(Trek)auto VS zuinige auto keuzestress

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

(Trek)auto VS zuinige auto keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-22 14:53

Hoi! Omdat bokt toch wat meer paardenmensen met trailers hebben dacht ik; ik vraag hier eens om advies ;). Wij lopen er al een tijdje tegenaan dat we eigenlijk iets duurzamer willen rijden maar ik heb ook een (men)trailer (max gewicht 1400 kg). De auto's die we nu hebben:

1) Toyota auris uit 2009. Rijd ongeveer 1 op 15. Trekgewicht 1300 kilo, trekt wel aardig maar je merkt echt dat er een trailer achter hangt. Wegenbelasting ongeveer 65 euro per maand. Evt inruilwaarde 4500 euro (aldus garage)

2) Toyota aygo, 1 op 18, wegenbelasting 20 euro per maand. Evt inruilwaarde 2000 euro.

Het budget voor een "nieuwe" auto is max 20000 euro. Een elektrische auto moet een minimale actieradius van 250 km hebben.

Trailer wordt 1 a 2x per week gebruikt. Aygo gebruiken we nu erg vaak ivm zuiniger maar mijn man heeft een hernia gehad en daarom is de aygo voor langere afstanden niet ideaal voor hem. Stroom hebben wij via zonnepanelen.

Nu hebben we volgensmij 3 opties

1) Aygo inruilen voor een elektrische auto, ik zag bijvoorbeeld de volkswagen up aardig nieuw model met actieradius van 280 km. Auris houden en accepteren dat ie wat moeite heeft met trekken.

2) Auris inruilen voor een Mitshubishi outlander PHEV. Echter vraag ik me af of deze in praktijk echt zoveel zuiniger en voordeliger is dan de aygo/auris. Voordeel is wel dat we dan meer auto op de weg hebben en een stabiele auto om de trailer te trekken. De aygo zouden we dan houden.

3) de auto's nu houden en helemaal afrijden, alhoewel ik niet weet of dat op lange termijn de beste "investering" is.

Wij zijn vooral van de aziatische/duitse auto's. Franse merken als Citroën, pudgeot, Dacia en Renault beginnen we niet aan (teveel slechte ervaringen). Andere opties zijn welkom.

Ik zoek hier vooral naar tips en opties mbt hoe jullie het voordelig hebben opgelost met jullie auto's.ik hoor het graag!


Stampeltje
Berichten: 386
Geregistreerd: 18-05-15

Re: (Trek)auto VS zuinige auto keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:53

De meest duurzame optie is natuurlijk deze auto’s afrijden. Zo instaat we vanuit jullie geen nieuwe vraag. Daarbij is het een goede om te overwegen dat een auto sowieso geen goede investering zijn. Ze slijten, hebben onderhoud nodig en worden niet meer waard

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:04

Binnen Nederland is een electrische auto redelijk te doen qua laadpalen, daar buiten een stuk minder tot niet. Wat is dus de planning met je electrische auto qua waar je rijden wil.
Verder zijn er nog steeds problemen met electrisch (incl. stroomnet dat die extra vraag niet aan kan en dat veranderd voorlopig zeker niet). En voor trekken van gewicht is het lastig, of je komt niet ver of je trekt weinig.

Ik zou eigenlijk doorrijden met je trekauto en overwegen een auto te zoeken om de aygo te vervangen zodat langere afstanden voor je man goed te doen zijn. Overleg met je garage en eventueel over een aangepaste stoel in de aygo (kan mogelijk ook overgezet worden in een volgende auto) afhankelijk of het enkel aan de stoel ligt of ook aan in en uit stappen na tijdje onderweg zijn.

Zit hier met een soortgelijk probleem. Nu wil ik geen paardentrailer trekauto (iets met te groot, duur, etc.), maar wel graag iets wat zo'n 800kg kan trekken, mooi voor wat spullen vervoeren, schaapjes, etc. electrisch gaat dat hem nooit worden met mijn budget. Maakt de enige optie benzine (ivm km's) en die inruilen tot oprijden de overgebleven optie is. Dan ben ik schat ik zo 15 jaar verder en zien we wel wat er tegen die tijd beschikbaar is of dat het zonder verder moeten wordt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:36

Is het een idee om een heel oude trekauto te nemen (of jullie trekauto te houden), en de andere in te ruilen voor een elektrische? De trekauto gebruik je alleen voor de trailer, en evt heel lange afstanden als je eens haast hebt, en de rest doe je met de elektrische auto.
Als je veel kilometers maakt heb je dat er best snel uit. Onze Renault ZOE heeft een actieradius van 280km in de zomer op de snelweg, en 220km in de winter op de snelweg. ‘s Winters moeten we soms een kwartiertje laden onderweg.
De trek-auto lenen we van mijn vader als dat nodig is :))

