Radiatoren voor cv verschillen in verbruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

karuna
Drukke kabouter

Radiatoren voor cv verschillen in verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 15:55

Na veel leeswerk kom ik er niet echt lekker uit.

Kun je met radiatoren je gasverbruik nog sturen een beetje of is dat een broodje aap en zonde van het geld?

Ik heb wel al nieuwere radiatoren maar geen idee hoe energie zuinig deze zijn. :? En of er eventueel zuinigere exemplaren te koop zijn die vervanging rendabel maken.

Het zou gaan uiteindelijk voorlopig om de beneden verdieping. Een lange wat lagere in de woonkamer. Een korte hoge in de gang. Een medium maatje in de keuken en een klein maar hoog nodig kort exemplaar hoog aan de wand in de berging die ook dient voor bijverwarming van de slaapkamer daar achter.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:01

Ik denk dat je het daarvoor niet zozeer in de radiator zelf moet zoeken maar eerder in de aansturing door een (evt slimme) radiatorknop.

The unicorn made me do it!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 16:04

Wat is een slimme radiatorknop?

Ik ben ook geen wifi of andere app aanstuur persoon. :+ Het moet vooral simpel zijn en niet teveel hoeven rommelen aan instellingen. De ruimtes worden goed warm alleen lager gasverbruik is meer dan welkom

Winged

Re: Radiatoren voor cv verschillen in verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:20

Eerste vraag: Is het noodzakelijk dat in alle ruimtes de radiatoren verwarmd worden? Ruimtes die je niet/amper gebruikt hoeven niet persee aangenaam warm. En zijn ze vol open of niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:24

Je kunt het dan zoeken in thermostaatknoppen. Die kun je instellen op een temperatuur en als de ruimte de betreffende temperatuur heeft bereikt wordt de watertoevoer afgesloten.

Je kan dan bijvoorbeeld boven de slaapkamers op 15°C zetten terwijl beneden de kamerthermostaat op 20°C staat en je woonkamer behaaglijk houdt. Hiermee kan je elke ruimte op temperatuur regelen.

Ik zou het dus eerder zoeken in het beperken van het energiegebruik van de radiatoren van de ruimtes waar je weinig bent dan juist de radiatoren van de ruimtes waar je veel verblijft.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:29

Betere investering is een infra rood paneel ipv nieuwe radiatoren.

Thermostaatknoppen is ook inderdaad een relatief makkelijke oplossing, maar die werken vooral als je regelmatig toch een te warme kamer hebt. Als je dat zelf al goed onder controle hebt, hebben die niet zoveel nut qua besparing.

Heb je radiatorfolie achter de radiotoren tegen de muur?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:32

Wij hebben een soort van ventilators onder de radiators. Hierdoor wordt de kamer sneller warm.
In combinatie met slimme thermostaatknoppen, die inderdaad de toevoer stoppen zodra de kamer op temperatuur is, scheelt dit best wel wat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:37

Balenciaga schreef:
In combinatie met slimme thermostaatknoppen, die inderdaad de toevoer stoppen zodra de kamer op temperatuur is, scheelt dit best wel wat.

In de woonkamer heb je daar overigens geen thermostaatknoppen voor nodig, want dat doet de thermostaat zelf al. (En die is nauwkeuriger en beter in te stellen.)

(Edit:) Bovendien moet er altijd minimaal 1 radiator zijn die doorstroming kan houden in het systeem, als ik het goed heb onthouden. Als alle radiatoren door hun knop geblokkeerd worden terwijl de ketel wel het signaal krijgt dat 'ie aan moet blijven gaat dat niet goed.

Impatience is just denying reality

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:40

Shadow0 schreef:
Balenciaga schreef:

In de woonkamer heb je daar overigens geen thermostaatknoppen voor nodig, want dat doet de thermostaat zelf al. (En die is nauwkeuriger en beter in te stellen.)

(Edit:) Bovendien moet er altijd minimaal 1 radiator zijn die doorstroming kan houden in het systeem, als ik het goed heb onthouden. Als alle radiatoren door hun knop geblokkeerd worden terwijl de ketel wel het signaal krijgt dat 'ie aan moet blijven gaat dat niet goed.

Precies. Je wilt niet de situatie hebben waarin de ingestelde temperatuur van de thermostaat nooit bereikt wordt doordat in dezelfde ruimte de thermostaatkranen veel lager staan ingesteld en alles afknijpen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:44

Shadow0 schreef:
Balenciaga schreef:

Wij hebben zo'n slimme thermostaat (Tado) met bijbehorende radiatorknoppen dus ik verwacht dat wel goed zit (maar correct me if I'm wrong :D)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:55

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:57

Shadow0 schreef:
Balenciaga schreef:

Ja en nee, wij hebben een evohome systeem, bij ons is de radiator op de badkamer de "doorstroomradiator", dat is er een die altijd vol open moet blijven staan. Daar zit dus geen onnodig dure thermostaat knop op.
Betekend inderdaad dat ongeacht waar in welke ruimte ik een radiator laat verwarmen, dat deze altijd op het systeem van de cv meeverwarmt. Was iets met anders te veel druk op de leidingen.

