Met gezin bij ouders intrekken/eisen inwoning. Iemand ervaring?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Met gezin bij ouders intrekken/eisen inwoning. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 12:38

Hallo bokkers,

Wij hebben het plan om ons huis te verkopen en voor 3/4 jaar bij mijn ouders in te gaan trekken.

Dit heeft verschillende redenen:
1. we zijn ons huidige huis en de plek zat
2. er zit een flinke overwaarde op het huis
3. mijn ouders wonen prachtig en ik zou heel graag willen sparen om het huis over een tijdje over te nemen/ of er mocht in de komende 3/4 jaar een ander droomhuis voorbij komen dan is dat ook een optie.

Nu heb ik contact gehad met de gemeente. Het is toegestaan om bij mijn ouders in te trekken. Alleen zijn er eisen aan inwoning. De bedoeling is eigenlijk dat wij de huidige deel omtoveren tot een plekje voor ons zelf. Eigen woonkamer, keuken, douche, slaapkamers enz. Nu geeft de gemeente aan dat er dan eisen zijn aan inwoning waar we aan moeten voldoen. Zoals dat sommige faciliteiten samen gebruikt moeten worden) Ze verwijzen mij vervolgens naar het internet om te kijken wat die eisen zijn. Maar daar kan ik dus eigenlijk niks expliciets over vinden....

Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door x_Irisje_x op 04-04-22 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33378
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Met gezin bij ouders intrekken/eisen inwoning. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:42

Klinkt als dat je een gedeelte 'schuur' wil omzetten naar woonbestemming of niet? Dan heb je een omgevingsvergunning nodig lijkt mij. Dus ik denk zoeken op dubbele woonbestemming of misschien kangoeroewoning.

Misschien heb je hier wat aan: https://www.alders.nl/blog-twee-huisnum ... ers%20gaat.

Liselot

Berichten: 32258
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Met gezin bij ouders intrekken/eisen inwoning. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:47

Let er wel op dat als je de overwaarde van je woning niet binnen een bepaalde tijd gebruikt voor aankoop/verbouwing van een nieuwe woning je er een flink percentage belasting over betaald

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 12:52

Winged schreef:
Klinkt als dat je een gedeelte 'schuur' wil omzetten naar woonbestemming of niet? Dan heb je een omgevingsvergunning nodig lijkt mij. Dus ik denk zoeken op dubbele woonbestemming of misschien kangoeroewoning.

Misschien heb je hier wat aan: https://www.alders.nl/blog-twee-huisnum ... ers%20gaat.

Dank je, maar het gaat echt om inwoning.
Dit is ook toegestaan, alleen moeten er dan bepaalde faciliteiten gedeeld worden en mag je die niet dubbel hebben.... en daar zoek ik de eisen van haha. Zoals dat er bv maar 1 voordeur mag zijn enz.

ingvdh

Berichten: 6406
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Met gezin bij ouders intrekken/eisen inwoning. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:58

Misschien de andere kant opzoeken, welke faciliteiten dienen er te zijn als je een woning wil opsplitsen.
Alles wat je daar dubbel hebt zal je wellicht nu enkel moeten hebben.

LoveBodin

Berichten: 4393
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:58

Ik heb geen idee of het per gemeente afhankelijk was, maar bij bekenden van ons deden ze daar niet moeilijk over. Die hebben een tijdje dubbele bewoning (niet familie) gehad. Dat was redelijk gescheiden eigenlijk. Alleen de officiele voordeur en de post niet dacht ik.
Mijn ouders hebben ook lange tijd met vrienden een huis gehad, daar deelden ze enkel de keuken geloof ik, en dan misschien ook wel de voordeur. Kan ik me niet herinneren.

Ik neem aan dat je dit soort dingen (gem blaricum bvb) al had gezien:

Citaat:
Verschil met dubbele bewoning: Dubbele bewoning is bewoning van één zelfstandige woning door meer dan één huishouden of gezinnen. Er is dan sprake van één voordeur waarachter twee woongedeeltes zijn. De woongedeelten zijn onderling met elkaar verbonden. Er is daarbij geen sprake van een woning scheidende wand tussen beide woongedeelten en er is geen sprake van twee brandcompartimenten (conform Bouwbesluit). Een ander aspecten is dat er sprake is van 1 nutsaansluiting.

8nnemiek

Berichten: 43808
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:42

Wij wonen op dezelfde manier; in mijn ouders hun huis, inwonend, maar we hebben wel onze eigen ruimtes. We wonen er al tien jaar, dus het zou kunnen dat er tussentijds iets veranderd is of de regels per gemeente verschillen, maar bij ons was de enige eis dat er binnen een doorgang is naar het andere deel van het huis. Wij hebben verder twee keukens en zelfs drie badkamers. Ook gas en elektra is bij ons gedeeld tussen de twee woongedeeltes, maar komt wel allemaal op dezelfde plek/door één aansluiting binnen.
We hebben inderdaad ook samen één voordeur, maar ik heb wel bij ons poortje een eigen (on-officiële) brievenbus.

Prairy
Berichten: 9416
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:25

Op https://www.ruimtelijkeplannen.nl en dan het adres opzoeken kun je links het bestemmingsplan kiezen. Aan de rechterkant komen dan, als je met je muis op het huis klikt, regels of documenten te staan. Hier kun je op klikken, dan openen zich de regels. Let wel, het is meestal lekker wollig en zeker niet concreet omschreven wat wel of niet mag/moet.

Als je het geld ervoor over hebt zou je ook contact kunnen opnemen met een adviesbureau voor ruimtelijke ordening. Zij kunnen je de regels duidelijker uitleggen en eventueel helpen als er een vergunning aangevraagd moet worden. Neem dan wel een bureau uit je eigen regio, die bekend is met jouw gemeente, dat is vaak makkelijker omdat ze daar al mensen kennen en weten wat de gemeente wil.

Serendipity1

Berichten: 6050
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:49

Liselot schreef:
Let er wel op dat als je de overwaarde van je woning niet binnen een bepaalde tijd gebruikt voor aankoop/verbouwing van een nieuwe woning je er een flink percentage belasting over betaald


Dat valt wel mee, toch? Je kan te maken krijgen met vermogensbelasting. En als je de overwaarde niet weer in een nieuw huis steekt binnen x jaar, heb je over dat bedrag geen recht op hypotheekrenteaftrek. Of zie ik iets over het hoofd?

8nnemiek

Berichten: 43808
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Met gezin bij ouders intrekken/eisen inwoning. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:00

Alleen vermogensbelasting als ik het goed heb :j
Ze gaan ervan uit dat je over je spaargeld 4% rendement kan behalen, ze rekenen dus met een fictief bedrag gebaseerd op die 4%, waar je dan 30% inkomstenbelasting over betaalt. Op je vermogen komt dat dus uit op 1,...% van je vermogen. Volgens mij is dat lager op de eerste 50.000(?) spaargeld.

Pantykous

Berichten: 10561
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Met gezin bij ouders intrekken/eisen inwoning. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:06

Met z'n tweeën is de grens 100K, dus dan moet je al een aardige bos overwaarde hebben.

Let er wel op dat je dit allemaal weer in brengt als je een ander huis koopt tzt, anders mag je over het gedeelte dat je niet inbrengt geen hypotheekrente aftrekken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nregeling/

Iris82

Berichten: 40122
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Met gezin bij ouders intrekken/eisen inwoning. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:11

Maar die hypotheekrenteaftrek is sowieso niet echt meer om over naar huis te schrijven/wordt uitgefaseerd dus daar zou ik me ook niet al te druk over maken.

Eleeke

Berichten: 2088
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:36

Pantykous schreef:
Met z'n tweeën is de grens 100K, dus dan moet je al een aardige bos overwaarde hebben.

Let er wel op dat je dit allemaal weer in brengt als je een ander huis koopt tzt, anders mag je over het gedeelte dat je niet inbrengt geen hypotheekrente aftrekken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nregeling/

Tenzij je langer dan 3 jaar wacht , dan hoef je het niet in je huis te steken.
Toevallig net bij de hand gehad .

Citaat:
Als je binnen 3 jaar na de verkoop een volgende woning koopt, krijg je te maken met belastingregels voor het gebruik van de overwaarde. Dit is de bijleenregeling. Je moet je overwaarde gebruiken voor de aankoop van je nieuwe woning. Anders heb je over het bedrag van de overwaarde geen recht op renteaftrek.

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:39

x_Irisje_x schreef:
Nu geeft de gemeente aan dat er dan eisen zijn aan inwoning waar we aan moeten voldoen. Zoals dat sommige faciliteiten samen gebruikt moeten worden) Ze verwijzen mij vervolgens naar het internet om te kijken wat die eisen zijn. Maar daar kan ik dus eigenlijk niks expliciets over vinden....


Lekkere ambtenaren. Wat dacht je van gewoon opnieuw contact opnemen met de gemeente en vragen om gewoon een concreet antwoord?

Overigens neem ik wel aan dat ze bedoelen dat die informatie op hun eigen gemeentewebsite staat. Heb je daar ook gezocht?

manonutjuh

Berichten: 3044
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:41

8nnemiek schreef:
Alleen vermogensbelasting als ik het goed heb :j
Ze gaan ervan uit dat je over je spaargeld 4% rendement kan behalen, ze rekenen dus met een fictief bedrag gebaseerd op die 4%, waar je dan 30% inkomstenbelasting over betaalt. Op je vermogen komt dat dus uit op 1,...% van je vermogen. Volgens mij is dat lager op de eerste 50.000(?) spaargeld.


En dit beleid gaat ook op de schop:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -kQAvD_BwE