Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eleeke schreef:Ik ben altijd een beetje teleurgesteld dat iedereen gelijk over geld ,terugverdientijd etc begint. Dat doe je ook niet bij een vakantie, een nieuwe bank etc.
Ik word altijd heel blij van de zonnepanelen en ons groene dak/ de regenton en de eco tuin. En ook wij overwegen een powerwall.
Op dit moment kun je niet altijd terugleveren wat je zonnepanelen zouden kunnen leveren omdat het electriciteitsnet het niet aankan.
Zonde van de energie.
Met 1 powerwall ( tesla ) kun je anderhalve dag aan energie opslaan en dat is wel echt heel weinig.
Daarnaast heb je hem in een paar uur vol, dus het helpt maar weinig om het electriciteits netwerk mee te ontlasten.
Je moet er veel neer zetten om er watt mee te bereiken.Dan moet je ook best wat ruimte over hebben om ze neer te zetten.
Dan ben je als snel 50.000 Euro verder. Buiten de terugverdientijd om ( vind ik iets minder belangrijk ) , is het wel veel geld.
Dus wij wachten nog even.
Sansevieria schreef:Ik volg dat al een aantal jaren, op dit moment nog te duur, en opslag capaciteit te weinig.
Het is te hopen dat er ooit iets (voor een particulier) bruikbaars komt.
Voor wat betreft je eigen opgewekte energie verbruiken is de beste tip die ik je kan geven, zet je wasmachine/ vaatwasser e.d. aan op het moment dat de zon schijnt/ cq. je panelen opwekken
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/302504/d ... el-uitvalt
EvaC schreef:Ik volg heel graag. Wij kwamen de powerwall laatst ook tegen toen we aan het kijken waren naar zonnepanelen en hoe je de opgewekte energie kan opslaan.
Wij lazen op de website van Tesla dat de nieuwste powerwall 3 dagen aan opgewekte stroom kan opslaan en dat je ook een aantal van deze walls zou kunnen schakelen. Dan nog is het te weinig om een winter door te komen, maar het leek ons een mooie oplossing.
Ik begreep laatst dat heel veel mensen "afgeknepen" worden op het terugleveren omdat er zo ontzettend veel teruggeleverd wordt. Klopt dat? Enkel als je een grote aansluiting hebt, bv daken van stallen vol met panelen, dan is dit niet zo.
Sansevieria schreef:EvaC schreef:Ik volg heel graag. Wij kwamen de powerwall laatst ook tegen toen we aan het kijken waren naar zonnepanelen en hoe je de opgewekte energie kan opslaan.
Wij lazen op de website van Tesla dat de nieuwste powerwall 3 dagen aan opgewekte stroom kan opslaan en dat je ook een aantal van deze walls zou kunnen schakelen. Dan nog is het te weinig om een winter door te komen, maar het leek ons een mooie oplossing.
Ik begreep laatst dat heel veel mensen "afgeknepen" worden op het terugleveren omdat er zo ontzettend veel teruggeleverd wordt. Klopt dat? Enkel als je een grote aansluiting hebt, bv daken van stallen vol met panelen, dan is dit niet zo.
Nee, je omvormer schakelt dan uit, vanwege de piekspanning, op het moment dat er in jouw buurt te veel energie opgewekt wordt op heel zonnige dagen.
Hangt er een beetje vanaf hoeveel er in jouw buurt al aan het netwerk "hangt" aan zonnepanelen.
Dan denk jij mooi, veel opbrengst vandaag, maar jouw systeem doet even niks meer.
Monitoren via een app is dan ook geen overbodige luxe.(En uiteraard stroom gebruiken als de zon schijnt)
Staat ook in de link die ik al eerder geplaatst had beschreven.
robert45 schreef:Eleeke schreef:Ik ben altijd een beetje teleurgesteld dat iedereen gelijk over geld ,terugverdientijd etc begint. Dat doe je ook niet bij een vakantie, een nieuwe bank etc.
Ik word altijd heel blij van de zonnepanelen en ons groene dak/ de regenton en de eco tuin. En ook wij overwegen een powerwall.
Op dit moment kun je niet altijd terugleveren wat je zonnepanelen zouden kunnen leveren omdat het electriciteitsnet het niet aankan.
Zonde van de energie.
Met 1 powerwall ( tesla ) kun je anderhalve dag aan energie opslaan en dat is wel echt heel weinig.
Daarnaast heb je hem in een paar uur vol, dus het helpt maar weinig om het electriciteits netwerk mee te ontlasten.
Je moet er veel neer zetten om er watt mee te bereiken.Dan moet je ook best wat ruimte over hebben om ze neer te zetten.
Dan ben je als snel 50.000 Euro verder. Buiten de terugverdientijd om ( vind ik iets minder belangrijk ) , is het wel veel geld.
Dus wij wachten nog even.
Je vergelijk tussen een vakantie of thuisbatterij is bijzonder te noemen.
Het ene geeft je comfort en plezier en het andere hangt alleen in een ruimte en je hebt er niets aan.
Voor het ontlasten van het stroomnet doet het dan ook vrijwel niets omdat de opslagcapaciteit nihil is en die dingen ook niet het onbeperkte leven hebben.
Het beste wat je kan doen is thuis zoveel mogelijk verbruiken wanneer je het meeste opwekt. Wasmachine,droger etc gebruiken wanneer je opwek hoog is idem met electrische auto opladen.
Op vrijwel alle plaatsen kan je gewoon terugleveren. Slechts op een heel beperkt aantal plekken geeft dit problemen en daar zijn ze druk bezig met oplossingen.
robert45 schreef:@ikke
Het gaat om zakelijke grootverbuikers en hun aansluitingen.
De gewone man/vrouw die 10 zonnepalen op zijn huis legt heeft geen problemen hiermee. Hooguit zou het kunnen voorkomen dat af en toe je omvormer stopt omdat de spanning op het net oploopt.
In de meeste gebieden komt dit echter niet zoveel voor. Zeker niet in de nieuwere wijken.
Sansevieria schreef:Nee, je omvormer schakelt dan uit, vanwege de piekspanning, op het moment dat er in jouw buurt te veel energie opgewekt wordt op heel zonnige dagen.
Hangt er een beetje vanaf hoeveel er in jouw buurt al aan het netwerk "hangt" aan zonnepanelen.
Dan denk jij mooi, veel opbrengst vandaag, maar jouw systeem doet even niks meer.
Monitoren via een app is dan ook geen overbodige luxe.(En uiteraard stroom gebruiken als de zon schijnt)
Staat ook in de link die ik al eerder geplaatst had beschreven.
ikke schreef:Bovendien is het niet waar dat die grote partijen niet afgeschakeld worden!
Het is heel simpel: de wet schrijft voor dat de spanning op jouw stopcontact NOOIT boven 253Volt mag komen. Op het moment dat dat wel, dreigt, te gebeuren, MOET je omvormer afschakelen! ELKE omvormer! Dus ook die boer met z'n 1000 panelen.