En nee, bij een evohome waar je huis in ruimtes ingedeeld word is het goed mogelijk in de woonkamer, waar de slimme thermostaat hangt de verwarming uit te zetten, en in een ander deel van het huis wel aan. Wij hebben dus om gerichter te kunnen verwarmen waar we dat willen op dat moment ook een slimme thermoknop in de woonkamer. Normaal gezien loopt dat op een ingesteld weekprogramma.
Die dingen herkennen ook als je een raam openzet, en verlagen de temperatuur ook automatisch, en als het raam een tijdje dicht is gaan ze ook automatisch weer terug op de ingestelde temperatuur.

Voor Karuna in haar situatie lijken me de ouderwetse draai-thermostaatknoppen op de radiatoren voor de rest van het huis het beste. Die zet je dan handmatig per ruimte op dat wat je wil.

Het kan trouwens best dat je cv ketel of een radiator niet voldoende capaciteit heeft voor de ruimte waar die hangt. Kun je dat ding op 22 graden zetten, maar die haal je dan niet of moeilijk.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:06

Wij hebben boven speciale ‘lage temperatuur verwarmingen’. Onze ketel verwarmt ons water maar tot 40 graden (als ik het goed heb), terwijl deze normaliter hoger verwarmt. Dit scheelt in je stookkosten, maar is dus bij ons een instelling in de ketel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 17:13

Ah veel vragen.

Ten eerste de ruimtes boven worden voor nu niet veel gebruikt (paar keer per week, ik slaap beneden) en deze krijgen een electrische verwarming waar nodig. met vorstbeveiliging en per graad regelbaar ook. En de mogelijkheid om snel te verwarmen mocht het nodig zijn. :j nu staan de radiatoren daar een minibeetje open zodat er doorstroming blijft en de boel boven vorstvrij blijft. Ik ga overleggen met de cv monteur binnenkort die ik laat komen om de hele installatie eens goed te bekijken of alle instellingen logisch zijn en of die radiatoren dan echt dicht kunnen. :) ik heb zelf al kunnen uitvissen dat in ieder geval alle radiatoren gelijkmatig warm worden. :j

De keteltemperatuur is al lager dan standaard, die stond op 80 graden en nu op 60. Ik heb nog niet kunnen uitvissen of lager handig is met de opstelling zoals die nu is. Ik hoop dat de monteur daar uitsluitsel over kan geven,

Mijn douche heeft geen radiator en verwarm ik met een kleine ventilatorkachel.

De radiator ventilator ken ik. Alleen zijn die voor mij niet geschikt omdat ik het geluid niet kan verdragen. -O- Mijn vader heeft er een aantal. En mijn extra olieradiator beneden heeft er ook een die soms aangaat, voor even gaat het wel maar langer dan een half uur dan gaat mijn hoofd op error van het geluid. 8)7 Wel iets om rekening mee te houden ook. Apparaten mogen het liefst geen geluid maken.

Achter elke radiator in huis zit goed isolerende folie die bedoeld is voor achter radiatoren.

Boven hebben ze allemaal van die kleinere radiatorknoppen in een soort ster vorm die open beetje open of dicht kunnen. Beneden zijn het iets dikkere ronde knoppen maar geen thermostaat knoppen met cijfers.

Huis is van 1971 en de radiatoren ook ga ik vanuit. Hr cv ketel is een jaar of 6 oud.

De thermostaat in de woonkamer (draaiinstelling maar wel digitaal, dat voldoet. Programmering zou kansloos zijn omdat elke dag anders is en ik zeker niet op vaste momenten langer wegben. Nu gaat de boel lager als ik wegga) staat overdag op 17,5 of 18 graden. In uitzondering als ik echt niet fit ben kort op 18,5 maar dan zet ik eerder de olieradiator even aan. Snachts of als ik wegben ben ik met uittesten en bijhouden erachter dat de thermostaat beter op 15,5/16 graden kan blijven ipv lager. Lager geeft bij flinke kou een hoger verbruik.

Wat er overblijft aan radiator/knop wat mogelijk dus aangepast moet worden is 1 in de gang, 1 in de woonkamer, 1 in de keuken en een mini in de bijkeuken.

Infrarood panelen of andere electrische heb ik nog niet echt lekker plek voor aan de wand :n en aan het plafond zijn er teveel plekken waar ik zit en relatief weinig stroompunten waardoor het een peperdure aanschaf wordt van panelen.

Vandaar dat ik dus aan het uitvissen ben of ik bij de 4 radiatoren nog enige winst kan halen in verbruik op een niet zo budget onvriendelijke manier.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:24

Zijn je radiatorbuizen geïsoleerd?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 17:28

Ja ook, mogelijk de retourleiding iets te goed zelfs kwam ik van het weekend achter :+ waardoor hij zijn warmte niet goed kwijt kan. De retour temperatuur is hoger dan ideaal zou moeten waarschijnlijk en de hr ketel werkt mogelijk minder zuinig daardoor. Daar ga ik eind van de week even mee rommelen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-04-22 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:29

Goeie vraag, buizen isoleren, folie achter de radiator, thermoknoppen, temperatuur van de ketel.
Dat soort dingen zou ik ook als eerste naar kijken.

