Verkeerde laptop ontvangen na reparatie, wat zijn mijn rechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Veulen84

Verkeerde laptop ontvangen na reparatie, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 14:44

Ik heb al een beetje gegoogled, maar ik kom er zelf niet uit. Dus ik hoop dat er een bokker is die me kan helpen met de juiste informatie/me de juiste kant op kan sturen.

Ik heb in Juli 2020 een laptop gekocht bij een heel grote webwinkel. Tijd geleden ontstond er een scheurtje in de behuizing. Spontaan, ik drukte het muispaneel in en het was gebeurd. Uiteindelijk contact gehad met dat bedrijf. Mocht hem opsturen voor reparatie. Duur maximaal 3 weken.

Dat heb ik dus gedaan. Vervolgens bleef het heel lang stil. Tot 1,5 dag voordat de laptop maximaal terug had moeten zijn. Reparatie was niet binnen de tijd gelukt en een terugbetaling zou volgen. Ik begreep er even niks meer van. maar paar uur later. Ping "je laptop is gemaakt en komt naar je toe". Dus ik denk, eerste mail was een foutje. Precies de laatste dag van de reparatie staat er weer een laptopdoos voor mijn neus.

Ik doe de doos open en de laptop lijkt op de mijne. Maar blijkt kleine verschillen te hebben die ik niet helemaal kan optellen bij de reparatie aan de onderkant en de reparatiebon die ik heb. Zo missen er ineens van die rubber strips die je laptop scherm beschermen, zijn er 2 stickers af en zit er een kleine beschadiging op de scharnier. Vervolgens start ik hem op en blijkt er geen software meer op te staan. De nieuwe windows in geïnstalleerd 3 dagen voordat deze bij de winkel terug was. Daarnaast blijkt de laptop een biosdatum te hebben van begin april.

Dus bedrijf gebeld. Kon hem terug sturen dan gingen ze het uitzoeken... Vorige week maandag gebeld, ik zou binnen 2 dagen wat horen. Op die dag een mailtje dat ze niet konden zien dat het een andere laptop was. Ik heb nooit het serienummer opgeschreven en de laptop met het serienummersticker zijn dus weg. Mailtje terug gestuurd waarom ik zeg dat het niet de zelfde is. Vervolgens is het stil.
Vandaag weer gechat. Nee ik moet wachten tot woensdag, dan weten ze iets (of niet).

Ik heb dus een mega hoeveelheid dingen die onzeker zijn en waarbij ik wil weten wat mijn rechten zijn en die ik dus niet kan vinden.
1. hoe lang mag dit eigenlijk voortslepen? Woensdag is het 2 weken dat hij kwijt is. Plus 3 weken reparatie. Ik vind dat dus echt heel lang.
2. Moet ik deze 'vervangende' laptop accepteren als ze niet kunnen vinden dat het een andere is? Gezien de herinstallatie ben ik bang dat het een gerefurbised laptop is. Terwijl de mijne software technisch nog als nieuw was incl merksoftware, correcte updates en extra software.
3. Als ie kwijt blijft, wat zijn mijn rechten dan. Nieuwe? Geld terug?

Gezien het constante gelijntrek van het bedrijf wil ik graag echt goed weten wat ik op welk moment moet kunnen reageren.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

Sodeletuut

Re: Verkeerde laptop ontvangen na reparatie, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:15

Mijn broer heeft ook een keer zijn laptop opgestuurd naar Coolblue, en die is toen ook kwijtgeraakt, en hij heeft toen een andere laptop teruggekregen die beter was dan degene die hij had, uit coulance. Dus met minder zou ik zeker geen genoegen nemen, want zo klinkt het nu wel. En is het serienummer niet meer terug te vinden in de originele order van je laptop?

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:22

Heb je geen bon van dat bedrijf met je aankoop van toen? Misschien staat daar een serienummer op?
Of de doos van de aankoop van toen? Boekjes?

Wat slordig zeg :=
Überhaupt dat er geen Windows meer op staat... Daar hebben ze tijdens de reparatie toch helemaal niks mee te maken gehad? Zegt genoeg dat het dan niet jouw laptop is...

