Wie is er verhuisd naar een buitengebied? (GL)

Moderators: Firelight, Mjetterd, Ladybird, Muiz, ynskek, Polly, NadjaNadja, Essie73

denice

Wie is er verhuisd naar een buitengebied? (GL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-22 17:58

Wij hebben ons oog laten vallen op een prachtig huis met veel grond, ergens tussen Nijmegen en Arnhem. We wonen nu tussen Denhaag en Rotterdam.

We hebben hier nu een stuk grond met onze pony's, dat verkopen we dan. Ook heb ik op een moestuincomplex 200m2 aan moestuin. Dat is straks eventueel allemaal aan huis, heerlijk lijkt me dat. We zijn gewend aan groot onderhoud en werken aan de tuin enz.

Mijn schoonouders wonen daar vlakbij, we gaan wel op ruim een uur rijden van onze vrienden en mijn ouders wonen.

Wie heeft dit ook gedaan?
Hoe is het om ver van je vrienden te wonen? Werk is geen probleem.
Wie woont er in die regio? Hoe bevalt dat?

Wij zijn enorme impulsieve beslissers en dit is wel iets te groot om zo hup te beslissen. We hebben twee kleine kinderen, die moeten er ook goed uit de voeten kunnen.

Brandt graag los!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:02

Wij zijn 13 jaar geleden verhuisd van Rotterdam naar Fryslân.
Ook spontaan.

Mijn ervaring is dat je een nieuw leven opbouwd en nieuwe vrienden krijg.

Ik heb nooit geen seconde spijt gehad.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Amber_anne

Re: Wie is er verhuisd naar een buitengebied? (GL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:08

Ik ben van de randstad naar een kleiner stadje bij Zwolle verhuisd. Ik moet zeggen dat ik hier moeilijker contact leg met mensen dan daar.

Ik ken ook een paar mensen die ook uit de Randstad komen en daar gaat het gewoon veel makkelijker mee.
Ik heb geen spijt van de verhuizing maar een nieuw leven opbouwen met vrienden etc een stuk moeilijker gaat dan ik gedacht had

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:12

Ik ben bijna 5 jaar geleden naar een dorp tussen Arnhem en Zutphen verhuisd. En dat bevalt heel erg goed. Ik en mijn partner spelen allebei bij een muziekvereniging en zo hebben we makkelijk contact gelegd en inmiddels zijn we opgenomen in een vriendengroep. Ook de buren zijn prima. En met paard heb ik ook wel contacten op gedaan. Ze staan niet aan huis, maar wel in eigen beheer en door te rijden met andere mensen en met een groepje bij dezelfde instructeur te lessen doe je ook contacten op met gelijkgestemden. Ik zou dus zeker je hobby gaan uitoefenen of een hobby binnen verenigingsverband te zoeken. Dat heeft ons in ieder geval geholpen.
Wij hebben overigens geen kinderen. Maar dat gaat je zeker ook helpen :j
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 06-06-22 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:13

Ik denk dat je zeker met kleine kinderen zo weer een sociale kring hebt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-22 18:42

Vooral die sociale kring opbouwen is voor ons echt wel een belangrijk punt. We willen niet als geïsoleerde westerlingen leven..

Jullie berichten doen ons in ieder geval goed!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:52

Ik had het geluk dat ik een paard had, werk had en daardoor ook heel snel nieuwe mensen leerde kennen.
Het scheelde dat hij op pension stond.
Het eerste jaar is niet makkelijk echt niet maar langzaam aan ga je je thuis voelen en pak je het leven op waar je huis staat.

Ik heb het zo gezellig, lieve vriendinnen, uitjes, mijn werk en tuurlijk zit het ook wel eens tegen maar dat zou er in de randstad ook.

Ga ervoor.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:55

4 jaar geleden een binnenstad omgeruild voor een buitengebied, een half uur van onze familie & vrienden & werk vandaan.
Wat met elkaar afspreken wat lastiger maakt maar niet onmogelijk. Daarnaast hebben we nieuwe mensen ontmoet en hebben we fijne buren (lopen de deur niet plat en toch regelmatig contact & hulp)

Inderdaad met kinderen zullen nieuwe contacten nog sneller komen

Nee geen moment spijt gehad vd verhuizing <3 heerlijke rust & ruimte en toch nog genoeg aanspraak

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:00

Ik ben niet verhuisd maar ik woon in een heel klein dorp en wij hebben ook "buitenstaanders" om ze zo maar te noemen.

