Verzonden pakketje terug naar eigen adres laten sturen

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Verzonden pakketje terug naar eigen adres laten sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 13:12

Beetje onduidelijke titel, maar ik heb vorige week donderdag een pakketje op de post gedaan voor iemand, echter is die persoon de afspraak niet nagekomen en heeft gewoon niet betaald. Weet dat het stom is van mezelf dat ik haar niet eerst heb laten betalen voor ik het opstuurde, maar ik geloof nog een beetje te veel in de goedheid van de mens en tot nu toe is dat altijd goed gegaan. Langs de andere kant denk ik ook, de koper loopt ook het risico te betalen en vervolgens zijn spullen niet te krijgen, dus werkt een beetje langs twee kanten. Het gaat maar om een klein bedrag (nog geen €50), maar dit is bij mij gewoon een principe kwestie. Nu zag ik dat het pakje nog niet geleverd is dus zou ik het graag terug naar mijn eigen adres laten sturen, al moet ik daarvoor bijbetalen. Het wordt normaal dinsdag geleverd dus ik weet niet hoe ik snel genoeg contact kan opnemen met de post om het op tijd rechtsomkeer te laten maken. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of weet wie ik precies moet bellen (algemeen nummer, nummer van het kantoor waar ik het heb afgegeven...) om dit te regelen? En of dit überhaupt mogelijk is?

8nnemiek

Re: Verzonden pakketje terug naar eigen adres laten sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:17

Via de postnl app (en misschien ook via de tracking code?) kun je soms aangeven dat je het pakket naar een ander adres of bij een afleverpunt wil laten afgeven. Dat kan volgens mij zodra de levertijd bekend is. Heb je dat al geprobeerd?
Ik vind het wel vreemd dat het pakket nog niet geleverd is. Wellicht wil de koper wachten tot het pakket binnen is en was van plan om dan meteen te betalen? En ik kan me voorstellen dat iemand dan bedenkingen krijgt als het pakket zo veel later nog steeds niet is aangekomen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 13:27

Daar kan ik eens naar kijken! Het gaat trouwens om BPost (woon in België), maar die zullen zoiets misschien ook wel hebben!
Heb het donderdagavond op de post gedaan dus dat het vrijdag niet geleverd werd begrijp ik wel, nadien was het weekend en BPost levert zonder bijbetalen volgens mij niet in het weekend, en tot slot is het hier ook nog Pinksterweekend dus maandag is ook een vrije dag.
Zou het prima begrijpen als ze pas zou willen betalen als ze het pakje heeft aangekregen, maar ze kwam met een laf excuus waarom overschrijven niet lukte en als ik haar daar vervolgens mee wilde helpen en het wilde uitleggen kreeg ik geen reactie meer. Verder nog een paar berichtjes gestuurd maar ze negeert me al enkele dagen. Moest ze het pakket eerst geleverd willen zien is dat voor mij prima, maar dan zou ze dat ook gewoon even kunnen aangeven.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 14:13

Heb het even nagekeken maar het afleveradres aanpassen kan enkel de ontvanger van het pakje. Denk dat er niets anders op zit dan dinsdagochtend zo snel mogelijk bellen.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:10

Postbode hier. Volgens mij is dit niet mogelijk bij bpost.

Je kan proberen te bellen, maar de kans is heel klein dat je op tijd gaat zijn. Onze klantendienst is te bereiken vanaf 8u, maar de pakjes sortering begint op de postkantoren (naar gelang waar) ergens tussen 5u en 7u. Indien de postbode die levert bij haar een krantendienst doet kan het zijn dat die om 8u30 al vertrekt op ronde.

Daarbij heb ik nog nooit geweten dat de klantendienst IVM klachten naar het kantoor in kwestie, maar mailt. Waardoor de kans heel klein is dat je vraag om niet te leveren op tijd bij de juiste postbode is.

Indien je pak dinsdag nog op een sorteercentra zou zitten heb je veel meer kans dat het onderschept kan worden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 19:28

Jammer. Er staat voorlopig dat het dinsdag tussen 8u en 17u geleverd wordt, dus ik heb niet al te veel hoop.
Ik ga sowieso meteen om 8u bellen, het valt te proberen. Kan ik best naar de klantendienst bellen of is er ook ergens contact mogelijk rechstreeks met het sorteercentrum of kantoor van die regio (die dan weer in contact staan met de postbode die daar de leveringen doet)?

Edit: Zou het meer kans hebben als ik aanbied nogmaals de verzendkosten te betalen? Of zou dat sowieso al de bedoeling zijn?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:34

Is het heel ver weg, anders kan je er natuurlijk ook heel rijden en het pakket aannemen van de postbode

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:35

je zou ook contact op kunnen nemen met de ontvanger en kunnen aangeven dat je het artikel al had opgestuurd.
of ze zo vriendelijk zou willen zijn alsnog te betalen en anders het pakketje te weigeren.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 19:50

Amber_anne schreef:
Is het heel ver weg, anders kan je er natuurlijk ook heel rijden en het pakket aannemen van de postbode

Het is een uur rijden jammer genoeg. Had ik ook al aan gedacht maar een uur in de auto vind ik dan ook weer een beetje ver gaan.

bridgetF schreef:
je zou ook contact op kunnen nemen met de ontvanger en kunnen aangeven dat je het artikel al had opgestuurd.
of ze zo vriendelijk zou willen zijn alsnog te betalen en anders het pakketje te weigeren.

Heb haar al meermaals vriendelijk en nadien iets minder vriendelijk gevraagd te betalen, maar het is gewoon slechte wil. Dus zie niet meteen gebeuren dat ze het pakket niet zou aannemen.

Edit: Ze wilde het pakket ook gewoon, het is niet dat ze niet betaalt omdat ze het eigenlijk toch niet meer wou. Ze denkt nu waarschijnlijk alleen, lekker makkelijk, pakket opgestuurd en niemand die iets kan doen als ik gewoon lekker niet betaal.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:38

Zou het niet zo kunnen zijn dat ze dit Pinkster weekend gewoon niet thuis/een paar dagen weg is en daarom niet reageert?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 22:18

Polly schreef:
Zou het niet zo kunnen zijn dat ze dit Pinkster weekend gewoon niet thuis/een paar dagen weg is en daarom niet reageert?

Ze leest mijn berichten wel gewoon dus als je ziet dat iemand al een paar berichten heeft gestuurd en je ze dan ook nog opent is het een kleine moeite om even te sturen dat je niet thuis bent en later betaalt vind ik.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:33

MoppieFilou schreef:
Ik ga sowieso meteen om 8u bellen, het valt te proberen. Kan ik best naar de klantendienst bellen of is er ook ergens contact mogelijk rechstreeks met het sorteercentrum of kantoor van die regio (die dan weer in contact staan met de postbode die daar de leveringen doet)?

Naar het kantoor zelf bellen is spijtig genoeg niet mogelijk, die telefoonnummers zijn enkel voor personeel omdat ze anders een hele dag klachten krijgen. :=

Ik zag net je andere topic, spijtig genoeg ken ik niemand in het Brusselse. Als het nu prov. Antwerpen of Leuven had geweest had ik nog wat mensen kunnen aanspreken.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 22:44

Berryz schreef:
MoppieFilou schreef:

Naar het kantoor zelf bellen is spijtig genoeg niet mogelijk, die telefoonnummers zijn enkel voor personeel omdat ze anders een hele dag klachten krijgen. :=

Ik zag net je andere topic, spijtig genoeg ken ik niemand in het Brusselse. Als het nu prov. Antwerpen of Leuven had geweest had ik nog wat mensen kunnen aanspreken.

Jammer maar begrijpelijk wel. Zal dan toch gewoon de klantendienst worden.

Niet erg, bedankt voor je hulp in ieder geval!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:23

Ik hoop dat het ook niet mogelijk is een pakket terug te halen. In jouw geval zou het fijn zijn, maar andersom... Jij koopt wat, krijgt t&t en vervolgens laat die gene het weer thuis bezorgen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:37

Amber_anne schreef:

Ik weet niet hoe het in België geregeld is maar in Nederland mag je een pakketje of een brief niet afgeven als iemand zegt "oh geef maar dat is voor mij.." (ik heb in Nederland als postbezorgster gewerkt..)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:37

flitzz schreef:
Amber_anne schreef:

Ik weet niet hoe het in België geregeld is maar in Nederland mag je een pakketje of een brief niet afgeven als iemand zegt "oh geef maar dat is voor mij.." (ik heb in Nederland als postbezorgster gewerkt..)

idd iedereen kan wel zeggen is voor mij of heb ik verstuurd en is verkeerd geadresseerd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:42

Gaat de ontvanger er niet gewoon vanuit dat ze betaalt na ontvangst?
En als ze al heeft betaald, ik weet niet hoe het daar in België gaat, maar kan me indenken dat er ook daar banken zijn die het geld een weekend vasthouden...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:46

Wat vervelend zeg. Hopelijk krijg je nog wel geld. Maar ik denk ik niet dat je het nu nog kan tegen houden. Snap wel dat je het graag wilt maar hoe ga jij bewijzen dat het is zoals jij zegt dat het is. Dat is uiteindelijk ook niet de taak van de pakketdienst. Dus ik vrees dat al krijg je ze aan de telefoon ze niets voor je kunnen doen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 10:51

Tigra_ schreef:
Wat vervelend zeg. Hopelijk krijg je nog wel geld. Maar ik denk ik niet dat je het nu nog kan tegen houden. Snap wel dat je het graag wilt maar hoe ga jij bewijzen dat het is zoals jij zegt dat het is. Dat is uiteindelijk ook niet de taak van de pakketdienst. Dus ik vrees dat al krijg je ze aan de telefoon ze niets voor je kunnen doen.

Ik heb de gesprekken, het bewijs dat ze niet betaald heeft, en ik heb zelf het pakketje verstuurd. Is inderdaad niet de taak van de post om dat soort perikelen op te lossen, maar als ik het pakketje verstuurd heb is het van mij of van de ontvanger toch? Lijkt mij dat als ze het zouden terugsturen ze gewoon doen wat er van hen gevraagd is en verder niets te maken hebben met de reden erachter.

scrabbel schreef:
Ik hoop dat het ook niet mogelijk is een pakket terug te halen. In jouw geval zou het fijn zijn, maar andersom... Jij koopt wat, krijgt t&t en vervolgens laat die gene het weer thuis bezorgen.

Dat is het risico van kopen en verkopen. Zou ook kunnen dat zij eerst betaalt en ik vervolgens het pakje niet op de post doe. Net zoals ik nu het risico liep dat zij niet zou betalen nadat ik het op de post had gedaan.

Janine1990 schreef:
En als ze al heeft betaald, ik weet niet hoe het daar in België gaat, maar kan me indenken dat er ook daar banken zijn die het geld een weekend vasthouden...

Lijkt me heel sterk aangezien ze mijn berichten allemaal leest maar gewoon niet antwoordt. Even zeggen dat je al betaald hebt maar dat het waarschijnlijk later aankomt of dat je pas wil betalen als het is aangekomen is een kleine moeite. En zoals ik hierboven ook al zei kwam ze met een laf excuus dat het betalen niet lukte omdat ze mijn bank niet kende, waarna ik haar probeerde uit te leggen dat dat helemaal niks uitmaakt. Vervolgens vroeg of het gelukt was, en geen reactie meer kreeg.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:55

Weet niet om hoeveel geld het gaat (minder dan 50 euro zei je), maar ik zou toch overwegen je geld ‘gewoon’ te gaan halen. Alleen al uit principe! :')

Als het een jonge meid is, kan je ook nog overwegen haar ouders proberen te contacten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:57

Janine1990 schreef:
maar dan kan ze toch ook even een berichtje doen dat ze betaald heeft (eventueel met bewijs) of pas betaald na ontvangst.
Ze leest de berichten van TS maar reageert nergens op. Da's ook niet netjes.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 11:02

Dispar_Vulgo schreef:
Weet niet om hoeveel geld het gaat (minder dan 50 euro zei je), maar ik zou toch overwegen je geld ‘gewoon’ te gaan halen. Alleen al uit principe! :')

Als het een jonge meid is, kan je ook nog overwegen haar ouders proberen te contacten.

