Woning naast varkensstal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

crazy_horses

Woning naast varkensstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 13:15

Hallo,

Ik heb een woning op het oog die zich ongeveer op 900m van een varkensstal bevind.

Geeft een varkensstal veel geur en geluidsoverlast?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:17

Ja, sowieso geur.
Hier zit een grote varkensstal op een kilometer of 6 (wel alleen akkers ertussen), maar als de wind uit die richting komt dan ruiken we het wel.
Op 900 meter zal het constant te ruiken zijn denk ik. Anderzijds; alles went natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 08-04-22 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:18

De varkensstallen die ik ken ruik je tot op zeker 1,5 km wel. :r Verder is bekend dat ze best veel fijnstof geven en de kans op longonstekingen oa vergroten. ondanks de filtersystemen die ze hebben. Daarnaast kwa geluid geen idee of je gaat horen als er varkens geladen of gelost worden.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:19

Qua geur ligt eraan hoeveel dieren en welke categorie erin zit en met welke huisvesting. Qua geluid ook hoe vaak ze dieren moeten laden en wanneer ze dit doen.

Goed dat je je er eerst in verdiept. Zoveel mensen willen landelijk wonen en gaan daarna klagen over de boeren die daar toch echt al eerder zaten en horen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:20

op bijna een kilometer?

Wij zaten heel wat dichterbij 2 bedrijven (inmiddels gestopt) maar nooit hinder van gehad.
Maar ik ben dan ook geen stadsmeisje dat elk geurtje van het buitengebied als vervelend ervaart. ;)
Ja we hoorde wel als de silo vol werd gebulkt, ja dat kon ook 's nachts gebeuren, je hoort het, je weet wat het is en valt weer in slaap. Idem dito met varkens laden.

Denk je dat het een ergernis word, niet in het buitengebied gaan wonen, want dan pas je er niet.
Zoals ik niet naast een school pas zeg maar. :)

edit binnen een kilometer of 6 zitten hier honderden bedrijven denk ik wel.
Echt niet dat je die steeds ruikt.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-04-22 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:20

Varkens stinken vreselijk, helemaal als het warm is en je lekker buiten wil zitten.ik zou er niet naast willen wonen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:22

DuoPenotti schreef:
op bijna een kilometer?

Wij zaten heel wat dichterbij 2 bedrijven (inmiddels gestopt) maar nooit hinder van gehad.
Maar ik ben dan ook geen stadsmeisje dat elk geurtje van het buitengebied als vervelend ervaart. ;)
Ja we hoorde wel als de silo vol werd gebulkt, ja dat kon ook 's nachts gebeuren, je hoort het, je weet wat het is en valt weer in slaap. Idem dito met varkens laden.

Denk je dat het een ergernis word, niet in het buitengebied gaan wonen, want dan pas je er niet.
Zoals ik niet naast een school pas zeg maar. :)

Hier zit de bekende Straatman met een immens varkensbedrijf dus op een kilometer of 6.
Ben absoluut geen stadsmeisje of klager, maar zou toch echt absoluut niet dichterbij hun willen wonen _O-

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:23

Wat zit er allemaal tussen die woning en de stal?

900 mtr met een deel bebouwing er tussen is best een eind, 900 mtr met voornamelijk vlak land er tussen is dicht bij.

Afhankelijk van de wind hoeveel, maar ja dat ga je ruiken waarschijnlijk. Wij zaten met het werk bijvoorbeeld die afstand van de Bolletje bakkerij, dat rook je op bepaalde dagen ook (geen vervelende lucht overigens).

Qua geluid denk ik niet dat je daar overlast van hebt, of de wind moet net verkeerd staan, geen bebouwing er tussen en dan laden en lossen. Maar 900 mtr is ver voor geluid.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:24

In urk?
Ja zegt mij niets, maar denk als er veel bedrijven zitten dat ik er wel woon hier grens brabant Limburg :D
Maar nee 6 kilometer, echt niet. Dan zou ik nooit meer anders ruiken, niemand hier.
De dorpen niet maar ook de steden amper.

Ik ruik soms kippen met laden op 2 kilometer.
Maar dat is echt met laden dus zeer weinig en alleen als de wind van daar komt.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:25

'k Denk ook als je geboren en getogen bent in een gebied waar varkensstallen zijn, dat je er een soort van geurblind van wordt. Wij hebben vrienden die vlakbij zo'n stal wonen en zij ruiken niks. Terwijl wij bijna het loodje leggen :))

Kortom: als je er niet aan gewend bent, dan zou ik er niet aan beginnen. Andersom wel: als je er aan gewend bent, dan kun je voor relatief weinig geld iets moois kopen en dan zou ik het zeker doen :)

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:27

DuoPenotti schreef:
In urk?

Ik woon in de polder een kilometertje of 8 daarboven.
Sebava is de varkensschuur die hier zit.

Stukje van ons weg, maar over de akkers verspreidt geur natuurlijk snel.

