vinyl vloer

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

superpony

vinyl vloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 12:36

Ik zit er hard over na te denken om eens serieus naar vinyl vloer te kijken.

We hebben een ouder huis met nieuwe, goed geisoleerde houten vloeren. We hebben laminaat en pvc klaar liggen, maar twijfels.

In vorige huis 1 verdieping heel mooi laminaat wat echt op hout leek. Maar als er iets viel, zat ik toch in die naden te poetsen en peuteren. Is verder altijd heel mooi gebleven, maar had qua dieren en schoenen weinig te lijden.

Nu is bijna alles beneden. De oude laminaat moet er echt uit, maar kan veel hebben.

Voor de slaapkamer laminaat gekocht puur op uiterlijk. Toen over pvc gehad en klik pvc meegenomen voor woonkeuken/eetkamer. Toch waren de meningen behoorlijk wisselend over pvc op houten vloeren. Maar we mochten het terug brengen.

Nu liepen we door Kwantum en stond ik per ongeluk bij vinyl. Waren gewoon rondje winkels aan het doen, ideeën opdoen en kleuren etc bekijken.
En eigenlijk zei ik toen dat ik daar ook wel voor open stond. Normaal niet, want nep etc. Maar het zag er goed uit en feitelijk is laminaat of pvc ook nep.

Ik zat te denken dat je dan geen last hebt van naden. Als je in de keuken wat laat vallen gaat het nergens tussen zitten bijv.

Maar........ de keuken/eetkamer is 5 meter breed, dus er moet wel met een naad gelegd worden.

Mensen ervaring mee? Hebben het heel vroeger wel gehad in ons eerste huisje, maar was geen goede kwaliteit. En thuis hebben wij marmoleum gehad in mijn jeugd.
Maar ook hebben mijn ouders ooit begin jaren 80 een huis gekocht waar vinyl op de vloer EN wanden zat in badkamer en toilet. We vonden het niks, maar achteraf denk ik; het viel toch wel mee. Geen vieze voegen etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 12:42

Er zijn tegenwoordig hele mooie vinyl of marmoleum vloeren. Ikzelf vind persoonlijk de stroken mooier en zou dus sneller voor pvc gaan. Die zou ik dan in een houtlook nemen en als ‘planken’ leggen.
Pvc is ook iets stiller dacht ik dan vinyl of marmoleum.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 12:43

Wij hebben al jaren naar tevredenheid vinyl in slaapkamers en zolder. Ligt prachtig, is zacht aan je voeten, dempt wat. Je hebt het in allerlei kleuren, prints, diktes, kwaliteiten. Zoveel keus. En wat je zegt, geen naden. Laat je voorlichten over welke types geschikt zijn voor de ruimtes die jij wilt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 12:48

Suzanne F. schreef:
Er zijn tegenwoordig hele mooie vinyl of marmoleum vloeren. Ikzelf vind persoonlijk de stroken mooier en zou dus sneller voor pvc gaan. Die zou ik dan in een houtlook nemen en als ‘planken’ leggen.
Pvc is ook iets stiller dacht ik dan vinyl of marmoleum.

Over pvc op houten vloeren zijn de meningen erg verschillend. We zijn bij div zaken geweest en de 1 zegt dat je kan plakken, de ander zegt je moet klik nemen, maar ook een aantal die het helemaal niet verstandig vinden op een houten vloer.

Bij klik hou je dus ook de naden. En plakken werd het meest afgeraden voor houten vloer. Wat we hebben liggen is klik, maar nog niet gelegd dus.

jowien schreef:
Wij hebben al jaren naar tevredenheid vinyl in slaapkamers en zolder. Ligt prachtig, is zacht aan je voeten, dempt wat. Je hebt het in allerlei kleuren, prints, diktes, kwaliteiten. Zoveel keus. En wat je zegt, geen naden. Laat je voorlichten over welke types geschikt zijn voor de ruimtes die jij wilt.

Oke, zolder had ik ook over nagedacht eerst. Maar nu ook over de meest gebruikte ruimte.

Bij de betere vind ik dat je amper verschil ziet met laminaat of pvc.

