Hoe veilig is met de trein reizen?

Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek

superpony

Hoe veilig is met de trein reizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-22 00:11

Ik reis nooit met de trein en denk ook echt niet dat ik ergens terecht kom.

Mijn moeder heeft van jongs af aan auto gereden. Ze is nu slechtziend geworden door een oogziekte en heeft geen rijbewijs meer. Heel dapper gaat ze in haar woonplaats met de buurtbus. Ik vind het super stoer en had het eigenlijk niet verwacht, maar ze vindt onafhankelijkheid belangrijk, dus super.

Maar goed, ze is 78 en is ook wat minder sterk op haar benen en ziet dus wel slecht.

In Dec was haar hondje overleden, maar we hebben samen toch voor een nieuw hondje gekozen, want ze was meer binnen, minder in beweging en had minder contact met haar groepje waar ze altijd mee samen liep. Hondje went ook aan ons en onze zoon voor als, ooit.........

We halen haar soms op met hondje en brengen haar terug. Is een uur en 3kwartier enkele reis, maar geen enkel probleem. Doen we met liefde.

Toch opperde ze dat ze met de trein wil komen. Ze moet dan van Ermelo naar Zwolle en dan naar Emmen. Ze komt altijd met haar boodschappen karretje met kleren en wil daar haar hondje bovenop doen en zo samen reizen.

Ten eerste vind ze het goedkoper dan voor ons de benzine. Waar we echt nooit over klagen, dus is geen onderwerp. Maar voor haar is een enkele reis iets van 13 euro, dus ze wil dat gaan doen.
En misschien denkt ze dan ook dat ze vaker kan komen?

Vanaf Emmen moeten we haar wel halen. Er gaat vast een bus, maar geen idee hoelang dat zou duren.

Ik vind het een beetje eng. Heel vroeger ging ik wel met de tram door Amsterdam, ook als kind en met mn oma met de metro. Maar goed, mijn moeder wil dan dus met de trein en moet overstappen.

Ermelo station vond ik altijd vrij rustig, maar hoe is Zwolle? Hoe is het in de trein? En is alles goed te overzien?

Van mij hoeft het dus echt niet, maar wil haar ook niet haar zelfstandigheid afpakken.

Bowo

Re: Hoe veilig is met de trein reizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 00:38

Ik heb nooit problemen gehad met de trein.
Het plannen van de reis is denk ik het lastigste, hoe laat op welk perron zijn. Elk station heeft een overzichtsbord met alle treinen, dus dat kan je ook vinden, maar als je pech hebt mis je hem het als dat de enige vorm van planning is.
Maar als de planning duidelijk is, zijn de perrons goed aangegeven en de grotere stations zoals Zwolle hebben ook naast het perron een groot bord met welke trein er aan komt. Verder staat ook op de trein nog welke het is. En iemand aanspreken en vragen is ook eigenlijk nooit een probleem.
In de trein wisselt per vervoerder (is het hele traject NS?). Er hangt een scherm waar ook de aankomende stations te zien zijn, maar afhankelijk van de vervoerder wordt dus bijvoorbeeld wel afgewisseld met andere schermen (NS) of is die soms kapot (Keolis). Meestal worden de stations ook omgeroepen. En ook hier, vragen aan een medepassagier of conducteur is geen probleem.

Wat mij betreft zou het prima kunnen, mits ze goed genoeg ter been is om alle spullen in de trein te krijgen. NS treinen hebben een vrij hoge opstap en dubbeldekkers hebben trappetjes, dat maakt veel bagage wat onhandig (maar zeker niet onoverkomelijk)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 00:44

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-22 01:07

Bowo schreef:
Ik heb nooit problemen gehad met de trein.
Het plannen van de reis is denk ik het lastigste, hoe laat op welk perron zijn. Elk station heeft een overzichtsbord met alle treinen, dus dat kan je ook vinden, maar als je pech hebt mis je hem het als dat de enige vorm van planning is.
Maar als de planning duidelijk is, zijn de perrons goed aangegeven en de grotere stations zoals Zwolle hebben ook naast het perron een groot bord met welke trein er aan komt. Verder staat ook op de trein nog welke het is. En iemand aanspreken en vragen is ook eigenlijk nooit een probleem.
In de trein wisselt per vervoerder (is het hele traject NS?). Er hangt een scherm waar ook de aankomende stations te zien zijn, maar afhankelijk van de vervoerder wordt dus bijvoorbeeld wel afgewisseld met andere schermen (NS) of is die soms kapot (Keolis). Meestal worden de stations ook omgeroepen. En ook hier, vragen aan een medepassagier of conducteur is geen probleem.

