Ingebouwd zwembad in tuin?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Majabeestje
Berichten: 3959
Geregistreerd: 07-02-14

Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 20:06

We zijn aan het nadenken om een zwembad aan te laten leggen in de tuin. Hij kan ongeveer 8x3,5 meter worden.

Ik zoek naar ervaringen, iemand die wat kan vertellen over de kosten maar ook over wat voor type zwembad handig is? En andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

Daks

Berichten: 5856
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:09

Wij hebben ons inbouw zwembad eruit gehaald. Het is zeker in het voorjaar best veel werk. Elke week ook stofzuigen en chloor etc checken. Als je het doet zorg dat dat er een goed afdekzeil over heen kan.


Wij hebben nu een Zwemspa gekocht. gelijkt verwarmd en vele makkelijker schoonhouden en het hele jaar door kunnen zwemmen.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:46

@Daks, wat is het verschil wat betreft zwemspa, je schrijft dat je daar het hele jaar door in kan zwemmen?

Daks

Berichten: 5856
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:16

MightyMike schreef:
@Daks, wat is het verschil wat betreft zwemspa, je schrijft dat je daar het hele jaar door in kan zwemmen?



Is verwarmd en goed geïsoleerd. Met geïsoleerde kap ook nog. Dat doe je niet snel met een inbouw zwembad

Maanon_
Berichten: 1145
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:34

We hebben hem zelf zelf gebouwd, hij is 4x9m. Die van ons is ingegraven en volledig van beton. De wanden zijn een soort 'legoblokken' van piepschuim, die kun je volstorten met beton. Is meteen goede isolatie. Verder hebben we zelf het leidingwerk en de lampen gedaan. De folie hebben we er in laten lassen. Wil je er veel gebruik van maken? Dan kan ik een overkapping echt zeer aanraden. Wij hoeven maar eens in de maand te stofzuigen, maximaal. Vaak minder. Maar er komt dus ook amper vuil in.

En nog een tip; bezuinig niet op pomp en filter. Wij hebben een groot filter en onze pomp draait 24/7. Op deze manier hebben we echt nauwelijks problemen met het schoonhouden van het zwembad. Af en toe wat chloor er in en klaar :D

Met de warmtepomp kunnen we hem vaak van april tot oktober warm houden. Alleen willen wij nu nog een afdekzeil erbij tegen verdamping van het water en wellicht kunnen we hem dan nog iets langer warm houden.

MoniqueT

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:26

Twaalf jaar gehad, toen we nog in Nederland woonden. Veel werk, veel stroomverbruik. We hebben er nu zelfs in Spanje geen meer.

Sunny
Berichten: 406
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:55

Neem in ieder geval zout water ipv chloor, is echt veel minder werk en het zout merk je nagenoeg niet. En ingebouwde afdeklamellen, dan kan er ook niets inwaaien of ongedierte onder komen.

123321
Berichten: 4396
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:30

Kies een zwemvijver. Geen gedoe met chloor en jaarrond mooi om te zien.

_Mars

Berichten: 594
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:33

Mijn ouders hadden een zwembad, echt alleen maar gezeik / stress / onderhoud en dat voor die paar keer dat je kan zwemmen. Dus ze hebben een paar jaar geleden een zwem vijver van gemaakt (Net als hierboven werd aangeraden). Dit is echt top. Heel het jaar bezigheid, geen onderhoud, en schattige vissen die rond zwemmen. De planten zijn een natuurlijke filter en houden het water mooi.

MoniqueT

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:35

_Mars schreef:
Mijn ouders hadden een zwembad, echt alleen maar gezeik / stress / onderhoud en dat voor die paar keer dat je kan zwemmen. Dus ze hebben een paar jaar geleden een zwem vijver van gemaakt (Net als hierboven werd aangeraden). Dit is echt top. Heel het jaar bezigheid, geen onderhoud, en schattige vissen die rond zwemmen. De planten zijn een natuurlijke filter en houden het water mooi.


Ik vraag me af of dat bij de hoge temperaturen die wij in Spanje hebben, zou werken. Ik vind het wel prachtig! Wat me dan wel weer tegen zou houden, is dat wij eigenlijk nooit last van muggen hebben en degenen die water in de tuin hebben juist wel.

Maar het hierboven genoemde stress, gezeik en onderhoud, dat herken ik zo!