In de slaapkamer ligt al laminaat. Kan er wel uit, maar hebben niet overal hetzelfde op de begane grond. Iets van een compromis met ML die een laminaat mooi vond ( ik niet zo ) en nu dus in de sl kamer ligt :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: vinyl vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:09

In ons vorige huis vinyl gehad, na 8 jaar was het nog als nieuw toen we verhuisden.
In dit huis de eerste jaren ook gehad, door de verkoper er in gelegd toen het te koop kwam.
Dat was een goedkope kwaliteit, dus al snel een looppad. Maar wel super makkelijk bij te houden.
Wij hebben er later klik pvc ingelegd. Dure kwaliteit.
Nou nog nooit zo'n bagger vloer gehad. Hij is absoluut niet krasvast, de kliks gaan uit elkaar. Nooit, echt nooit meer. Boven ligt overigens een goedkoop gamma klik laminaat, top vloertje. Na 17jaar ook nog als nieuw.
Dus wij willen beneden weer een goede kwaliteit vinyl terug.
Maar andere dingen zijn hier nu eerst belangrijker dus blijf nog even zitten met die rot vloer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:24

ik heb 30 jaar lang vinyl gehad, geweldig! Toen ik eruit ging, moest het er ook uit, maar de volgende bewonder had er eigenlijk zo weer in gekund.
Nu heb ik laminaat, in iedere kamer wat anders (restjes) en ik vind het een drama. In de kamer moet het glanzen en ik poets me het apezuur. We hebben in een gangetje beneden vinyl laten leggen, dat is zoveel handiger met een huisdier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 13:27

DuoPenotti schreef:
In ons vorige huis vinyl gehad, na 8 jaar was het nog als nieuw toen we verhuisden.
In dit huis de eerste jaren ook gehad, door de verkoper er in gelegd toen het te koop kwam.
Dat was een goedkope kwaliteit, dus al snel een looppad. Maar wel super makkelijk bij te houden.
Wij hebben er later klik pvc ingelegd. Dure kwaliteit.
Nou nog nooit zo'n bagger vloer gehad. Hij is absoluut niet krasvast, de kliks gaan uit elkaar. Nooit, echt nooit meer. Boven ligt overigens een goedkoop gamma klik laminaat, top vloertje. Na 17jaar ook nog als nieuw.
Dus wij willen beneden weer een goede kwaliteit vinyl terug.
Maar andere dingen zijn hier nu eerst belangrijker dus blijf nog even zitten met die rot vloer.

Ja, daarom twijfels.

1 zaak zei dat pvc prima kan, maar we waren voor iets anders in een andere zaak en die liet zien hoe makkelijk de randen kunnen breken. En er komt hoe dan ook zand tussen, hoe goed we ook zuigen.

Bij ons is vrijwel alles beneden, dus de dieren lopen overal, je hebt altijd wel zand etc. We willen echt schoenen wisselen en veel voorkomen, maar lukt nooit 100%

Ons laminaat in het vorige huis was ook super, maar wel een naad en geen idee of het ook zo mooi was gebleven bij het gebruik zoals hier beneden.

Weet je waar je vinyl vandaan kwam en welke dikte of slijtlaag het had?

Vroeger een keer vinyl gehad dat echt een paar mm dik was en zo zacht. Vond wat ik nu zag nog vrij dun, maar had een sterke toplaag. Misschien is zachter niet beter??

Het nep effect vond ik echt enorm meevallen. En wat ik zei; pvc is ook nep

Zou er echt geen vocht door het vinyl heen trekken? Stel er valt een vaas met water en die ligt even. Blijft water er echt op staan? Of als een dier spuugt bijv.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:31

Vinyl is er ook in houtlook en plavuizenlook natuurlijk. Maar ik zag ook klik vinyl. Dat zijn dus net als Pvc stroken. Als je het uit 1 stuk neemt dan heb je helemaal geen naden. Ik weet alleen niet hoe breed de max is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:32

superpony schreef:
Zou er echt geen vocht door het vinyl heen trekken? Stel er valt een vaas met water en die ligt even. Blijft water er echt op staan? Of als een dier spuugt bijv.

op mijn vinyl vloer bleef het echt liggen, ik had een hond die veel spuugde en dat kon ik zo opdweilen, ook als hij gespuugd had als ik weg was. Toen het eruit ging, was de betonvloer eronder gewoon helemaal schoon

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:35

Nee er komt geen vocht doorheen, helemaal niet.
Zelfs niet bij het goedkope vloertje dat hier toen in het huis lag.
We hebben geen rare vochtplekjes kunnen vinden toen deze eruit ging.