''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:46

Goh wat slordig

Iemand heeft dus misschien nu een laptop en denkt: verrek heb een Windows licentie :')

Los van het feit dat je laptop fysiek kwijt is, ben je je data ook kwijt. En in wiens handen kan dit potentieel belanden?
Zou daar ook wel werk van maken.. zou dat persoonlijk echt niet prettig vinden

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:53

Danique_G schreef:
Goh wat slordig

Iemand heeft dus misschien nu een laptop en denkt: verrek heb een Windows licentie :')

Los van het feit dat je laptop fysiek kwijt is, ben je je data ook kwijt. En in wiens handen kan dit potentieel belanden?

meestal/normaal gesproken is het zo dat als je je laptop ergens bij een "erkend" bedrijf laat repareren, je zelf voor backups moet zorgen omdat ze hem terug op fabrieksinstellingen zetten (om wat jij zegt dus te voorkomen), dus dat alle persoonlijke data eraf gaat.

Ik hoop voor TS dat ze in ieder geval met een fatsoenlijke oplossing komen. En voor iedereen die dit leest de tip: Serienummers noteren, en foto's maken van boven en onderkant...... want dit soort dingen zijn natuurlijk super irritant.

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 15:54

Sodeletuut schreef:
Mijn broer heeft ook een keer zijn laptop opgestuurd naar Coolblue, en die is toen ook kwijtgeraakt, en hij heeft toen een andere laptop teruggekregen die beter was dan degene die hij had, uit coulance. Dus met minder zou ik zeker geen genoegen nemen, want zo klinkt het nu wel. En is het serienummer niet meer terug te vinden in de originele order van je laptop?

Helaas niet de coolblue. Die zijn meestal wel heel netjes ja. Op de originele factuur of bij de bestelling staat geen serienummer.

Muurp schreef:
Heb je geen bon van dat bedrijf met je aankoop van toen? Misschien staat daar een serienummer op?
Of de doos van de aankoop van toen? Boekjes?

Wat slordig zeg :=
Überhaupt dat er geen Windows meer op staat... Daar hebben ze tijdens de reparatie toch helemaal niks mee te maken gehad? Zegt genoeg dat het dan niet jouw laptop is...

Er zaten geen boekjes bij. De orginele doos heb ik gebruikt om hem ter reparatie op te sturen. Want dat vond ik de beste en veiligste manier : Weet eigenlijk niet of daar het nummer op stond. De producten zelf zegt. Serienummer is te vinden op de sticker aan de onderkant van de laptop of als je de merksoftware gebruikt daar via. Maar ja, dan moet je de laptop wel hebben.

Het feit dat de hele laptop geformateerd bevestigd me idd dat het mijn laptop niet kan zijn. Je gaat niet zo'n tijdrovend proces aan voor een behuizindsreparatie. Op de reparatiebon kosten het nog geen 40 euro incl onderdelen. Daar staat ook helemaal niks vermeld over software. Dus daar besteden ze echt de tijd niet aan.

Afbeelding

Danique_G schreef:
Goh wat slordig

Niet alleen een windows-pro-licentie. Ook een virusscanner, office, fotosoftware enzo. Denk dat er voor 500/600 euro aan betaalde software op staat. Nu heb ik al mijn gegevens wel gebackuped. En bewaar ik geen data op die laptop. Maar de software alleen is al vervelend.
Heb geprobeerd hem op afstand te vergrendelen, maar tot nu geen succes.
Maar ook hier vind ik het mega lastig om te bepalen wat kan ik wel en niet zeggen.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:57

Sky_As schreef:
Danique_G schreef:
Goh wat slordig

meestal/normaal gesproken is het zo dat als je je laptop ergens bij een "erkend" bedrijf laat repareren, je zelf voor backups moet zorgen omdat ze hem terug op fabrieksinstellingen zetten (om wat jij zegt dus te voorkomen), dus dat alle persoonlijke data eraf gaat.

Ik hoop voor TS dat ze in ieder geval met een fatsoenlijke oplossing komen. En voor iedereen die dit leest de tip: Serienummers noteren, en foto's maken van boven en onderkant...... want dit soort dingen zijn natuurlijk super irritant.

