Oppervlakte berekenen van huis, help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cilli96

Oppervlakte berekenen van huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 10:30

Aangezien de cijfers bij mij echt voor mijn ogen dansen en ik verschillende manieren heb geprobeerd om er wel uit te komen en dit niet lukt. Richt ik mij tot jullie: de heilige Bokkers die altijd wel een antwoord hebben!
Wie o wie kan en wil mij helpen om het oppervlakte van mijn nieuwe woning te berekenen zodat ik het aantal pakketen laminaat voor een vloer weet :Y)

Ik krijg de plattegrond niet geüpload omdat het een pdf is. Misschien evt via PB?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:37

Meet de lengte x de breedte van elke kamer en tel die m2's bij elkaar op. Deel het totaal aan m2's door het getal aan m2 wat er op een pak laminaat staat en je weet hoeveel pakken je nodig hebt.
Als je niet zo handig bent in het leggen van laminaat is het misschien handig om een heel pak extra te nemen :)

Cilli96

Re: Oppervlakte berekenen van huis, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 10:41

Het huis heeft helaas verschillende hoeken waardoor ik dus niet LxB kan doen. De ruimtes heb ik proberen te doorbreken in kleine hokjes en daarvan alles bij elkaar op te tellen maar dan kom ik afmetingen te kort op de plattegrond. Ik snap het dus niet meer, je zou zeggen LxB is makkelijk maar met de verschillende vormen in een keer niet meer :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:45

Neem de buitenmaat van je huis: Lengte x breedte. Meet het trapgat op (de WC eventueel) en trek dat van de oppervlakte af. Nu heb je een hele grove berekening van de oppervlakte van je huis.

Edit: je hebt een plattegrond dus? Teken daar rechthoeken op, reken daarvan de oppervlakte uit, tel dat bij elkaar op en neem een marge voor versnijden etc.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:47

Toen ik hier onlangs laminaat legde kon ik de ongeopende pakket gewoon weer terugbrengen. Dus ik zou idd hetzelfde doen als rien10 zegt en dan gewoon de overschot terugbrengen (indien dat kan uiteraard).

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 10:59

Dit zijn wel goede tips, thanks! Kijken of het mij nu gaat lukken

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:01

Heb je geen plattegrond online zodat wij je kunnen helpen?

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 11:03

Afbeelding

Ik heb het bestand even laten omzetten naar een JPG

Ik snap de afmetingen gewoon niet zo goed omdat overal de binnenmuren dikte er bijstaat maar als ik de totale breedte bv wil berekenen er niet een duidelijke afmeting is zonder dikte van de muren

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:16

Die dikte van die muren scheelt je niet 1 pak, je moet ook altijd het snijverlies mee rekenen dus dat doe je dan iets krapper. Maar je binnen maten staan er keurig bij, je moet van // tot // kijken.

Waar wil je overal laminaat hebben?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 22-04-22 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:16

Wil je ook laminaat in de entree, hal en keuken?
boven heb je een gedeeltelijk schuindak zie ik? heb je knieschotten(berging onder je schuine dak) of moet het laminaat doorlopen?

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 11:20

Ja in entree hal en keuken. Boven ook in de berging maar niet in het CV hok en badkamer en wc vallen ook weg.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:21

Hele grove berekening:

Lengte BG: 7,68m
Breedte 1ste verdieping: 5,21

Oppervlakte is dan 39,52m2

In heb geen rekening gehouden met verschillende ruimtes. Dit tel ik als 10% snijverlies.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:24

Je schuine kanten heb ik niet geteld, als je die wilt moet je die er bij op tellen.

Bij mijn lijstje moet je dus nog wel 10% optellen voor snijverlies

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 11:32

Flevolander schreef:
boven heb je een gedeeltelijk schuindak zie ik? heb je knieschotten(berging onder je schuine dak) of moet het laminaat doorlopen?

Het is een schuin dak zonder bergruimte daar. Waar de lijn loopt van de kamer stopt de kamer ook, hopelijk leg ik het duidelijk uit haha

Twee best uit een lopende berekeningen^^
Thanks voor het helpen!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:38

Cilli96 schreef:
Flevolander schreef:

Het is een schuin dak zonder bergruimte daar. Waar de lijn loopt van de kamer stopt de kamer ook, hopelijk leg ik het duidelijk uit haha

Twee best uit een lopende berekeningen^^
Thanks voor het helpen!

Die van mij is ook echt heel grof. Heb gewoon LxB gedaan zonder enig rekening te houden met ruimtes en schuine kanten. Zoals iemand anders al aangaf kan je dichte pakken gewoon terugbrengen :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:36

Je huis is 8,37 (eerste verdieping) lang, bij 6 breed. Grofweg 17,5*6 = 105 vierkante meter voor beide verdiepingen. Daar kan je de ruimtes die je niet wil hebben van aftrekken, dat is misschien gemakkelijker dan optellen wat je wel gelegd wil hebben.

Snijverlies is sowieso wat lastig als je veel scheve stukken hebt. Ik zou dus inderdaad ruim gokken en terugbrengen wat niet nodig is.