Tamary, het stroomnet kan de extra vraag prima aan. Als heel Nederland elektrisch zou rijden dan zou dat ongeveer 1% van het complete stroomgebruik zijn. Het probleem met het net is juist de stroom die erin wordt gestopt, via windmolens en zonnepanelen die allemaal tegelijk leveren. Auto’s kunnen juist helpen met het net balanceren.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: (Trek)auto VS zuinige auto keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:07

Toch wel beide :
https://nos.nl/artikel/2432057-waarom-i ... an-te-doen
Al gaat het nog meer om grote klanten.
En net balanceren met je auto vraagt wel dat ze op de juiste momenten aangekoppeld staan. Nog afgezien van of je auto dat kan en wat het met de levensduur van je accu gaat doen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-22 08:59

Stampeltje schreef:
De meest duurzame optie is natuurlijk deze auto’s afrijden. Zo instaat we vanuit jullie geen nieuwe vraag. Daarbij is het een goede om te overwegen dat een auto sowieso geen goede investering zijn. Ze slijten, hebben onderhoud nodig en worden niet meer waard


Dat is waar natuurlijk, alleen omdat we zonnepanelen hebben en onze auto's toch wat ouder worden (meer onderhoud, ookal valt dat tot nu toe erg mee) en de zuinige op langere afstanden niet echt geschikt is voor mijn man zijn we toch een beetje aan het oriënteren. Daarnaast is mijn trailer wat zwaarder geworden ivm mennen.

@tamary @8nnemiek
De trekauto houden wil ik eigenlijk ook graag. Vooral omdat als ik echt een wat oudere trekauto koop die meer kan trekken de wegenbelasting wss ook omhoog gaat. Daarnaast weet je van die auto kwa geschiedenis ook niet zoveel dus als die wat ouder is ben ik bang dat je daar weer veel kosten aan hebt.

Een nieuwe stoel in de Aygo of inruilen voor een elektrische is iid wel intressant. Een elektrische is kwa aanschaf wel echt enorm duur en een hele nieuwe markt voor ons :,) . Dus even kijken wat kwa actieradius/aanschafprijs/kmstand/bouwjaar nog enigzins te doen is. Wat raden jullie kwa kmstand? Is 90000 voor een elektrische auto bijvoorbeeld meer dan voor een benzineauto?

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: (Trek)auto VS zuinige auto keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:07

Bij een elektrische is het vooral van belang hoe er met de accu is omgegaan. Als iemand altijd slecht oplaad dan werkt het net als met je telefoon capaciteit wordt dan snel minder.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:55

8nnemiek schreef:
Is het een idee om een heel oude trekauto te nemen (of jullie trekauto te houden), en de andere in te ruilen voor een elektrische? De trekauto gebruik je alleen voor de trailer, en evt heel lange afstanden als je eens haast hebt, en de rest doe je met de elektrische auto.
Als je veel kilometers maakt heb je dat er best snel uit. Onze Renault ZOE heeft een actieradius van 280km in de zomer op de snelweg, en 220km in de winter op de snelweg. ‘s Winters moeten we soms een kwartiertje laden onderweg.
De trek-auto lenen we van mijn vader als dat nodig is :))

Tamary, het stroomnet kan de extra vraag prima aan. Als heel Nederland elektrisch zou rijden dan zou dat ongeveer 1% van het complete stroomgebruik zijn. Het probleem met het net is juist de stroom die erin wordt gestopt, via windmolens en zonnepanelen die allemaal tegelijk leveren. Auto’s kunnen juist helpen met het net balanceren.

Oh? Het LS-net heeft geen enkel probleem daarmee? Bronvermelding graag!

Dan kan ik onze directie vertellen dat ze allemaal onzin blaten over dat het net vol zit. Dat al die afgekondigde congesties (is geen nieuwe aansluitingen mogelijk) gewoon flauwekul zijn. Dat er niks aan de hand is op ons elektriciteitsnet. _/-\o_

Joh, ga een poosje voor onze collega's van Essent werken.......


Verder is afrijden van je auto de goedkoopste oplossing, ook bij grotere reparaties. Correct onderhoud is natuurlijk wel noodzakelijk! De meeste oudere auto's worden slecht en onbetrouwbaar omdat ze niet de aandacht krijgen die ze moeten hebben om gewoon netjes te blijven functioneren!