Oh! Dat wist ik niet. Maar bedankt voor de correctie in dit geval :)

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:14

Hoe heb je je gegevens gebackup't? Vraag me even hardop af dat, als je net als op mac een 'time machine' kopie hebt gemaakt, of dat serienummer niet in de back-up terug te vinden is. Maar dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn als je gewoon folders op een schijfje hebt gekopiëerd :)

Als je voor de software betaalt hebt zou je die gewoon weer op je nieuwe / huidige laptop kunnen zetten als het goed is. Kost wat moeite, maar zou je geen geld moeten kosten.

Helemaal formatteren is volgens mij niet zo tijdsrovend, misschien moest dat als onderdeel van de reparatie?
Maar als jij het idee hebt dat dit een andere laptop is, zou je evt. rechtsbijstand om advies kunnen vragen als je die hebt. Zij kunnen ook advies geven als er "nog" geen conflict is :j. Zo niet, even afwachten tot wat ze woensdag zeggen. Hopelijk krijg je -als je oude echt weg is- uit coulance een nieuwe vergelijkbare laptop opgestuurd :j

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:31

Misschien een stomme opmerking, maar heb je geen digitale factuur(of de mogelijkheid deze in te zien via website oid)? Staan daar geen gegevens als serienummer op?

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:19

Bij de rode M zeker? :Y)
Ik werk op de technische dienst van een ander bedrijf en manman kom zoveel ellende bij hun vandaan tegen. Niet originele onderdelen, kwijtgeraakte spullen, en idd de ellende dat ze het serienummer nooit op de bon zetten.

Heb je niet iets van een inname bewijs/reparatie bewijs waar een serienummer op staat? Ook bizar dat ze geen foto’s gemaakt hebben, wij doen dat altijd (met de klant erbij) zodat er altijd inzichtelijk is in welke staat het toestel bij ons terecht kwam.

Of misschien dat je via je software een serienummer in kan zien van apparaten waar het op geïnstalleerd is? Wat een ellende. Succes!

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-22 19:19

Warboel schreef:
Bij de rode M zeker? :Y)
Ik werk op de technische dienst van een ander bedrijf en manman kom zoveel ellende bij hun vandaan tegen. Niet originele onderdelen, kwijtgeraakte spullen, en idd de ellende dat ze het serienummer nooit op de bon zetten.

Heb je niet iets van een inname bewijs/reparatie bewijs waar een serienummer op staat? Ook bizar dat ze geen foto’s gemaakt hebben, wij doen dat altijd (met de klant erbij) zodat er altijd inzichtelijk is in welke staat het toestel bij ons terecht kwam.

Of misschien dat je via je software een serienummer in kan zien van apparaten waar het op geïnstalleerd is? Wat een ellende. Succes!

Oh nee daar koop ik niet meer. Dit was de blauwe B. Je zou verwachten dat die het wel zouden kunnen.

Er zijn fotos gemaakt. Maar van het toetsenbord deel en die is vervangen.
Er staat echt nergens een serie nummer. Dat software zou ik eens kunnen proberen. Dat is een goeie.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:05

Je zou het juridisch loket is kunnen bellen voor advies hierin. Dan weet je zeker wat je rechten zijn!

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:05

De software kun je toch opnieuw installeren en activeren met de licentiecode die je bij aanschaf hebt ontvangen? Vaak kun je bij de supportafdeling ook nog uitleggen dat je bent vergeten te deactiveren en dat je een andere laptop hebt, dan kunnen ze je licentie weer vrijgeven. Windows pro licentie zou ik dan vragen bij de blauwe B of ze je ter compensatie een nieuwe licentie kunnen geven. Het is inderdaad niet normaal dat je een andere laptop met geformatteerde schijf terugkrijgt, hoewel opnieuw formatteren van een hard disk niet veel werk is.

