Parkeren voor eigen oprit, wie aansprakelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Anoniem

Parkeren voor eigen oprit, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:49

Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Wij hebben voor ons huis een parkeerplaats op eigen terrein. Sommigen hebben er een voortuin, maar bij ons en een heleboel anderen uit de wijk is het betegeld en daar parkeert ieder zijn eigen auto.
Nou is het voorgekomen dat iemand zijn auto bewust voor onze oprit parkeerde, waardoor ik niet weg kon. Diegene wilde de auto niet verplaatsen. Ik moest echter wel weg met de auto, dus heb m’n best gedaan om op m’n eigen oprit te draaien en via die van de buren eraf te rijden. Helaas heb ik hierbij wel de auto van diegene die mijn oprit blokkeerde geraakt.
Hoe zit het met het verbod van het blokkeren oprit/inrit. Ik heb uiteraard aangeboden de schade te betalen, maar ik vraag me af hoe de verzekering dit ziet en of het wel zo eerlijk is dat ik de schade betaal terwijl die persoon bewust niet aan de kant wilde.
Ik hoor graag hoe dit zit, voor ik contact opneem met de verzekering.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 14-04-22 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Geanonimiseerd

tienus63

Re: Parkeren voor eigen oprit, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:52

De auto stond stil cq geparkeerd en jij voerde een bijzondere verrichting uit.
Normaliter ben jij dan aansprakelijk voor de ontstane schade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:53

tienus63 schreef:
De auto stond stil cq geparkeerd en jij voerde een bijzondere verrichting uit.
Normaliter ben jij dan aansprakelijk voor de ontstane schade.

Dat snap ik inderdaad. Maar omdat het om een bewuste blokkade gaat terwijl ik weg moest, vind ik het een gekke situatie.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:53

Reed je voor of achteruit tegen de auto aan? Waarschijnlijk valt dit onder een bijzondere verrichting. Ik kan je vertellen: dan kan je nogsteeds betalen. De foutparkeerder kan hooguit een boete krijgen van de politie, maar enkel als de politie erbij aanwezig was. Volgende keer dus de politie bellen.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 08-04-22 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:54

Karlijnxxx schreef:
Reed je voor of achteruit tegen de auto aan?

Mijn auto staat vooruit ingeparkeerd op de oprit, dus helaas achteruit de andere auto geraakt.

De politie was er later bij door andere reden. Deze heeft gezien dat de auto mijn oprit blokkeerde. Echter geen boete uitgedeeld want hier zijn we verder niet op ingegaan.
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 08-04-22 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:55

Wij hadden ooit buren (een stel) met drie auto's waaronder ook een bus. Ook bij ons was bij elk huis een betegelde parkeerplaats tussen het schuurtje en de erfafscheiding, voor het huis. Via de buren kon dus ook niet. Onze buren zetten hun auto's altijd achter de onze, en weigerden hun auto's op de parkeerplaatsen 20 meter verderop te zetten.
Wij hebben ik weet niet hoe vaak de politie erbij gehaald, omdat we anders nergens kwamen en alleen maar bedreigingen naar ons hoofd geslingerd kregen. De politie sommeerde dan dat ze hun auto's weghaalden, en dat deden ze, om ze weer terug te zetten zodra de politie weg was, waardoor we dan niet meer bij ons huis konden parkeren...

Waardeloos dat soort dingen

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:56

Is de politie erbij geweest? Heb je foto’s van situatie gemaakt? Je mag een oprit niet blokkeren en hoe het zit met parkeren op privé oprit weet ik ook niet. Maar zou hier dus zeker de politie bijhalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:56

Heb je een officiële inrit (dus verlaagde trottoirband enz?).
Zo nee, dan mogen mensen gewoon voor je tuin parkeren, zo ja, dan mogen ze dat niet.
Maar!!! als iemand verkeerd geparkeerd staat en een ander rijdt daar tegen aan, is het niet vanzelf de schuld van degene die verkeerd geparkeerd staat.
Je kunt beter de politie bellen dan toch proberen er omheen te rijden.. want je bent wel schuldig als je er tegenaan rijdt.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:57

In dat geval had ik de politie gebeld voor ik was weggereden. Zij kunnen mogelijk iets meer voor je betekenen en helpen met er af rijden.

Maar het is wel erg ellendig :(:) . En asociaal ook nog. Je gaat toch niet iemands oprit parkeren en niet willen meewerken. -:(- Er zal maar spoed zijn. Al ben ik bang dat het dan nog steeds jou aansprakelijkheid wat betreft de schade.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:58

Ik vrees dat je dan nog steeds aansprakelijk bent.
En het wordt een welles nietig spelletjes.
Jij moet aan kunnen tonen dat je de eigenaar gevraagd hebt de auto te verplaatsen en dat diegene dat weigerde.

Als je op dat moment melding gemaakt zou hebben bij politie dat jij er huiserf niet met de auto niet kon verlaten, had je misschien iets sterker gestaan, maar dat was het nog steeds een bijzondere verrichting.
En waarschijnlijk is vooruit uitrit/erf verlaten ook een soort bijzondere verrichting.
Je dient dan immers altijd het verkeer op de openbare weg voor te laten gaan.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:58

is het een officiële oprit? Of is het een zelf gecreëerd iets ? Volgens mij moet bij een officiële oprit/inrit ook zo'n schuine kant zitten zeg maar, dus niet gewoon een stoeprand

Wat kun je doen als iemand voor je oprit parkeert?
Buren parkeren voor de in- of uitrit

Het is verboden om te parkeren voor een inrit of een uitrit. Dit staat letterlijk te lezen in artikel 24 RVV. De buur begaat met andere woorden een overtreding op de verkeersregels en kan daarvoor beboet worden. Hiervoor kan er dan ook contact worden opgenomen met de politie.

