Power wall

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Power wall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 23:59

Bij ons worden nu airco's in huis geplaatst. Met een dubbel functie van koelen maar ook verwarmen.
Met daarbij 25 zonnepanelen gaan we een stuk minder gas gebruiken.
Nu zijn we ons nog aan het oriënteren over een powerwall om ons opgewekte stroom in op te slaan.
Want wat is nu mooier dan je eigen opgewekte energie ook zelf te verbruiken.
Ik kan nog niet veel ervaringen erover vinden.
Hebben hier mensen ervaring met een powerwall?

Iris82

Re: Power wall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 00:05

Nee, maar ik volg. Wij krijgen nog gewoon geld terug van al t stroom dat we teveel opwekken en betalen bij voor hetgeen we nodig hebben op zonloze dagen. Dat heft elkaar soort van op dus prima. Tegen de tijd dat de vergoeding voor stroom eraf gaat,bgaan we ook naar zoiets kijken . We verwachten eigenlijk nog wel dat er rond die tijd ook subsidie te krijgen is voor een batterij/power wall.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 00:15

Nutteloos…

In Nederland is de komende jaren de salderingsregeling van kracht en zal daarna afgebouwd worden is nu het plan. Wat je in de zomer teveel opwekt kan je in de winter verbruiken. Op je jaarrekening strepen ze beiden tegen elkaar weg en afhankelijk van je verbruik moet je of bijbetalen of je krijgt zelfs geld terug.

Wat verstandig is is om te kijken naar wat je energiebedrijf voor teruglevering betaald, mits je een overschot hebt. Blijf je een verbruiker dan maakt het niets uit omdat je immers geen teruggave hebt.

Voor nu is een batterij duur en dus nutteloos. Is je bedoeling om off-grid te gaan dan zal je een flinke batterij moeten hebben.

Blijf vooral weg bij energiebedrijven waarbij je per uur of per dag betaald. Stroomprijzen variëren per uur flink. Het kan dan dus voorkomen dat je midden op de dag veel opwekt en vrijwel niets krijg of zelfs moet betalen voor je stroom. Savonds moet je dan weer duur terugkopen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 07:15

Ik volg dat al een aantal jaren, op dit moment nog te duur, en opslag capaciteit te weinig.
Het is te hopen dat er ooit iets (voor een particulier) bruikbaars komt.

Voor wat betreft je eigen opgewekte energie verbruiken is de beste tip die ik je kan geven, zet je wasmachine/ vaatwasser e.d. aan op het moment dat de zon schijnt/ cq. je panelen opwekken ;)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/302504/d ... el-uitvalt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 09:12

Ik ben altijd een beetje teleurgesteld dat iedereen gelijk over geld ,terugverdientijd etc begint. Dat doe je ook niet bij een vakantie, een nieuwe bank etc.

Ik word altijd heel blij van de zonnepanelen en ons groene dak/ de regenton en de eco tuin. En ook wij overwegen een powerwall.

Op dit moment kun je niet altijd terugleveren wat je zonnepanelen zouden kunnen leveren omdat het electriciteitsnet het niet aankan.
Zonde van de energie.

Met 1 powerwall ( tesla ) kun je anderhalve dag aan energie opslaan en dat is wel echt heel weinig.
Daarnaast heb je hem in een paar uur vol, dus het helpt maar weinig om het electriciteits netwerk mee te ontlasten.
Je moet er veel neer zetten om er watt mee te bereiken.Dan moet je ook best wat ruimte over hebben om ze neer te zetten.
Dan ben je als snel 50.000 Euro verder. Buiten de terugverdientijd om ( vind ik iets minder belangrijk ) , is het wel veel geld.

Dus wij wachten nog even.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:22

Eleeke schreef:
Ik ben altijd een beetje teleurgesteld dat iedereen gelijk over geld ,terugverdientijd etc begint. Dat doe je ook niet bij een vakantie, een nieuwe bank etc.

Ik word altijd heel blij van de zonnepanelen en ons groene dak/ de regenton en de eco tuin. En ook wij overwegen een powerwall.

Op dit moment kun je niet altijd terugleveren wat je zonnepanelen zouden kunnen leveren omdat het electriciteitsnet het niet aankan.
Zonde van de energie.

Met 1 powerwall ( tesla ) kun je anderhalve dag aan energie opslaan en dat is wel echt heel weinig.
Daarnaast heb je hem in een paar uur vol, dus het helpt maar weinig om het electriciteits netwerk mee te ontlasten.
Je moet er veel neer zetten om er watt mee te bereiken.Dan moet je ook best wat ruimte over hebben om ze neer te zetten.
Dan ben je als snel 50.000 Euro verder. Buiten de terugverdientijd om ( vind ik iets minder belangrijk ) , is het wel veel geld.

Je vergelijk tussen een vakantie of thuisbatterij is bijzonder te noemen.

Het ene geeft je comfort en plezier en het andere hangt alleen in een ruimte en je hebt er niets aan.

Voor het ontlasten van het stroomnet doet het dan ook vrijwel niets omdat de opslagcapaciteit nihil is en die dingen ook niet het onbeperkte leven hebben.

Het beste wat je kan doen is thuis zoveel mogelijk verbruiken wanneer je het meeste opwekt. Wasmachine,droger etc gebruiken wanneer je opwek hoog is idem met electrische auto opladen.

Op vrijwel alle plaatsen kan je gewoon terugleveren. Slechts op een heel beperkt aantal plekken geeft dit problemen en daar zijn ze druk bezig met oplossingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:08

Ik volg het ook, super interessant! Tegen de tijd dat de salderingsregeling wordt afgebouwd zal iedereen tegelijk een powerwall willen aanschaffen, dus ik denk dat het zeker zin heeft om de drukte voor te zijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:31

Nou, ik volg dat al heel wat jaren op, al toen we in BE woonden.
Vanuit een stuk idealisme wilden we graag volledig off-grid kunnen gaan, hebben toen ook eens naar windmolens voor particulieren gekeken, maar in heel BE maar twee plekken waar daar ooit vergunning voor afgegeven was.

Ik denk wat 8nnemiek zegt, op het moment dat er wat aan te verdienen valt zal er vast een run op komen.

Momenteel zijn er enkel betere opties als een Tesla Powerpack weggelegd voor boeren of bedrijven.
En die Tesla PP voldoet niet aan wat je aan opslag zou willen of nodig hebt. Nog afgezien van de prijs :(

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:45

Sansevieria schreef:
Ik volg dat al een aantal jaren, op dit moment nog te duur, en opslag capaciteit te weinig.
Het is te hopen dat er ooit iets (voor een particulier) bruikbaars komt.

Voor wat betreft je eigen opgewekte energie verbruiken is de beste tip die ik je kan geven, zet je wasmachine/ vaatwasser e.d. aan op het moment dat de zon schijnt/ cq. je panelen opwekken ;)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/302504/d ... el-uitvalt

Dit.
Er lijkt wel eindelijk echt iets te gebeuren in batterij/accu-land. Werd er voorheen (tot vorig jaar) gesproken over zeker tien jaar, lijkt het nu een kwestie van een tot twee jaar dat de vaste stof batterij op de markt komt. Hopelijk gemaakt van vooral minder milieu belastende en goed beschikbare grondstoffen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:49

Ik werk voor een energiebedrijf en heb jaren geleden wat powerwalls ingekocht (voor verkoop aan eindklanten). Maar gezien de prijs/opbrengst was het toen vooral een (hele dure) gadget, dus die verkoop is gestopt.

Zoals hierboven aangegeven, met de huidige salderingsregeling (zelfs in de eerste afbouwfase) is het nog niet rendabel. Er wordt volop ontwikkeld in deze markt, en er lopen diverse onderzoeken met diverse technieken (bv zout). De ideale configuratie is nu nog niet gevonden, maar ik verwacht een steile curve de komende jaren. En ja, na afloop van de salderingsregeling zal er in Nederland een piek in de vraag zijn, maar dit is meer een markt die je ook wat breder moet zien, vooral internationale ontwikkelingen (productie) zal er voor zorgen dat de opslagcapaciteit groter en de prijs per opgeslagen kWh lager wordt.

Goed om er dus nu over na te denken en de ontwikkelingen te volgen, maar eigenlijk iets te vroeg om te investeren. Ook constructies met het gebruiken van de accu van je elektrische auto kunnen mogelijk interessant worden, al blijft het een afweging tussen gebruiksgemak (welke apparatuur gebruik je wanneer) en kosten.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:54

Ik volg heel graag. Wij kwamen de powerwall laatst ook tegen toen we aan het kijken waren naar zonnepanelen en hoe je de opgewekte energie kan opslaan.

Wij lazen op de website van Tesla dat de nieuwste powerwall 3 dagen aan opgewekte stroom kan opslaan en dat je ook een aantal van deze walls zou kunnen schakelen. Dan nog is het te weinig om een winter door te komen, maar het leek ons een mooie oplossing.

Ik begreep laatst dat heel veel mensen "afgeknepen" worden op het terugleveren omdat er zo ontzettend veel teruggeleverd wordt. Klopt dat? Enkel als je een grote aansluiting hebt, bv daken van stallen vol met panelen, dan is dit niet zo.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:57

EvaC schreef:
Ik volg heel graag. Wij kwamen de powerwall laatst ook tegen toen we aan het kijken waren naar zonnepanelen en hoe je de opgewekte energie kan opslaan.

Wij lazen op de website van Tesla dat de nieuwste powerwall 3 dagen aan opgewekte stroom kan opslaan en dat je ook een aantal van deze walls zou kunnen schakelen. Dan nog is het te weinig om een winter door te komen, maar het leek ons een mooie oplossing.

Ik begreep laatst dat heel veel mensen "afgeknepen" worden op het terugleveren omdat er zo ontzettend veel teruggeleverd wordt. Klopt dat? Enkel als je een grote aansluiting hebt, bv daken van stallen vol met panelen, dan is dit niet zo.

Nee, je omvormer schakelt dan uit, vanwege de piekspanning, op het moment dat er in jouw buurt te veel energie opgewekt wordt op heel zonnige dagen.
Hangt er een beetje vanaf hoeveel er in jouw buurt al aan het netwerk "hangt" aan zonnepanelen.

Dan denk jij mooi, veel opbrengst vandaag, maar jouw systeem doet even niks meer.
Monitoren via een app is dan ook geen overbodige luxe.(En uiteraard stroom gebruiken als de zon schijnt)
Staat ook in de link die ik al eerder geplaatst had beschreven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:11

Sansevieria schreef:
EvaC schreef:

Nee, je omvormer schakelt dan uit, vanwege de piekspanning, op het moment dat er in jouw buurt te veel energie opgewekt wordt op heel zonnige dagen.
Hangt er een beetje vanaf hoeveel er in jouw buurt al aan het netwerk "hangt" aan zonnepanelen.

Dan denk jij mooi, veel opbrengst vandaag, maar jouw systeem doet even niks meer.
Monitoren via een app is dan ook geen overbodige luxe.(En uiteraard stroom gebruiken als de zon schijnt)

Bovendien is het niet waar dat die grote partijen niet afgeschakeld worden!

Het is heel simpel: de wet schrijft voor dat de spanning op jouw stopcontact NOOIT boven 253Volt mag komen. Op het moment dat dat wel, dreigt, te gebeuren, MOET je omvormer afschakelen! ELKE omvormer! Dus ook die boer met z'n 1000 panelen.
robert45 schreef:
Eleeke schreef:

Zonde van de energie.

Je vergelijk tussen een vakantie of thuisbatterij is bijzonder te noemen.

Het ene geeft je comfort en plezier en het andere hangt alleen in een ruimte en je hebt er niets aan.

Voor het ontlasten van het stroomnet doet het dan ook vrijwel niets omdat de opslagcapaciteit nihil is en die dingen ook niet het onbeperkte leven hebben.

Het beste wat je kan doen is thuis zoveel mogelijk verbruiken wanneer je het meeste opwekt. Wasmachine,droger etc gebruiken wanneer je opwek hoog is idem met electrische auto opladen.

Op vrijwel alle plaatsen kan je gewoon terugleveren. Slechts op een heel beperkt aantal plekken geeft dit problemen en daar zijn ze druk bezig met oplossingen.

Ehm, op best veel plaatsen, juist waar het interessant is, is het net "op slot"! Nee, op dit moment kun je op veel plaatsen NIET ongestraft een partij PV op je dak leggen!
Spit hier even rond, succes....
https://www.liander.nl/transportcapacit ... rd-holland

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:21

Wij denken er ook over na, een thuisbatterij. Zeker omdat mijn man werkzaam is in de waterstof ontwikkeling. Maar waterstof is voor dit soort dingen echt toekomstmuziek nog.
Wel kent hij iemand met een zoutwater batterij, we spelen met het idee om daar eens te gaan kijken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:30

@ikke

Het gaat om zakelijke grootverbuikers en hun aansluitingen.

De gewone man/vrouw die 10 zonnepalen op zijn huis legt heeft geen problemen hiermee. Hooguit zou het kunnen voorkomen dat af en toe je omvormer stopt omdat de spanning op het net oploopt.

In de meeste gebieden komt dit echter niet zoveel voor. Zeker niet in de nieuwere wijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 18:31

robert45 schreef:
@ikke

Het gaat om zakelijke grootverbuikers en hun aansluitingen.

De gewone man/vrouw die 10 zonnepalen op zijn huis legt heeft geen problemen hiermee. Hooguit zou het kunnen voorkomen dat af en toe je omvormer stopt omdat de spanning op het net oploopt.

In de meeste gebieden komt dit echter niet zoveel voor. Zeker niet in de nieuwere wijken.

Ik zou voorzichtig zijn met het zo stellig te beweren.

Het staat of valt met de lokale staat van het net.
In een complete nieuwbouwwijk wordt er met behoorlijk wat meer PV gerekend dan de gemiddelde steentjesstapelaar erop legt. Op die plekken heb je inderdaad weinig te vrezen.

Maar woon je in iets ouder gebied, krijg je al geen garanties meer!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:42

Sansevieria schreef:

Aah oke! Ik ben hier echt helemaal nieuw in dus alle uitleg is welkom. Je link had ik even gemist, daar ga ik zo naar kijken. Overdag de grote stroomverbruikers aan doe ik al een tijdje sinds wij stroom afnemen bij onze buurman met een enorme hoeveelheid zonnepanelen.

ikke schreef:
Bovendien is het niet waar dat die grote partijen niet afgeschakeld worden!

Het is heel simpel: de wet schrijft voor dat de spanning op jouw stopcontact NOOIT boven 253Volt mag komen. Op het moment dat dat wel, dreigt, te gebeuren, MOET je omvormer afschakelen! ELKE omvormer! Dus ook die boer met z'n 1000 panelen.

Toevallig wonen wij naast zo'n boer en nemen wij stroom bij hem af, hij is ook onze huurbaas ;) Hij vertelde ons 2/3 jaar geleden dat hij dat zou hebben afgekocht. Dus kleintjes worden wel afgeschakeld, maar hij nooit. Nou verbruikt hij zelf dusdanig veel stroom dat hij waarschijnlijk niet aan die piek zal komen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:46

@EvaC, je wordt niet afgeschakeld, dat doet de omvormer automatisch op het moment dat de spanning op het uitgaande net te groot is (beveiliging) of je nu een grote of kleine installatie hebt, als iemand daarmee dusdanig zelf gerommeld zou hebben dat dit niet gebeurd is dat best gevaarlijk.

Dus dat "afkopen" kan helemaal niet.
De enige legale manier om het (automatisch) afschakelen van de omvormer te voorkomen is verbruik van energie bij veel zon.
Als de piekspanning eraf is schakelt die overigens ook automatisch weer in, tenzij technisch probleem natuurlijk.

Werkt heel simpel gezegd een beetje als een aardlekschakelaar in je meterkast die bij een probleem automatisch uitslaat (waarbij je die laatste zelf weer aan moet zetten).

https://www.libra.energy/faq/waarom-sch ... tisch-uit/