Bij ons was het merk Novilon met ik meen 5 mm toplaag.
Was voor intensief gebruik.
Na 8 jaar en 2 hondjes kan ik zeggen dat dat klopte.

Wij hadden geen houtlook in die tijd. Maar een gespikkelde.
Maar dan heb ik het over '96 ondertussen.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:37

Ja, mijn schoonouders hebben recent op de gehele bovenverdieping vinyl laten leggen. Ik was er ook nooit zo'n fan van, maar het is echt super mooi en helemaal doorgelegd. Ik vind het prachtig gedaan.
Daarnaast zou pvc totaal niet mijn voorkeur hebben vanwege de weekmakers die erin zitten. Dus ja, vinyl in de huidige kwaliteit vind ik echt super :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:47

Ik ben ook op zoek naar een andere vloer in de huiskamer. Vanuit milieuvriendelijk perspectief is vinyl ook een goede keuze. Het ligt hier op de slaapkamer. Alleen zie ik wel putjes ontstaan in de bovenlaag, wat er toch lelijk uitziet.
Ik lees graag mee.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 15:23

We weten nog niet welke kleur of print het evt zou worden.

Uit 1 stuk lukt helaas niet.

Valt me op dat er weinig reclame voor is en weinig wordt aangeprezen, maar de mensen die het hebben wel tevreden zijn.
Tegenwoordig lijkt iedereen op pvc over te stappen, terwijl je daar meer negatieve geluiden over hoort.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:53

Ik had in mijn eerste huis (25jr geleden?) Novilon liggen. Goede kwaliteit. Heeft er 5 jaar gelegen en zag er nog supernetjes uit. Nadeel: ik had vrij dik/zacht spul gekozen, als je daar bv een hamer op laat vallen krijg je een scheurtje in het zeil. Ik had er een naad in zitten en dat zie je toch enigszins. Nu had ik geen print/patroon maar een gemêleerd effen kleur, daar zie je meer op denk ik dan wanneer er een houtprint op zit.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 16:10

Dat dikke zie ik nu niet veel. Dat hadden we ook, dik en zacht. Dacht al dat het misschien minder sterk was.

Had iemand er nog ondervloer onder? Vloer is geisoleerd en vlak, maar leek me toch wel fijn voor evt schuiven of een minimaal dingetje die eronder zit.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:11

Toevallig heb ik in mijn huidige appartement vinyl liggen. Ook van de kwantum. Express niet de goedkoopste gekozen, diegene die wij hebben is niet te dun en goede kwaliteit.

Zijn wij tevreden? Op zich wel. Het is een huurwoning en een duurdere vloer vond ik overbodig. Ligt erin sinds september 2019. Zou ik er weer voor kiezen? Nee, in ons nieuwbouw koophuis komt plak Pvc van een goed merk.

De eerste jaren hebben we toch wel last gehad van opbollingen langs de randen. Verder toch ook snel beschadigingen als je iets laat vallen. Afdrukken van meubels en wij hebben ook een naad lopen. Wel achter het gordijn dus zie je niet. Is wel wijder gaan staan in de loop der jaren. Kies ook een goede ondervloer uit als je vinyl neemt. Als ze zeggen dat het niet nodig is, wel doen. Die fout had kwantum bij ons ook gemaakt.

Het is wel zacht en op zich makkelijk schoon te maken. Ben wel benieuwd of er veel vuil onder de randen zit inmiddels.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:12

Ja die putjes kan ik me nog wel herinneren van vroeger. Als je wat liet vallen had je een deuk in je vloer.
Maar ja, aan de andere kant heb je dat met laminaat of hout ook.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:19

O ja en wat ik irritant vind aan mijn Vinyl vloer is dat de stofzuiger soms zichzelf vastzuigd aan de vloer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:19

Putjes hadden wij juist niet.
Wel nu met die k.t PVC vloer.
Krasjes, putjes, precies zien waar poten van de tafel staan, alles.

Toen wij na acht jaar verhuisde zag je geen looppad, geen verkleuring onder de bank van waar zonlicht niet kwam, geen poot afdrukken van meubels, niets.
Was volgens de stoffeerder (geen kwantum oid) wel een kwaliteit wat je ook in kantoren of winkels met veel intensief gebruik kon gebruiken.