Wat mij betreft zou het prima kunnen, mits ze goed genoeg ter been is om alle spullen in de trein te krijgen. NS treinen hebben een vrij hoge opstap en dubbeldekkers hebben trappetjes, dat maakt veel bagage wat onhandig (maar zeker niet onoverkomelijk)

Maar zoals bij Amsterdam centraal heb je heel veel sporen. Is het goed te zien bij Zwolle waar je heen moet, zodat je in de goede trein stapt die de goede kant op gaat??

Een trapje op met haar karretje wordt niks denk ik. Bij buurtbusje wordt ze vaak geholpen als ze boodschappen heeft gedaan. En ze gaat af en toe met iemand samen voor grote dingen en dan wel met een auto.
Ze kan niet alles zien en kan oneffenheden bijv niet opvangen.

Petpa schreef:
Hoe slechtziend is je moeder? Wellicht komt ze in aanmerking voor reisassistentie

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... entie.html

Ow, dat is wel interessant. En Zwolle staat erbij. Ze heeft een oogziekte gekregen en ziet minder of beter, ook afhankelijk van licht, achtergrond etc.

Het scheelt natuurlijk dat zij dat wel zelf wil en zich graag zelf wil redden. Ik vind het eng ( en ook niet nodig ) dus maak me er druk om.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 02:48

Kan je niet eerst, of een paar keer, samen de reis maken? Misschien zelfs nog als tussenstap in Zwolle op haar wachten daarna? Zwolle is behoorlijk gemoderniseerd de afgelopen 10 jaar, dus je zou zeggen dat het wel goed moet komen. Maar omdat het groot is wel wat lastiger dan Ermelo of Emmen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 05:37

Waarom ga je niet een keer met haar mee ?
Dat is makkelijker dan aan anderen vragen hoe wij de trein/ov ervaren denk ik.
Neem alles mee zoals ze het zelf mee zou willen nemen, laat haar doen zoals ze het zou willen doen en kijk of je er zo uit kan komen. Je bent dan met z'n 2en om eventuele problemen wel samen op te lossen en het is voor de eerste keer/keren wat gezelliger en minder spannend voor beide.

Er kan altijd iets veranderen qua spoor, vertraging drukke trein enz dus ook daarin is het fijn om een klein beetje te weten hoe je je weg kan vinden.

Dat stukje onafhankelijkheid kan misschien wel erg fijn zijn op die manier als alles zo geregeld kan worden met alle tips.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=2110369

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 06:04

De combinatie van ouder, slecht zicht en bepakking met hondje. Nee, dat zou ik niet doen. Ik zag eens een ouder echtpaar in een rare positie onderaan de roltrap liggen. Niks ernstigs geloof ik, maar het zag er maar raar uit.
Misschien kun je haar in Zwolle van de trein halen?

[o]

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 06:28

Hoe is ze ter been voor het wandelen?

Ik denk zelfs dat ze niet met de roltrap/lift hoeft (op Zwolle heb je ook een lift).

Maar Zwolle is prima. Lopen vaak ook genoeg treinmedewerkers rond.

Er zijn wel wat rare snuiters die vragen of je hun kaartje wil betalen. Dan krijg je het geld weer terug. Hier hoeft je moeder niet op in te gaan. Dus vertel haar dat maar (mocht reisbegeleiding niet kunnen).
De rare snuiters zijn wel al bekend bij onder andere NS-medewerkers.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 06:33

Het reizen met de trein kan prima te doen zijn tot groot drama. Gelukkig zit het drama halverwege in Zwolle. In dat geval zouden jullie haar daar kunnen ophalen. Ik vind het advies van mijn voorgangers niet verkeerd. Doe het eens samen en kijk waar ze tegen aanloopt. Mijn moeder is van dezelfde leeftijd en heeft altijd met de trein naar mij gereisd maar doet het nu niet meer. Verder zou ik je willen adviseren je moeder 1e klas te laten reizen. Dat is minder druk en je hebt meer ruimte.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 06:50

Ermelo , Emmen is op Zwolle een super makkelijke verbinding. Ze hoeft op Zwolle namelijk geen trap op of af (mits er een keer verstoring /perron wijziging is) want de perrons liggen schuin in het verlengde van elk ander.

Maar inderdaad wellicht een keer samen zodat ze beetje weet hoe ze moet gaan. Kan zien wat de heikelpunten zijn. Bijv het in/uitchecken en overstap op Zwolle naar andere vervoerder.

Ermelo-Zwolle is NS
Zwolle-Emmen is Arriva

Zowel de trein vanuit Ermelo als die naar Emmen zijn beide zonder opstapje met instappen dus die zijn gelijk aan het perron.

Heel stoer van je mams.

Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 06:50

Ik zou de reis eens samen met je moeder doen inderdaad. Als je zorgt dat ze buiten de spits om reist dan moet het wel te doen zijn, maar het ligt er ook aan hoeveel tijd er zit bij het overstappen en naar welk perron ze moet.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 06:52

In 99% van de gevallen is trein reizen prima en veilig. Ook zijn er altijd fijne mensen die willen helpen als ze zien dat een ouder iemand problemen heeft. De overgebleven 1% is ellendig en geldt mn bij vertragingen waardoor je aansluitingen kan missen en lang moet wachten op de volgende trein. Maar, als jullie stand-by staan om haar dan alsnog op te pikken dan is dat opgelost.

Maw ik zou je moeder aanmoedigen om dit te doen. Het geeft een enorme vrijheid om je zelf te kunnen redden en dat is zo waardevol

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 06:58

Een keer samen doen inderdaad, dan kun je ervaren hoe dat gaat. Het is -logisch- voor veel mensen belangrijk om zo lang mogelijk zelfstandig te zijn, zelfs als je graag helpt. :) Ik ken meerdere 80+ers die zonder problemen met ov reizen.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:00

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:04

Dapper hoor, maar reizen met de trein is hartstikke veilig. Of het verstandig is op die leeftijd met beperkt zich is een tweede.

Het station van Zwolle kan erg onoverzichtelijk zijn als je er nog nooit geweest bent, laat staan als er onverwacht wijzigingen zijn.

Ik vermoed dat ondersteuning via Valys niet mogelijk is. Je moeder is daar vrees ik nog te goed voor. Samen met haar de reis een keer doen lijkt me sowieso wel slim.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:12

Ze kan WMO aanvragen en goedkoop gebruik maken van een deeltaxi, dat lijkt me veiliger dan een trein waar ook gespuis mee reist

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:27

elnienjo schreef:
Ze kan WMO aanvragen en goedkoop gebruik maken van een deeltaxi, dat lijkt me veiliger dan een trein waar ook gespuis mee reist

:') Wanneer heb jij voor het laatst in een trein gezeten?

Natuurlijk gebeurt er weleens iets, maar dat is niet anders dan wanneer je gewoon op straat loopt.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:36

troi schreef:
In 99% van de gevallen is trein reizen prima en veilig. Ook zijn er altijd fijne mensen die willen helpen als ze zien dat een ouder iemand problemen heeft. De overgebleven 1% is ellendig en geldt mn bij vertragingen waardoor je aansluitingen kan missen en lang moet wachten op de volgende trein. Maar, als jullie stand-by staan om haar dan alsnog op te pikken dan is dat opgelost.

Maw ik zou je moeder aanmoedigen om dit te doen. Het geeft een enorme vrijheid om je zelf te kunnen redden en dat is zo waardevol

Dit!

Gewoon een keer samen de reis doen zodat jullie beiden weten waar je tegen aan kan lopen qua problemen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:55

Hoe handig is je moeder met een smartphone? De ns app is namelijk superhandig, als je je reis instelt geeft hij zelfs aan wanneer je de trein uit moet, aan welke kant, perronnummers voor de overstap etc.

Ik had vroeger een collega die in Zwolle woonde, zij was geheel blind en had een blindegeleidehond, maar reisde iedere dag met bus en trein naar Hengelo en weer terug. Met hond en al. Ze had eigenlijk nooit problemen, maar ervaarde het reizen wel als erg intensief vanwege haar beperking. Haar zelfstandigheid was haar gewoon erg veel waard :j
Zij was ook nogal van de gadgets, dus van haar geleerd dat spraakfuncties e.d. het leven van iemand die echt slechtziend is, enorm kunnen vergemakkelijken.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:57

Zo'n WMO deeltaxi lijkt me niet te doen over zo'n grote afstand. Die rijden nooit rechtstreeks omdat ze ondertussen ook andere mensen ophalen en wegbrengen. Ik zou er de zenuwen van krijgen (en heel erg moeten plassen op een gegeven moment).

Een kennisje van me met erg slecht zicht gebruikt de hulp van NS. Dat werkt blijkbaar super goed. Ze moet dan van te voren even bellen en dan staan ze op het perron klaar om te helpen met uitstappen/overstappen.

Van NS naar Arriva moet je wel even uitchecken en weer inchecken.

Zolang je buiten de spits rijdt is de trein echt een super comfortabel vervoermiddel.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 12 [PR 198,5] Z1 + 1

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:59

De trein lijkt mij voor alsnog een van de handigste middelen voor ouderen om mee te reizen. Deeltaxi's en van die kleine regio vervoerders zijn vaak een leuk idee maar kansloos als het gaat om planning of op tijd komen. Vaak krijg je een tijdsvak van 2 uur en daar moet je het maar mee doen. Vaak mogen huisdieren ik niet mee als het geen hulpdieren zijn.

