Hoe kies je een taxateur voor je huis?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Hoe kies je een taxateur voor je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 10:47

Ik heb het verkoop traject van mijn koopgarant woning gestart. De woning wordt dus teruggekocht door de woningbouw. Ik heb daarvoor een lijstje gekregen met 4 taxateurs waar ik er 1 uit mag kiezen.

Maar goed, hoe kom ik er nou achter of die taxateur écht onafhankelijk en goed is.

De taxatie is van best wel groot belang want er word dus niet aan onderhandeld verder. De taxatie bepaald wat ik ga krijgen, dus een rechtvaardig bedrag terwijl de opdracht van de woningbouw komt is best wel belangrijk.

Mocht er iemand trouwens gebruik hebben gemaakt van een taxateur in de omgeving van Nijmegen, dan zou ik heel graag (event. via PB) je ervaring horen, wellicht is het 1 van de 4 :D

(Ik kan trouwens wel niet akkoord gaan en een geschil traject starten, of uberhaubt nog terugkrabbelen en niet verkopen.)

Goldwynn

Re: Hoe kies je een taxateur voor je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:17

Ik heb zelf gewoon lokaal een taxateur benaderd en een offerte opgevraagd. Maar dat was als kopende partij, hoewel de verkoopmakelaar ook zelf met hun 'partners' kwam. De lokale was een klap goedkoper dan de paar waarmee de verkoopmakelaar aan kwam..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:43

Waarom mag je alleen uit die 4 taxateurs kiezen? Ik durf er 2 handen voor in het vuur te steken dat die niét onafhankelijk zijn...

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:57

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:03

ik zou eerst een eigen gekozen langs laten komen, en dan gewoon 1 van de 4....
als daar een heel groot gat in zit, weet je ook voldoende en zou ik eens kijken wat je er mee kunt?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:05

Sky_As schreef:
als daar een heel groot gat in zit, weet je ook voldoende en zou ik eens kijken wat je er mee kunt?

Taxatie kost 520-720 euro... Dus voor de zekerheid een 2e langs laten komen is wel een relatief duur geintje.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:08

Wie betaalt de taxateur?
Je mag er best zelf eentje huren, maar dan zijn de taxatiekosten voor jou.
Taxatie kost meestal tussen de 500 en 1000 euro.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:11

Voor het huis welke je wil aankopen betaald de koper het vrijwel altijd zelf toch?
Dat is wat je aan moet leveren aan je bank bij een eventuele hypotheek.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:14

Doubtless schreef:
Waarom mag je alleen uit die 4 taxateurs kiezen? Ik durf er 2 handen voor in het vuur te steken dat die niét onafhankelijk zijn...

Bij een koopgarant regeling krijg je een ander soort taxatie rapport (namelijk de marktwaarde en de Marktwaarde met zelf aangebrachte voorzieningen) en niet elke taxateur voert deze taxaties uit en gezien een taxateur binnen een straal van 20 kilometer zich moet begeven, kan het zijn dat er spraken is van een wat dunner gezaaide markt... zo'n lijstje is vaak niet groter dan 4 stuks..

Vaak is het voor die woningbouw vereniging niet heel spannend of een woning 10 of 20k meer of minder oplevert heb ik het idee..

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:47

Mijn huis in Wijchen is getaxeerd door Fitrex
Je kunt bij Funda je eigen huis invoeren, dan heb je enigszins een schatting van wat de huidige waarde is

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:51

Doubtless schreef:
Sky_As schreef:

Taxatie kost 520-720 euro... Dus voor de zekerheid een 2e langs laten komen is wel een relatief duur geintje.

Zal ook niet goedkoop zijn, maar goed, als je twijfelt, lijkt het me dit geld wel waard, want als er een gat van 20.000 euro tussen de taxaties zit...dan was het dat geld wel waard geweest natuurlijk.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:26

Sky_As schreef:
Zal ook niet goedkoop zijn, maar goed, als je twijfelt, lijkt het me dit geld wel waard, want als er een gat van 20.000 euro tussen de taxaties zit...dan was het dat geld wel waard geweest natuurlijk.

Zeker.
Wel goed om de voorwaarden van de WBV te checken, of er door zoiets aan te tonen een nieuwe prijs afgesproken wordt. Als de voorwaarden aangeven dat het alleen door 1 van die 4 gedaan kan worden en dat die prijs (ongeacht andere beschikbare informatie) leidend is voor de verkoop, zou het weggegooid geld zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 15:34

Doubtless schreef:

Ik mag er wel zelf 1 kiezen, maar dan moet ik de kosten zelf betalen.

Ik ben uiteindelijk maar gewoon reviews gaan lezen van de verschillende taxateurs en er maar gewoon 1 uitgepikt die goed voelde.

Ze komen aanstaande maandag. Dus nog even hard aan de bak om de boel op order te krijgen. Ben het hele weekend al bezig geweest met wat kleine herstel werkzaamheden.

Overigens als ik echt ontevreden ben over de prijs, dan kan ik een geschil traject starten. Dan kiest de woningbouw een andere taxateur uit naar hun keus en ik 1 naar mijn keus. En die 3 gaan dan geloof ik samen opnieuw taxeren/tot een conclusie komen, die dan voor iedereen bindend is. Alleen die kosten daarvan zijn dan geloof ik voor mij.

Plus, er is een kans dat ik daar niet echt de tijd toe heb.

Overigens is het ook in het belang van de woningbouw deels dat het bedrag niet te laag ligt. Zij krijgen namelijk ook 37,5% van de winst uiteindelijk als zij het weer opnieuw verkopen. Taxatiewaarde is dan weer leidend voor de nieuwe verkoop.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:23

Je hebt al gekozen zie ik. Dan even voor de meelezers:

Zorg ervoor dat je taxateur is aangesloten bij het NWWI:
https://site.nwwi.nl/taxateur-zoeken/

Je krijgt de opdracht voor de taxateur dan ook via het NWWI binnen en het rapport wordt ook nog gevalideerd.
Je kan natuurlijk even kijken of je gekozen taxateur ook in deze lijst staat.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 16:26

Uiteraard. Alle 4 waren NWWI taxateurs. Rapport wordt ook daar eerst beoordeeld nog.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:36

Als je hier geen antwoord op wilt geven beschouw mijn vraag dan als niet gesteld.
Waarom wil je terug verkopen?
Lijkt mij dat als je op de huidige markt je woning te koop zet de kans groter is op waarde die boven de taxatie ligt.
En tegenwoordig staan huizen maar heel kort op de markt.

Edit: laat maar. Ik heb even Google geraadpleegd.
Ik weet nu wat een koopgarantie inhoud.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 11-04-22 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:38

Shiloh schreef:
Doubtless schreef:

Ik mag er wel zelf 1 kiezen, maar dan moet ik de kosten zelf betalen.

Ik ben uiteindelijk maar gewoon reviews gaan lezen van de verschillende taxateurs en er maar gewoon 1 uitgepikt die goed voelde.

Ze komen aanstaande maandag. Dus nog even hard aan de bak om de boel op order te krijgen. Ben het hele weekend al bezig geweest met wat kleine herstel werkzaamheden.

Overigens als ik echt ontevreden ben over de prijs, dan kan ik een geschil traject starten. Dan kiest de woningbouw een andere taxateur uit naar hun keus en ik 1 naar mijn keus. En die 3 gaan dan geloof ik samen opnieuw taxeren/tot een conclusie komen, die dan voor iedereen bindend is. Alleen die kosten daarvan zijn dan geloof ik voor mij.

Plus, er is een kans dat ik daar niet echt de tijd toe heb.

Overigens is het ook in het belang van de woningbouw deels dat het bedrag niet te laag ligt. Zij krijgen namelijk ook 37,5% van de winst uiteindelijk als zij het weer opnieuw verkopen. Taxatiewaarde is dan weer leidend voor de nieuwe verkoop.

Het spreekt een beetje tegen eindelijk als het een koopgarant taxatie betreft dat je je stikende best doet om goed voor de dag te komen.. hoe hoger je woning getaxeerd wordt, des te minder je er zelf aan hebt..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 19:45

daantjuhhh schreef:
Als je hier geen antwoord op wilt geven beschouw mijn vraag dan als niet gesteld.
Lijkt mij dat als je op de huidige markt je woning te koop zet de kans groter is op waarde die boven de taxatie ligt.

Verplicht :) ligt contractueel vast.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 19:47

Flevolander schreef:
Het spreekt een beetje tegen eindelijk als het een koopgarant taxatie betreft dat je je stikende best doet om goed voor de dag te komen.. hoe hoger je woning getaxeerd wordt, des te minder je er zelf aan hebt..

Natuurlijk niet, hoe hoger de taxatie hoe meer ik er voor krijg :?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:48

Shiloh schreef:
daantjuhhh schreef:

Verplicht :) ligt contractueel vast.

Ja ik had eerst Google moeten raadplegen.
Succes met de verkoop.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:41

Shiloh schreef:
Flevolander schreef:

Natuurlijk niet, hoe hoger de taxatie hoe meer ik er voor krijg :?

Uiteraard, echter betreft het het verschil tussen de huidige marktwaarde en de door jullie zelf aangebrachte voorzieningen. Tenzij je in een weekend nog een hele dakkapel weet toe te voegen, hoef je je echt niet heel erg uit te sloven.. een taxateur kijkt niet op een plint meer of minder..

Nogmaals, kijk naar het grote geheel… een taxatie wordt niet gebaseerd op dat je je bed hebt opgemaakt of niet..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 20:50

Het gaat zowel over marktwaarde als het verschil in marktwaarde door de door mij toegevoegde woning verbeteringen. Maar in zijn geheel is een hogere taxatie in mijn voordeel.

Het gaat nu vooral over schades repareren en de boel aan kant brengen. Overtollige rotzooi opruimen, tuin netjes maken, etc.