N.B.: ik zie het al, watertemperatuur boven 26 graden is de dood voor je planten. Dat houden we bij ons nooit.

tengeltje11
Berichten: 7277
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:15

Een zwemvijver is in onderhoud idd veel eenvoudiger, maar altijd koud en veel mensen gaan dan echt maar in hoogzomer gaan zwemmen omdat ze het anders te koud vinden…

Zwembad veel onderhoud, duur in onderhoud, en als het verwarmd is, totaal over de top qua kosten of je moet het verwarmen op zonne-energie.

Zwemspa is kleiner, maar vind ik persoonlijk niet leuk zwemmen en los van alles vreten die dingen ook gewoon energie.

Denk goed na wat je juist wil, aan alles zitten heel wat pro’s en contra’s, het is altijd een hele investering, dus liever 2 keer extra nadenken voor je de knoop doorhakt.

_Mars

Berichten: 594
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:19

MoniqueT schreef:
Ik vraag me af of dat bij de hoge temperaturen die wij in Spanje hebben, zou werken. Ik vind het wel prachtig! Wat me dan wel weer tegen zou houden, is dat wij eigenlijk nooit last van muggen hebben en degenen die water in de tuin hebben juist wel.

Maar het hierboven genoemde stress, gezeik en onderhoud, dat herken ik zo!

N.B.: ik zie het al, watertemperatuur boven 26 graden is de dood voor je planten. Dat houden we bij ons nooit.


Er zit gewoon een pomp in dus het is geen stilstand water. Ik moet zeggen dat het bij mijn ouders niet vol met muggen zit. Af een toe een mug maar niet dat er duidelijk meer zijn door de zwemvijver. We hebben ook vissen die alle insecten op eten, en soms zien we zelfs een vleermuis! Alles in in balans.

Ohja, dat zou goed kunnen. Weet niet of je dan meer tropische planten neer kan zetten? Heb daar eigenlijk niet veel verstand van!

MoniqueT

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:57

Het punt is dat er bij ons bijna geeen water is, we wonen in het droogste stukje Spanje. Insecten zoeken dus elke plek waar wel water is op om te drinken. Je kan er dus vanuit gaan dat een zwemvijver een enorme aantrekkingskracht heeft op insecten.

Ik zie eigenlijk nooit zwemvijvers bij ons in de regio ... ik vind ze in Nederland wel prachtig!

ClaudiaHS

Berichten: 8086
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:09

Grappig te lezen dat de meeste hier zeggen, veel werk.
Die van ons is 4m x 8m x 1.5m
Afbeelding
Hij lag er al dus qua kosten van het bouwen, geen idee.
Het is een betonnen bak met isolatie en een liner.
Hij ligt er al vanaf de begin jaren '80.
Stroomkosten merken we niks van aangezien we 24 zonnepanelen hebben.
Schoonmaken doet onze zwembadrobot.
Af en toe vissen we met een netje wat blaadjes eruit.
Mijn man besteld chloorkorrels en ph in België.
Met een teststrip kijken we af en toe naar de gehaltes en vullen deze aan indien nodig.

2x hebben we hem volledig leeg laten lopen in het voorjaar, schoongemaakt en weer gevuld.
Afgelopen winter hebben we er 7 emmers chloor in gegooid.
Dit voorjaar het zeil losgetrokken en het water was kraakhelder.

capopjekop

Berichten: 31094
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:48

Mijn ouders hebben er zelf een ingegraven. Toen wij nog klein waren was ik met lekker weer zo'n beetje de hele middag aan het zwemmen.

De oude liner was kapot dus toen ging vaders een nieuwe kopen. Maar een maat kleiner was veel goedkoper en dan zat er een nieuwe pomp bij. Voorheen hadden ze een liner met chloorpomp. Nu zijn ze over op een zoutwaterpomp. Dat is goedkoper en je ruikt niks. Plus geen groen haar meer :')

Voor de bodem heeft hij een robotstofzuiger. Het is eigenlijk alleen veel werk na de winter. Dan is hij echt heel smerig. Maar er wordt swinters niks aan gedaan en er ligt geen zeil op. Maar als hij eenmaal zomerklaar is dan valt het werk reuze mee.

Mijn pa heeft over zijn loods buizen lopen onder speciale dakplaten. Daarmee wordt het water verwarmd

Afbeelding
Het oude bad was 8 meter doorsnee. De nieuwe is erin gezet. Inmiddels is met een vlonder de ruimte die nog vrij was afgedekt.

veerledec

Berichten: 6737
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:33


AppleSter

Berichten: 835
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:54

Wij hebben sinds half mei een inbouwzwembad. Onze tuin moest toch helemaal op z’n kop, want was volledig bestraat (we wonen er bijna 2 jaar en hebben eerst binnen verbouwd) dus dat met alle coronamaatregelen gaf de doorslag om ervoor te gaan.

Afbeelding

We zijn ons een hele poos gaan oriënteren en kwamen uit bij polypropyleen.
Bouwkundig viel voor ons af; duurt veel langer voor het klaar is (en dan moet je alles eromheen nog doen), kosten zijn hoog, vaak een liner nodig (die ook eens vervangen moet worden) en we wilden gewoon een standaard vorm zwembad, dus niet perse nodig. Polyester viel af doordat de kans op osmose groot is, al is de prijs laag. Polypropyleen is onderhoudsvrij en komt prefab (helemaal naar wens) aan. We waren van plan voor een zoutelektrolyse systeem te gaan, maar zijn uiteindelijk toch voor een chloorsysteem gegaan in combinatie met een UV lamp, omdat er minimaal chloor bij wordt gebruikt en zoutelektrolyse eigenlijk ook op basis van chloor werkt.


Afbeelding


Ons zwembad is 7 x3,5m, 1,5m diep en is compleet met filter, energiezuinige warmtepomp en automatisch chloorsysteem. En met geïntegreerd solar lamellen afdekking. De temperatuur staat standaard (via app instelbaar) op 29 graden (wat echt heerlijk is, ook als je met wat minder weer of avonds wil zwemmen) en doordat we meteen 15 zonnepanelen hebben laten plaatsen (en in combinatie met het solar dek) zitten daar geen hoge extra kosten aan. Bij ons gaat alles automatisch, dus we hebben geen stress, groene chloor haren of veel werk eraan, het is alleen genieten *\o/* en af en toe even stofzuigen. En af en toe even checken of de jerrycans (zuur en chloor) nog niet leeg zijn.

Het plaatsen had wel wat voeten in de aarde. Weken in de zand rommel, grote graafmachine die alles platwalst, zwembad moest over de bomen heen geplaatst worden en je zit daarna ook nog een paar weken in de rommel.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Ik zal straks ff een foto maken van de technische ruimte. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Prijzen enzo wil ik via pb wel delen.

ista
Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:01

Wat wonen jullie allemaal mooi! <3

Paardenfan25
Berichten: 1275
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:03

AppleSter schreef:
Wij hebben sinds half mei een inbouwzwembad. Onze tuin moest toch helemaal op z’n kop, want was volledig bestraat (we wonen er bijna 2 jaar en hebben eerst binnen verbouwd) dus dat met alle coronamaatregelen gaf de doorslag om ervoor te gaan.

[ [url=m/GBaPfR.jpg]Afbeelding[/url] ]

We zijn ons een hele poos gaan oriënteren en kwamen uit bij polypropyleen.
Bouwkundig viel voor ons af; duurt veel langer voor het klaar is (en dan moet je alles eromheen nog doen), kosten zijn hoog, vaak een liner nodig (die ook eens vervangen moet worden) en we wilden gewoon een standaard vorm zwembad, dus niet perse nodig. Polyester viel af doordat de kans op osmose groot is, al is de prijs laag. Polypropyleen is onderhoudsvrij en komt prefab (helemaal naar wens) aan. We waren van plan voor een zoutelektrolyse systeem te gaan, maar zijn uiteindelijk toch voor een chloorsysteem gegaan in combinatie met een UV lamp, omdat er minimaal chloor bij wordt gebruikt en zoutelektrolyse eigenlijk ook op basis van chloor werkt.


[ [url=m/fq8jxK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ons zwembad is 7 x3,5m, 1,5m diep en is compleet met filter, energiezuinige warmtepomp en automatisch chloorsysteem. En met geïntegreerd solar lamellen afdekking. De temperatuur staat standaard (via app instelbaar) op 29 graden (wat echt heerlijk is, ook als je met wat minder weer of avonds wil zwemmen) en doordat we meteen 15 zonnepanelen hebben laten plaatsen (en in combinatie met het solar dek) zitten daar geen hoge extra kosten aan. Bij ons gaat alles automatisch, dus we hebben geen stress, groene chloor haren of veel werk eraan, het is alleen genieten *\o/* en af en toe even stofzuigen. En af en toe even checken of de jerrycans (zuur en chloor) nog niet leeg zijn.

Het plaatsen had wel wat voeten in de aarde. Weken in de zand rommel, grote graafmachine die alles platwalst, zwembad moest over de bomen heen geplaatst worden en je zit daarna ook nog een paar weken in de rommel.


[ [url=m/laSes5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/poBtNs.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/COBq7S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zal straks ff een foto maken van de technische ruimte. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Prijzen enzo wil ik via pb wel delen.


Ziet er top uit! En weinig onderhoud. Wil je mij per pb prijs doen?

superpony
Berichten: 25534
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:24

Wij wonen hier bijna 3jr en wilden ook een vast zwembad. Eerste zomer 2020 was erg warm, dus snel een opzet bad gekocht. Ondanks de warmte bleef hij te koud, dus kachel bij gekocht op hout, maar dat duurde veel te lang.

We vonden het wel lekker op de dagen dat hij wat warmer was, dus blijven rondkijken. Ook naar een zwemvijver.

Vorige zomer bad vroeg opgezet en meer vol in de zon, maar het werd minder lang en goed warm vorig jaar. Toen ook meer onderhoud aan het water gehad. Gaat bij ons 7000L in.

Dit jaar een jacuzzi gekocht waar je temperatuur makkelijker kan regelen. Duurt nog steeds even als je hem niet dagelijks op temp laat staan, maar tot nu toe was het ook nog geen hele geweldige zomer.
Jacuzzi is fijn, maar mis wel het zwembad.

Toch vinden wij dat we er te weinig gebruik van maken en om het op temperatuur te houden erg veel energie kosten. We moeten nog zonnepanelen, maar moeten er best veel als we alles willen dekken.

Bij de paarden 2 poeltjes. 1 is op grondwater niveau en heeft veel beplanting en beestjes. Daar geen muggen. Dat wordt bij dergelijke poeltjes ook gezegd; je moet alles in balans hebben om geen muggen te krijgen. Met planten scheelt dat echt enorm.

De andere poel is meer regenwater opvang en moeten we nog verder aanleggen. Ook daar niet veel muggen, maar we hebben beplanting, vogels en vleermuizen. Op andere plekken na regen meer last.

Voor ons heeft het opzet bad wel laten zien dat we er minder gebruik van maken dan we zouden willen. Maar zitten nog in een grote verbouwing en wie weet dat we daarna meer gebruik maken en alsnog naar een vast bad gaan kijken.

Majabeestje
Berichten: 3959
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 13:26

Paardenfan25 schreef:
AppleSter schreef:
Wij hebben sinds half mei een inbouwzwembad. Onze tuin moest toch helemaal op z’n kop, want was volledig bestraat (we wonen er bijna 2 jaar en hebben eerst binnen verbouwd) dus dat met alle coronamaatregelen gaf de doorslag om ervoor te gaan.

[ [url=m/GBaPfR.jpg]Afbeelding[/url] ]

We zijn ons een hele poos gaan oriënteren en kwamen uit bij polypropyleen.
Bouwkundig viel voor ons af; duurt veel langer voor het klaar is (en dan moet je alles eromheen nog doen), kosten zijn hoog, vaak een liner nodig (die ook eens vervangen moet worden) en we wilden gewoon een standaard vorm zwembad, dus niet perse nodig. Polyester viel af doordat de kans op osmose groot is, al is de prijs laag. Polypropyleen is onderhoudsvrij en komt prefab (helemaal naar wens) aan. We waren van plan voor een zoutelektrolyse systeem te gaan, maar zijn uiteindelijk toch voor een chloorsysteem gegaan in combinatie met een UV lamp, omdat er minimaal chloor bij wordt gebruikt en zoutelektrolyse eigenlijk ook op basis van chloor werkt.


[ [url=m/fq8jxK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ons zwembad is 7 x3,5m, 1,5m diep en is compleet met filter, energiezuinige warmtepomp en automatisch chloorsysteem. En met geïntegreerd solar lamellen afdekking. De temperatuur staat standaard (via app instelbaar) op 29 graden (wat echt heerlijk is, ook als je met wat minder weer of avonds wil zwemmen) en doordat we meteen 15 zonnepanelen hebben laten plaatsen (en in combinatie met het solar dek) zitten daar geen hoge extra kosten aan. Bij ons gaat alles automatisch, dus we hebben geen stress, groene chloor haren of veel werk eraan, het is alleen genieten *\o/* en af en toe even stofzuigen. En af en toe even checken of de jerrycans (zuur en chloor) nog niet leeg zijn.

