Zonnebloemolie en frituurvet op; wat straks nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Zonnebloemolie en frituurvet op; wat straks nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 16:47

De gevolgen van die afschuwelijke oorlog in Oekraïne zijn nu ook merkbaar in de Nederlandse supermarktschappen. Frituurvet en zonnebloemolie zijn nergens meer te krijgen. Voor mij gelukkig nog geen probleem, maar ik vroeg me wel af: wat zal het volgende zijn dat opraakt in de schappen? Heeft iemand daar een idee van?

MarliesV

Re: Zonnebloemolie en frituurvet op; wat straks nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:50

Hier is het nog niet op (vorige week iig nog niet). Maar graan, gerst en zonnebloemolie zijn de grootste export producten van Oekraine.

Dus ook graan(producten) en gerst(producten) zullen straks duurder en schaarser worden vermoedelijk.

Tel daar het misschien dichtdraaien van de russische gaskraan bij op en gegarandeerd dat alles duurder wordt qua productie en import. En dus ook voor de consument.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:08

Brood,dat word straks ook gewoon duur.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:11

Stro, of ben ik nu teveel paard georiënteerd dat ik eerder denk aan wat er duur word voor mijn paard dan voor mezelf :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:11

Hier was pas de bloem uitverkocht, dus konden geen pannenkoeken bakken.
Maargoed, dat is echt zo’n first world problem. Heb liever dat er brood is want daar leef ik op :=

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:12

Stro is in Nederland ook wel goed te krijgen op zich,en anders komt het ook uit Polen en Duitsland dus denk dat dat wel meevalt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:21

Hier (Zwitserland) staat het gewoon nog vol, zowel zonnebloemolie als koolzaadolie.
We schijnen hier lokale productie te hebben. Dat gaat waarschijnlijk niet alle vraag afdekken op lange duur, maar nu is er nog weinig aan de hand.
Ik hoop dat zowel covid als Oekraine een eye opener zijn dat de wereld moet blijven focussen op lokale produkten. De globalisatie is te ver gegaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:26

Lidl had van de week nog gewoon zonnebloemolie in de schappen, wel een stuk duurder maar geen lege schappen en dat zal met meer producten zo zijn.

Edit: als we elkaar gek maken met mogelijke tekorten dan drijven we zelf de prijzen de lucht in.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:30

Ik heb best een heftige soja allergie. Doordat zonnebloem(olie) nu dus aan het verdwijnen is stoppen ze in steeds meer dingen soja... Rete irritant. Zo pas dus helaas een fout gemaakt met de mayo van de Albert Heijn. Hebben jaaaaaaaren lang dezelfde gehad, en ineens hebben ze er soja in gedaan. Was niet erg grappig. Hoop echt dat ze andere alternatieven gaan vinden. Zo kan ik dus ook bijna geen chocola eten, overal zit soja in ipv zonnebloem. Nou zijn deze dingen geen first world problems maar als dit zo bij steeds meer producten gaat gebeuren gaat het wel serieus problematisch worden voor mensen met een soja allergie...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:45

Ik kan ook niet tegen soya,ik hoop dat er verder geen tekort op andete producten gaan komen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:47

Ik denk dat het met de plannen voor de boycot zowieso een erg vervelende winter kan gaan worden, maar de producten zullen voorlopig vooral erg duur worden en dan pas niet meer te verkrijgen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:55

Maar mensen, onze buurman (en anderen) hebben nog een hele schuur vol graan in opslag.....er word momenteel al 0,50 ct geboden per ton. de laatste decennia was het 0,10 ct ter vergelijking!
ze verwachten echt hele grote tekorten, en dat is zorgelijk mensen. Hoe gaat de wereld bevolking eten, die poetin heeft ons mooi in de wurg greep!. We kunnen ook gewoon bakken in olijfolie en boter.....dan maar geen friet.
En alle hamsters, zo drijf je zelf de prijs nog hoger op
Laatst bijgewerkt door kwita op 06-05-22 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:57

Ik denk vooral aan de patatzaken.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:57

In een Dirk filiaal hing een briefje dat je Max 2 potjes honing per persoon af mocht rekenen.Weet niet of dat met de oorlog te maken heeft of met bijen sterfte maar viel me wel op.Ik had zelf aan een potje genoeg maar honing op rantsoen is nieuw voor me.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:05

office schreef:
In een Dirk filiaal hing een briefje dat je Max 2 potjes honing per persoon af mocht rekenen.Weet niet of dat met de oorlog te maken heeft of met bijen sterfte maar viel me wel op.Ik had zelf aan een potje genoeg maar honing op rantsoen is nieuw voor me.