Wil je per se een andere combi voertuigen, zou ik denken aan een compacte middenklasser en een serieuze trekauto. Die auto hoeft geen tank te zijn; die trekauto moet vooral power hebben! Hoe dikker de motor, hoe simpeler het gaat. Wat de auto weegt is echt veel minder belangrijk dan wat Bokt je probeert wijs te maken! Natuurlijk moet je wel enig gewicht hebben, maar die Auris zou prima moeten voldoen als er een dikke motor in ligt (2.0 4-cilinder of nog groter) maar daar zal het probleem wel zitten.

Ik zou die Auris dus vervangen voor iets met brute power (Volvo met 2521cc 5-cilinder, elke versie voldoet) en dan die overdekte rolschaats vervangen door iets elektrisch wat iets meer kan dan jij nu zoekt (denk aan 300 - 350km actieradius).

Voordeel van deze aanpak is dat je de auto's een-voor-een kunt wisselen en dus rustig uit kunt kijken naar een passende vervanger en eventueel kunt wachten tot de achterlijke prijzen wat zakken!


Stampeltje schreef:
De meest duurzame optie is natuurlijk deze auto’s afrijden. Zo instaat we vanuit jullie geen nieuwe vraag. Daarbij is het een goede om te overwegen dat een auto sowieso geen goede investering zijn. Ze slijten, hebben onderhoud nodig en worden niet meer waard

Ik kocht 8 jaar geleden een V70 met 200k op de teller voor 8k. Er wordt nu 10k gevraagd voor een V70 met 350k op de teller! Dat heeft mijn V70 ook, dus in feite heb ik niks afgeschreven?!?

Daarom, als het niet moet, zou ik nu niet met stoom en kokend water op jacht naar een andere auto gaan.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:29

20k + inruilwaarde te besteden om 2 wagens te vervangen en dan ook nog zuiniger te rijden, mogelijk elektrisch en per saldo goedkoper uit te zijn...
Zou wel heel mooi zijn als dst je zou lukken. Ik denk dat het fantasie is.

De Aygo voor een Up vervangen zou ik niet doen. Zelfde level van comfort, achteruitgang in betrouwbaarheid.
Als de rug van je partner het niet langer toestaat om autoritten te doen op stoelen die bij dit soort autootjes horen dan zul je echt een klasse of 2 omhoog moeten. Dus van A naar C. Wordt het vaak per km wel iets duurder van. De Auris zou de Aygo nu kunnen vervangen.

Dan heb je 20K + een Aygo te besteden aan een betere trekauto. En dan is er keuze genoeg wanneer je "elektrisch" loslaat. Tegen de tijd dat de Auris dan echt op is, kun je die vervangen voor elektrisch. De keuze daarin tweedehands is er nu nog niet echt, maar over een jaartje of wat wel.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:18

ikke schreef:
Oh? Het LS-net heeft geen enkel probleem daarmee? Bronvermelding graag!

Dan kan ik onze directie vertellen dat ze allemaal onzin blaten over dat het net vol zit. Dat al die afgekondigde congesties (is geen nieuwe aansluitingen mogelijk) gewoon flauwekul zijn. Dat er niks aan de hand is op ons elektriciteitsnet. _/-\o_

Joh, ga een poosje voor onze collega's van Essent werken.......


Verder is afrijden van je auto de goedkoopste oplossing, ook bij grotere reparaties. Correct onderhoud is natuurlijk wel noodzakelijk! De meeste oudere auto's worden slecht en onbetrouwbaar omdat ze niet de aandacht krijgen die ze moeten hebben om gewoon netjes te blijven functioneren!

Via google vind je heel veel over hoe elektrische auto's gaan worden gebruikt om het net te balanceren. Dit artikel bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/2331431-je-kunt- ... ische-auto
De elektrische auto's zijn echt niet de reden van de problemen op het net, dan zou het net namelijk de vraag niet aankunnen in plaats van 'vol' zijn. Dat is heel wat anders.
Het probleem is die pieken in wind- en zonne-energie. Je hoort bv steeds vaker dat er in een regio de zonnepanelen worden uitgeschakeld, of een windpark wordt stilgezet, en er geen nieuwe vergunningen kunnen worden gegeven voor nieuwe zonneparken. Dat komt juist doordat er op zonnige dagen te weinig vraag naar stroom is. Auto's die op dat moment gaan laden kunnen dus juist dat teveel aan stroom op het net afnemen en die piek afvlakken.

Verder is afrijden zeker niet altijd het goedkoopst. Wij hebben onze elektrische auto over anderhalf jaar al terugverdiend door de brandstof die we besparen. Dat gaat echt hard met deze prijzen, als je veel kilometers maakt!
Rond de 20.000 is zeker wel wat te vinden. Onze auto heeft 12.000 gekost (met subsidie eraf).