Het plaatsen had wel wat voeten in de aarde. Weken in de zand rommel, grote graafmachine die alles platwalst, zwembad moest over de bomen heen geplaatst worden en je zit daarna ook nog een paar weken in de rommel.


[ [url=m/laSes5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/poBtNs.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/COBq7S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zal straks ff een foto maken van de technische ruimte. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Prijzen enzo wil ik via pb wel delen.


Ziet er top uit! En weinig onderhoud. Wil je mij per pb prijs doen?


En mij ook?
Prachtig zeg!

lukka63
Berichten: 1590
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:39

Wij wilden wel een waterpartij maar geen zwembad,maar wel iets om naar te kijken en met warme dagen lekker met de voetenbin het water.
Water is mooi helder door de planten inmiddels zitten er ook wat kikkers in.
Vijver ligt net voor onze veranda.

Afbeelding

tengeltje11
Berichten: 7277
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:52

Kikkers zijn fantastisch!
Hier ook kikkers in onze waterput, en ben er gek op!!! De eerste kwaak van het jaar is puur het geluid van het voorjaar die er eindelijk is.

AppleSter

Berichten: 835
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:59

superpony schreef:
Toch vinden wij dat we er te weinig gebruik van maken en om het op temperatuur te houden erg veel energie kosten. We moeten nog zonnepanelen, maar moeten er best veel als we alles willen dekken.

Voor ons heeft het opzet bad wel laten zien dat we er minder gebruik van maken dan we zouden willen. Maar zitten nog in een grote verbouwing en wie weet dat we daarna meer gebruik maken en alsnog naar een vast bad gaan kijken.


Wij hebben heel lang geprutst met opzetzwembaden, maar na een paar dagen was de lol er telkens af. En ruimden we het weer op. Te koud, gedoe met chloortabletten, water bleef niet fris, etc. Doordat ons inbouwzwembad altijd (nou ja, van april/mei t/m eind september) dezelfde temperatuur heeft en er verder geen gedoe is qua onderhoud merk ik dat we er makkelijk “even” in springen. Ook op koudere dagen (dan voelt het water juist lekker warm aan) of savonds.

Het op temperatuur houden hoeft niet heel veel te kosten als je er een goede afdekking op legt. Onze zwembadbouwer adviseerde ons de warmtepomp pas aan te zetten als het solar dek dicht zou gaan (er werd na plaatsing nog een paar weken verbouwd in de tuin, dus vanwege het zand werd aangeraden het dek open te laten gedurende die tijd) omdat we anders “voor de vogeltjes” zouden stoken :D
We hebben vorige maand 15 zonnepanelen laten plaatsen en ondanks 3 grote pubers en het zwembad leveren we veel terug.

Edit: pb’s verstuurd aan Paardenfan25 & Majabeestje

En hier nog een foto van de technische ruimte. Op de laatste foto zie je de afstand van het zwembad tot de plek van de technische ruimte, ongeveer 6-7 meter gok ik, die begint bij de houtkleurige deur helemaal rechts op de foto (achterin de overkapping). De warmtepomp staat buiten aan de andere kant van de deur.


Afbeelding


Afbeelding

superpony
Berichten: 25534
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:24

Ik vond het onderhoud als je het zwembad gebruikt niet zo lastig. Eerste jaar bleef het water goed, maar waren we wat laat.
Vorig jaar waren er gewoon veel slechte dagen en deden we te weinig onderhoud, maar ik vind het water weer goed krijgen op zich geen ramp. Heb het er alleen minder voor over als je er toch niet in gaat.

Nu met de jacuzzi liggen we er toch te weinig in. We hebben (nog) geen zonnepanelen en dan is het warm houden schreeuwend duur.
De avonden zijn amper lekker en eruit stappen vond ik al vies tegenvallen uit een lekker warm bad.

Het is ook wel echt een keus waar je tijd voor hebt en maakt. Nu zijn we nog veel te druk en komt het er te weinig van. Met een opzet bad kan je wel zien, hoe vaak je er gebruik van maakt en of een vast bad meerwaarde heeft. Ook die kan met een goede installatie in principe.

Een vast bad nemen en er dan achter komen dat je het te weinig gebruikt of te duur vindt, vind ik erger.

Weet wel al een aantal mensen die juist het zwembad eruit hebben gehaald, want zelfs met installaties etc, moet je het er gewoon wel voor over hebben en er gebruik van maken. Anders is het een groot stuk tuin voor velen.