een knopje op waarmee je de lamp handmatig kan aan/uit zetten. (Of handmatig aan en later via de app weer uit of andersom).

De slimme lampen doen het ook buiten de app om. Dan moet ik even de lichtknop uit/aan doen en dan gaat het licht gewoon aan. Dat vind ik wel fijn, dat het ook zonder app werkt.
Ik heb geen Google Home oid, dus hoe dat werkt weet ik niet.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:25

Wat is de meerwaarde van Tuya tov de app die bij de lampen hoort? Ik heb ook de lampen van de Action en die bevallen overigens heel goed, maar heb recent wat producten van Tuya aangeschaft, kan ik dat dan nog combineren? Ik gebruik zelf wel de Google Home app voor de meeste handelingen, alleen timers instellen vind ik makkelijker via de Smart Connect app.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:15

Nayan schreef:
Wat is de meerwaarde van Tuya tov de app die bij de lampen hoort? Ik heb ook de lampen van de Action en die bevallen overigens heel goed, maar heb recent wat producten van Tuya aangeschaft, kan ik dat dan nog combineren? Ik gebruik zelf wel de Google Home app voor de meeste handelingen, alleen timers instellen vind ik makkelijker via de Smart Connect app.

Ik heb inderdaad alle lampen in de Tuya app staan en heb je alle lampen bij elkaar zonder steeds van app te moeten wisselen.

Zoals ik begreep is Tuya de hoofdapp en die zoals van bv de action een aangekochte app met hun logo maar verder precies het zelfde.

Citaat:
Action verkoopt de slimme lampen onder de merknaam LSC, terwijl Hema, Lidl en Kruidvat hun eigen merknaam erop plakken. Daarnaast zijn er ook slimme lampen van de budgetmerken Woox, HiHome en Archos. Allemaal maken ze gebruik van het systeem van Tuya, waarbij er vaak nog een extra bedrijf tussen zit. Zo worden de Action LSC-lampen en de lampen van de Hema geleverd door Electra Cirkel Retail BV, dat de achterliggende techniek en de app inkoopt bij Tuya. Bedrijven kunnen een maatwerk-app door Tuya laten maken, zodat het lijkt alsof het een huismerkproduct is dat helemaal in eigen beheer is ontwikkeld. Kruidvat heeft de smart home-oplossing uitbesteed aan iStarworld, een in Meppel gevestigd bedrijf.

Een voordeel is dat de producten met Amazon Alexa en Google Home samenwerken en dat ze onderling ook door elkaar heen gebruikt kunnen worden. IFTTT wordt niet door elk merk ondersteund. En standaard werkt het ook niet met HomeKit, maar daar is wel een mouw aan te passen zoals je verderop zult zien.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 03-08-22 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:16

Ahh oké. Voor mij is die meerwaarde dan in die zin beperkt dat ik de lampen al via de Google Home app bedien, maar zou wel weer een app op de telefoon schelen. Zal eens testen!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:18

Zodra ik de lampen in de Tuya app had gezet verdwenen ze wel in de Lsc app maar nog wel vindbaar voor die app.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:14

Ik schop hem ff omhoog want heb een vraagje over slimme verlichting. Ik heb inbouwspots in mijn keuken en nu met een handmatige dimmer. Deze zou ik graag als 1e vervangen voor slim licht omdat deze verlichting flink sfeer bepalend is voor mijn keuken/woonkamer. Hoe werkt het dan met de schakelaar? Laat je deze gewoon altijd aan en bedien je ze verder met je telefoon?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:21

Onze schakelaar staat aan, want stroom. Gaan uit via app. Wij hebben in de keuken bewegingssensor erop, gaat dus vanzelf aan en uit.

Doe wel en zie niet om

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:24

Klopt, schakelaar staat op aan en bediening gaat via app of zoals hier via stem. :)

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:37

Top, nu heb ik namelijk wel eens knipperlicht en dat schijnt door de dimmer te komen. Die kan ik dan weer voor normale lichtknop vervangen en dimmen/sfeer bepalen met de app. Toch? :D

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:38

Relaxed schreef:
Top, nu heb ik namelijk wel eens knipperlicht en dat schijnt door de dimmer te komen. Die kan ik dan weer voor normale lichtknop vervangen en dimmen/sfeer bepalen met de app. Toch? :D

Ja klopt.

Doe wel en zie niet om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:40

Ook voor mijn buitenlamp wil ik dan zoiets, die gaat nu aan bij iedere auto die langsrijdt, als het donker is.. :+

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:44

Milight heeft ook slimme verlichting.

Over de IJssel