Snap dat dit wel vervelend is en je je eigen laptop terug wilt, maar dit hoeft niet het einde van de wereld te zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-22 16:51

Wie zegt dat ik het het einde van de wereld vind? Ik vind het wel heel vervelend dat ik inmiddels al 2 weken verder ben en niks hoor van ze behalve dan, wij kunnen hem niet vinden en we komen er bij je op terug. En vervolgens komen ze er niet op terug, hangen medewerkers je op en krijg je steeds het zelfde mailtje. Het zou mijn werk heel veel tijd schelen als ik die laptop wel had gehad ipv dat ik hem al 5 weken kwijt ben.

Daarnaast wil ik idd geen refurbised laptop. Vooral omdat mijn eigen garantie over een maand afloopt en ik geen idee heb wat voor problemen er met deze waren. En ik wil logisch niet de problemen van een ander erven. Dit type laptops zijn niet goedkoop en inmiddels kost een nieuwe van het zelfde type en specificaties nog eens 200 euro meer. Dus ja ik wil mijn eigen terug.

Inmiddels is er een mail uit naar de rechtsbijstand, hopelijk kunnen die iets doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:16

Nou ik geef je helemaal gelijk TS.
Ik zou er ook echt niet blij mee zijn.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:10

ik bedoelde het goed -O-

Ik begrijp je frustratie namelijk heel erg goed, heb laatst ook veel gedoe met een webshop gehad....

Zoals je het omschrijft zit de kans er dik in dat ze je laptop echt "kwijt" zijn, hoe vervelend ook. Ik hoop voor jou natuurlijk dat dit niet het geval is. Maar dan moeten ze je op z'n minst goed compenseren en je niet met de laptop afschepen die je nu ontvangen hebt.

Het grote voordeel is dat je je bestanden niet kwijt bent, omdat je ze in de cloud bewaart. Mijn reactie had meer te maken de waarde van de software die je noemde. Software kun je natuurlijk altijd opnieuw downloaden en installeren. Dat kost tijd en frustratie om je laptop weer zo te hebben ingericht zoals de laptop die ze nu kwijt zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-22 14:27

Even een update doen. ik heb nog steeds mijn laptop niet terug. De laatste reactie is een week geleden waarin ze volhouden dat ze denken dat zelfde laptop te hebben, maar verder weer nergens op in gaan. De rechtsbijstand had begin vorige week geadviseerd ze nog 1 keer een kans te geven het netjes op te lossen. Die hebben ze niet gepakt en inmiddels zit ik dus al bijna 2 maanden zonder laptop. De rechtsbijstand heeft het geheel verder voor me opgepakt. Maar voorlopig staat alles weer stil omdat ze dus weer nergens op reageren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:38

Nou wel echt slecht hoor.
Ik hoop voor je dat het snel toch opgepakt gaat worden

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:15

Ik lees eigenlijk geen gekke dingen.

Voor eigenlijk ELKE reparateur is het, ongeacht het soort reparatie wat uitgevoerd wordt, altijd zo dat de harddisk gewiped wordt. Anders kunnen zij namelijk de laptop (of telefoon for that matter) niet testen. Alleen als je expliciet aangeeft dat je dit niet wilt wordt hier nog wel eens rekening mee gehouden.

Ik zie Base enclosure en topcase met keyboard, internationale versie. Dat is dus de volledige onderkant van de laptop minus het moederbord en de accu. Vervangende cases hebben nooit een serienummer. Die kan je overigens vaak in het BIOS vinden. Vervangende moederborden overigens ook niet, daar ben je bij vervanging verplicht het serienummer in te voeren (dit kan eenmalig).

Een UEFI-datum van april vind ik ook niet vreemd, wederom vaak standard policy van een reparateur om die ook te updaten naar de meest recente versie. Vaak wordt er ook een accu-test gedaan.

De kras op het scharnier is vermoedelijk ontstaan bij het verwijderen van de kappen hiervan om de laptop te kunnen openen, maar dat is speculatie. Niet netjes overigens dat die er zit. Eveneens geldt dit voor het missen van de rubberen doppen, die horen er gewoon op te zitten na een dergelijke reparatie. Daar is dus een misser gemaakt.