Vraag eens na bij jou gemeente (of die van haar) of ze iets van een resimaatje hebben. Onze gemeente heeft ook zo'n systeem. Dat zijn vaak oudere mensen die of veel gereisd hebben met het OV of er in werkzaam zijn geweest en die (voornamelijk jongeren) mensen met een lichte beperking leren reizen met het ov door een paar keer met ze mee te gaan.

Mocht je het spannend vinden, de NS heeft een algemeen nummer voor 'onraad' op stations of in treinen wat ze heel serieus nemen en 24/7 bereikbaar is.
Zwolle is een overzichtelijk en ruim station, niet ala Amsterdam CS zeg maar. Hoe de overstap daar precies zit durf ik niet te zeggen maar op het verhaal van Toushie zou ik dat wel aandurven als je moeder dat eens heeft gedaan.

Het is dat Zwolle voor mij een heel eind uit de richting is, anders had ik jullie graag even zo'n eerste keer geholpen. Wellicht zijn er andere OV mensen die dat wel kunnen doen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:07

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:12

Op je vraag "hoe veilig is met de trein reizen?" kan ik beamen dat dit veilig is.
Mijn dochters vinden het wat minder 's avonds laat, maar dat is omdat ze lastig worden gevallen door mannen.
Mijn moeder (79) heeft daar geen last van en gaat elke donderdag met de trein naar Amsterdam (en weer terug :P ) om daklozen te helpen.
Vroeger ging ze met de auto, maar het is moeilijker voor haar geworden om te navigeren door Amsterdam (en een TomTom vindt ze vervelend).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:15

Mijn moeder van 76 reist het hele land door met de trein. NS app op de telefoon en ze regelt alles wel. Qua algemene veiligheid zou ik me niet zo druk maken dus. Maar zij heeft wel al jaren ervaring en geen beperkt zicht, ze is meegegroeid met de drukte enzo.
Ik zou ook eens samen met je moeder de reis maken en kijken hoe ze er dan over denkt.

Valys en regiotaxi klinken in theorie leuk, maar in de praktijk is het vaak een stuk minder. Helemaal nu het personeelstekort ook daar een probleem is, is het een grote puinhoop.
Een schoonzus liet haar moeder rustig 4 uur reizen met Valys, dat mag officieel ook niet op een stuk van 2 uur, maar ja, overmacht, zei het taxibedrijf dan..

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-22 09:17

Oke, samen heb ik echt niet aan gedacht. Dat is wel een goed idee. Mag mijn man of zoon doen, want ik kom echt nergens terecht. Krijg het al benauwd van het idee.

Hoezo is niet alles NS? Wat is Arriva?

Valys? Zoek ik ook op.

Ze heeft geen WMO. Wel laatst gezegd dat ze daar naar kan kijken, want dan kan je van en naar het station met een taxi. Maar op zich kan ze in Ermelo goed naar station komen en zouden wij haar halen in Emmen.

Zonder overstap zou ik het al minder eng vinden.

Ik wil haar ook wel van Zwolle halen. We willen haar altijd wel halen en brengen, maar ze wil zo graag ook zelfstandig zijn. En ik vind het serieus knap hoe ze het oppakt na jaren onafhankelijk overal naartoe met de auto en nu met slecht zicht met de bus.

Ze loopt slecht of in ieder geval wat onzeker, omdat ze niet altijd goed ziet waar ze loopt en weleens is gestruikeld.

Apart dat je bij de ene dus wel een trappetje hebt en bij de ander gelijkvloers?

Ze kan wel wat met haar telefoon, maar het hangt ook af van hoe duidelijk de app is, dus kleur letters tegenover achtergrond en in welk licht ze staat. Soms stuur ik haar een foto en moet ze wachten tot ze 's avonds onder de lamp kan kijken.

Thuis heeft ze een ding waar ze alles onder kan leggen om te vergroten, haar tv is mega.

De afwijking heet; makuladegeneratie. En ze heeft een staar operatie gehad. Ik vind het soms lastig inschatten wat ze ziet. Als we iets samen doen of ik iets laat zien, verschilt het wat ze goed oppakt en wat niet.

Verder is ze nog hartstikke goed. Vrienden zijn naar Roermond verhuisd en die willen haar ook wel halen, maar waren erover begonnen dat ze best de trein kan pakken en haar hondje bovenin de tas moet doen. Maar die zien haar als zelfstandige vrouw en vriendin.