Waar veel mensen zich op verkijken is dat er in een klein dorp heel veel op de gemeenschap aankomt. Verenigingen draaien op vrijwilligers en met een klein dorp en soms meerdere verenigingen is de vijver met vrijwilligers klein. Om er tussen te komen is het raadzaam om dus inderdaad lid te worden en mee te draaien in de gemeenschap, dus iets voor het dorp doen. Mensen zullen zich dan makkelijker open stellen naar "vreemden".

Dus wil je sociale contacten dan zou ik mij eens gaan richten op wat er allemaal in jullie dorp gebeurt. Als je er voor openstaat dan komt het zeer zeker goed.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:18

Ik woon ook tussen Arnhem en Nijmegen, kom van oorsprong uit het Westland. Het ligt er denk wel een beetje aan waar je ongeveer komt te wonen. Bijvoorbeeld Elst of Lent heeft heel veel import, daar kom je makkelijk tussen. Denk niet dat het hier heel moeilijk is om te integreren, sluit je aan bij de lokale voetbal of carnavalsvereniging, ga naar de Vierdaagsefeesten en je kent zo een boel mensen.
Wat me wel een beetje tegenviel was de mogelijkheid tot buitenrijden. 10 jaar geleden gewoon 0 meter ruiterpad. Nu in park Lingezeegen is er wel wat bijgekomen maar nog niet veel. Ook op straat wordt er weinig rekening gehouden met ruiters, veel minder als in het Westland.

Doe gerust pb als je nog iets wilt weten.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:23

Leest er mee. Zit te zoeken naar een appartement in t centrum van Velp (Gelderland).
Kameraad hééft Arnhem juist verlaten en is naar Oosterbeek vertrokken ivm t groen

Epilepsie en een licht verstandelijke beperking. Dus soms komen dingen ánders over dan jullie bedoelen. Alvast hartelijk dank voor t begrip

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:35

Amber_anne schreef:
Ik ben van de randstad naar een kleiner stadje bij Zwolle verhuisd. Ik moet zeggen dat ik hier moeilijker contact leg met mensen dan daar.

Ik ken ook een paar mensen die ook uit de Randstad komen en daar gaat het gewoon veel makkelijker mee.
Ik heb geen spijt van de verhuizing maar een nieuw leven opbouwen met vrienden etc een stuk moeilijker gaat dan ik gedacht had

Ik ben 1,5 jaar geleden van NH naar Drenthe verhuisd en ervaar een beetje hetzelfde als jou.
Het is niet zo dat de mensen onaardig zijn ofzo.
Daarnaast was mijn start hier ook niet zo geweldig met 2x lockdown, 3 maanden wachten voor ik kon starten bij mijn nieuwe baan,strenge corona regels en na 6 maanden alweer een stal verhuizing waardoor ik het gevoel had weer opnieuw te moeten beginnen.

Ik ben ook menner en merk ook hier dat mensen gewoon niet met je mee buiten willen rijden.
Op de sportschool gaat het wel leuk.
En vrienden ver weg? .....mijn beste vrienden moeten nog steeds langs komen. -O-
Daar probeer ik mij nu overheen te zetten en mij te focussen op wat ik hier heb. Ik leef tenslotte nu hier.

Ik heb totaal geen spijt. Het is hier prachtig, energie neutrale woning, paard en werk binnen 7 km, fijne buren..wat wil je nog meer in deze tijd. En sinds alles weer een beetje op gang komt krijg ik pas een goede indruk van wat er te doen is en georganiseerd word.
Maar een maatje voor een goed gesprek en leuke dingen mee te doen mis ik nog wel.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:42

Ik woon dan wel niet in Gelderland, maar sinds een jaar in een dorp 10 minuten boven Meppel. Hier komen wonen in corona tijd en ik kende in de omgeving eigenlijk niemand. Werk is met collega’s door het hele land en mijn paard staat bij iemand aan huis gestald. Hierdoor heb ik wel gemerkt dat je echt zelf moeite moet doen om mensen te leren kennen.