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht haha, moet binnenkort sowieso in de buurt zijn. Maaaar ik heb het adres opgezocht op Google Maps en helaas is het een gigantische appartementenblok, dus geen idee wat ik aan de voordeur moet zeggen opdat ze mij zou binnenlaten :') .

Is inderdaad een redelijk jonge meid maar heb enkel haar Facebook en haar vrienden staan niet openbaar, dus geen idee hoe ik te weten kan komen wie haar ouders zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 12:26

MoppieFilou schreef:
Tigra_ schreef:

Ik heb de gesprekken, het bewijs dat ze niet betaald heeft, en ik heb zelf het pakketje verstuurd. Is inderdaad niet de taak van de post om dat soort perikelen op te lossen, maar als ik het pakketje verstuurd heb is het van mij of van de ontvanger toch? Lijkt mij dat als ze het zouden terugsturen ze gewoon doen wat er van hen gevraagd is en verder niets te maken hebben met de reden erachter.

Ik weet niet hoe het in België werkt maar in NL gaat de post daar geen tijd aan besteden. Daar geloof ik niets van dat hun jouw bewijzen gaan nakijken en checken op echtheide end. En het pakket is dan waarschijnlijk al onderweg/voorgesorteerd. Daar kan de persoon aan de telefoon volgens mij niet meer aan doen.

Komt veel meer bij kijken dat een screenshot kunnen laten zien. Ze zullen dan moeten natrekken dat jij bent wie je zegt dat je bent en dat het jouw gesprek is dus klopt het telefoonnr/email end. En zelfde met de ontvanger.
Helaas niet zo simpel als het lijkt.

Hun zijn betaald om het pakket op dat adres te leveren. Anders kan je als verzender altijd wachten tot je geld hebt en dan als nog je pakket annuleren.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 12:38

@Tigra, ik zeg ook niet dat zij al die bewijzen na moeten gaan kijken, maar mijn adres staat gewoon op het pakket als "retouradres" voor moest er iets misgaan met de levering, dus gewoon weer daarnaartoe sturen hoeven toch helemaal geen bewijzen voor te zijn? Dat mijn adres op de doos staat lijkt me meer dan genoeg bewijs dat het gewoon van mij komt. Dus kunnen ze net hetzelfde doen als wat ze zouden doen in het geval de levering om één of andere reden niet mogelijk is bv door een fout afleveradres op de doos. Of dat dan op dit moment nog mogelijk is is een ander verhaal natuurlijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 12:42

MoppieFilou schreef:
@Tigra, ik zeg ook niet dat zij al die bewijzen na moeten gaan kijken, maar mijn adres staat gewoon op het pakket als "retouradres" voor moest er iets misgaan met de levering, dus gewoon weer daarnaartoe sturen hoeven toch helemaal geen bewijzen voor te zijn? Dat mijn adres op de doos staat lijkt me meer dan genoeg bewijs dat het gewoon van mij komt. Dus kunnen ze net hetzelfde doen als wat ze zouden doen in het geval de levering om één of andere reden niet mogelijk is bv door een fout afleveradres op de doos. Of dat dan op dit moment nog mogelijk is is een ander verhaal natuurlijk.

Maar het niet aan hun om er vanuit te gaan dat er niet betaald is. Anders kan natuurlijk iedereen "zomaar" dingen terug naar zichzelf sturen. Ik snap je wel hoor maar ik vrees dat ze gewoon niets kunnen. Wat ook ergens logisch is zou best banketstaaf zijn als je zelf aan de andere kant staat en wel betaald hebt.