Er zat geen ondervloer. Maar de cementvloer was wel geëgaliseerd, dat er dus ook geen gaatjes of bobbels in zaten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:41

superpony schreef:
Dat dikke zie ik nu niet veel. Dat hadden we ook, dik en zacht. Dacht al dat het misschien minder sterk was.

Had iemand er nog ondervloer onder? Vloer is geisoleerd en vlak, maar leek me toch wel fijn voor evt schuiven of een minimaal dingetje die eronder zit.

Geen ondervloer. Zat met dubbelzijdig tape aan de (geëgaliseerde) betonvloer vast. Heel makkelijk verwijderen ook.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 21:47

Wij hebben een houten vloer en die blijven ook.

In mijn herinnering bleef goedkoop vinyl niet goed liggen en zoog je inderdaad weleens iets op. Maar de goede kwaliteit was zwaarder en bleef wel liggen of was misschien gelijmd.

We zijn nu bij 2 zaken geweest in Groningen en Kwantum hier. Ze hebben allemaal wel ergens bij staan; voor intensief gebruik, voor natte ruimte's, voor woonkamer en slaapkamer etc.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 07:47

Wij hebben de beste kwaliteit en duurste Vinyl gekocht wat de kwantum verkocht. Vloer is inderdaad niet verlijmd. Adviseerde de verkoper ook niet. Alleen vastgezet aan de randen.

Met stofzuigen blijft de vloer toch af en toe 'plakken'. Komt niet omhoog ofzo, maar met laminaat had ik er ieder geval nooit last van.

Ik denk dat je voor jezelf de voor en nadelen even op een rij moet zetten en dan besluiten of je met de nadelen kan leven en er genoeg voordelen zijn.

Het is sowieso al beter dan tapijt naar mijn idee en niet zo verschrikkelijk koud als tegels. Aan de voeten voelt vinyl wel comfortabel aan. En de vloer ligt er nu 3+ jaar in en ziet er eigenlijk gewoon nog netjes uit. Ik zou als ik jou was wel even goed met de verkoper bespreken waar de naden zouden komen van de vloer. Die wil je wel een beetje wegwerken want die naad is bij ons wel wat breder geworden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 11:12

Ja, we moeten sws lijmen, want de ruimte is 5 meter breed en 8 meter lang, dus dan moet de naad gelijmd.

Qua voors-en tegens is het ook de reden dat ik ervaringen vraag.

We hebben ervaring met vinyl, maar het is toch ook al jaren niet zo populair, terwijl als je het dus vraagt mensen wel tevreden zijn. Zoals gezegd, meer dan over de hele populaire pvc vloeren.

Tapijt is helaas geen optie. Vind ik zelf nog het mooiste en fijnste, maar is hier geen doen.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:36

Wij hebben het gelijkvloers van onze woning gevloeid met luxury vinyl tiles. Dus tegellook, net als klik pvc maar dan met vinyl laagje. Gewoon op CHAPPE, correct gelegd door vloer der, geen vocht problemen).
1 grote ramp.

Na 3 maanden op zeer veel plaatsen kliksysteem kapot, tegels die Los lagen. Na een heel lange strijd met de vloeren winkel alles terug uitgebroken (inclusief nieuwe stalen binnendeur, nieuwe achter deur en aquarium van 300l). En echte tegels in de plaats gelegd. De grootste nachtmerrie uit ons leven.
NOOIT MEER

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 11:53

Webding schreef:
Wij hebben het gelijkvloers van onze woning gevloeid met luxury vinyl tiles. Dus tegellook, net als klik pvc maar dan met vinyl laagje. Gewoon op CHAPPE, correct gelegd door vloer der, geen vocht problemen).
1 grote ramp.

Na 3 maanden op zeer veel plaatsen kliksysteem kapot, tegels die Los lagen. Na een heel lange strijd met de vloeren winkel alles terug uitgebroken (inclusief nieuwe stalen binnendeur, nieuwe achter deur en aquarium van 300l). En echte tegels in de plaats gelegd. De grootste nachtmerrie uit ons leven.
NOOIT MEER

Ja, snap ik. Dat kan hier sws niet en echte tegels ook niet.

Hadden in vorige huis plavuizen, lekker makkelijk, maar dat zou ik ook zonder vloerverwarming nooit meer willen.

We zouden nu laminaat nemen die tegen vocht kan en meest op hout lijkt. Maar ik vind de naden vervelend en loop dan alsnog te peuteren met een mesje om evt vuil daar tussenuit te halen.