Dat komt ook vaak uit die kanten dus dat klopt wel globaal gezien.
Maar een beperking voorkomt hopelijk de tekorten!.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:08

Pepperrr schreef:
Ik heb best een heftige soja allergie. Doordat zonnebloem(olie) nu dus aan het verdwijnen is stoppen ze in steeds meer dingen soja... Rete irritant. Zo pas dus helaas een fout gemaakt met de mayo van de Albert Heijn. Hebben jaaaaaaaren lang dezelfde gehad, en ineens hebben ze er soja in gedaan. Was niet erg grappig. Hoop echt dat ze andere alternatieven gaan vinden. Zo kan ik dus ook bijna geen chocola eten, overal zit soja in ipv zonnebloem. Nou zijn deze dingen geen first world problems maar als dit zo bij steeds meer producten gaat gebeuren gaat het wel serieus problematisch worden voor mensen met een soja allergie...

Ik blijf ook lezen nu, en ben ook al de mist in gegaan hierdoor. Opeens sojaolie erin verwerkt, of minder bloem maar dan soja gris of lupine of veldbonen meel gebruiken in brood of andere graanproducten. -O-

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:10

Sizzle schreef:
Hier (Zwitserland) staat het gewoon nog vol, zowel zonnebloemolie als koolzaadolie.
We schijnen hier lokale productie te hebben. Dat gaat waarschijnlijk niet alle vraag afdekken op lange duur, maar nu is er nog weinig aan de hand.
Ik hoop dat zowel covid als Oekraine een eye opener zijn dat de wereld moet blijven focussen op lokale produkten. De globalisatie is te ver gegaan.

Ik heb mijn vriend een paar weken terug naar de winkel gestuurd en iedere x als we er samen lopen zegt hij: hé kijk zonnebloemolie

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:10

Tsja....
Ik maak me wel zorgen over de hele situatie en ook over de voedsel situatie. Ik heb geen idee waar het gaat eindigen. Ik ga in ieder geval niet hamsteren. Maar zorgen maak ik me zeker.

Maar goed met corona voorspelden ze ook allerlei doom senario's en dat bleek redelijk mee te vallen. ( Wc papier, potten en blikken en bloem en allerlei andere producten)
Ik wacht het af, wat doen jullie?
Of wat gaan jullie doen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:11

Komt dat tekort niet gewoon door hamsteren? Het kan toch niet zijn dat jullie uitsluitend afhankelijk zijn van 1 land?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:11

Ik wacht het ook gewoon af. Hamsteren heeft geen zin en vind ik echt asociaal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:14

Ik heb meestal 5 kilo bloem in huis. Daar heb ik 10 kilo van gemaakt samen met extra droge gist, rijst en wat extra olijfolie ingekocht. Meer kan en wil ik niet doen tenzij het helemaal fout loopt. Van de nloem kan ik brood en pasta maken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:14

Eilinora schreef:
Stro is in Nederland ook wel goed te krijgen op zich,en anders komt het ook uit Polen en Duitsland dus denk dat dat wel meevalt

Geloof me, stro en hooi wordt verschrikkelijk duur dit jaar. Met de enorme brandstofprijzen en de prijzen van kunstmest ed. die gigantisch gestegen zijn kunnen de boeren straks niet anders meer. Ik werd al gewaarschuwd de laatste keer dat ik hooi gehaald heb.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:20

rina schreef:
Eilinora schreef:

Geloof me, stro en hooi wordt verschrikkelijk duur dit jaar. Met de enorme brandstofprijzen en de prijzen van kunstmest ed. die gigantisch gestegen zijn kunnen de boeren straks niet anders meer. Ik werd al gewaarschuwd de laatste keer dat ik hooi gehaald heb.

Het wordt voor niemand leuk en ik merk dat de houding van onze overheid mij steeds meer gaat tegenstaan..alles gaat op zijn beloop terwijl de problemen in elke sector met de dag groter worden..of je het nu hebt over de zorg, veiligheid, wonen, de gevolgen van de oorlog..wat de burger ervan merkt lijkt ze niets te doen en echte! oplossingen bedenken al helemaal niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:49

ruitje schreef:
Stro, of ben ik nu teveel paard georiënteerd dat ik eerder denk aan wat er duur word voor mijn paard dan voor mezelf :+

Dat zou juist mee kunnen gaan vallen.
Nederland is geen goed graanland, maar heb gehoord dat er nu toch meer gezaaid is hier.
Dus meer stro uiteindelijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:50

Ik heb 2 pakken bloem en een fles zonnebloemolie staan, daar kan ik voorlopig nog wel ff mee vooruit. :)
Verder heb ik vanuit de covid-hamstergekte nog een en ander aan potten groenten staan.
Moet nog wel ff een pak toiletpapier bijhalen maar heb de vorige keer dat ik misgreep omdat iedereen wagens vol haalde een paar pakjes vochtig toiletpapier meegenomen zodat ik iig niet helemaal zonder zat. :+