Plotseling zuur ruikende was

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Plotseling zuur ruikende was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 09:56

:wave:

Nadat ik na een weekendje weg gisteren mijn stapel was wilde wegwerken, merkte ik dat de schone was opeens gigantisch zuur ruikt. Niet fris dus.
Toen ik vrijdag voor we weg gingen nog een wasje draaide, was er niks aan de hand. Maar nu krijg ik de geur niet weg.

Ik houd de rubbers van de wasmachine altijd keurig bij en heb deze gisteren uiteraard nogmaals goed schoongemaakt. Wasmachine met wat azijn op 90 graden laten draaien, maar de was er na stonk weer net zo zuur als de eerste was.

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Hoe kan dit opeens komen na 3 dagen niet gebruiken? Ik gebruik de wasmachine wel eens vaker 2 of 3 dagen niet en dan is er niks aan de hand.

Vetluis is het eerste waar ik aan dacht, maar dat zou na het schoonmaken van de rubbers en het wassen op 90 graden toch weg moeten zijn? Dus vraag me echt af waarom de was nu opeens zo stinkt...

Iemand die dit herkent en/of tips heeft wat ik nog kan proberen?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:59

Oh no, vervelend. Kan het misschien aan de was zelf liggen? Was het heel vies?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:59

Ik doe altijd een keer in de zoveel tijd 2 vaatwastabletjes in de wasmachine en laat hem daarop draaien. is wellicht een idee?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:03

Celiien schreef:
Ik doe altijd een keer in de zoveel tijd 2 vaatwastabletjes in de wasmachine en laat hem daarop draaien. is wellicht een idee?

Dat wilde ik ook net zeggen :j heeft bij mij super geholpen

Coentjuh

Re: Plotseling zuur ruikende was

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:18

Zou het donkere was / sport was kunnen zijn, ruikt altijd minder fris?

Eco programma komt er bij mij ook altijd minder fris uit...

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 10:31

De was is een bonte was en zeker niet heel vies, absoluut niet viezer dan anders.
Heb wel eerder vorige week een paar keer een spugend zoontje gehad en dat gewassen, maar dat kwam er ook gewoon fris uit. Daarna ook gewone was nog gedaan en niks aan de hand. Het is echt nu opeens na het weekend.

Vaatwastabletten ga ik vanmiddag meteen eens proberen. :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:47

Onderhoud je de wasmachine wel van binnen door hem maandelijks met reinigingsmiddel te laten draaien?

Vetluis zit niet enkel in de rubbers maar ook in de hele binnenkant.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:15

Mijn zwarte was ruikt ook altijd minder fris dan de 60 graden was en waarom?
Denk zelf door het wasprogramma maar idd zo nu en dan je wasmachine op 90 graden zonder wasmiddel laten draaien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:20

Ik draai eens in de zoveel tijd (meestal na een honden- en paarden spullen was) de machine leeg o 90 graden.
Verder doe ik bij iedere wasbeurt Dettol wasmiddel toevoeging bij de was. Mede omdat ik alles met Neutral was en dat is geurloos. Dan blijft in sportkleding en sokken nogal eens een onaangename geur achter.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:38

Even de afvoer slang /pijp na kijken die kan ook vies zijn.En een paar keer (schoonmaak)azijn gebruiken ipv wasverzachter deed wonderen bij mij dat dood bacteriƫn las ik.En je was goed , eventueel in de zon laten drogen is ook belangrijk.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:21

Celiien schreef:

Ik deed dat ook altijd tot ik van zowel de Miele als de AEG monteur te horen kreeg dat dat echt heel erg slecht voor je wasmachine is. Ik reinig hem nu op hun advies maandelijks met een kookwas en soda.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:26

Ik doe zeker 1x per maand een kookwas met schoonmaak azijn maar dat is ook omdat ik wasparfum gebruik.
Ik heb wel dat de oude zwarte shirts van mn man muffig blijven ruiken maar dat is meer iets met geen afstand kunnen doen denk ik :')

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:28

Tazzey schreef:
Celiien schreef:

Ik deed dat ook altijd tot ik van zowel de Miele als de AEG monteur te horen kreeg dat dat echt heel erg slecht voor je wasmachine is. Ik reinig hem nu op hun advies maandelijks met een kookwas en soda.

Oh interessant, ik had net even gegoogled op vaatwasblokjes in de wasmachine, omdat ik ook mijn twijfels had hoe goed dat voor je wasmachine is. Maar de eerste hit was van de site van AEG, en daar stond dat het goed helpt tegen vetluis, dus ik dacht als de AEG dat zegt dan zal het wel goed zijn :')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:10

Het zou fijn zijn als monteurs gewoon een lijn trekken en het eens met elkaar gaan worden. Ik doe het voor de zekerheid niet meer, met soda is hij ook prima schoon gelukkig.

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:35

Ik heb dat ook wel eens, dan maak ik het filter schoon. En daarna doe ik een was op 95 graden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:45

En als niets helpt, HG heeft ook speciaal spul om de machine te reinigen :)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 17:28

Bedankt voor alle reacties en tips!

Heb uiteindelijk een monteur gebeld omdat de wasmachine ook opeens uit het zeepbakje begon te lekken en na onderzoek bleek dat het einde verhaal was. Inmiddels staat er een nieuwe en de was ruikt weer heerlijk fris! <3