Zonnepanelen en cowboys op de markt?!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

daantjuhhh

Zonnepanelen en cowboys op de markt?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-22 18:27

Hallo.

Ik overweeg zonnepanelen.
Ik heb nu een offerte gekregen en ik heb een persoon op bezoek gehad voor zonnepanelen ‘zonder investering’
Nou die laatste had ik al geen hoop op, maar gaat het ook zeker niet worden. Ik zou dan over 10 jaar gezien 10.000€ betalen voor 9 zonnepanelen.

Na een beetje Google werk kom ik er ook wel achter dat het geen hele betrouwbare partij is.

Maar omdat er zoveel cowboys op deze markt zijn is het van belang dat ik goed onderzoek doe en daarom dacht ik, ik open een topic.

Waar moet ik op letten?

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

tengeltje11

Re: Zonnepanelen en cowboys op de markt?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:29

Vraag vooral rond in je regio bij wie zonnepanelen heeft, vraag wie ze legde en hoe tevreden ze zijn, betere reviews kan je niet hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-22 18:30

tengeltje11 schreef:
Vraag vooral rond in je regio bij wie zonnepanelen heeft, vraag wie ze legde en hoe tevreden ze zijn, betere reviews kan je niet hebben.

Goede tip! Thanks

[o] [o] [o]

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:36

Bij ons word er regelmatig iets georganiseerd door de gemeente betreft verduurzaming. vorig jaar hebben we via die weg zonnepaneel laten plaatsen. Totaal 12 zonnepanelen, met een totaalprijs van 4200 en dat betalen we af over 10 jaar inclusief 400 rente totaal.
Je zou dus naast vraag in de buurt ook bij de gemeente navraag kunnen doen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:47

Zoek uit hoeveel je per wattpiek betaald.
Er zijn panelen die meer wattpiek hebben en panelen die minder wp hebben. Is kwestie van uitrekenen.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:56

Wij hebben zonnepanelen van Zonneplan. Zijn een betrouwbare partij. Alles gaat via de mail. En zij zorgen er ook voor dat je juiste papieren zijn ingevuld voor de BTW teruggave bij de Belastingdienst.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:59

Wij hebben zonnepanelen van Solease.
Voor 10k hadden wij er 24!
Mijn ouders hebben er 10 van Solease voor ik geloof 4k.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:39

Ik heb geen idee waar je woont, maar heb zelf wel 15 verschillende aanbieders geraadpleegd. Ben uiteindelijk geëindigd bij APSolar. Ze hebben alles geinstalleerd, keurig gedaan, fijne app en voordeliger dan Greenchoice, Ikea etc

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:42

Wij hebben onze zonnepanelen via Saman. Was via de gemeente en is prima verlopen. Panelen zelf betaald, dus geen huur(koop).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:45

ClaudiaHS schreef:

Hier ook solease! Hele goede panelen, maar we hebben wel zelf de aansluiting laten maken door iemand anders omdat de monteurs die kwamen het op een hele gekke manier wilden doen en niet zoals wij wilden :=
Verder tevreden over de service, uitgelegd dat de monteurs niet wilden doen wat wij wilden en er is daarna nog kosteloos iemand langs geweest om de boel aan te sluiten toen de leiding er lag.

[o]

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:47

Meerdere offertes opvragen, evt bellen om een goed gevoel (of slecht) bij een bedrijf te krijgen. Google op de type panelen die ze noemen in de offerte.

Wij hebben hier 2 offertes opgevraagd, 1 via internet gevonden en 1 via via die ook nog eens in ons dorp zat. Vorig jaar augustus geplaatst en waren voor 32 panelen €11.100 kwijt. Heerlijk bedrijf, makkelijke communicatie en harde werkers.

Vrienden hier iets verderop in de straat hebben ze pal op het zuiden liggen (wij oost en west) en bij hun worden de panelen te warm en klappen ze eruit. Daar navraag over doen is dus ook handig.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:48

Als je echt goede reacties wilt, wellicht regio vermelden.
Mijn ervaring is dat de cowboys meer het land door gaan. De goede kunnen in hun eigen regio voldoende werk krijgen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:20

Wij hebben ze via Vereniging Eigen Huis, voor 1/4 van dat geld (8 panelen inclusief plaatsen). Die hebben collectief ingekocht en bij eventuele problemen bemiddelen zij ook.

:+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:21

miramii schreef:
Wij hebben ze via Vereniging Eigen Huis, voor 1/4 van dat geld (8 panelen inclusief plaatsen). Die hebben collectief ingekocht en bij eventuele problemen bemiddelen zij ook.

Wij ook via Vereniging Eigen Huis :j

Oy with the poodles, already

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:38

ClaudiaHS schreef:

Maar dit zegt weinig. Er moet naar de hoeveelheid wattpiek gekeken worden. Dat kan per aannemer verschillen. Er zijn panelen met 275 wattpiek en panelen met 350 wattpiek. Dit zal je dan met elkaar moeten vergelijken qua prijs.

Verder zou ik gewoon meerdere offertes aanvragen. Wij hebben de gehele installatie van ons huis, dus ook zonnepanelen door E en H uit kloosterhaar laten doen. Waren veruit goedkoopste van de regio.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:44

En als je bij mensen uit de buurt informeert, vraag of je ook even in de meterkast mag kijken. Bij vorige huis hadden wij panelen laten plaatsen en was er echt waardeloos (en gevaarlijk) werk in de meterkast gemaakt wat gelukkig werd opgemerkt door de elektricien die voor een andere klus kwam. Ook waren er panelen verkeerd om geplaatst (niet allemaal in zelfde lijn) en heeft behoorlijk wat discussie gekost voor ze dat goed gelegd hebben.
Willen nu ook weer panelen laten plaatsen maar dus nogal huiverig door die vorige ervaring.
En het bedrijf wat toen zo’n slecht werk heeft geleverd, is wel een van de partijen waar vanuit de gemeente mee wordt samen gewerkt, is dus geen garantie helaas.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:11

Wij hebben ze via Groene Daken van Greenchoice. Hele fijne mensen geweest. Hebben er 15 liggen voor 7200 euro incl btw. Gaat dus nog 1200 af aan btw ongeveer.

385wp
Fullblack dus vallen mooi weg tegen het dak.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:15

Is zelf leggen een optie? Ik moet zeggen dat ik wat schrik van de bedragen hier, wij hebben het zelf gedaan en zijn zoveel minder kwijt... maar dan moet je natuurlijk wel weten wat je doet en daar tijd voor hebben / handig mee zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:16

Hier ook tevreden over solease. Wij hebben er 26.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:16

Weet niet of dat in Nederland ook gebruikelijk was, maar heb de mijne via een groepsaankoop. Liggen er nu 1,5 jaar denk ik, en heb amper 1700 euro betaald voor 6 panelen, en nog een premie getrokken van de overheid (ik denk 350 euro), dus viel best mee. Alleen hoop ik dat er geen problemen of kosten aan komen, want heb gehoord dat hun uitvalsbasis in Tunesië ligt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-22 21:32

Goede tips allemaal.

Ik heb inmiddels via de buurtapp ook wat info van buren.

Zelf leggen gaat helaas niet lukken. Ik ben niet handig en mijn 70+ jarige vader het dak op sturen ga ik ook niet doen.

Ondertussen heel wat offertes aangevraagd bij partijen die hier voorbij komen en de bedrijven die bij mijn buren geweest zijn.

[o] [o] [o]

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:36

daantjuhhh schreef:
Zelf leggen gaat helaas niet lukken. Ik ben niet handig en mijn 70+ jarige vader het dak op sturen ga ik ook niet doen.

Bij ons was het ook op een plat dak wat niet zo hoog was, dat is natuurlijk wel anders dan een schuin dak. :)

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:40

Ik heb een offerte van een betrouwbare plaatser. 9 panelen incl omvormer, batterij en plaatsing voor 4200. Plaatsing kan al redelijk snel.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:12

Ik heb ze net als Hevonen ook van AP Solar, en mijn vader ook. Heel veel van mijn collega's ook. Goeie ervaring.

Kwam ook even iemand aan huis kijken naar de locatie en omgeving, waardoor ik ook gelijk het advies kreeg er optimizers tussen te zetten.
Dat is van Google Maps toch niet altijd goed in te schatten.

Bijkomend voordeel is dat deze firma (en ongetwijfeld andere regionale firma's ook) bekend is met de eisen van de subsidieregeling van het IMG en daar met de offerte al rekening mee houdt.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:37

Wij hebben 7400 wp (24 panelen). Volgens mij hebben we er 3 jaar geleden ongeveer 7 a 8000 voor betaald inclusief omvormer en installatie.