Warmtepomp, pelletkachel of?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Wildgirl

Warmtepomp, pelletkachel of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-22 19:41

Hoi!

Mijn 3 jarige contract bij Essent is vorige week afgelopen.
Je voelt hem al aankomen... ik ga omhoog in prijs. En niet een beetje.
Ik kom van een voorschot van 150 pm waarmee ik goed uit kwam, ik verbruik zo'n 1750 m3 gas per jaar.
Ze willen me nu naar 425 euro per maand hebben.
Mijn reactie was: de groeten.

Maar, wat dan?
Mijn ketel is 13 jaar oud en 'moet' een keer, maar, ik wil graag nu stappen ondernemen.

Ik heb zo'n 20 a 25k 'over' voor het verduurzamen van mijn huis.

Doel: zo laag mogelijk qua maandlasten, minder afhankelijkheid nutsbedrijven, opwaarderen waarde huis.

Inmiddels 2 bedrijven gesproken die langskomen om een offerte te maken binnenkort.

Wat volgens mij de opties zijn:

Zonnepanelen, ik kan er zo'n 6 tot 8 kwijt. Ik heb min of meer besloten dit sowieso te willen.

Warmtepomp, nadeel is dat ik geen vloerverwarming heb, evt ben ik bereid deze beneden aan te leggen. Dit is ook de belangrijkste verdieping qua verwarming(60 m2).
Ik hoor veel spookverhalen over traag opwarmen, toch nog veel gasverbruik en veel lawaai.

Pelletkachel, niet bekend mee, ik las dat je deze óók op je cv kunt aansluiten.

Ik hoor graag ervaringen van anderen!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:51

Ik lees graag mee.

Wij zijn ook op zoek naar manieren om ons huis duurzamer en energievriendelijker te maken, want de kosten rijzen echt de pan uit. Wij hebben een vrijstaand huis uit 1965 van 97 m², wonen er met z'n tweeën en heb een paar dagen geleden een mail gekregen dat ons voorschot van € 264 naar € 500 (!) gaat. Waanzin.

Wanneer is jouw huis gebouwd? En welk energielabel heb je?

,

Wildgirl

Re: Warmtepomp, pelletkachel of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-22 19:54

Ik heb een tussenwoning van 110 m2, bouwjaar 1980. Vloer en muur isolatie, dubbel glas en geen gekke dingen.
Ik woon alleen maar werk veel vanuit huis dus ik ben er veel, daarnaast kook ik op gas en douche dagelijks 10 min.
Ik wil qua comfort niet inleveren, dus de verwarming gewoon op 20/21 graden in de avond en overdag op 19.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:57

Ben je van plan om nog zo'n 12 jaar in dit huis te blijven, TS? Dan is investeren een idee. Wil je dat niet, dan zou ik ook niet teveel aanpassen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-22 19:59

Shenavallie schreef:
Ben je van plan om nog zo'n 12 jaar in dit huis te blijven, TS? Dan is investeren een idee. Wil je dat niet, dan zou ik ook niet teveel aanpassen.

Nee maar zeker nog wel een aantal jaar. Iig voldoende om me wel serieus hier mee bezig te houden

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:02

Wij hebben een houtkachel, wat al enorm in gas-kosten scheelt.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:06

Kijk ook vooral naar andere manieren van verwarmen, bv infrarood verwarming.
En voor warm water evt een zonneboiler, dan hoef je ook geen warmtepomp.

[o]

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:11

En ‘gewoon’ een elektrische kachel neerzetten? Die verwarmen een huiskamer prima. Zeker in combi met je zonnepanelen kan dit goed.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:20

Ik lees graag mee, wij kunnen ook ong 7 zonnepanelen kwijt en wil ook van het gas af, maar hoe? Met een jaren 30 woning geen gemakkelijke opgave. Een vriend van mij wil zijn huis gaan verwarmen met airco's. Ik heb mij er nog niet in verdiept, maar schijnt ookenergie efficiënt te zijn? Het wordt alleen niet gepromoot omdat ze ook koelen en daarin milieubelastend zijn.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:27

1750 kuub per jaar, maar dat is toch heel veel? Of heb je een groot gezin?

Wij zijn sinds afgelopen winter echt drastisch aan het gas bezuinigen, maar voorheen verbruiken wij zo'n 1000 kuub per jaar.

Wij gebruiken onze houtkachel afgelopen winter heel veel. Hout is goedkoper dan gas

Volgende week krijgen wij 12 zonnepanelen, we gaan meer isoleren en er komt een warmtepomp

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:28

Suzanne F. schreef:
En ‘gewoon’ een elektrische kachel neerzetten? Die verwarmen een huiskamer prima. Zeker in combi met je zonnepanelen kan dit goed.

Heb jij een type kachel dat je zou aanbevelen dan?
Doorgaans zijn dat stroomvreters.

Airco is veel zuiniger om te verwarmen.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:32

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-22 20:35

Ik heb geen rookkanaal dus ook een houtkachel is een optie maar complex in aanleg, daarnaast stijgt de houtprijs ook en heb ik geen opslag capaciteit.
1750 kuub op alleen gas(geen andere warmtebronnen dus) is niet heel gek hier, mijn buren verbruiken 1500 kuub met zijn 2en maar zijn wel 5 dagen pw overdag van huis. Ik niet.
De buurvrouw aan de andere kant(met het dubbele oppervlakte) stookt in haar eentje 2400 kuub weg. Ook hele dagen thuis.
Mijn vraag is niet hoe ik kan besparen op mijn verbruik, mijn vraag is hoe ik goedkoper en duurzamer mijn huis kan voorzien van stroom en verwarming ;-)

Electrisch verwarmen staat nog op mijn uitzoek lijstje. Volgens de beide bedrijven die ik gesproken heb voor het hele huis icm zonnepanelen geen optie, voor boven (badkamer en werkkamer) evt wél icm andere warmtebron beneden.
Daarnaast vind ik het spuuglelijk, zo'n elektrische kachel in de woonkamer.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:40

Heb je een kruipruimte?

Wij hebben ons laatst laten informeren om onze kruipruimte vochtvrij te maken.
De temperatuur van de vloer zou dan 2 a 3 graden omhoog gaan

Warmte trekt namelijk omhoog, en als je kruipruimte vochtig is... vocht is koud, waardoor je vloer altijd koud blijft.

www.valeriedebliekfotografie.nl

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:41

Ok , maar er zijn nog legio mogelijkheden om te besparen zonder dat je hoge investeringen hoeft te doen.
Je zou de thermostaat van je cv lager kunnen zetten, onder de 60 graden wordt niet aangeraden

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-22 20:45

karrij schreef:
Ok , maar er zijn nog legio mogelijkheden om te besparen zonder dat je hoge investeringen hoeft te doen.
Je zou de thermostaat van je cv lager kunnen zetten, onder de 60 graden wordt niet aangeraden

Dat staat hij al, evenals de eco stand.

Blijkbaar ben ik in mijn OP niet helemaal duidelijk :D
Ik wil graag investeren, ik ben alleen op zoek naar de juiste wijze van investeren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:46

Wij hebben ons gasverbruik naar iets onder de 2000 kuub gekregen, hoofdzakelijk dmv airco's, de bewoner voor ons kwam van haast 3500 kuub.
Groot oud huis, vrijstaand en geen spouw isolatie mogelijk.
Daar was ik al blij mee eerlijk gezegd.
In eerste instantie de airco laten installeren vanwege de steeds warmer wordende zomers, maar verwarmen ermee lukt prima :j
Icm zonnepanelen een goede investering.

Naast de cv goed instellen bleek onze oude cv een waterbuffer te hebben, waardoor je meteen warm water uit de kraan had. Nou dat kan me wat schelen, was ik mijn handen wel met koud water.
Duidelijk dat de nieuwe cv dat niet meer had dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:53

Wildgirl schreef:
Electrisch verwarmen staat nog op mijn uitzoek lijstje. Volgens de beide bedrijven die ik gesproken heb voor het hele huis icm zonnepanelen geen optie, voor boven (badkamer en werkkamer) evt wél icm andere warmtebron beneden.
Daarnaast vind ik het spuuglelijk, zo'n elektrische kachel in de woonkamer.

Echt? Er zijn tegenwoordig echt enorm mooie vind ik :j Waarbij je soms niet eens ziet dat het een verwarming is.

https://www.redwellinfraroodverwarming.nl

[o]

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:55

Ah, maar een elektrische kachel is heel iets anders als een IR paneel, die krijg je inderdaad zelfs als spiegel of schilderij, zelfs mogelijk met eigen foto erop.
Daar zie je inderdaad niet aan dat het infrarood verwarming is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:55

Ik volg even. Ik zit met het zelfde probleem.

Ik vraag mij af met z’n airco.
Hoe doe je dat met de badkamer?
Moet daar ook een airco in?

Ik vind het niet erg als mijn slaapkamer koud is. Maar mijn badkamer moet wel warm worden

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:57

Sansevieria schreef:
Ah, maar een elektrische kachel is heel iets anders als een IR paneel, die krijg je inderdaad zelfs als spiegel of schilderij, zelfs mogelijk met eigen foto erop.
Daar zie je inderdaad niet aan dat het infrarood verwarming is.

Oh ja, ik had even dat draadje gemist.
Maar infrarood is ook elektrisch, dus had het daarom daaronder geschaard.

Er zijn zulke mooie IR panelen, wij willen op termijn, als onze bankrekening weer is aangevuld na onze grote verbouwing ook IR panelen als hoofdverwarming.

[o]

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:58

Hier 13 zonnepanelen, dat worden er in juli 22. Paar jaar geleden geïnvesteerd in goed glas. We hebben warmtepompboilers voor het warme water en afgelopen najaar is de cv de deur uit gegaan voor een warmtepomp.

Goed ingeregeld houdt de warmtepomp het huis heel stabiel warm. Ook geen last van geluid (de warmtepomp staat op de dakkapel, op speciale vering en rubber tegels. We horen niets.)
Ik heb me wel laten vertellen dat het heel belangrijk is om een warmtepomp te hebben die qua vermogen aansluit op je verbruik. Veel mensen hebben een warmtepomp die te "sterk" is voor het huis, waardoor het uit balans raakt, hij steeds uit en aan springt etc. Verdiep je dus goed in je verbruik om te verwarmen.

Een zonneboiler klinkt leuk maar heeft als nadeel dat het water in de zomer in no time warm is, maar het apparaat doet de rest van de dag niets meer (terwijl zonnepanelen de hele dag opwekken en terugleveren). In de winter redden ze het juist vaak niet om voldoende te verwarmen. Daarom hebben wij gekozen voor warmtepomp boilers in combinatie met de zonnepanelen.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:05

Wij hebben voor het eind van de maand onze CV-ketel op de allesbrander aangesloten, deze warmt dan het water dat opgeslagen is in een 1000-liter reservoir voor de verwarmingen en ook het water voor de douche/wasbak e.d., dan gebruiken we alleen nog gas om te koken. Zodra het gasfornuis het begeeft, gaan we over op elektrisch.

Wij hebben zonnepanelen, en leveren het hele jaar energie terug.

Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik kijken naar een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming en airco (die kan zowel koelen als verwarmen).

*Burp*

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-22 21:08

Om even in te haken op de airco, ik hoef niet te koelen. Mijn slaapkamer (en woonkamer) blijven lang koel en ik kan goed tegen hitte, ik zal dus nooit een ruimte hoeven af te koelen.
Maar, wellicht kan een airco ook alleen verwarmen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:10

Kacheltjes op electra en airco-verwarming vreten stroom, is mijn ervaring. Dan zou je nog beter naar een petroleum kacheltje kunnen kijken. Die hebben we hier ook gehad en werkte perfect. Mijn zoon woont in onze schuur (wil op zichzelf, maar de prijzen zijn te hoog) en heeft deze nu in gebruik. Heel snel en aangenaam warm, plus laag verbruik.