Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luxorvalkje
Berichten: 1952
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 22:33

Beste bokkers,

Ik heb wat oudere topics doorgespit, maar daar is de vraag net wat anders, of de informatie is ernstig verouderd.

Ik ga verhuizen en van werk veranderen. Tel daarbij op dat ik waarschijnlijk de komende jaren binnen de eu op vakantie ga en je komt uit bij bovenstaande vraag.

Wat ik zoek:
- Fijne betrouwbare auto
- fijn om langere afstanden mee te rijden (vaak 90km enkele reis, af en toe tot ca 600 km)
- zuinig / liefst lage kosten voor gebruik.
- twee volwassenen (van 1,75 en 1,80) moeten comfortabel voorin kunnen zitten.
- liefst ook de mogelijkheid voor twee volwassenen om comfortabel achterin te zitten
- liefst geen hele grote auto, zeker geen suv
- cruise control als dat mogelijk is.
- voorkeur voor een wat jongere auto (Max 5 jaar?)
- trailer trekken hoeft niet met deze auto.

Huidige situatie:
- ik heb een Suzuki wagon (zonder radio, airco etc.) wel betrouwbaar, maar niet fijn voor lange ritten
- mogelijkheid om af en toe gebruik te maken van een Hyundai i10. Deze auto is wel lekker zuinig, maar de mensen achterin hebben een beetje pech.

Andere dingen waar ik nog niet over uit ben:
- brandstof (benzine, elektrisch of iets daartussen). Elektrisch scheelt aanzienlijk in de wegenbelasting, maar aanschaf ligt vaak hoger.
- koop / lease. Ik hoef niet persé een nieuwe auto. Als er nog maar geen 80.000 op de teller staat. Private lease komt soms dicht in de buurt van koop (als je daar alle kosten bij op telt), maar dan zou ik logischerwijs op een nieuwe auto uit komen.

Aan welke auto zouden jullie denken? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

mika11

Berichten: 11249
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:42

Wij hebben een peugeot 207, wat jij wenst past er wel bij.
De nieuwere variant is natuurlijk nu de 208.

upendo

Berichten: 22371
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:46

Ik heb nu een citroen c1, maar ook vanwege de ruimte ben ik aan het azen op een C3.

Dat is dus misschien ook een optie?
(Al lees ik hier ook even mee voor mogelijke betere opties :)) )

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:48

Hyundai i20!
Deze is wat groter dan de i10 en voldoet aan je eisen, top auto :)

Suliko

Berichten: 4444
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:49

Mijn moeder heeft zojuist haar auto (mazda demio) ingeruild voor een Honda Jazz, een compacte auto die toch erg ruim is, zowel voor als achterin en hij rijdt heerlijk. Is daarnaast ook zuinig in gebruik. Is er ook in hybride vorm.

moonsparkle
Berichten: 22045
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:53

Ik heb een Opel Karl en daarmee gaan we ook samen op roadtrip, is al 2x mee geweest naar Duitsland, Zwitserland, Italië, Oostenrijk. Cruise control, airco en dat is voor mij wel een must op lange reizen en ivm de hond. Er zit ook city drive op waardoor die dan nog soepeler stuurt en een start stop systeem.

Aan welke prijs zit je trouwens ongeveer te denken?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-06-22 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13550
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:55

Barbet schreef:
Wij hebben een peugeot 207, wat jij wenst past er wel bij.
De nieuwere variant is natuurlijk nu de 208.


Ik heb de 208 (2019), automaat GT met sport(kuip)stoelen. Ondanks mijn lichamelijke klachten kan ik hier ontzettend fijn mee rondrijden. Stuur is kleiner en lichter. Automaat is sowieso ideaal. Cruise control die meedenkt in de zij van afstand houden (kan je instellen). Het is geen gigantische auto maar voor mijn gevoel prima zitruimte en ook nog een oké achterbak. Ik heb nog geen trekhaak maar hij zou onze nieuwe trailer van mogen trekken (tot 1200 net als de 3008 die mn broertje least). Ik heb hem gekocht maar er zijn heel veel lease mogelijkheden. Daarnaast zowel benzine, hybride als volledig elektrisch.
Die 3008 van mn broertje (2021) die denkt uberhaupt bizar mee (kan je allemaal uitzetten) maar is voor langere stukken wel ideaal. Hij is in 1x van NL naar Oostenrijk gereden. Auto gaf melding dat ie moest rusten :') Maarja.

