Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

denbine

Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 08:15

zojuist contact gehad met onze rechtsbijstand, helaas kunnen deze niet verder helpen.

28 februari bij een dealer naar een auto gaan kijken. Auto had weinig KM en was dealeronderhouden Manlief was verliefd en na een proefrit besloten te kopen. De auto zou nog gepoetst worden, onderhoudsbeurt en keuring voor NL kenteken (auto kwam bij de dealer uit duitsland vandaan)
Dit zou ongeveer 2 wkn duren ivm inplannen en personeel met corona. Na 2 wkn kregen wij bericht dat het een week langer zou duren ivm steekproef. We kregen bericht dat het lampje van de motor brande en ze dat gingen verhelpen.
23-3 eindelijk de auto betaald en opgehaald. Bij het wegrijden begon het motorstoringslampje toch te branden. Auto achtergelaten en terug de garage in.
Op 11 april konden wij de auto weer ophalen, bij thuis komst vertrouwde ik het niet. Hoorde een vreemd geluid en een behoorlijke tik in t blok.
Flimpje gemaakt naar verkoper gestuurd en gezegd dat hij de auto maar op komt halen en wij ons geld terug willen. Zolang het lampje niet brandde konden wij gewoon er mee rijden. gezegd dat ik geen meter in die auto ga rijden, om erger te voorkomen.
Verkoper beloofde de auto desnoods voor een 2nd opinion bij een garage te brengen en te repareren.
Auto is 12 april opgehaald door de garage en die vertelde dat ze duidelijk gezegd hebben tegen de verkoper, er een tik te horen was. Deze heeft de auto gewoon aan ons meegegeven zonder te vermelden dat er nog een tik hoorbaar is.
nu dus 10 dagen later ben ik er aardig klaar mee en dat duidelijk gemaakt. als reactie gekregen dat de monteur vandaag zou bellen.

Wij hebben de auto 28 februari aangeschaft en tot nu toe alleen naar huis mee gereden.
verder geen meter plezier ervan gehad.

Ik vroeg mn rechtsbijstand om advies en of ik de koop kan ontbinden. Dat kan volgens hun niet omdat de verkoper toch druk is met reparatie. En ik hem daar de kans voor moet geven.
Maar ik vraag mij af wanneer is die kans dan verkeken?
Helaas is het bedrijf niet bovag aangesloten waardoor onze rechtsbijstand ons niet kan helpen.

Wanneer is de reële kans om de verkoper het te herstellen verkeken?
Laatst bijgewerkt door denbine op 22-04-22 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mag

Re: Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:30

Ik begrijp eigenlijk al niet waarom de auto na een steekproef een week later pas opgehaald kon worden? Een steekproef gebeurd gewoon dezelfde dag? Of ze hebben de auto afgemeld terwijl hij dus eigenlijk niet door de keuring kwam. Heb je er een rapport van?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 08:40

Sorry had er even bij moeten zetten dat het om de keuring voor een NL kenteken ging. De auto was geïmporteerd bij de bmw dealer uit duitsland. er moest nog een nl kenteken op.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:42

Maar waarom moest de auto na de steekproef nog een week blijven staan dan?
Heg is dus een importauto met weinig kilometers?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 08:46

Klopt het is een import auto. De auto moest naar het rdw voor registratie. Toen kregen wij bericht dat het langer zou duren, omdat de auto een week later voor steekproef moest bij het rdw. Geen idee waarom.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:46

Lastig verhaal, bij een importauto zijn de kilometers haast niet te controleren, tenzij er van de hele onderhoudshistorie documentatie is, boekje, facturen van een dealer, dat soort dingen.

Zijn we ook een keer mee op onze neus gevallen, voortaan zal ik zelf een importauto laten staan eerlijk gezegd.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:48

Ik zou het keuringsrapport even opvragen. Een rdw steekproef gebeurd binnen 90 minuten.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:50

Vriend van mij ook een import-auto met weinig km's. Blok bleek uiteindelijk iets van 300.000km te hebben gelopen. Gebeurt helaas veel bij import-auto's.

Kans is groot dat jullie opgelicht zijn en helaas is het te lang geleden om de koop te laten ontbinden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:50

denbine schreef:
Klopt het is een import auto. De auto moest naar het rdw voor registratie. Toen kregen wij bericht dat het langer zou duren, omdat de auto een week later voor steekproef moest bij het rdw. Geen idee waarom.

Dat keuren voor import (wagen + papieren op orde maken) duurt echt geen week.
Technische keuring werd bij ons op het moment van administratieve afhandeling gedaan.

Mijn bus die ik in BE heb gekocht hebben we na verhuizing naar NL ook zelf geimporteerd, en tenzij er iets met de papieren niet klopt gaat dat best snel.

Is misschien een ander verhaal als in het land van herkomst de apk al verlopen was...