Wat kilometerstand betreft: een motor van een elektrische auto gaat veel langer mee dan een motor van een benzine auto. De accu slijt natuurlijk wel en dat is inderdaad afhankelijk van hoe ermee om gegaan wordt. Er zijn al auto's die een miljoen kilometer met hun eerste accu hebben gehaald, maar de range wordt wel langzaam minder. Bij 100.000km mag je verwachten dat de accu nog minimaal 90 tot 95% capaciteit heeft, vaak nog wel meer. De meeste merken geven een garantie tot 8 jaar of 160.000km op de accu, dus dat zullen ze met gemak halen zonder gekke problemen. Als je een tweedehandsje koopt bij een dealer dan kun je het SOH (de capaciteit van de accu) laten doormeten, en weet je meteen of die goed behandeld is.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:28

8nnemiek schreef:
ikke schreef:
Oh? Het LS-net heeft geen enkel probleem daarmee? Bronvermelding graag!

Dan kan ik onze directie vertellen dat ze allemaal onzin blaten over dat het net vol zit. Dat al die afgekondigde congesties (is geen nieuwe aansluitingen mogelijk) gewoon flauwekul zijn. Dat er niks aan de hand is op ons elektriciteitsnet. _/-\o_

Joh, ga een poosje voor onze collega's van Essent werken.......


Verder is afrijden van je auto de goedkoopste oplossing, ook bij grotere reparaties. Correct onderhoud is natuurlijk wel noodzakelijk! De meeste oudere auto's worden slecht en onbetrouwbaar omdat ze niet de aandacht krijgen die ze moeten hebben om gewoon netjes te blijven functioneren!

Via google vind je heel veel over hoe elektrische auto's gaan worden gebruikt om het net te balanceren. Dit artikel bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/2331431-je-kunt- ... ische-auto
De elektrische auto's zijn echt niet de reden van de problemen op het net, dan zou het net namelijk de vraag niet aankunnen in plaats van 'vol' zijn. Dat is heel wat anders.
Het probleem is die pieken in wind- en zonne-energie. Je hoort bv steeds vaker dat er in een regio de zonnepanelen worden uitgeschakeld, of een windpark wordt stilgezet, en er geen nieuwe vergunningen kunnen worden gegeven voor nieuwe zonneparken. Dat komt juist doordat er op zonnige dagen te weinig vraag naar stroom is. Auto's die op dat moment gaan laden kunnen dus juist dat teveel aan stroom op het net afnemen en die piek afvlakken.

Verder is afrijden zeker niet altijd het goedkoopst. Wij hebben onze elektrische auto over anderhalf jaar al terugverdiend door de brandstof die we besparen. Dat gaat echt hard met deze prijzen, als je veel kilometers maakt!
Rond de 20.000 is zeker wel wat te vinden. Onze auto heeft 12.000 gekost (met subsidie eraf).

Wat kilometerstand betreft: een motor van een elektrische auto gaat veel langer mee dan een motor van een benzine auto. De accu slijt natuurlijk wel en dat is inderdaad afhankelijk van hoe ermee om gegaan wordt. Er zijn al auto's die een miljoen kilometer met hun eerste accu hebben gehaald, maar de range wordt wel langzaam minder. Bij 100.000km mag je verwachten dat de accu nog minimaal 90 tot 95% capaciteit heeft, vaak nog wel meer. De meeste merken geven een garantie tot 8 jaar of 160.000km op de accu, dus dat zullen ze met gemak halen zonder gekke problemen. Als je een tweedehandsje koopt bij een dealer dan kun je het SOH (de capaciteit van de accu) laten doormeten, en weet je meteen of die goed behandeld is.

Ik ken ook auto's met benzinemotoren die hun klok rond gereden hebben (6-cijferig, hè) en als die Scania niet zo groot was geweest, had ik er eentje gekocht met 800k op de klok.

Het punt daarnaast is dat die elektrische auto helemaal niet interessant is als je de 10k op jaarbasis nauwelijks haalt. Dan verdien je 'm namelijk nauwelijks terug.
10.000km in een auto die 1:10 rijdt, kost me aan brandstof nu ruim 2000 euro op jaarbasis en 1000 euro MRB. Een elektrisch autootje begint ergens over te gaan bij zo'n 15k (ik heb ernaar gekeken) Dan gaat het me alleen al op deze kosten 5 jaar kosten om de aanschaf terug te verdienen en ben ik bovendien m'n trailertrekauto kwijt! Ga ik echt naar iets vergelijkbaars, 1800kg aan de haak, kom je op hele andere prijzen!
Ligt niet altijd zo simpel.


