Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight
Winged schreef:Klinkt als dat je een gedeelte 'schuur' wil omzetten naar woonbestemming of niet? Dan heb je een omgevingsvergunning nodig lijkt mij. Dus ik denk zoeken op dubbele woonbestemming of misschien kangoeroewoning.
Misschien heb je hier wat aan: https://www.alders.nl/blog-twee-huisnum ... ers%20gaat.
Citaat:Verschil met dubbele bewoning: Dubbele bewoning is bewoning van één zelfstandige woning door meer dan één huishouden of gezinnen. Er is dan sprake van één voordeur waarachter twee woongedeeltes zijn. De woongedeelten zijn onderling met elkaar verbonden. Er is daarbij geen sprake van een woning scheidende wand tussen beide woongedeelten en er is geen sprake van twee brandcompartimenten (conform Bouwbesluit). Een ander aspecten is dat er sprake is van 1 nutsaansluiting.
Liselot schreef:Let er wel op dat als je de overwaarde van je woning niet binnen een bepaalde tijd gebruikt voor aankoop/verbouwing van een nieuwe woning je er een flink percentage belasting over betaald
Figaro schreef:Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos
Pantykous schreef:Met z'n tweeën is de grens 100K, dus dan moet je al een aardige bos overwaarde hebben.
Let er wel op dat je dit allemaal weer in brengt als je een ander huis koopt tzt, anders mag je over het gedeelte dat je niet inbrengt geen hypotheekrente aftrekken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nregeling/
Citaat:Als je binnen 3 jaar na de verkoop een volgende woning koopt, krijg je te maken met belastingregels voor het gebruik van de overwaarde. Dit is de bijleenregeling. Je moet je overwaarde gebruiken voor de aankoop van je nieuwe woning. Anders heb je over het bedrag van de overwaarde geen recht op renteaftrek.
x_Irisje_x schreef:Nu geeft de gemeente aan dat er dan eisen zijn aan inwoning waar we aan moeten voldoen. Zoals dat sommige faciliteiten samen gebruikt moeten worden) Ze verwijzen mij vervolgens naar het internet om te kijken wat die eisen zijn. Maar daar kan ik dus eigenlijk niks expliciets over vinden....
8nnemiek schreef:Alleen vermogensbelasting als ik het goed heb![]()
Ze gaan ervan uit dat je over je spaargeld 4% rendement kan behalen, ze rekenen dus met een fictief bedrag gebaseerd op die 4%, waar je dan 30% inkomstenbelasting over betaalt. Op je vermogen komt dat dus uit op 1,...% van je vermogen. Volgens mij is dat lager op de eerste 50.000(?) spaargeld.
Gebruikers op dit forum: aniekjee7, AnoukS_, Ashleytjuhh, Facebook, Lielle, MissNibbit, mriek1990, Roosje01, Zirkonia en 37 bezoekers