Kosten algemene ruimte huurwoning

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigress

Berichten: 9014
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Kosten algemene ruimte huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 18:03

Weer een woningbouw situatie, jottem :') maar ik wil even kijken of er ervaring mee is :D

Ik heb een bovenwoning. Apart van de woning staat een berging met 1 lamp op een timer. Elke bovenwoning heeft een eigen berging. De benedenwoningen hebben de berging aan huis vast.
Kort geleden heb ik een afrekening gekregen van de servicekosten, voor de periode 7 april 2021 tm 31 december 2021.
Hierbij zit stroomverbruik van de algemene ruimten (voor elektra een bijbetaling van €10,87 en schoonmaakkosten een bijbetaling van €4,71).
Nu ben ik het met beide niet eens. Mijn buren ook niet, en dus belden we op. De schoonmaakkosten vinden we niet correct, want er wordt al maanden niet schoongemaakt. De schoonmakers schijnen er wel af en toe te zijn, maar schoon...nope.
Het elektraverbruik vonden we hoog voor enkel de lampen bij onze deuren en in het trappenhuis.
Maar nu blijkt dat het niet alleen het trappenhuis is, maar dat ook de bergingen hierbij meetellen, alle bergingen van ons blok. Al het stroomverbruik uit de bergingen wordt samengevoegd, van zowel de bergingen van de boven- als de benedenwoningen. En daar zit mijn probleem.

Ik ben erg zuinig met mijn stroomverbruik. Lampje in mijn berging gaat amper aan, en gezien de timer erop staat ie maar een seconde of 5 aan.
Anderen daarintegen blijken zwaarde apparaten erin te hebben. Van vriezers tot wasmachines en drogers (en lampen die wel lang/veel aan staan). Het komt er dus op neer dat ik meebetaal aan het stroomverbruik van mijn buren, wat ik niet correct vind.

Ik heb de huurvoorwaarden erbij gepakt, en vond hetvolgende:
gemeenschappelijke ruimten: ruimten zoals trappenhuizen, liften, kelders, zolders, garages, bergingen, galerijen, tuinen, binnenplaatsen, atria, recreatieruimten, gemeenschappelijke
huiskamers, voor zover huurder het gebruik van deze ruimten met andere huurders of gebruikers
deelt of kan delen.

Bergingen staan bij de lijst, maar deze kunnen wij niet met andere huurders/gebruikers delen. Iedereen heeft een eigen berging, en dus een eigen invulling van het gebruik ervan. Er zitten geen splitters tussen, waardoor al het verbruik gewoon op 1 hoop gegooid wordt. Zou dit "aanvechten" zinvol zijn? Het is nu maar 10 euro, maar ik ben van mening dat het 10 euro is die niet bij mij hoort te liggen. Daarbij hou ik er rekening mee dat die komend jaar nog hoger komt te liggen, gezien ik er dan een compleet jaar zit ipv maar 8 maanden van dat jaar.

Captain

Berichten: 21892
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Kosten algemene ruimte huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:08

Ik zou denken, joh het is 15 euro. De tijd die je er in gaat steken gaat je qua energie meer kosten.

Tigress

Berichten: 9014
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 18:14

Captain schreef:
Ik zou denken, joh het is 15 euro. De tijd die je er in gaat steken gaat je qua energie meer kosten.

Het gaat me ook meer om het principe. Tijd hebben we er nu toch al in gestoken, dus dat vind ik het probleem niet.
Ik probeer erg op mijn centen te letten, probeer dus ook zuinig om te gaan met mijn energieverbruik. Met alle elektrische apparaten die erbij komen tegenwoordig (denk ook aan elektrische fietsen die opgeladen worden) vind ik het niet kloppen dat de bergingen, ondanks dat het privé gebruik is, onder de algemene kosten valt. En inderdaad, het is nu maar een tientje, 15 euro met de kosten van schoonmaak erbij. Dat wordt komend jaar meer met de stijgende energiekosten en dat er dan nog 4 maanden bij komen in verbruik.

Babsiej

Berichten: 6264
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:24

Volgens mij is dit weleens bij meester visser geweest, de rijdende rechter, en volgens mij moest bewoner gewoon betalen. Werd ook op deze manier berekend. Ze hoefden geen individuele meters te plaatsen.

Bienotje

Berichten: 11013
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:24

Dit zou ik ook laten gaan idd. Woningbouw hiermee confronteren dat ze het per berging moeten gaan meten en berekenen heb je jezelf ook mee. Investering betaal je letterlijk volgende jaren wel een keer terug qua evt prijsverhoging ;-)

Daarbij staat er delen óf kan delen. Een berging wordt veelal als 1 geheel aangezien. Waar ieder dus een stukje van tot zijn beschikking heeft en toegewezen, aangezien berging wel expliciet genoemd zou ik het niet veel kans geven en de moeite van proberen ook niet waard vinden :-)

Emj_23
Berichten: 1316
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:25

Normaal gesproken zou ik niet verwachten dat stopcontacten in bergingen worden verrekend in de servicekosten. Zeker niet tegenwoordig met scootmobiels en elektrische fietsen. Als ze er al zijn zouden ze bemeterd moeten zijn naar de woningen. Lampen op algemeen terrein of gangen is wel volkomen logisch in servicekosten.
Voor t schoonmaken, vraag naar de frequentielijst, wat doen ze voor dat geld en trek aan de bel op t moment dat ze het niet hebben gedaan. Het is heel lastig nu nog geld terug te krijgen over iets wat februari 2021 bijv niet is gedaan.
Maar de aangegeven bijbetaling van €15 op een jaar vind ik niet buitensporig, dat zijn waarschijnlijk gestegen energiekosten e.d.

Shadow0

Berichten: 43981
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:49

Ik vind dat je op zich wel een punt hebt, want het maakt nogal wat uit of iemand de vrieskist en electrische fietsen erop aansluit (of wellicht een wietplantage :P ). Ik weet niet zeker of het altijd voordeliger is als het helemaal uitgesplitst wordt want de aansluitkosten van extra meters komen ongetwijfeld op een of andere manier weer terug in de rekening - maar ik denk dat je het wel degelijk aan kunt kaarten.

Tegelijkertijd denk ik dat er weinig mee gebeurt want woningbouwcorporaties hebben de neiging om niet zo heel doortastend te handelen bij dit soort dingen, dus weeg ook vooraf af hoeveel energie je eraan kwijt wilt. Als er al plannen zijn om bijvoorbeeld te verduurzamen, zonnepanelen te plaatsen, overige aanpassingen te doen aan de infra, wees er dan zeker bij want op dat soort momenten lukt het nog wel eens om dingen wel aangepast te krijgen.
En als je meer bewoners meekrijgt helpt dat waarschijnlijk ook. Als meerdere bewoners gaan klagen, komt er misschien (geen garantie) sneller iets in beweging.

Als je nog meer druk wilt zetten kun je een huurwoningvriendelijk gemeenteraadslid zoeken en aankaarten dat dit maakt dat jullie niet zinvol kunnen besparen op energie en geen controle hebt op die kosten... Maar ook daar is de kans op effect beperkt.

LoveBodin

Berichten: 4404
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:58

Wij hadden inderdaad om die reden een speciaal stopcontacten systeem in de kelder. Met afwijkende voltages geloof ik. Je kon er geen normale lamp op aansluiten (ook geen koelkast, of iets anders). Alleen bepaald soort lamp.
Ook niet per se ideaal, vooral als dat ding kapot was ;). Zoiets kan je natuurlijk ook voorstellen bij de woningbouw, maar daar gaan ze niet gelukkig van worden ben ik bang.