Hoe men zegt dat elektrische auto's gebruikt kunnen worden, dat is leuk verzonnen maar wat ze voor het gemak even over het hoofd zien is dat de datacommunicatie en -handling nog lang niet op het niveau is om dat te realiseren en zolang niemand de opdracht krijgt om die software te gaan ontwikkelen, gebeurt er heel simpel: NIKS!
Er is nog de nodige ontwikkeling nodig voordat we zo ver zijn, en het probleem oplossen doet het niet; het draagt eraan bij, meer niet.

Over die netbelasting, dat ligt enige mate meer genuanceerder.
Want het is niet alleen de hoeveelheid aangeboden en/of afgenomen vermogen; HET probleem is veel simpeler: transportcapaciteit. Op die transportcapaciteit pleegt een elektrische auto evenveel aanslag als elke andere aansluiting.
Ik heb al meegemaakt dat we een aanvraag voor een laadpaal in de prullenbak gegooid hebben omdat het niet kon. Dan gaan we er wel wat mee doen, maar die aanvrager kan zomaar een jaar geduld moeten gaan hebben. Er heeft op dit moment, in goed overleg, in ieder geval één klant de komende twee jaar geduld.....

Er liggen in NL simpelweg te weinig en te dunne kabels in de grond om de hypersnel stijgende vraag aan te kunnen. Kun je lang of kort omheen proberen te draaien maar er is in NL precies één partij die gaat bepalen hoe vlot dit allemaal verloopt: https://www.netbeheernederland.nl/

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Rex_Rolfo

Berichten: 5375
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:02

8nnemiek schreef:
Wij hebben onze elektrische auto over anderhalf jaar al terugverdiend door de brandstof die we besparen. Dat gaat echt hard met deze prijzen, als je veel kilometers maakt!

Hoeveel reken jij per KWH?

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:07

Wij betalen nu 19 ct per kWh aan de openbare laadpaal.

Dat terugverdienen in anderhalf jaar is wel met alles erbij geteld van verzekering, onderhoud en wegenbelasting tot afschrijving. De elektrische heeft meer afschrijving, maar geen wegenbelasting de komende jaren, nauwelijks onderhoud en een goedkope verzekering.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: (Trek)auto VS zuinige auto keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:37

Huh maar een kwh kost nu gemiddeld 58 cent?

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:40

8nnemiek schreef:
Wij betalen nu 19 ct per kWh aan de openbare laadpaal.

Dat terugverdienen in anderhalf jaar is wel met alles erbij geteld van verzekering, onderhoud en wegenbelasting tot afschrijving. De elektrische heeft meer afschrijving, maar geen wegenbelasting de komende jaren, nauwelijks onderhoud en een goedkope verzekering.

Op basis van hoeveel kms per jaar?

DAT is nogal een cruciaal gegeven!
Het punt is niet dat het wel of niet kan; de vraag is waar je break-even-point ligt.

Spenk schreef:
Huh maar een kwh kost nu gemiddeld 58 cent?

Op basis waarvan? Ik zie toch andere prijzen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84672NED

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 06:26

Spenk schreef:
Huh maar een kwh kost nu gemiddeld 58 cent?

Laden bij Vattenfall laadpalen in Limburg en Brabant kost 19 of 24 cent, en andere laadpalen liggen tussen de 25 en 40 cent.
Laden bij de laadpaal is dus inderdaad soms goedkoper dan thuis laden.

Ikke, dat schreef ik zelf toch ook? Je hebt het er snel uit míts je veel kilometers rijdt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 07:56

Maar dan kun je toch niet zeggen dat het maar 19 cent is? Als dat alleen bij specifieke palen in limburg is? Ik hoor hier inderdaad van mensen dat het inmiddels veel meer kost.

@ikke gewoon de berichten van de energie maatschappij met de nieuwste tarieven.

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:23

Daarom zei ik ook dat wíj dat betalen ;)
Het is gewoon per huishouden heel verschillend. De een zal een contract hebben met nóg lagere prijzen thuis, de ander heeft veel extra zonnepanelen om helemaal gratis te kunnen laden.. en weer een ander betaalt 35 cent aan een duurdere laadpaal. Meer dan 36 cent hoef je nergens in Nederland te betalen bij openbare laadpalen (op snelladen na). En er zijn ook plekken zoals de Lidl die gratis laden aanbieden.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, EmptyWords, pillow, Traiectum en 84 bezoekers