Ik heb een bovenwoning. Apart van de woning staat een berging met 1 lamp op een timer. Elke bovenwoning heeft een eigen berging. De benedenwoningen hebben de berging aan huis vast.
Kort geleden heb ik een afrekening gekregen van de servicekosten, voor de periode 7 april 2021 tm 31 december 2021.
Hierbij zit stroomverbruik van de algemene ruimten (voor elektra een bijbetaling van €10,87 en schoonmaakkosten een bijbetaling van €4,71).
Nu ben ik het met beide niet eens. Mijn buren ook niet, en dus belden we op. De schoonmaakkosten vinden we niet correct, want er wordt al maanden niet schoongemaakt. De schoonmakers schijnen er wel af en toe te zijn, maar schoon...nope.
Het elektraverbruik vonden we hoog voor enkel de lampen bij onze deuren en in het trappenhuis.
Maar nu blijkt dat het niet alleen het trappenhuis is, maar dat ook de bergingen hierbij meetellen, alle bergingen van ons blok. Al het stroomverbruik uit de bergingen wordt samengevoegd, van zowel de bergingen van de boven- als de benedenwoningen. En daar zit mijn probleem.
Ik ben erg zuinig met mijn stroomverbruik. Lampje in mijn berging gaat amper aan, en gezien de timer erop staat ie maar een seconde of 5 aan.
Anderen daarintegen blijken zwaarde apparaten erin te hebben. Van vriezers tot wasmachines en drogers (en lampen die wel lang/veel aan staan). Het komt er dus op neer dat ik meebetaal aan het stroomverbruik van mijn buren, wat ik niet correct vind.
Ik heb de huurvoorwaarden erbij gepakt, en vond hetvolgende:
gemeenschappelijke ruimten: ruimten zoals trappenhuizen, liften, kelders, zolders, garages, bergingen, galerijen, tuinen, binnenplaatsen, atria, recreatieruimten, gemeenschappelijke
huiskamers, voor zover huurder het gebruik van deze ruimten met andere huurders of gebruikers
deelt of kan delen.
Bergingen staan bij de lijst, maar deze kunnen wij niet met andere huurders/gebruikers delen. Iedereen heeft een eigen berging, en dus een eigen invulling van het gebruik ervan. Er zitten geen splitters tussen, waardoor al het verbruik gewoon op 1 hoop gegooid wordt. Zou dit "aanvechten" zinvol zijn? Het is nu maar 10 euro, maar ik ben van mening dat het 10 euro is die niet bij mij hoort te liggen. Daarbij hou ik er rekening mee dat die komend jaar nog hoger komt te liggen, gezien ik er dan een compleet jaar zit ipv maar 8 maanden van dat jaar.