Vergunningvrij uitbouwen en bestemmingsplan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

McGregor

Vergunningvrij uitbouwen en bestemmingsplan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-22 12:25

Omdat hier best veel gebouwd en verbouwd wordt, is er misschien iemand die deze vraag ook al onderzocht heeft :)

Ik weet dat vergunningvrij uitbouwen mag, mits je aan de regels voldoet (zonder ze allemaal op te noemen: op achtererf, maximaal 4 meter etc). En ik weet dat er ook een restrictie is aangaande het perceeloppervlak en daarmee het maximaal aantal m2 aan bijgebouwen. Met ons perceel komen we op maximaal 150m2 bijgebouw - het maximale dat mogelijk is. Het gaat om een aanbouw aan het woonhuis op het achtererf dat qua afmeting voldoet aan vergunningsvrij aanbouwen.

Maar: in hoeverre is het bestemmingsplan hierin beperkend? In ons bestemmingsplan staat dat huizen maximaal 600m3 inhoud mogen hebben. Dit is natuurlijk gedaan om ervoor te zorgen dat niet alle percelen ramvol komen te staan. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit het recht op vergunningvrij bouwen mag beperken?

Natuurlijk neem ik contact op met de gemeente, maar vragen naar soortgelijke ervaringen is altijd interessant :).

Ibbel

Re: Vergunningvrij uitbouwen en bestemmingsplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:59

In onze gemeente zijn de vierkante meters vergunningsvrij/meldingsplichtig (hier is dat overigens 100 m2) bovenop de maximale kuubs (hier ook 600 m3). Maar die bijgebouwen moeten dan wel vrij staan van de woning. Op het moment dat je de woning zelf uitbouwt vergroot je het aantal kuubs. En dat mag dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:02

Als het bp als restrictie 600m3 woning geeft, dan zal je je daar aan moeten houden. Bijgebouwen tot 150m2 mag dan prima als je die grens bereikt hebt, mits losstaand.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-22 16:58

Ibbel schreef:
In onze gemeente zijn de vierkante meters vergunningsvrij/meldingsplichtig (hier is dat overigens 100 m2) bovenop de maximale kuubs (hier ook 600 m3). Maar die bijgebouwen moeten dan wel vrij staan van de woning. Op het moment dat je de woning zelf uitbouwt vergroot je het aantal kuubs. En dat mag dus niet.

Daar ben ik ook bang voor. Het aantal vierkante meters van het woonhuis wordt niet benoemd, het aantal kuub wel. Bedankt voor je reactie!

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-22 16:59

idinn schreef:
Als het bp als restrictie 600m3 woning geeft, dan zal je je daar aan moeten houden. Bijgebouwen tot 150m2 mag dan prima als je die grens bereikt hebt, mits losstaand.

Zo klinkt het inderdaad wel. Ik ga aankomende week maar eens bellen. Dank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:00

McGregor schreef:
idinn schreef:

Zo klinkt het inderdaad wel. Ik ga aankomende week maar eens bellen. Dank!

Dat kan je beter via een mailwisseling doen. Dan staat alles zwart op wit.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-22 17:05

Morganlefay schreef:
[Dat kan je beter via een mailwisseling doen. Dan staat alles zwart op wit.

Goed punt ;)

McGregor

Re: Vergunningvrij uitbouwen en bestemmingsplan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-22 21:20

Toch even bij de gemeente geweest voor informatie en zeer goed geholpen. Als wij op ons perceel binnen de 150m2 in totaal aan bijgebouwen blijven, mogen we gewoon vergunningvrij aanbouwen aan huis ondanks dat het bestemmingsplan een maximale inhoud van 600m3 stelt. Top dus.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:26

McGregor schreef:
Toch even bij de gemeente geweest voor informatie en zeer goed geholpen. Als wij op ons perceel binnen de 150m2 in totaal aan bijgebouwen blijven, mogen we gewoon vergunningvrij aanbouwen aan huis ondanks dat het bestemmingsplan een maximale inhoud van 600m3 stelt. Top dus.

Klopt. Wilde ik net typen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:51

McGregor schreef:

inderdaad, wij zijn op deze manier ook bezig met een bijgebouw.
Je moet wel aan wat eisen voldoen ( veiligheid e.d. en ondergeschikt zijn aan hoofdgebouw ) maar dan mag het wel.

Follow your dreams ....
[LZP] Van bouwval tot landgoed

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-22 22:09

Happinez schreef:
McGregor schreef:

inderdaad, wij zijn op deze manier ook bezig met een bijgebouw.
Je moet wel aan wat eisen voldoen ( veiligheid e.d. en ondergeschikt zijn aan hoofdgebouw ) maar dan mag het wel.

Klopt, bouwen volgens het Bouwbesluit. Wat wordt het bij jullie?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie