Wat mag je verwachten? Water in huis.

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigress

Berichten: 8979
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Wat mag je verwachten? Water in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 21:12

Goeienavond :wave:

Ik heb al een ruime tijd problemen met mijn voordeur. Tenminste, ik vind het een probleem :))

Vorig jaar april ben ik in deze huurwoning getrokken. Fijn plekje, maar met hevige regen en windstoten had ik wel water bij de voordeur liggen. Ik dacht de boosdoener te hebben gevonden, een oude kitrand die water doorliet. Achteraf was dat maar de helft van het probleem.

Sinds de herfst had ik af en toe weer water bij de voordeur. Het was maar af en toe, dus ik lette er niet op. Tot de winter echt om de hoek kwam kijken, en we twee stormen achter elkaar kregen. Toen was het niet meer te missen waar het vandaan kwam.

Maar nu, wat kan ik doen/verwachten?
De wind jaagt door de tochtgaten heen, en tochtstrippen helpen niet.
Na dit visuele hulpje om aan te tonen dat het best tocht, kwamen ze langs.


Conclusie; de ene tochtstrip was zo plat als een dubbeltje en werd vervangen. Er werd een andere aan de buitenkant er tegenaan geplaatst onder het mom "misschien helpt het". De deur wilde amper nog open en dicht, zo strak zat het. Ik moest mijn gewicht in de strijd gooien om de deur van het slot te draaien, dicht te krijgen, en dievenklauwen erop te zetten. Deed ik dat niet, dan ging de deur dicht met de nodige herrie (wat ik niet fijn vind voor mijn buurtjes, de woningen zijn gehorig, maar "daar moesten ze maar even aan wennen"). De monteur gaf al aan dat de tochtstrip maar tijdelijk zou zijn, want wanneer de werking van het hout zou gebeuren dan zou ik de deur niet meer dicht krijgen en hem er alsnog afslopen.
Dat is sneller gebeurd dan de monteur heeft verwacht, want ik vond het na 2 weken zo vervelend (tevens hielp het niet als gehoopt) dat 'ie alweer verwijderd werd.

Nu heb ik vandaag dit vastgelegd:

Een kleine compilatie van nog geen kwartiertje tijd vanmiddag.
Volgens de monteur zou de enige andere optie zijn om de deur te vervangen, maar dat de woningbouw dat toch af zou wijzen want dat valt te verwachten, werking van het hout. Diezelfde boodschap had mijn buurman schijnbaar ook al eens gekregen.

Naast dat de dievenklauwen niet voldoende werken, kan ik die natuurlijk ook niet gebruiken als ik van huis ben. Naast de tocht/kou (ook even denkende ook aan de hoge energieprijzen momenteel) vind ik het zonde van mijn vloer die op deze manier naar de knoppen gaat uiteindelijk.

Wat kan/mag ik verwachten in een situatie als dit? Moet ik er akkoord mee gaan dat ik met westerwind water in huis heb liggen, want aan de werking van het hout is niks te doen en dus zijn die kieren onmogelijk te voorkomen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111426
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat mag je verwachten? Water in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:18

Ik vind dit een mooie zaak voor De Rijdende Rechter :D

Maar even serieus: Wat een vervelend probleem!
Heb je laminaat liggen? Want bij veel water gaat dat idd een keer je vloer kosten natuurlijk.

Dimphyl

Berichten: 2141
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:18

Ik lees even mee, hier al 4 jaar het zelfde probleem, vooral met ons grote voorraam, en met de deur naar ons terras via de slaapkamer. verhuurder blijft volhouden dat het 'niet erg' is, maar heb met bepaalde windstand/regen m'n vloer vol water staan

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wat mag je verwachten? Water in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:20

Ik dacht ook meteen aan de rijdende rechter, Frank Visser etc. Zulk soort problemen worden dan vaak snel opgelost

Anders zou ik contact opnemen met de huurcommissie

chanicha

Berichten: 12333
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:31

Je ziet weleens een rvs schuine strip onder aan een deur, dan loopt het water van de onderkant van de deur weg.
Ik zou dit echt niet pikken en anders de huurcommissie inschakelen want dit gaat je je vloer kosten.

Tigress

Berichten: 8979
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 21:32

Jup, da's laminaat wat er ligt. Vandaar ook de zorgen over het water. De plint is al voelbaar water aan het opzuigen. Nu is de plint makkelijk te vervangen gelukkig, maar ik heb bij de buurman de vloer al bol zien staan door het water. Dat wil ik voor zijn :=

Ik neem morgen weer contact met ze op, dus ik zal sowieso wat updates geven als ik meer weet. Hopelijk zit er straks wat bruikbaars voor je in dit topic Dimphyl. Vervelend dat jij ook last ervan hebt!
De buurman gaat morgen ook bellen met hetzelfde probleem, hopende dat we samen met diezelfde klacht iets meer de ernst ervan laten zien.

liedje89
Berichten: 7167
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:37

Ik denk dat je dit zeker wel aan moet blijven kaarten bij de verhuurder. Hier gaat je vloer aan kapot en ook als er zeil lag, als het regelmatig lekt krijg je soms ook schimmel in je huis en dat is ook niet gezond. Het lijkt mij dat een voordeur gewoon water tegen hoort te houden. De woningbouw kan wel beweren dat hout altijd werkt maar hout is niet het enige materiaal waar je een deur van kan maken?

Roodvos

Berichten: 6837
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:58

Ik heb een oudere woning. En toen de oude halfrotte houten kozijnen er nog in zaten kreeg ik nog geen water in huis.
Een raam /deur /kozijn hoort gewoon het water buiten te houden. Ingewikkelder is het niet.

Hoe ziet de deur er aan de buitenkant uit?

Ik heb nooit gehuurd, dus geen tips hoe dit met je verhuurder op te lossen. Veel sterkte in elk geval, heel vervelend probleem.

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:09

Dat hout werkt is absoluut geen excuus om water binnen te krijgen. Ik heb een huurwoning, een oude, die slecht geïsoleerd is. Houten kozijnen, veel tocht maar toch nergens water naar binnen. Dat hoort gewoon niet en is er dus iets mis met de deur/het kozijn.

Ze kunnen de schuld niet zo weg schuiven. Anders zou elke woning met een houten deur toch moeten lekken als het alleen daaraan zou liggen?

Ik zou eens contact opnemen met de huurcommissie. Kijk maar eens naar pagina 15 van het gebrekenboek

Citaat:
In principe dient een tot bewoning bestemd gebouw of
woonwagen wind- en waterdicht te zijn

Absolem

Berichten: 2777
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wat mag je verwachten? Water in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:21

Geef ze een ultimatum en anders dreigen dat je via de huurcommissie huur verlaging of huurbetaling stop gaat aanvragen. Dit mag niet.

belle_boef

Berichten: 10877
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat mag je verwachten? Water in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:25

Ligt je bestrating niet gewoon te hoog en aflopend naar je huis?

snorkel1986

Berichten: 3112
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:40

belle_boef schreef:
Ligt je bestrating niet gewoon te hoog en aflopend naar je huis?


Da's idd ook wel een goeie .. al hoor het in je huis niet zo te waaien.. :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 23:00

Jeetje. En ik maar klagen over een paar druppels bij de deur. :wow:

Je moet hier uiteraard niet akkoord mee gaan! Al denk ik wel dat het niet zo makkelijk gaat zijn aangezien je buurman zo te lezen hetzelfde probleem heeft? Of hij heeft er nooit over geklaagd of ze hebben hem ook afgewimpeld. Maar dit is heel extreem en moet natuurlijk echt niet kunnen. :n

Tigress

Berichten: 8979
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 07:40

Foto's van de deur. Ik moest even wachten tot daglicht.

Dit was gisteravond. Ik hoef denk ik niet te vertellen hoe ik die dikke zwarte spinnen in huis krijg %) dit is het licht van m'n hal wat je zo duidelijk ziet.
Afbeelding

De situatie met de bestrating is hier denk ik niet echt van toepassing, is een bovenwoning.
Afbeelding
Afbeelding

De kier onder:
Afbeelding

En boven, daar krijg ik mijn vingertop tussen de kier:
Afbeelding
Afbeelding

De schade aan het kozijn is dus nadat de monteur de tochtstrip er tegenaan had getimmerd, welke wij er weer af hebben gehaald. Ik baal er flink van dat dat het gevolg was van zijn probeersel.

Dank voor de adviezen en reacties trouwens! Blij om te horen dat ik/we hier inderdaad niet akkoord mee hoef te gaan :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111426
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat mag je verwachten? Water in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:46

Nee, hier moet je absoluut niet mee akkoord gaan!
Ik vind bovenstaande foto's best heftig! Je voordeur sluit gewoon niet goed :oo
Lijkt me voor inbrekers ook heel makkelijk om er een breekijzer tussen te zetten.

janouk
Blogger

Berichten: 18062
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:49

Ik zou je eerder zorgen maken om het water onder de laminaat vloer. De bovenkant maak je droog, maar het water onder het laminaat en in de naden van de vlaminaat vloer kan je niet bij en daar ontstaat de schade.

fransje23

Berichten: 15578
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:10

Als je verhuurder het zo laat zitten zou ik aanraden contact op te nemen met de huurcommissie.

Deze deur is zo krom dat komt, denk ik, niet goed met alleen lapmiddelen.

lizy29

Berichten: 6290
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Wat mag je verwachten? Water in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:16

Hier hoef je zeker niet akkoord mee te gaan. Deze deur is gewoon krom en daarmee niet goed. En ja hout werkt maar een goed onderhouden, goede kwaliteit houten deur mag dit niet doen.

boyca
Berichten: 1105
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:19

Ik denk ook dat het de enige manier is om van je probleem af te komen.
Nieuw kozijn inclusief nieuwe deur, dit kan echt niet!!
Je bent nu gewoon voor buiten aan het stoken en je laminaat gaat echt naar de klote zo.

Heel veel succes en ik hoop dat het gauw opgelost is.

Winged

Berichten: 33289
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:21

De deur of het kozijn is zo krom als een hoepel. Dat krijg je niet recht met wat tochtstrippen en is daarnaast ook perfect voor inbrekers. Maar of de verhuurder er een compleet nieuw kozijn en nieuwe deuren in zou zetten (en waarschijnlijk heeft het gehele gebouw hetzelfde probleem)

Tigress

Berichten: 8979
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 20:04

janouk schreef:
Ik zou je eerder zorgen maken om het water onder de laminaat vloer. De bovenkant maak je droog, maar het water onder het laminaat en in de naden van de vlaminaat vloer kan je niet bij en daar ontstaat de schade.

Ik heb daar voor het gemak nog maar niet over nagedacht :') Maar goed punt inderdaad.

Over het verhoogde gemak qua inbreken had ik nog niet eens gedacht :oo


Ik heb gebeld, dinsdagmiddag komt er weer een monteur langs. De telefoniste leek het met mij eens te zijn dat de eerder geboden oplossing geen goede was. Ze heeft het er ook bij genoteerd dat dit al geprobeerd was, dus ik ben benieuwd.

Morganlefay

Berichten: 8767
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:27

Als je de kleur verf van de voordeur vervang door groen is het mijn voordeur. Verder zelfde verhaal zelfde ellende.
Heb er standaard een handdoek voor liggen aan de binnenkant.
Die regen zondag na die storm vorige maand was het elke uur een droge handdoek erin.
Oplossing is een nieuwe deur maar dat gaat even duren en bij mij stonden de paddenstoelen in de voordeurmat }>

Tigress

Berichten: 8979
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 14:42

Monteur is langs geweest, en is heel wat grondiger te werk gegaan :D Toen ik hem vertelde hoe de strip aan de buitenkant geplaatst was, zat 'ie al vreemd te kijken :=

Voor nu, als laatste "hopen dat het werkt" een aantal veranderingen gedaan. Lukt dit niet, dan vreest hij ook voor een nieuwe deur.

Deur van de binnenkant nu:
Afbeelding

Hij heeft een vulplaatje geplaatst bij het onderste scharnier. De deur hing zodanig gekanteld, dat hij hoopt dat het vulplaatje onder hem weer iets meer uitdrukt, zodat de deur wat rechter hangt.

Deze strip bleek zo'n 5 mm naar binnen toe te kunnen worden geplaatst:
Afbeelding

Het zat eerst strak op de rand aan de voorkant, nu is het dus meer naar de woning geplaatst
Afbeelding

En als laatste was ook mijn slot niet meer lekker sluitend, ook deze gaf speling. Deze is vervangen, zodat het daar al steviger aansluit.
Onder en boven blijft speling zijn, dus het is afwachten wat de veranderingen echt gaan betekenen met de wind en regen op de voordeur.
Mocht het weer voorkomen, dan gaf hij ook aan gewoon weer te moeten bellen voor een oplossing :j

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wat mag je verwachten? Water in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:47

Wat fijn dat je een goede monteur te pakken had die echt mee denkt!

Ik ben benieuwd naar een update bij de volgende heftige regenbui

chanicha

Berichten: 12333
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:03

Ik hoop dat het werkt TS!