zonneboiler

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

crazy_horses

zonneboiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-22 12:47

Iemand een ervaring met een zonneboiler? Wat zijn de voor en nadelen? Met welke zaken moet je zeker rekening houden?

Akires1

Re: zonneboiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:11

Hier nog geen ervaring, maar ik ga graag even volgen/meelezen.
Wij hebben een zonneboiler in bestelling en ik ben ook heel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:52

Wij hebben er al jaren een op het dak. (zat al in het huis toen we het kochten).

Voordelen - er kan eigenlijk niks kapot (zitten geen bewegende delen in).
Makkelijk met 5 personen douchen.

Nadelen - in de winter werkt hij natuurlijk niet/minder en dan moet je water verwarmen met de cv-ketel.

Wij vinden het een veel betere/logischer investering dan zonnepanelen voor elektrisch.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:55

Wij hebben ook een zonneboiler, wel in combinatie met een palletkachel (kan ook vervangen door een warmtepomp) en zonnepanelen.
Daarmee hebben wij geen gas en 0 op de meter.

Voordeel, kosten en milieu belasting.
Nadeel, investering, ruimte nodig in de woning.

In de winter stoken wij dus niet met de CV bij maar met de palletkachel. Wel denken wij er over om deze te vervangen door een warmtepomp of die er bij te nemen. Puur omdat er steeds meer 'gedoe' komt over hout gestookte kachels.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:58

Zonneboiler weegt niet op tegen de investering.

Electrisch verwarmen en dit compenseren met zonnepanelen is gek genoeg nog altijd de meest voordelige oplossing.

Daarnaast (maar dat is smaak) zijn zonnecollectoren niet echt fraai op een dak.

Ik kan me voorstellen als je er zelf geen geld aan hebt uitgegeven dat dit onlogisch klinkt.

Doorstroomverwarmer kan ook nog een optie voor je zijn. Let wel op dat die meer dan genoeg capaciteit heeft.

Wat je niet verbruikt hoef je niet compenseren. Een echte dooddoener maar wel een effectieve methode (geen stortdouche, waterbesparende kranen etc).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:40

Wij hebben een zonneboiler. Zat er al op toen we in ons huis kwamen wonen. Dat is al 15 jaar geleden. Heeft nog nooit onderhoud nodig gehad.
Zelfs als het bewolkt is werkt hij als een tierelier.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:52

Wij hebben ook een zonneboiler en ook die van ons zat al op het huis toen we het kochten. We zijn er heel blij mee, zeker tijdens de zonnige maanden bespaart-ie ons best wat gas. We laten tijdens het jaarlijks cv-onderhoud ook altijd de boiler checken. Soms moet er nieuwe vloeistof in (vraag me niet wat voor spul dat precies is :+ ) maar verder is er nooit wat aan de hand met het ding.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:35

Ik overweeg een zonneboiler icm all electric warmtepomp nu mijn cv ketel vervangen moet worden.

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie