Olijfboom verliest ineens blad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Olijfboom verliest ineens blad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 13:04

Wij hebben een grote olijfboom gekocht vorig jaar. Omdat we nog niet klaar waren om hem te planten, staat hij nog in een grote zwarte bak waarin we hem kochten. Hij hield zich heel goed, maar nu ineens begint hij blad te verliezen. Als ik langs de takken ga, komen de bladeren heel makkelijk af. Volgens google staat de boom dan te nat. Nu wil ik m uiteraard redden, maar wat is wijsheid? Moet ik hem nu alsnog planten? Of gaat dat echt ten koste van de boom? Of moet ik onderin de bak wat gaten maken zodat het overtollige water weg kan en pas als hij zijn blad weer goed houdt, planten?

Soepblik

Re: Olijfboom verliest ineens blad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:06

Die van mij had dat ook! Had 'm idd niet verpot, gaf 'm voor zover ik wist okee water en toen afgelopen zomer/herfst verloor 'ie opeens alles. Inderdaad als je tegen een takje stoot, liet 'ie alles los.

Ik heb 'm heel veel water gegeven (bijna iedere dag wel), en toen ging hij het dit voorjaar opeens weer doen! Hij is weer helemaal groen. Heb 'm geeneens verpot.

Even volhouden gewoon? Het zijn rare dingen hoor, die olijfbomen. Weet hoe frustrerend het is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:15

Earth schreef:
Moet ik hem nu alsnog planten? Of gaat dat echt ten koste van de boom? Of moet ik onderin de bak wat gaten maken zodat het overtollige water weg kan en pas als hij zijn blad weer goed houdt, planten?

Als die boom al een jaar in een bak zonder drainagegaten staat is-ie allang verzopen/zijn de wortels verrot. Ik mag hopen voor je dat de bak waar hij in staat gewoon gaten onderin heeft.

Uitplanten geeft 'm meer kans op overleven dan 'm in die bak laten staan. Hij zal wel ruimtegebrek hebben en dus voedselgebrek. Tenzij hij dus idd al die tijd in een bak zonder drainage heeft gestaan. Dan is de kans groot dat je 'm zonder wortels uit die bak haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:18

Je hebt geen gaten onderin? Dan is die allang verzopen en dood...

Je moet een boom meteen verplanten en niet in zo'n bak laten. Als je dat al doet dan moet je gelijk aten onderin maken.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:19

*vraagt zich af waarom die van mij het dan weer is gaan doen* :') Help?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:22

Soepblik schreef:

Wij hebben exact t zelfde nu en mn schoonouders ook. Die is t ook gaan doen weer. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:23

haal het anders even uit die bak en kijk hoe de wortels zijn.
ik heb het wel met een ander soort boompje gehad, heb die toen even zo zonder grond laten staan om op te drogen.
later weer uitgeplant en toen kwam er wel nieuw blad aan :j

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:26

Het zijn natuurlijk best wel taaie bomen ook die niet voor niets duizenden jaren oud worden. :j ik zou 'm echt nog niet opgeven. Wat ellepel zegt lijkt me een goeie. En dan wel goeie olijfboomgrond nemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:30

Soepblik schreef:

Misschien omdat jouw olijf wél in een gedraineerde pot staat?
Áls het klopt wat TS stelt, dat haar boom in een pot zonder gaten staat dán is die boom vermoedelijk verzopen/zijn de wortels afgerot.

Staat het ding wél in een pot met drainage, dan kan het best dat ook haar boom het weer gaat doen.

Er zijn heel veel redenen voor bomen om hun blad te laten vallen:

- Gewoon, omdat ze 'op' zijn - ook bladhoudende bomen laten blad vallen, meestal worden bladeren hooguit 3 jaar oud. Bladhoudende bomen doen dat alleen niet altijd in de herfst, en ook meestal niet allemaal tegelijkertijd.
- Omdat het een kweekboom is, en die worden nogal eens met allerlei middeltjes behandeld. Die middeltjes kunnen nu uitgewerkt zijn, waardoor de boom ander blad wil gaan maken.
- Omdat de boom te nat of te droog heeft gestaan. In beide gevallen kan zo'n boom dan nl geen water opnemen. Ook niet bij te natte grond, omdat de wortels dan afsterven. Bladval voorkomt dan verdamping.
- Omdat de boom te weinig licht heeft gehad, en nu met de zon dikker/kleiner blad wil maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:33

ellepel schreef:
haal het anders even uit die bak en kijk hoe de wortels zijn.
ik heb het wel met een ander soort boompje gehad, heb die toen even zo zonder grond laten staan om op te drogen.
later weer uitgeplant en toen kwam er wel nieuw blad aan :j

Boom zonder grond laten staan (grond dus van de wortels afschudden) is geen goed advies. Je verstoort dan precies de verbinding tussen de grond en de haarwortels waardoor een plant nóg moeilijker water kan opnemen.
Ook bij een verzopen plant geldt: grond er aan laten zitten, en de kluit in z'n geheel laten uitdrogen.

Zie je echt dat de wortels zwart en voos zijn en stinken, snoei dan de wortels terug tot weer ze weer lichtgeel/wit zijn en stevig aanvoelen. In dat geval zal de grond spontaan er af vallen/de kluit sowieso uit elkaar vallen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 13:45

We hebben daar helemaal niet over nagedacht. Wat stom he := Ik heb er net gaten in gemaakt, en de grond in de gaten lijken op alle plekken nog heel droog. Morgen halen we mediterrane grond en dan planten we hem direct. Het is namelijk echt een joekel met een stam van 20 cm doorsnede :P

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:54

Ah ja, die van mij is maar 20 cm hoog.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 13:56

Haha nee die van ons is in blad bijna 2 mtr hoog :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 17:24

Er zaten gelukkig wel gaten onder de bak := Dus te nat kan niet. We hebben hem nu geplant in de tuin met heel veel mediterrane grond. En nu een gebedje doen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 17:33

Earth schreef:
Er zaten gelukkig wel gaten onder de bak := Dus te nat kan niet. We hebben hem nu geplant in de tuin met heel veel mediterrane grond. En nu een gebedje doen :=

Goed opgelost! Duimen maar nu :)