Begonnen met bootcamp, vooral voor het sociale aspect, en zo leer ik beetje bij beetje meer nieuwe mensen kennen. Werd me al verteld “neem kinderen, dan kom je op het schoolplein mensen tegen”. Euh nee bedankt :+ Maar inmiddels ken ik na een jaar een aantal mensen hier in het dorp, worden er weer dingen georganiseerd en mag/kan ik overal wel mee naartoe :)

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:59

Van Apeldoorn naar gehucht in friesland gegaan, beste beslissing ooit! Contact met dorpsgenoten maken vind ik wel lastig, maar in de stad was je ool gewoon een individu, een niemand. Maar in een dorp moet je ervoor werken, anders blijf je de import haha.

En vooral niet gaan zeuren of geur en geluid van de landbouw. Ik woon er inmiddels 15 jaar, maar de huidige westerlingen die hierheen trekken zeuren alleen maar en kunnen niet tegen natuurlijke geuren en boerenbezigdheden.

Wel ben ik mijn meeste vrienden kwijtgeraakt na de verhuizing. Van Apeldoorn naar Friesland is het namelijk veeeeeeel verder dan van friesland naar Apeldoorn. Maar je leert dan echte vriendschappen waarderen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:16

Vooral deel gaan uitmaken van het sociale leven. Ik weet niet of je een verenigingsmens bent (sport, muziek, vereniging voor volksvermaken is vast ook in elk dorp wel te vinden) maar dat zijn bijvoorbeeld opties voor jullie zelf. En vooral niet de 'betweterige-westerling-die-alles-beter-weet-terwijl-het-'hier'-al-jaren-hetzelfde-is-en-helemaal-goed-gaat' uit gaan hangen ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:44

Wij zijn bijna een jaar geleden ook naar buitengebied getrokken, alhoewel het maar een half uurtje is van onze oude woonplaats. Ook met
Twee kleine kinderen.

Je leert door school zo ontzettend snel mensen kennen. Zeker als je zelf hiervoor openstaat. Meld je aan als hulpouder, hulp bij verenigingen etc. Dan is het echt geen grote stap meer. Het is maar net hoe je er zelf in staat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:51

Ik ben verhuist van Heelsum naar Groesbeek.Mijn man woonde in het ouderlijk huis en wonen daar nog steeds.Door hem heb ik de buren ook leren kennen omdat bijna iedereen in de buurt daar al generaties lang woont.Het is wel zo dat jullie misschien de stadse worden en dat ging bij mij ook goed.Wel is het zo " doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg".En niet klagen als je landbouw geluiden hoor op zondag of s'avonds.Wel is het zo bij ons dat als je hulp nodig hebt er altijd wel een buur is die even wil helpen.Met kleine kinderen,wordt lid van iets voor kinderen en moeders.Zo ging ik naar een speeluurtje voor de kleintjes onder 3 jaar en later het plaatselijke peuterspeelzaaltje.Ook met baby zwemmen contacten gekregen.

Britta,ouwe taaie.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:06

Moet je eens naar het buitenland verhuizen, dan blijft er helemaal weinig over van je oude leven :+

Maar in nl ben ik ook vanuit de Randstad naar noord Gelderland vertrokken voor m'n werk maar dat was na een jaar alweer klaar, daarna naar het zuiden van Gelderland vertrokken. In het noorden had ik weinig contact met buren etc (bijbel belt en ik heb niks met geloof :Y) ) en in het zuiden ging dat al een stuk makkelijker.

Maar ook hier in Frankrijk moet je je gewoon mengen met de mensen en je een beetje inzetten voor de gemeenschap. Er zijn hier in het dorp maar 400 inwoners geloof ik dus een heel actief dorpsleven is er niet.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:29

Wij zijn maar een 30/40 minuten verhuisd van familie en vrienden. Dus dat is wel redelijk te overzien.
Wel een andere provincie waar ook niet altijd positief word gereageerd op mensen van buiten.
Wij kwamen vanuit een dorp en wonen ook weer in een dorp. Dus dat er geen fatsoenlijk OV is, je moet reizen voor kleding enz te kopen waren wij al gewend.
Daarnaast zijn we erg op onszelf. We hebben goed contact met naaste buren, maar meer eigenlijk ook niet. En dat vinden wij ook prima.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 09:33