Parkeerconflicten met buren & hun oplossingen - WA.nlhttps://www.wa.nl › burenrecht › parkeren

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:00

Even snel een foto gemaakt. Het gaat om een schuine stoeprand.
Afbeelding

De politie is op de hoogte dat diegene niet weg wilde. Die heeft namelijk die persoon zelf mijn huis uit gehaald en verzocht weg te gaan met de auto.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:06

Is het een officiele inrit? Voor zover ik heb begrepen, mag je van je voortuin niet zomaar een parkeerplaats/inrit maken, dus dan zou diegene daar inderdaad mogen parkeren. Is het wel een officiele inrit, dan stond diegene fout geparkeerd (als ik het verhaal over politie etc zo lees, denk ik niet geheel onbewust ook) en dan wordt het wel een ander verhaal, maar hoe het dan precies juridisch in elkaar zit durf ik niet te zeggen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:07

De persoon zat ook in je huis?

Voor zo ver ik zie ben jij aansprakelijk voor de schade. Kon je de auto niet laten takelen? In België doen ze dat als je iemand de uitrit blokkeert (maar niet de inrit).

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:08

Die persoon zat in je huis?

Met andere woorden: je had hooglopende ruzie met een huisgenoot, deze wilde daardoor de auto niet verplaatsen en jij bent al stekende en kerende bezig geweest om alsnog weg te kunnen rijden. Waarbij je tegen die andere auto aan zat.

Of is dit teveel invulling van mijn kant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:10

Ik wil liever niet teveel vertellen. Maar het gaat om een familielid die bewust mijn auto blokkeerde en ineens in mijn huis stond en absoluut niet weg wilde gaan op mijn verzoek. Naar aanleiding hiervan ben ik zelf weggegaan voor hoever dat mogelijk was om mezelf veilig te stellen. De politie is later gekomen om diegene mijn huis uit te halen. Deze heeft gezien dat de auto de oprit blokkeerde.
Op dat moment waren we dus met hele andere dingen bezig dan het spelletje om de auto. Nu een dag later hoor ik dat diegene wil dat ik de schade betaal.

Edit; nou vooruit. Nee het is geen huisgenoot. Het is mijn moeder. Dat steken en keren klopt. Ik wilde weg daar en voelde mij niet veilig aangezien ze op mijn verzoek het huis niet wilde verlaten.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:12

met de aanvulling van je verhaal ligt de situatie misschien net wat moeilijker en mogelijk anders. Ik zou het denk in zo'n geval eens bij je verzekering navragen of bij juridisch loket

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:13

Heeft de politie ook proces verbaal opgemaakt? Waarbij het ook op papier staat dat ze de woning niet wilde verlaten en opzettelijk de oprit blokkeerde?

Ik weet niet hoe dat juridisch zit, maar misschien kan je dat aan de verzekeringsmaatschappij laten zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:15

Nee er is geen proces verbaal of iets opgemaakt. Ik was allang blij dat ik weg was gekomen en de politie haar later het huis uit heeft gehaald zodat ik weer naar huis durfde.
Zou het nuttig zijn de politie hierover te bellen om dit alsnog te doen? Of moet ik de verzekering of juridisch loket bellen voor meer info?
Het is voor mij onduidelijk welke stap nu het handigst is.
Ze belde vanmorgen met mijn vriend, en ik gaf gelijk aan dat ik de schade betaal. Maar eigenlijk is het van de zotte dat ik dit volledig ga betalen. Ik vind het logisch dat hier een soort compromis in komt want ik laat nu veel te veel over me heen lopen.
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 08-04-22 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Ik ben bang dat jij aansprakelijk bent voor de gemaakte schade, jij hebt de ander geraakt.

Wat ellendig dat dit om je moeder gaat en jouw huis niet uit wilde. Sterkte daarmee.

Doe wel en zie niet om

pluisje88

Helaas denk ik wel dat je aansprakelijk bent. Je had niet weg moeten rijden maar de politie moeten bellen. Dan was het anders geweest. Voor nu ben je gewoon de pineut ben ik bang. Wat een vreemde actie trouwens om te weigeren een auto aan de kant te zetten..

Edit: zie nu je update. Jeetje wat heftig zeg. Sterkte..
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 08-04-22 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:16

Ik raad ook aan de politie te bellen. Zij mag niet in jouw huis zijn zonder jouw toestemming.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:17

Ik denk dat dat de situatie wel iets veranderd, maar dan zou je dat via een gerechtelijke procedure moeten doen. En je moet je afvragen of dat het waard is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:19

Avalanche schreef:
Ik raad ook aan de politie te bellen. Zij mag niet in jouw huis zijn zonder jouw toestemming.

Ja op dat moment dacht ik alleen maar aan als zij niet gaat, ga ik. Achteraf gezien had ik beter kunnen blijven zitten en wachten op de politie. Maar dat was voor mij geen optie..
Ik wil ook prima betalen voor de beslissing die ik heb gemaakt, want ik sta er nog steeds achter. Maar dan wil ik ook weten wat ik met deze situatie kan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:20

Hoe is je auto verzekerd?
Als je all risk verzekerd bent, betaalt je verzekering gewoon.
Het gaat wel ten koste van je bonus-malus opbouw en kost je dan eventueel je eigen risico.