1) Toyota auris uit 2009. Rijd ongeveer 1 op 15. Trekgewicht 1300 kilo, trekt wel aardig maar je merkt echt dat er een trailer achter hangt. Wegenbelasting ongeveer 65 euro per maand. Evt inruilwaarde 4500 euro (aldus garage)
2) Toyota aygo, 1 op 18, wegenbelasting 20 euro per maand. Evt inruilwaarde 2000 euro.
Het budget voor een "nieuwe" auto is max 20000 euro. Een elektrische auto moet een minimale actieradius van 250 km hebben.
Trailer wordt 1 a 2x per week gebruikt. Aygo gebruiken we nu erg vaak ivm zuiniger maar mijn man heeft een hernia gehad en daarom is de aygo voor langere afstanden niet ideaal voor hem. Stroom hebben wij via zonnepanelen.
Nu hebben we volgensmij 3 opties
1) Aygo inruilen voor een elektrische auto, ik zag bijvoorbeeld de volkswagen up aardig nieuw model met actieradius van 280 km. Auris houden en accepteren dat ie wat moeite heeft met trekken.
2) Auris inruilen voor een Mitshubishi outlander PHEV. Echter vraag ik me af of deze in praktijk echt zoveel zuiniger en voordeliger is dan de aygo/auris. Voordeel is wel dat we dan meer auto op de weg hebben en een stabiele auto om de trailer te trekken. De aygo zouden we dan houden.
3) de auto's nu houden en helemaal afrijden, alhoewel ik niet weet of dat op lange termijn de beste "investering" is.
Wij zijn vooral van de aziatische/duitse auto's. Franse merken als Citroën, pudgeot, Dacia en Renault beginnen we niet aan (teveel slechte ervaringen). Andere opties zijn welkom.
Ik zoek hier vooral naar tips en opties mbt hoe jullie het voordelig hebben opgelost met jullie auto's.ik hoor het graag!