Jullie geven mij goede hoop! We zijn sociaal en (al zeg ik het zelf) tolerant en vrij normaal :+ dus je zou zeggen dat er een grote kans is dat het goed moet komen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:35

Hier al veel verhalen. ik ben niet verhuisd, maar woon wel op t platteland :)

Voor de kids, geen zorgen, dat komt wel goed. als ze nog jong zijn passen ze zich aan en leren ze op school wel vriendjes kennen. beter nu dan in de pubertijd.

en voor jullie zelf, al dan niet contact ben je zelf bij. door inderdaad aan te sluiten bij de rijvereniging of andere verenigingen. meehelpen met de buurt activiteiten etc. je open stellen en energie er in steken, adn komt het wel.

het platteland heeft echt geen hekel aan mensen uit de randstad. ze willen alleen graag dat je meedoet en het dorp een warm hart toe draagt. maar als ik dat zo lees, is dat precies wat jullie willen. dus dat gaat goedkomen

Be your best self

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:05

Wij zijn Amsterdammers en hebben lang in Almere gewoond.

In 2009 naar het Noorden verhuisd. Een simpel huis gehuurd in een heel kaal, saai dorp. Het doel was om te wennen en een huis met grond te kopen.
Onze zoon ging nog naar de basisschool en later de Middelbare op 18km.

Het was wennen, maar wel wat we ongeveer wilden.

Door (familie) omstandigheden na 3jr redelijk impulsief naar de veluwe verhuisd. Mooi wonen op zich, maar veel meer moeite met de mentaliteit daar. 8jr gewoond en geen dag echt thuis gevoeld.

Ruim 2,5jr geleden ons huidige huis gekocht met grond. Het is 1 dorp verder dan we eerder hebben gewoond, dus we doen boodschappen en dergelijke op plekken die we al kende.

We hebben niet echt moeite met aansluiten, maar zijn ook niet echt super sociaal. Iedereen woont in onze straat iets uit elkaar, maar we kennen iedereen en kunnen in principe overal wel aanbellen.

Het is prima wonen en dat we eerder hier hebben gewoond scheelde wel echt. We wisten een beetje hoe de cultuur was, konden gelijk meepraten over dingen van de omgeving etc.
En vooral alles een beetje nemen zoals het is.

Onze zoon (25) is nu op de Veluwe blijven wonen, dus dat is wel een ding. Ook woont mijn moeder nog daar en andere familie.
Maar dit wilden we al jaren en voelen ons hier happy. Er is anders ook altijd wel een reden om het niet te doen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:36

Ik ben van het westen naar het oosten verhuisd. Ik woon nu op 2-3 uur reizen van mijn familie en vrienden af, maar dit ervaar ik niet als probleem. We zien elkaar zeker maandelijks als het niet vaker is. Die afstand wen je zo aan :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:48

Hier al dik 25 jaar van Delft naar de Veluwe en geen seconde spijt.
Nadeeltjes; je doet meer met de auto (boodschappen, pakjes wegbrengen etc) en met opgroeiende kids wil je niet dat ze in het donker door het bos fietsen (al vinden zij dat grote onzin natuurlijk :D ).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:54

Hier sinds 8 jaar (weer) in het buitengebied in de Achterhoek, na jaren in de stad gewoond te hebben. Ons bevalt het erg goed, wat je wel merkt in de omgeving is dat je wel wat meer moeite moet doen om mensen te leren kennen als je geen jonge kinderen hebt, zoals jullie die dus wel hebben.
Dus als het enigszins kan: doe ze in het dorp naar school!
Wij zijn beide vrijwilligerswerk gaan doen om er wat beter tussen te komen, erg leuk en je merkt ook wel dat er een groot tekort is aan vrijwilligers, dus supernuttig wat we doen. Want zonder vrijwilligers geen voorzieningen in deze omgeving :n
Maar ik ken ondertussen wel het hele dorp, en het hele dorp kent mij.

Ik zou zeggen: ga ervoor. Bevalt het niet, dan is zo'n huis toch ook zo weer verkocht?