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 08:53

De auto was wel Tuv gekeurd en had daarom geen apk nodig ( werd gezegd).
Rechtsbijstand helpt niet verder omdat het geen bovag bedrijf is. Wel hebben ze een samenwerking met AutoTrust. Rechtsbijstand gaf ook aan dat wij hun de tijd moeten geven om te herstellen en daardoor niet kunnen ontbinden.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:57

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 08:58

Sansevieria schreef:
Lastig verhaal, bij een importauto zijn de kilometers haast niet te controleren, tenzij er van de hele onderhoudshistorie documentatie is, boekje, facturen van een dealer, dat soort dingen.

Zijn we ook een keer mee op onze neus gevallen, voortaan zal ik zelf een importauto laten staan eerlijk gezegd.

De documentatie zat er allemaal bij altijd bij dezelfde dealer in duitsland in onderhoud geweest. Ook een half jaar garantie op de auto. maar ja tot nu toe nog geen meter gereden dus.
Recensies van de verkoper waren erg goed ook via andere kopers. Maar dat zegt dus ook niet veel :(

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:00

@mag: daar krijg je enkel info uit vanaf het moment dat de auto in NL aangemeld is, de historie uit het buitenland vind je daar niet in.

Heb ik met mijn eigen bus (die ik zelf ingevoerd heb uit BE) ook al eens gecheckt uit nieuwsgierigheid.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 09:00

mag schreef:
https://www.kentekencheck.info

Welke punten komen eruit als je hier je kenteken invult?

bedoel je kwa terugroepacties en wachten op keuren? dan niks

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:02

Bedoel de punten bij de apk keuring. Ik vermoed dat hij in eerste instantie niet door de keuring kwam dat ze een week de tijd nodig hadden voor de herkeuring.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 09:07

Omdat er een TUV keuring is geweest hoeft hij pas in 2023 voor de apk in nederland

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:12

mag schreef:
Bedoel de punten bij de apk keuring. Ik vermoed dat hij in eerste instantie niet door de keuring kwam dat ze een week de tijd nodig hadden voor de herkeuring.

Het was geen APK keuring, maar een RDW keuring voor een Nederlands kenteken.
Dat kenteken krijg je pas na keuring.

Maar ook komt een auto gewoon door de APK met een tik in het blok en een brandend motorstoringslampje zorgt ook niet meer sinds 2018 (direct) voor afkeur.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-04-22 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:14

denbine schreef:
Auto is 12 april opgehaald door de garage en die vertelde dat ze duidelijk gezegd hebben tegen de verkoper, er een tik te horen was. Deze heeft de auto gewoon aan ons meegegeven zonder te vermelden dat er nog een tik hoorbaar is.

Deze snap ik niet, de garage is toch de verkoper? Als hun personeel iets niet zegt is dat niet jullie probleem

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 09:27

Hij laat reparaties uitvoeren door een ander bedrijf. Hij importeert en verkoopt alleen.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:51

mag schreef:

Deze site kende ik nog niet, maar heel vreemd: als ik het kenteken invul van mijn auto geeft ie aan dat het een 'import' auto is, en dat klopt niet.
Verder wel handig dat je de (afkeur)punten van de apk kunt zien (die wist ik natuurlijk al)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:54

denbine schreef:
Hij laat reparaties uitvoeren door een ander bedrijf. Hij importeert en verkoopt alleen.

Daarom duurt het telkens ook zo gruwelijk lang vermoedelijk.

Hij heeft het recht om de gebreken te repareren inderdaad. Daar kan je nu niet onderuit.

Wil je graag de koop ontbinden? Want daar zijn nu geen redenen voor, als hij straks na repartie een deugdelijk product aflevert, zelfs met een half jaar garantie.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:54

ista schreef:
Vriend van mij ook een import-auto met weinig km's. Blok bleek uiteindelijk iets van 300.000km te hebben gelopen. Gebeurt helaas veel bij import-auto's.

Kans is groot dat jullie opgelicht zijn en helaas is het te lang geleden om de koop te laten ontbinden.

Hoe kom je er in godsnaam bij dat het te lang geleden is om de koop te ontbinden?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:10

Niet direct een antwoord op je vraag maar uit pure nieuwsgierigheid, zit deze verkoper toevallig in Kelpen-Oler?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:55

Rongyos schreef:
mag schreef:

Deze site kende ik nog niet, maar heel vreemd: als ik het kenteken invul van mijn auto geeft ie aan dat het een 'import' auto is, en dat klopt niet.
Verder wel handig dat je de (afkeur)punten van de apk kunt zien (die wist ik natuurlijk al)

Ik schrok ook, ik heb net een nieuwe auto gekocht, waarvan gezegd was dat het een Nl auto was. En de site van het RDW geeft dat ook gewoon aan. Maar kentekencheck zegt dat het een import auto is en elektriciteit. Het is een hybride. Dus ik vraag me af waar kentekencheck hun gegevens vandaan halen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:00

Offtopic: als je je kentekencheck doet staat er bij mij ook import terwijl dit niet zo is. Echter als je op schadeverleden etc kijkt staat er dat eerste toelating zelfde is als je bouwjaar en daaronder dat hij niet ingevoerd is dus een Nederlandse auto is. Daar kan je dus wel echt zien of er sprake is van import. Maar goed, daar heeft TS niets aan.

Vervelend wel TS! Echter hebben ze een kans om hem goed af te leveren, maar balen is het wel.