Wat ook nog kan, was bij ons zo, en dat wisten we tot een goed informatief gesprek met een monteur niet, de oude ketel die we eerst hadden hield altijd standaard een reservoir van 60 liter water op temperatuur, zodat als je in de keuken de kraan opendraaide, dat je meteen warm water had, fijn dat comfort.

Maar dat bleek zoveel in gasverbruik te schelen, de nieuwe (modulerende) ketel heeft dat dus niet meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 17:30

Dat waterreservoir is er niet. :n Hij verwarmt op vraag van warm water. De ketel is best ok eigenlijk. Mogelijk niet echt lekker afgesteld vooral. De bewoners bij vervanging van de ketel destijds waren twee oude dametjes die van een goed warm huis hielden. Daarna is er nooit meer iets afgesteld ivm leegstand. wel onderhoud steeds geweest (ex huur). :j mijn buurman was de bewoner daarvoor en hij kon vertellen dat het huis idd een beste slok gas lust. Maar hij had nog een stokoude ketel toen en waren de muren nog niet geisoleerd dus dat is geen vergelijking meer met nu.
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-04-22 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:33

Ok, kwestie van alles uitsluiten en nalopen.

Als jij zegt water retour is te warm, dan zou het zomaar kunnen dat ergens een sensor o.d. defect is.
Misschien toch eens een monteur de installatie / instellingen goed laten nakijken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 17:34

Die wil ik volgende week inplannen :j

Maar blijft de vraag kan ik aan de radiatoren kant nog iets winst maken :+

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:54

Lager dan 45 graden meestal ook goed mogelijk > nog zuiniger

De aanvoertemperatuur kan in principe nog verder verlaagd worden dan 45 graden, bijvoorbeeld naar 40 of zelfs 35 graden. Bij een nog lagere temperatuur neemt het rendement van moderne ketels nog iets verder toe. En je kan nog beter oefenen of je huis geschikt is voor toekomstige lage-temperatuurverwarming.

Als je huis er toch nog niet helemaal klaar voor is en je je huis toch niet helemaal goed warm krijgt met een lage aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 40 graden, dan kan je temperatuur altijd weer stapsgewijs verhogen, tot je huis weer comfortabel is. Je weet nu precies voor welke temperatuur je huis op dit moment geschikt is en je kan dan ook plannen maken (betere kierdichting, isolatie en ventilatie), zodat je huis straks wel geschikt is voor lagere temperaturen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 17:57

Een voordeel, hoewel boven nog enkel glas (komt nog) en het dak nog ongeisoleerd(komt dit jaar zeker). Kieren en tochtplekken zijn er niet. :D Ventilatie is nu de kiepraamjes op kierstand.

Die lagere temperatuur is dan ook koelere radiator toch? Of heb je daar andere soort voor nodig? Ik heb zoveel gelezen dat ik de draad ben kwijtgeraakt. %)

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:15

karuna schreef:
Die wil ik volgende week inplannen :j

Maar blijft de vraag kan ik aan de radiatoren kant nog iets winst maken :+

De kunst is dat de uittrede temperatuur van de radiatoren overal gelijk is.
Thermostaatkranen e.d. , extra zoals infrarood, olie radiator e.d. geeft alleen extra kosten.

Als je een forse verlaging van de stookkosten wilt is het hoogste rendement een airco die je op verwarmen zet. Uiteraard wel het nadeel dat er zich lucht verplaatst hetgeen niet het hoogste comfort is. Een seizoen rendement (scop) is met een goede airco op verwarmen is 4,7 en een top airco 5,1 De eerste heeft een prijs van € 1700,- incl. standaard montage bij een 3,5 KW unit.
Dus elke KW die de airco verbruikt geeft gemiddeld per jaar aan warmte 4,7 c.q. 5,1 KW. Een 3,5 KW verbruikt dus gemiddeld globaal 700 W/h. Controleer dit in de specificaties.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 19:39

@Nico12, tot die conclusie zijn wij na een aantal jaren ook gekomen.
Nadat we de ene na de andere maatregel genomen hebben om het gasverbruik in ons grote oude huis te verminderen.

Goeie airco's icm zonnepanelen is uiteindelijk inderdaad de grootste besparing op gas gebleken.
Moet je de investering natuurlijk wel kunnen doen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:03

Balenciaga schreef:
Wij hebben een soort van ventilators onder de radiators. Hierdoor wordt de kamer sneller warm.

Wij hebben deze ventilatoren ook sinds kort en het voelt wel sneller aangenaam in huis. Ze zijn ook niet heel duur en super makkelijk te ‘installeren’ (met magneetjes onder de verwarming klikken en stekker in stopcontact, that’s it!)

Verder hebben we ook:
- Ketel temperatuur verlaagd naar 40 graden
- radiator folie achter alle beneden radiatoren
- raamfolie over 1 raam dat nog enkel glas is in de bijkeuken

En binnenkort doen we verbetering van spouwmuur en vloerisolatie. Dit is veel goedkoper dan ik verwacht had (totaal circa netto 2000 euro voor normaal rijtjes huis).