Ik ben er onwijs happy mee, maar ik zocht een auto bewust op hoog comfort (kom van de 107) door mijn klachten. Maar ook met t oog op de toekomst als de klachten erger worden.
Ook vind ik dat ie zuinig rijd. Ik rijd nu bewust in de eco stand en op de snelweg is hij sowieso heel soepel. Ik heb daar verder geen verstand van. Maar als ik alleen naar stal rij (iets meer dan 100km totaal per keer) kan ik bijna 9x. Is dan het grootste gedeelte snelweg met een stukje 50/60.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Afbeelding

Afbeelding

Ohja ik wilde persé de blauwe. Deze rolde letterlijk op mn pad dus achja :D
Laatst bijgewerkt door xDenies op 27-06-22 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:56

Honda Jazz! Betrouwbaar, ruimte en zuinig.

Ik heb een iets oudere variant (2005), maar rijd daarmee binnen Nederland comfortabel langere stukken en ook naar buitenland (Tsjechië, Berlijn) is telkens probleemloos verlopen en fijn qua ruimte met passagiers mee.

Je hebt tegenwoordig ook hybride trouwens, iemand die ik ken heeft een nieuwere hybride variant en dat bevalt ook erg goed. :D

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 23:04

Neem zeker ook lpg als brandstof, zelfs met inbouwen is het bij al snel de moeite waard als je er minimaal 5 jaar mee wilt doen. daaronder is het sterk afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt. Het scheelt op dit moment vaak meer dan 1.10€/l tov benzine, wat je door het iets hogere verbruik moet corrigeren naar 1.00€/l. Bij een auto die 1:20 rijdt scheelt dat dus 5ct/kilometer.

ikke

Berichten: 37870
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 23:04

Vrijwel elke compacte middenklasser voldoet aan jouw wens.
Punt is dat "comfortabel" voor iedereen iets anders betekend.

Zo reed ik met enige regelmaat zeer comfortabel in een V40 (2018) met een Diesel. Voldoende ruimte, compacte auto en best zuinig. Maar daar was ook een Peugeot 308 die er eigenlijk niet voor onder deed.

Kun je een leuke op de kop tikken, zou ik in de huidige markt zeker hybride overwegen.

Plat door de bocht: hoe kleiner en lichter de auto, hoe zuiniger ze rijden maar pas op met die uitgeknepen 2 en 3-cilinder motoren! Streef naar minder dan 100pk per 1000cc motorinhoud en minimaal een 4-cilinder als je er langer dan enkele jaren mee wil rijden.

Botte insteek: zoek naar auto's die meer dan 300k op de klok hebben staan. Dat zijn auto's die door de bank genomen betrouwbaar zijn. Zoek daar een jonge variant in die past binnen je plaatje.
En ja, dan blijven de "ouwel*llenbakken" Mercedes, Volvo en BMW vooral over:
https://www.autoweek.nl/occasions/?sort ... se-control

Ruim 800 auto's met meer dan 300k op de teller, minimaal 2000 euro en cruise control.
Dan weet je tenminste waar je enige kwaliteit kunt verwachten. Succes.....

Luxorvalkje
Berichten: 1952
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 12:20

Peugeot 208 wordt meerdere keren genoemd.
De GT van xdenies is wel heel stoer. Daar ga ik zeker eens naar kijken.

Een tweedehandse past wel binnen het budget. Dat geldt niet voor de 308.

Zelf heb ik nog nooit in een citroen gereden en ik ken ook niemand die er een heeft.
Maar de C3 gaat ook op het lijstje.

Honda Jazz heeft ook fans. Dus daar ga ik me in verdiepen.

Ik twijfel of de hyundai i20 niet te krap is achterin, maar kan geen kwaad even te gaan kijken. Zag dat citroen en hyundai dealer vlakbij elkaar zitten.

Vriend van mij had een opel karl en heeft hem na een jaar de deur weer uit gedaan vanwege aanhoudende problemen. Dus dat is voor mij een twijfelgeval. Diezelfde vriend raadde een ford puma aan. Maar dat vindt ik te groot. Dan zou ik eerder voor de focus ST Line gaan.

Goede tip ikke! Volvo hoor ik over het algemeen goede verhalen over. BMW schijnt nogal wat te kosten in onderhoud. Het lastige aan die zoekmachines is dat ze geen onderscheid maken in de categorie benzine / elektrisch. Dat is een grote vergaarbak van alles dat een hulpje heeft. Dus van een kleine elektromotor die oplaadt door remmen en dan een duwtje in de rug geeft tot complete hybride met benzine en een stekker. Het zou fijn zijn al slimme koppen daar iets voor zouden verzinnen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 34038
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:25

Wij hebben een Kia Picanto en ik ben 1.83 en kan voorin goed zitten, en rijdt ook zuinig door het formaat!

wouterpaard

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:27

Zoals eerder genoemd de Honda jazz. Ik heb zelf een aygo wat krap is achterin mijn ouders hebben de jazz. Veel ruimer en rijdt net zo zuinig als mijn aygo. En er zitten echt veel opties op! (Vind hem alleen niet heel mooi maar als je erin zit zie je dat toch niet)

Vriendin heeft de i20 ik vind die ook wel ruim hoor.

Denise_Storm

Berichten: 2376
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:36

Wat is je budget? Of lees ik daar overheen? :+

Een Volkswagen Troc is misschien ook wel een optie. Echt een fijne auto voor lange afstanden.

Celiien

Berichten: 13275
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:18

Kia picanto is redelijk ruim voorin, maar minder ruim achterin.

Ik zie geen budget staan, maar een Mazda Cx3? Niet al te groot maar wel lekker ruim en voldoet aan je wensen.

8nnemiek

Berichten: 43673
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:25

Als je het niet erg vind om tijdens die lange reizen om de paar uur een pauze te nemen dan zou ik zeker ook eens naar volledig elektrisch rijden kijken. Met de nieuwste snelladers kun je binnen een kwartier tot half uur weer 300km verder rijden, en voor je kortere ritten hoef je helemaal niet tussendoor te laden.
Hoeveel km rijd je op een jaar? De hogere aanschafprijs van een EV heb je er echt snel uit met de huidige brandstofprijzen als je veel kilometers maakt.

mvdende

Berichten: 5835
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:28

Citroën C3 is erg krap achterin. In ben 167cm maar kan er echt niet in zitten. Korte stukjes tot 15 minuten prima, maar comfortabel is het niet. Dit was een C3 uit 2004, weet niet hoe het met de nieuwe variant is.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:29

Op mijn lange ritten zie ik heel vaak veel
Volvos.
Rijd zelf ook een (dus misschien wat confirmation bias) en heel tevreden qua zuinigheid.

Naar ruimte binnenin mag je zeker ook Skoda niet vergeten.
De superb kan drie volwassen mannen van elk minimaal 1.80 op de achterbank hebben, terwijl er vooraan ook twee zitten.

Luxorvalkje
Berichten: 1952
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 15:01

De kia picanto is echt te klein achterin. Ik kan mijn benen eigenlijk niet kwijt en ik ben 1,74.
Als je vaak met twee gaat rijden is hij overigens meer dan prima. Echt een fijne auto.

Elektrisch is zeker interessant. Zelf zal ik met regelmaat 100km enkele reis rijden, en dat kan makkelijk. Veel dierbare vrienden wonen wat verder weg. Denk aan Frankrijk en Zuid-Duitsland, en dan heb je het al snel over 600+ km enkele reis. Zelf vind ik het niet erg om extra pauze te nemen om tussendoor te laden. Maar dan moet ik denk ik wel een auto nemen met de optie om snel te laden.

Ik ben als eerste een beetje in de auto van xdenies gedoken.
Is nieuw net wat boven budget, private lease is een optie, en ook al tweedehands te krijgen.
De rest ga ik later wat verder in zoeken, te beginnen met de jazz.
Die peugeot 208 is er in benzine en elektrisch.
Daar valt de elektrische versie wel af. Uit gebruikerservaringen lees ik dan dat die krap 240km halen in de praktijk (volle batterij). Dan moet ik onderweg minimaal 2x laden, laten we voor de zekerheid uit gaan van 3x, want kort en snel laden (rond de 30 minuten) laadt hem tot 80% vol.
De benzine variant ziet er ook prima uit. Dus die zet ik op de lijst voor een proefrit.

Iemand pb'de ook de kona electric. Dus die zet ik ook op de lijst.

8nnemiek

Berichten: 43673
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:10

Op de site https://ev-database.nl kun je filteren op actieradius, laadsnelheid, prijs, grootte enz, ideaal om te kijken welke modellen eventueel bij je wensen passen.

xDenies

Berichten: 13550
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:12

Wij hebben dan ook de hybride (de 3008) ben echt niet zo enthousiast over het opladen. Wij wonen in een huurhuis dus een eigen laadpaal is niet te doen. Laadpalen van de gemeente is best een stukje verderop en de nieuwe vlakbij ons huis is continu bezet. Laatst waren wij in Rotterdam en wilde tijdens de bios de auto opladen, paste onze stekker niet. Moet je weer een ander pasje en andere stekker, nog effe en je hebt je hele kofferbak vol met stekkers :')
Hoe lang je er elektrisch mee kan rijden weet ik niet, zijn auto is natuurlijk iets groter en is al een hele tijd niet meer elektrisch gebruikt. Wel zodra je gaat remmen laad hij zelf bij, dus ondanks het niet opladen kan die af en toe toch elektrisch rijden.

Ik zweer bij mijn 208'tje, maar ik ben wel iets kleiner dan jou. Het is echt de beste (veel te dure) aankoop voor mij geweest haha.

Rex_Rolfo

Berichten: 5409
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:17

Leuk, allemaal modellen opnoemen, maar is zinloos als je er niet bij zet welke motor er in ligt. Hoeveel denk je per jaar te gaan rijden en waarom geen diesel? Voorlopig kom je met een moderne diesel nog in elk centrum en mocht dat over een paar jaar problematisch worden dan is er een flinke markt in Oost-Europa waardoor ze waarde blijven houden (i.t.t. Britse diesels).

Persoonlijk zou ik naar een Seat Ibiza 1.2 diesel kijken, eventueel z'n Skoda Fabia broertje.

moonsparkle
Berichten: 22045
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:28

Ik zag de c3 voorbij komen, het is natuurlijk persoonlijk maar ik zou er zelf nooit meer een nemen, veel gedoe mee gehad maar dat hoeft zeker niet voor elke c3 te gelden natuurlijk

Winged

Berichten: 33289
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:02

Seat Ibiza Of Leon een optie?

Luxorvalkje
Berichten: 1952
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 23:57

Even een korte update.
De jazz en de c3 vallen sowieso af. Die liggen me gewoon niet en passen niet bij mij.
Alle kleine autootjes (aygo, i10, zoe, fiesta etc.) vallen sowieso af.

Na wat enthousiasme van collega’s komen de
Polo, Niro en Auris op de lijst erbij.

Ik heb er wel twijfels over. Zowel de polo als de 208 zijn best krap achterin, maar ik ga proberen een proefrit te regelen zodat ik het zelf kan ervaren.