Afbeelding

--

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:28

Hier in de buurt zitten twee varkensstallen. De ene ruik je best goed. De andere helemaal niet, al sta je er voor de deur. Verschil is dat stal 1 de biggen langer houdt. En bij stal 2 gaan ze op hele jonge leeftijd naar de mester. Dus dat is wel iets om even na te vragen.
Verder hebben alle varkensstallen luchtwassers. Dat is wettelijk verplicht

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:29

Volgens mij zou je de geurcontour van de betreffende varkensstal bij de gemeente kunnen opvragen, misschien dat je daar wat wijzer uit wordt. Of even kijken hoe de wind waait :P

DuoPenotti

Re: Woning naast varkensstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:36

Omgeving Urk is voor mij te ver weg :)
Maar zoals ik ff vlug google is het een kerel die alles aan zijn laars lapt wat er maar bestaat. betreft welzijn en betreft milieu, ja dan kunnen er vast gekke dingen gebeuren.
Maar dat vind ik dan niet de normaal situatie om vanuit te gaan.
Beide buren die wij hadden 1 op nog geen 100 meter waren heel precies in alles. Geen gekke toestanden daar.
En inderdaad zelfs daar op het erf rook je amper wat.
En niet omdat wij het gewend zijn, we krijgen immers ook bezoek van elders :D

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:41

Ik woon op +-400m van een énorme varkensstal en ruik/hoor er niks van. Als je er vlak langs loopt een beetje en de paarden reageren er bv wel op. Kan me niet herinneren of ik het vroeger (toen ik hier kwam wonen) wel rook, maar iig 0,0 last van.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:03

DuoPenotti schreef:
Omgeving Urk is voor mij te ver weg :)
Maar zoals ik ff vlug google is het een kerel die alles aan zijn laars lapt wat er maar bestaat. betreft welzijn en betreft milieu, ja dan kunnen er vast gekke dingen gebeuren.

Klopt dus het is misschien ook niet een goede uitgangspositie.

TS, kun je niet gewoon een paar keer langsrijden op verschillende momenten?
Dan weet je het snel genoeg :-D

--

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:07

Ja, dat zal je ruiken als de wind jouw richting op staat.
Geluidsoverlast is sowieso een ding. Varkens gillen, gewoon omdat het kan :D
Wij wonen op zo'n 700 m van een biologische varkensboer, de dieren lopen buiten en je hoort ze altijd.
Als ze geladen of gelost worden hoor je ze extra, zij het van korte duur.
Alleen als hier de wind uit het noordwesten komt ruik je ze. En dat is goor.
Maar gelukkig is dat bij ons maar heel weinig het geval.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:11

Kijk vooral naar de positie van de stal tov je huis. De wind komt meestal uit het zuidwesten

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:12

Ik heb er 1 op ongeveer 1,5 km zitten merk ik niets van.
Om me heen koeienboeren en als de wind verkeerd staat hoor ik die loeien.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:29

Ik woon hemelsbreed 150 meter bij een varkensstal vandaan. Af en toe ruik ik het. 900 meter zou ik me geen zorgen over maken.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:50

Hier een vlakbij, nog nooit geroken en dat is geen nieuwe luxe geur reducerende stal.
Maar ook t injecteren stinkt even maar t went ook. Ligt ook helemaal aan jezelf en hoe je erin staat. Op het platteland heb je nou eenmaal niet alleen maar frisse lucht :Y)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:25

Hangt ervan af hoe groot de stal is en welke kant van de wind.
Wij wonen op 100 meter afstand.

Die stal was eerst klein (toen enkele dagen per jaar geur overlast) en is helaas afgelopen jaar verdubbeld in grootte. Hoewel ze nu "fantastische" luchtwassers hebben is de geuroverlast toch best wel toegenomen. Blij zijn we er niet mee, maar gelukkig wonen we aan de goede kant van de wind.

Let wel, geuroverlast hoort bij landelijk wonen. De weilanden worden bemest (en dat kan stinken!) de mestputten worden geleegd er is geluidsoverlast van grote machines en dieren die geladen worden.

Overal is overlast, het is maar net waar je je aan stoort. Laatst iemand over de vloer die het bij ons zo heerlijk stil vond, wij hadden tenminste niet de constante ruis van de snelweg op de achtergrond. Toen bekende ik dat ik wel jaloers op hun huis was dat geen varkensstal in de buurt had. Tja, overal is wat.

Ik woon 1000x liever hier dan in de stad.

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:32

Hier woon in op 200 meter afstand van een boerderij waar vroeger koeien stonden, maar nu enkel fungeert als opslag voor varkensmest, welke de akkerbouwer daar op slaat. Nou, als de wind onze kant op staat, is het niet te harden. Nog erger wanneer het 31 graden is of drukkend warm. In de nacht word ik dan wakker met knallende koppijn vanwege de penetrante lucht.

Ik ben opgegroeid op het platteland, zat altijd op boerderijen, dus het heeft niet zo zeer te maken met of je een plattelandsvrouw of wat dan ook bent. Zelfs mijn buren, voormalig varkenshouders, vinden het niet te harden :D

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:34

Oef, bovengrondse opslag lijkt mij idd geen doen. :(:)

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:54

Pytje schreef:
Verder hebben alle varkensstallen luchtwassers. Dat is wettelijk verplicht.

Dat is wettelijk zeker niet voor alle stallen verplicht. En er zijn dan ook zat varkensstallen zonder :)

Het zal echt afhangen qua geur van wat voor varkens, hoeveel, stalsysteem en beleid er op het bedrijf wordt toegepast. Ga erheen en ruik vanuit alle windrichtingen. Desnoods bel je de gemeente om te vragen of er veel klachten bekend zijn over stank.