Overigens, BIOS gebruiken we al sinds 2010 niet meer, alles is UEFI (of in het geval van een Intel MacBook: EFI) :)

Heel eerlijk? Ik denk dat je je eigen laptop terug hebt gehad die niet helemaal netjes behandeld is in het reparatie proces. Ik neem aan dat je jouw serienummer ook hebt moeten overleggen toen je de laptop opstuurde voor reparatie (die moet echt in het ticket staan), vaak is dit serienummer in de UEFI terug te lezen of door het tooltje van de fabrikant te draaien voor service-informatie.

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-22 16:06

Choiix schreef:
Ik lees eigenlijk geen gekke dingen.

Voor eigenlijk ELKE reparateur is het, ongeacht het soort reparatie wat uitgevoerd wordt, altijd zo dat de harddisk gewiped wordt. Anders kunnen zij namelijk de laptop (of telefoon for that matter) niet testen. Alleen als je expliciet aangeeft dat je dit niet wilt wordt hier nog wel eens rekening mee gehouden.

Ik heb ook specifiek aangegeven alleen de scheur te repareren. Niks anders, geen software en geen hardware. Op de klep zat nog een kras van 15 cm, welke eigen schuld schade was. Die hoefde van mij bv niet gerepareerd (maar was wel verdwenen).

Citaat:
Ik zie Base enclosure en topcase met keyboard, internationale versie. Dat is dus de volledige onderkant van de laptop minus het moederbord en de accu. Vervangende cases hebben nooit een serienummer. Die kan je overigens vaak in het BIOS vinden. Vervangende moederborden overigens ook niet, daar ben je bij vervanging verplicht het serienummer in te voeren (dit kan eenmalig).

Een UEFI-datum van april vind ik ook niet vreemd, wederom vaak standard policy van een reparateur om die ook te updaten naar de meest recente versie. Vaak wordt er ook een accu-test gedaan.

Die datum was van begin april 2020. Die was dus niet geupdate naar een recente versie. Ik heb mijn laptop pas 4 maanden later gekocht. Toen had die een datum van juni. Overigens was ik daar niet naar opzoek gegaan als de windows installatie datum niet fout was. Het is gewoon niet mogelijk dat ze windows geinstalleerd hebben toen de laptop nog op het postnl punt in de kar lag.

Als ik dat niet gezien had, dan had ik door alle uiterlijke foutjes heen gekeken. Dan had ik echt gedacht goh dat ze ook de bovenklep hebben vervangen en de toutchpad. Dan had ik er zelf rubbers opgezet. Was ik nog niet blij geweest met de verdwenen software en bloatware. Maar dit klopt gewoon niet.

Citaat:
De kras op het scharnier is vermoedelijk ontstaan bij het verwijderen van de kappen hiervan om de laptop te kunnen openen, maar dat is speculatie. Niet netjes overigens dat die er zit. Eveneens geldt dit voor het missen van de rubberen doppen, die horen er gewoon op te zitten na een dergelijke reparatie. Daar is dus een misser gemaakt.

Overigens, BIOS gebruiken we al sinds 2010 niet meer, alles is UEFI (of in het geval van een Intel MacBook: EFI) :)

Heel eerlijk? Ik denk dat je je eigen laptop terug hebt gehad die niet helemaal netjes behandeld is in het reparatie proces. Ik neem aan dat je jouw serienummer ook hebt moeten overleggen toen je de laptop opstuurde voor reparatie (die moet echt in het ticket staan), vaak is dit serienummer in de UEFI terug te lezen of door het tooltje van de fabrikant te draaien voor service-informatie.

Ik heb het serienummer niet opgegeven bij reparatie. Mijn fout, het stond op de laptop dus dat vond ik wel voldoende. Nooit gedacht dat ik de mijne niet meer terug zou zien. En ik kon best een serienummer uit die laptop halen, maar ik heb niks meer om het mee te vergelijken. Dus daarin heb ik gewoon geen geluk.

Overigens ben ik nu vooral kwaad over de hele afhandeling. Want het is echt niet moeilijk om goed te antwoorden op een mail, zeker niet als je 6 kansen krijgt om iets uit te leggen. En je weigert gewoon als bedrijf, je doet het gewoon niet.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie